groeiecho was niet zo leuk....

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door sandranuijs, 23 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

29 apr 2010
    713
    1
    16
    Hey meiden,

Ik wil het toch graag effe van me af praten en dat kan heel goed hier gelukkig...

Vanmiddag ben ik geweest voor de groeiecho en ijzergehalte prikken.
    Ijzer was prima, 7.9 had ik en dat is netjes zei ze.
    Nou ging ze beginnen met de echo en hij loopt circa 2 weken voor maar dat is vrij normaal zei ze me al. Maar zijn buikje loopt al tijden erg voor en nu is dat ineens 4 weken!! dus ze zei me gelijk dat ik mijn suiker moet laten testen om te kijken of er misschien iets meer aan de hand is dan een groot kind.

Nou zijn mijn man en ik niet een van de kleinste dus ik duim dat ie gewoon fors is en dit wel goed komt maar nu ben ik dus enorm bang dat ik suiker kan hebben.

Morgen ga ik bellen voor een afspraak, moet dan nuchter komen en dan doen ze 2 testen. Nou heb ik helaas een naaldenfobie maar ik lees in de brief dat ze het testen dmv een vingerprik maar op internet zie ik soms dat ze het testen door een naald in je arm....weet een van jullie hoe ze dit doen?

Kindje is nu geschat op 4 pond en ik ben officieel in mijn 31ste week. Is dat erg groot? zou de bevalling daardoor zwaarder kunnen worden? of zal dat nog wel redelijk mee kunnen vallen....

Pfff vind het wel ff klote allemaal, is eerste kindje en alles liep zo lekker en nu dit. Misschien moet ik gewoon wachten op de test maar ik loop me nu alweer druk te maken :(

Thanks meiden

2. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Is idd gewoon een vingerprik (hier iig)...

hier hoef je niet te bellen maar kun je gewoon met je brief (waarop waarschijnlijk gtt staat) naar het lab. Als de eerste vingerprik niet goed is qua waarde moet je suikerdrankje drinken, en dan 2u wachten en dan wordt je nog een keer geprikt. Maar heb gelezen dat er meerdere manieren van testen zijn.

Verder is zw. suiker niet het eind van de wereld maar het is fijn als het tijdig wordt opgespoord dan kun je het nog een beetje sturen. Succes!

3. Tammetje

Tammetje Actief lid

29 mei 2010
    145
    0
    0
    Pedagogisch Hulpverleenster
    Eindhoven
    Bij onze groeiecho was ons kindje 1,5 kilo (3 ons dus), dit was volgens de gyn. precies op schema. Zelf heb ik ook zwangerschapsdiabetes en spuit hiervoor insuline, ben dus blij dat ons kindje gewoon volgens het gemiddelde groeit.

Toen ik naar het ziekenhuis moest voor het prikken van een dagcurve prikte ze 3x per dag met een naaldje in mijn vinger..nu doe ik dit zeven keer per dag bij mezelf, en persoonlijk vind ik het bijna gevoelloos.

Succes morgen!

4. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    De vinger prik is het zelfde als bij een normale suiker controle en dat is echt een mieniem naaldje dat heel snel (je ziet hem niet omdat er een apparaatje aan zit) kort een prikje geeft in de vinger waardoor er net een druppeltje bloed te voorschijn komt.
    Dat druppeltje bloed moet je dan op een staafje doen wat in de clucosemeter zit en dan komt daar je bloedsuiker gehalte op te staan.

Het prik apparaatje

5. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    En dan hier het druppeltje en de clucosemeter

6. fafje

fafje Niet meer actief

oh ik moest een tolerantie glucose test doen..dit hield in:

3 dgn bepaald "dieet" eten ...ochtend van de test nuchter komen..prik in mn vinger...kreeg daarna een glas met suikeroplossing...mierenzoet..

moest 2/3 uur wachten ofzo..niets eten of drinken...terug komen...en toen werd er dus met een naald bloed afgenomen 2 buisjes dacht ik...

En week later kwam de uitslag bij mn vk...

7. fafje

fafje Niet meer actief

en dat dieet hield gewoon in...normaal eten...ontbijt, tussendoor, lunch, tussendoor, avondeten,tussendoor ...meestal in combi met vruchtensap oid...

8. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

29 apr 2010
    713
    1
    16
    Thanks meiden! toch ff fijn om te lezen hoe jullie dat eventueel hebben ervaren.

Als ik het zo lees is het dus hetzelfde iets als een ijzerprik maar dan wat meer verspreid over de dag...dat is echt ff een opluchting :) Maar goed ik was vandaag al bang voor de ijzergehalte prik want ik heb een enorme fobie maar ach voor de kleine heb ik het wel over...

Morgen maar ff bellen voor een afspraak want mijn VK heeft me gelijk over 2 weken in de agenda gezet omdat ze bang is dat ik anders helemaal niet ga hahahaha

Erna week 36 maken we opnieuw de groeiecho om te kijken of het kindje op schema ligt of dan nog te groot is. Dan wilt ze eventueel praten over of natuurlijk of keizersnede. Nou als ik de keuze heb doe ik het puur natuur :)

9. Loe

Loe Niet meer actief

ik wil even zeggen dat bij ons ook het buikje ruim drie weken voorloopt, ik iets meer dan normaal vruchtwater had en getest ben op diabetes, maar gelukkig niets aan de hand! Kindje was trouwens ongeveer net zo zwaar. Vorige week maandag 2200 gram.

10. cynt1985

cynt1985 Bekend lid

8 jul 2008
    719
    0
    0
    hallo

hier het zelfde probleem ik afgelopen vrijdag een echo gehad was toen 32.4 en de kleine ligt ook twee weken voor op de groei en zijn gewicht was nu 2.3 kg dus dat is ook al veel vonden ze aangezien mijn zoontje bij de geboorten 4490 weegden moet ik nu ook die test doen voor de suiker moet volgende week nuchter gaan prikken dan moet ik suiker drankje drinken en na 2 uur weer terug komen voor opnieuw te prikken bij ons staat wel vast als hij zo blijft groeien hij eerder wordt gehaald bij mijn vorige zwangerschap wel gewoon bevallen en dat wil ik nu ook.dus hoop voor je dat het ook goed komt bjij jou gr

11. holagirl

holagirl Actief lid

3 feb 2009
    232
    0
    0
    Hier met groeiecho liep beeb ook voor...ruim 3 weken!
    was 2800 gram met 32 weken
    3800 gram met 34 weken!
    dat is pas groot, hahaha!!!
    Bij mij kwam het door de suiker.
    VK gaf ook aan te HOPEN dat het door de suiker kwam, dan kunnen ze er wat aan doen....anders is het lastiger!!
    Heb nu insuline en wordt binnenkort ingeleid....
    Nu met 35 weken was hij gelukkig nog 3800 gram dus.....
    bij mij ging die dagcurve prikken met een naald in de arm.
    Insuline gaat in de been (4x per dag), controle prikken in vinger ( 7x per dag)
    succes!

12. silly88

silly88 Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.429
    0
    0
    ik heb ook een GTT gehad, die was negatief trouwens. ik heb geen suiker. met 30 weken was ie 2000 gram en met 32w4d woog ie 2500 gram dus ja ik heb ook een groot kindje :)
    zoiezo succes met de test
    groetjes

13. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Ik heb eerst een test gehad van 1 uur. Toen hoefde ik niet nuchter te komen. Eerst kreeg ik een vingerprik (6.4) en toen moest ik een mierzoet drankje opdrinken. Na 1 uur wachten werd er echt bloed geprikt. Ik werd 2 dagen later gebeld door de vk dat dit 9.0 was en dat dit te hoog is en dus nog een test moet afleggen.

Voor zover ik heb begrepen is de tweede test als volgt:

Nu moet ik dan nuchter komen en ze zullen wederom beginnen met een vingerprik. Na de vingerprik zal ik het mierzoete drankje weer moeten drinken en dat wordt er na 1 uur en na 2 uur bloed afgenomen.

Mocht het zo zijn dat ook hier de waardes te hoog zijn, zal ik worden doorverwezen naar een gynaecoloog...

Ik heb ook een flinke buik maar met de 20 weken echo en de laatste controles blijkt het kindje volgens mij goed op gewicht te zijn etc. Heb hier eigenlijk nooit echt grammen en centimeters bij gehoord zoals velen van jullie beschrijven. De reden dat ze bij mij zijn gaan testen kwam nadat er suiker in mijn urine was gevonden.

Ik wens je veel succes. Ik heb het ook niet zo op naalden maar het is maar een klein prikje en maar 1 buisje en voor je het weet ben je klaar. Gewoon niet kijken! Komt helemaal goed!

14. bij mij dachten ze ook een zwangerschapsdiabetes, dus gevolg ook de testen, hieruit bleek wel dat mijn suiker wat te hoog was maar niet schrikbarend, werd door gestuurd naar een dieetiste en daar kreeg ik wat adviesen en tips.
    me hier braaf aan gehouden, vervolgens nog eens een groei echo en wat bleek, mijn mannetje liep nu zelfs weer wat achter!

uit eindelijk met 37+2 wkn bevallen van ons mannetje volgens de schating op de vrijdag voor mijn bevalling zou hij rond de 3200 gr wegen, maar met de uiteindelijke bevalling woog hij 2620 gr, dus ook echo`s kunnen best wel afwijken.

Meid maak je niet te veel zorgen, heb je wel zwangerschapsdiabetes dan kunnen ze doormiddel van pillen of insuline best wel wat voorzorgsmaatregelen treffen wat betreft de snelle groei van je beeb.
    En wat betreft je naalden angst, echt waar geloof mij na de bevalling ben je zo blij met je beeb dat je dat nare stukje alweer helemaal vergeten bent!

Succes en ik duim voor je dat het meevalt.

15. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

29 apr 2010
    713
    1
    16
    Meiden bedankt voor jullie verhalen, het is altijd toch een geruststelling dat er meerdere meiden met ongeveer dezelfde kids in de buik lopen.
    Was gister echt ff van de kaart want je hoort het woord suiker en dan ben je wel ff in de war.

Het goeie nieuws was dat ie wel goed indaalt, hij lag er eigenlijk al helemaal klaar voor :)

Straks moet ik even bellen voor een afspraak om die test te gaan doen. Volgens het boekje moet ik nuchter komen en na wat testen mag ik iets eten meenemen met zoet beleg en 2 koppen thee met 3 scheppen suiker :) bah.....maar erna nog een test en dan hoor ik het wel.
    Collega zei net ook al meid in het begin had je niet nuchter 5.2 met je testen en het zit niet in je familie ofzo maak je maar geen zorgen.

Kindje lijkt vast op zijn vader, die was ook ruim 4 kilo bij zijn geboorte...en als het suiker zou zijn hebben we vast snel een oplossing wat we eraan kunnen doen.

Voor mij is de grootste zorg of het geen kwaad kan voor de kleine maar als ik jullie verhalen zo lees hoef ik me niet al teveel zorgen te maken :)

16. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Bij mij werden er dus wel buisjes uit mn arm gehaald. Eerst nuchter, toen moest ik mn eigen meegenomen ontbijt op gaan eten en toen ik daarmee klaar was moest ik een uur later weer prikken en de laatste keer weer een uur laten. Had geen suiker.

Onze dochter heeft altijd 4 weken voor gelopen en was bij haar geboorte (op uitgerekende dag) 4440 gram. Ze had wel in het vruchtwater gepoept, dus iets van het gewicht was er al af ;) Ze was die week op de echo 4600 geschat dus dat was best redelijk. Maar de gyn zei zelf nog, op een groeiecho kunnen we niet echt vanaan. Pondje erbij/pondje eraf, nou dat is dus een flinke marge. Het ligt er ook aan wie het opmeet, heb 1x een andere gehad en toen zat mn dochter opeens heel anders met de waardes, terwijl die keer erna, toen ik dezelfde als altijd had ze gewoon weer net zover boven de curve lag als altijd.

Ik vind het wel heel raar dat je verloskundige nu al gaat bespreken of je een keizersnede wil of niet. Als je baby met 37 weken geboren wordt (dus 3 weken te vroeg) hoeft i qua gewicht natuurlijk niet meer te zijn dat iemand die met 41 weken bevalt. Ik ben uiteindelijk ingeleid omdat ze zo groot was en ik flinke bi had. Uiteindelijk is het een spoedks geworden omdat mijn bekken vrij klein is en onze dochter dus een groot rond hoofd had en na een uurtje persen nog niet in het geboortekanaal gezakt was. In principe maakt een dikke buik niet zoveel uit, daardoor hoeft de bevalling niet veel erger van te worden, vetjes blubberen wel achter het hoofdje aan :D

17. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

29 apr 2010
    713
    1
    16
    Ze vertelde me dat pas na week 36 de optie ks besproken wordt, maarrrr ze wilt wel eerst kijken of het natuurlijk lukt als hij toch te groot zou worden. Als de doorgang past, doen we het qua moedernatuur :D

Ik heb net gebeld met het saltro en ik moet morgenochtend om 7 uur al komen. Dan nemen ze nuchter een buisje bloed af. Dan mag ik naar huis om even goed zoet te eten en moet ik na 2 uur terug komen voor nog een buisje. Dan moet ik nog uurtje wachten en nog een buisje bloed en dan is het klaar.

Al met al duurt het ongeveer 3 uurtjes, 3 bloedbuisjes maar goed als ik erna maar hoor dat het goed zit vind ik het de moeite wel waard. De eerste buis zie ik het meest tegen op omdat ik dan nuchter ben en dan wat meer kans heb op flauwte hahaha ik ken mezelf.....:D

Ik laat t gewoon rustig over me heen komen en ik laat jullie morgen wel even weten hoe het was en uiteraard de uitslag als ie na een paar dagen bekend is :)

18. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

29 apr 2010
    713
    1
    16
    Nou ik heb gister de test gehad. Sochtends om 7 uur moest ik nuchter komen en hebben ze 1 buisje bloed afgenomen. Nou konden ze mijn ader niet vinden dus het deed best ff zeer maar goed, hoort erbij. Erna moest ik eten en drinken thuis en om 9 uur terugkomen, weer buisje bloed maar dit keer in de andere arm want dat ging een stuk beter. Toen nog 1 keer om 1 uur terugkomen voor het laatste buisje en toen zat het er gelukkig weer op.

Was sochtends wel ff een probleem omdat ze niet wisten voor welke curve ik kwam, ze had alleen hokje 3 aangekruist en dat wisten zij bij saltro niet zeker dus moest de poli gebeld worden.....zit je daar half flauw te vallen wachtend op antwoord hahahaha.

Nu maar duimen voor de uitslag....ik hoop zo dat het allemaal goed is en ik me vanaf nu nergens meer zorgen over hoef te maken :)
    Als er iets uitkwam zou de VK me gelijk bellen en mocht ik niks horen heb ik over 2 weken een afspraak met haar en dan bespreken we het, maar dan is het in elk geval niet ernstig :)

19. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Ik mag vandaag voor een suikercurve. Ben om half 9 nuchter geprikt, moest net ontbijten en ga zo weer terug en dan vanmiddag een uur na de lunch nog een keer.
    Hier doen ze het gewoon dmv vingerprikjes.

Mijn baby loopt zelfs 5 weken voor en weegt nu met 33 weken al 3100 gr, dus ook echt een grote baby, maar mijn gyn wilde het nog niet over inleiden of keizersnedes hebben. Hij wilde eerst weten wat er uit de glucosetests van vandaag komt.

20. shirley88

shirley88 Lid

28 dec 2006
    99
    0
    0
    nederland
    hai dames,

mijn beeb loopt ook voor op groei..
    en moest dus 1, 5 na een goede maaltijd komen bloedprikken en heb dat nu al 4 keer gehad maar geen suiker...
    ik leest dat hier van niemand die dat op deze manier heeft moeten doen..
    en waarschijnlijk word met week 38 de ween opgewekt...
    succes sandra

Deel Deze Pagina