Vermoeden van dyslexie bij 6 jarige zoon. Wat nu?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Syane, 1 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Onze oudste is net getest, is 7 jaar en zit in groep 4. Wordt in de zomervakantie 8.
    Omdat hij ook ADHD en DCD heeft werd zijn onderzoek (€850,--) niet vergoed door de zorgverzekeraar. Die vergoeden alleen een vermoeden van ernstige enkelvoudige dyslexie.

Voor ons nu alleen nog wachten op de uitslag

2. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Vergeet niet dat er ook kinderen zijn die in woordbeelden lezen en moeite hebben met het hakken en plakken: de methode die bijna op alle scholen gebruikt wordt. Mijn zoon leest al vanaf dat hij 2,5 is maar stagneert nu op school omdat hij een ander methode moet gebruiken. Daar snapt hij geen hout van.

Wisten jullie trouwens dat dyslexie iets heel Nederlands is? In het Engels komt het bijna niet voor of niet voor. Best interessant om je eens in te verdiepen. Ik vind deze link heel verhelderend:

De Alfabetcode-film | de Alfabetcode

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Erger.. Mijn collega zijn zeer dyslectische dochter heeft ook helemaal geen moeite met bijv Engels of Frans.

4. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ja bijzonder dus hè? Je hoort mij trouwens niet zeggen dat dyslexie niet bestaat maar ik denk dat we er hier in Nederland wel heel erg bovenop zitten met alle protocollen en noem maar op. Het gaat alleen maar om presteren presteren presteren. En als je kind dus anders leest dan wat normaal is worden ze bijna al direct dyslectisch verklaart.

Mijn zoon heeft zichzelf beelden aangeleerd van woorden. Als je hem vraagt welk woord huh - e - kuh is kijkt hij je aan of hij water ziet branden. Maar leg je het woord voor hem zegt hij 'hek'. Zo leest hij ook woorden als beker. Vraag ik hem hoe dat zit met die twee e-klanken snapt hij er geen klap van. Mamma, daar staat gewoon beker, zegt hij dan. Die combinaties van letters maken voor hem een woord maar vraag hem niet het woord te ontleden in klanken.

5. Saskia78

Hier ook geen held in spellen :)
    Ze kan spellen en ze kan lezen... Maar lingo gaat dr niet lukken voorlopig :)

Ik weet ook dat degene echt wel heel veel moeite heeft met nederlands. Maar het blijft raar dat ze er in het engels zowel met lezen als schrijven nauwelijks last van heeft.
    Ze heeft dr hbo-studie ook grotendeels uit engelstalige boeken gedaan.

6. Saskia78

@Josien: hier trouwens weinig ervaring met "moeten presteren".
    Meer dat je in het vierkantje van de middenmoot moet zitten.
    Of je nou slim, dom of gemiddeld bent.. Al je maar in dat vierkante past.

7. penseel

penseel Niet meer actief

Nou zoon is bewezen dyslectisch verklaard na onderzoek en zijn Engels is het moeilijkste vak wat hij heeft. Hij gaat met Nederlands nu goed maar Engels.Dat woord een groot probleem met zijn examen doen.

8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

hoe leest hij nieuwe woorden die hij niet kent? als er nooit door iemand anders voorgelezen wordt? en hoe leest hij de non-woorden? want daar meten zij de leeshandicaps? een lijst dus met woorden waarop woorden staan die op de echt woorden lijken maar net niet zijn. bijvoorbeeld een rij= raar, raam, raak, raal
    het kan ook zo zijn dat hij de letters niet als klank geregistreerd heeft. dat hij het wel weet, wanneer je zegt ha-e-ka? dus wel spellen geleerd. maar klank ontleden als een zeer onbewuste proces doorgemaakt.
    hoe gaat het met het schrijven?

als een kind alleen maar op woordherkenning leest dan is er wel een kans dat dit straks een probleem wordt. dat is waarom men op een bepaalde cognitieve leeftijd wacht met het beginnen met leren lezen.

over de nederlandse taal, dat die meer leeshandicap toont kun je eigenlijk niet zoveel zinnigs zeggen. men test hier wel beter en vroeger dan een heleboel andere talen. degene die engels gewoon kan lezen en nederlands met leeshandicap; die moet dus ook zo een non-woorden test in het engels doen. dan pas zie je hoe het zit. (faalangst of leeshandicap?)

je hebt wel kinderen bij wie je pas op middelbare school een leeshandicap vaststelt. omdat een kind dat heel erg slim is, wel door de basis school kan komen door 'raden' ipv echt lezen, die compenseert dus enorm met zijn geheugen, geheel onbewust. zeer vermoeiend voor het kind.

maar ik vind zeer interessant josien's kindje en saskia's kennis. die in het engels geen handicap heeft. mij lijkt het echt faalangst -de taal waarin hij moet presteren en de taal die hij voornamelijk als extra taal gebruikt.

wat ik wel weet dat bij sommige mensen geen binnen leesstem is (die stem doet dus in het begin hakken plakken hardop; en later wordt dus dat stil, en bij sommige mensen gaat het wel weg) Er zijn wel verschillen tussen de leesmanieren. je hebt mensen die op volwassen leeftijd hun lippen bewegen wanneer zij iets stil moeten lezen. die dus heel langzaam lezen.

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

ja middelmatigheid is geweldig in NL. als je daar niet in past...
    nou, in feite zijn er wel steeds meer scholen die het anders gaan doen. al een honderd jaar lang heb je steeds scholen die het anders willen doen en anders doen.
    we hebben straks een orienterend gesprek met een school die enorm prestatie gericht is. en doelt dat kinderen goed leren lezen, schrijven, rekenen. en je hebt leonardoieuze scholen waar je als verrijking chinees leert. en we gaan ook met een school praten waar zij verhaaltjes uit bijbel leren maar met geweldige Plus klassen. pfff.

10. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Goede vraag Belize. We weten nog steeds niet hoe hij heeft leren lezen. Ik lees wel veel voor maar hier in huis gebeuren vaak ook rare dingen. Een voorbeeld van toen hij 2,5 jaar was. Overdag heeft hij gekeken naar een aflevering van Ben en Holly op tv. Dit is van oorsprong een Engelse serie. Ik heb het later op internet terug gekeken om het te kunnen snappen wat er gebeurd was. De titel van de aflevering was 'The Elf's Wind Mill'. De verteller van het verhaal vertaalt dit als 'De Elfen Windmolen'. Mijn man en ik zitten 's avonds na het diner nog wat na te tafelen en hebben het over gemeentelijke herindelingen in onze regio. Dus we zitten te kletsen en mijn man noemt de gemeente Mill en Sint Hubert als voorbeeld. Zegt mijn zoontje tegen hem: 'pappa, een mill is een windmolen.' Dus wij nog denken dat hij dat geleerd heeft van Dora ofzo maar toen we hem vroegen waar hij dat van wist zei hij van Ben en Holly. In eerste instantie snapten we er niets van. Totdat we die aflevering uit nieuwsgierigheid terug zochten op internet. De nieuwsgierigheid kwam vooral voort uit de wetenschap dat in Ben en Holly geen Engels gesproken wordt.

Nu is dit 1 voorbeeld maar zo kan ik er nog wel 10 geven. Dingen waarmee hij ons en anderen met regelmaat verrast.

Wat je zegt ervaren wij nu ook heel erg. Het is echt geen zegen dat hij zichzelf door middel van woordbeelden heeft leren lezen. Hij moet het nu afleren en gokt voor ons gevoel heel vaak wat er staat. Omdat hij het afleidt uit eerdere en andere woorden. Uit het rijtje dat jij noemde zou hij bij wijze van spreken alles als raam kunnen lezen. Zeker als hij denkt onder druk te staan. Want wat hij fout doet komt volgens school ook vaak voort uit faalangst. Hij meent alles goed te moeten doen. Soms slaat hij dan dus dicht of gooit de kont tegen de krib en wil niet meer meedoen. Hij wil ook heel graag middelmatig zijn. De rest van de klas leest nog niet dus hij zegt dan: Ik kan ook niet lezen. En hij zit natuurlijk ook pas in groep 2.

Ik vind het dan ook heel moeilijk. Want ik wil hem vooral niet pushen. Hij is gewoon een kleuter en hoeft van mij zeker niet te presteren. Maar aan de andere kant mag hij zich ook veilig voelen om te laten zien wat hij kan en hoeft hij zich daarvoor niet te schamen. En daarbij verveelt hij zich op het moment enorm. Hij ziet geen uitdagingen meer. En dat baart me wel zorgen. Ik had gehoopt dat hij deze tijd zou gebruiken om in te halen waar hij motorisch tekort schiet. Want dat is in zijn geval een groter probleem. Je vraagt hoe het gaat met schrijven maar daarbij komt die motoriek om de hoek kijken. Hij heeft een enorm wisselende pengreep en bijvoorbeeld knippen, vouwen enzovoorts is een probleem. Daarvoor krijgt hij nu ook fysiotherapie.

Alleen we kunnen en willen hem niet dwingen. Iemand zei eens: pak hem alle taal- en rekendingen af. Dan moet hij wel gaan tekenen en kleuren. Maar zo werkt dat volgens mij niet. En ik vind het niet goed om hem af te pakken wat zijn interesses liggen. Daarbij is hij slim genoeg om vervolgens kleurpotloden te tellen of letters op potloden te gaan lezen. Het werkt gewoon niet zo.

Op het moment ben ik blij dat het weer mooi weer wordt. Kan hij hopelijk eindelijk gaan leren fietsen zonder zijwieltjes en motorisch andere dingen gaan leren door het lichamelijk bezig zijn. En dan maar hopen dat we het uitgezongen krijgen tot na de zomervakantie.

11. Saskia78

Moeilijk is dat he... Zeker als ze op een zeker moment ook geen uitdaging aan durven te gaan omdat ze denken dat leren hetzelfde is als weten...
    En als je het niet meteen weet je dus blijkbaar dom bent of gewoon niet oud genoeg om het te weten.

12. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Precies! Zo voelt dat. Hij gaat iedere uitdaging uit de weg als hij vermoedt dat het moeilijker gaat worden.

En dan ook al die vooroordelen. Want spreek dit soort dingen niet hardop uit want dan ben je meteen die moeder die haar kind hoogbegaafd vindt of vindt dat haar kind beter is dan de rest. Terwijl ik echt worstel met de vraag waar ik goed aan doe. Achteraf zullen we het weten maar voor nu...

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.071
    3.862
    113
    Wat zeggen ze daar op school over Josien en doen ze er ook wat aan?

Mijn zoontjes fijn motoriek is ook beneden gemiddeld, hij schrijft nu wel en ik herken zijn handschrift, maar hij spiegelt alle letters. Tekeningen zijn vaak ook geen hoogstandjes en hij heeft een hekel aan werkjes zoals vouwen. Met zijn grove motoriek ligt hij juist weer voor.
    Nou ja, ik maak me niet druk om dat schrijven en lezen, hij zit nog op de kleuterschool. Overigens kunnen kleine dingen soms schelen, zoals wanneer de juf uitlegt waarom hij bepaalde dingen moet doen, bijv. dat hij op die manier zijn handen traint om beter te leren schrijven en kleuren.
    Volgens de juf van mijn dochter (groep 4), komen sommige lees- en schrijfproblemen ook vaker voor, omdat ze in het onderwijs steeds vroeger beginnen met lees- en schrijfonderwijs, terwijl veel kinderen daar nog niet aan toe zijn.

Ik doe met mijn dochter van 7 trouwens niets meer of minder met lezen en schrijven als voorheen. Ik las elke dag al voor en ze leest uit zichzelf veel, ik ben blij dat ze graag leest en ik denk wanneer ik er teveel aandacht aan ga besteden, het haar tegen gaat staan. Op school krijgt ze ook al begeleiding op dat gebied, lijkt me voorlopig wel voldoende.

14. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wij hebben met de advies wel enorm vooruitgegaan in faalangst! het is dus wel een op te lossen probleem.(veel verdriet enzo in het begin)

josien: ik herken dat mond open val gebeurtennissen met onze zoon.

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hij moet woorderkennen echt niet afleren meid!!!! let op he. woordherkennen is de ding waardoor je op tempo technisch kun lezen. hij moet gewoon meer klanken oefenen. ik zou flitsen doen(taal-oefenen.nl) hij gaat het leuk vinden. en zeg niet dat hij klanken gaat oefenen, nee, we gaan flitsen! zeg de klank!
    kijk in vs heb je de theorie nog in werking van dat de kids eerst woordenherkennen, dan lettergrepen(2 e 3 letterwoordjes) en dan letterklanken.

maar dat is dus niet waar. baby onderzoek toont dat kids al bij geboorte(getest op 8-9 maanden) gegeard zijn om klanken te leren.
    instructie is belangrijk dus. men weet niet hoe kids leren lezen. wel belangrijk is dat na het leren brain anders werkt(fyziek impact op hersenen)

16. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Mijn moeder heeft er nog steeds spijt van dat ze bij mijn broer het naschrijven van strips op aanraden van school heeft genegeerd. Hij vond het leuk om te doen en in eerste instantie prees mijn moeder hem daar voor. Maar de juf zei dat het heel slecht was en dus reageerde ze er niet meer op. Mijn broer kreeg door dat hij iets "fout" deed stopte ermee. Mijn moeder is er nog steeds van overtuigd dat het nutteloos was en hem meer kwaad heeft gedaan in aantasting van zijn zelfrespect, dan dat hij er beter van ging schrijven.

Wij proberen met dingen die hij wel leuk vindt de zaken die hij niet zo leuk vindt te stimuleren. Knippen vindt hij wel leuk, stickers plakken ook, maar tekenen niet. Dan proberen we dat wat te combineren met rekenen en dan vindt hij het wel leuk. Hem dwingen tot tekenen heeft volgens mij weinig zin.

17. Saskia78

@femkes: dat advies kreeg mijn moeder ook toen ik op de kleuterschool zat.
    Ook die heeft spijt inmiddels.

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    het over schrijven van teksten is wat anders. zolang zoontje niet zo ging overschrijven was er niks aan de hand. met schrijven; want dat deed hij eerst ontleden dan opschrijven. maar als dat wel zou gebeuren in vorm van copy, moesten we wel de alarmbel trekken. overschrijven is wel problematisch. omdat zoontje best veel schrijft begon school hem aan elkaar schrijven leren. maar dat moet hij zonder begeleiding doen helaas(wij zijn wel boos op de school hierover) hij kiest toch voor de losse letters als hij iets op tempo wil schrijven.

19. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.264
    11.876
    113
    Inmiddels zijn we weer verder. Gisteren samen met school een gesprek gehad en samen een plan gemaakt. Dit voelt een stuk beter.
    School gaat een aantal dingen in de klas aanpakken.
    En wij gaan met hem naar de logopedie en een IQ-onderzoek met daarbij ook de werkhouding/concentratie/motivatie/zelfvertrouwen laten doen.
    Naast het oefenen thuis natuurlijk en de andere zaken.
    Bedankt voor alle input. Ik heb er veel aan gehad.

20. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wat fijn Syane! Hopelijk gaat het zijn vruchten afwerpen!

Wij zijn ondertussen ook zover dat school met een taal'coach' van school eerst nog verder wat onderzoekjes en testjes gaat doen naar mogelijke dyslexie. Met het afgelopen rapportgesprek vond de meester namelijk toch ook echt wel dat er verschillende signalen die kant op wezen en het leek hem goed er eens verder naar te kijken.

Deel Deze Pagina