Dat is echt heel fijn. Je voelt je dan gewoon serieus genomen. Hier krijgen we over een paar weken gesprek over het hgpd. Ik ben benieuwd.
Ja inderdaad! Houd het topic in de gaten de komende tijd. Ben benieuwd hoe jullie 'traject' gaat lopen.
De logopediste is volop aan het testen. Nu de derde keer geweest. Vandaag moest hij zeggen wat er op het plaatje stond, het goede plaatje uit 4 aanwijzen en zinnen letterlijk herhalen. Ze gaf hierna aan dat hij dat echt supergoed had gedaan. Dat hij heel erg goed kan onthouden. Extreem goed zelfs. Ze heeft nu het idee dat het met name zit in dat onze zoon juist slim is en gewend is dat hem dingen makkelijk af gaan. En dat hij voor lezen net meer moeite moet doen en hem dat tegen staat. Hij daardoor geen succeservaringen heeft en het daardoor nog meer tegen staat. Zo'n vicieuze cirkel dus. Ze gaf aan dat het heel goed is geweest dat we aan de bel getrokken hebben. Ook geeft ze ons tips wat we kunnen doen. Bijv een spelletje met kaartjes met letters. Dat oefenen we nu. Ze liet hem ook een stukje lezen en ze merkt dat hij heel snel wil lezen. Ze gaf aan dat ik non-verbaal, met aanwijzen van het woord wat verkeerd ging, moet corrigeren. Dan kan hij het verbeteren en weer door. Ook de tip om te lezen met de vinger erbij. En zelf luisteren of het klopt en logisch is wat je hoort en dat zelf in de zin checken. Allemaal logische tips, maar doordat zij die extra benoemt, sta je er meer bij stil en gebruikt hij die nu ook echt bewust. Ze gaat ook de juf bellen om te zeggen dat ze echt hier extra aandacht aan moeten besteden en hem moeten helpen. Dat hij het kan en dus echt slim is, maar dat dat niet vanzelf eruit komt, dat ze op school dus hem echt moeten helpen en extra aandacht aan moeten schenken. Ik ben heel blij dat ze dat gaat doen. Is toch anders als een deskundige van een instantie dat doet. Verder heeft ze ook nog een vragenlijst meegegeven over zijn luisteren. Die moet school en wij thuis invullen (los van elkaar). Hij hoort goed (hebben we laten testen, om problemen op dit vlak uit te sluiten) en ziet ook goed (ook laten testen extra nog een keer). Het zou wel kunnen, volgens de logopediste, dat met extra ruis en afleiding in de klas hij het minder meekrijgt. Dat wil ze nu in kaart brengen. Zoals ze het nu inschat wordt het geen lang traject. Maar zeker nog 2 keer om verder te toetsen. En om ons nog meer tips en adviezen te kunnen geven.
Hgpd is klaar. Het voelt goed dat ze dit nu gemaakt hebben. Tenminste een individueel plan voor onze zoon, met daarin wat goed gaat en wat beter kan en vooral hoe ze dat gaan doen. Ze hebben tussentijds opnieuw zijn leesniveau in kaart gebracht. Hij zit nu op M3 en we gaan nu intensief oefenen met E3. Hij is vooruit gegaan en een inhaalslag aan het maken. Erg fijn dus. Nu hopen dat dit zo doorzet en dat hij alle achterstand kan bijhalen. Goed bezig dus. Voelt alleen nog steeds dubbel, hadden ze dit eerder goed aangekaart hadden we eerder hier op kunnen insteken, was de achterstand nog niet zo groot geweest en had het minder energie gekost. Maar goed... Niks meer aan te doen. Zoonlief geeft zelf aan dat hij lezen steeds leuker vind en school ook. Dus dat is heel mooi.
Klinkt bekend. Mijn zoon is ook slim, maar met lezen is hij niet zo snel. Hij hoeft viir zo weinig dingen moeite te doen en voor dit wel, dat hij er weinig motivatie voor heeft. Hij kan het wel. Nu de zin er in nog.
Ik merk nu dus heel duidelijk dat hij het steeds leuker vind. Eerst moest ik hem echt dwingen om 10 minuten hardop aan mij voor te lezen. Niet leuk, maar het moest gewoon. Nu is hij daar doorheen en merkt hij zelf dat het lezen steeds beter gaat. Daardoor is het leuker natuurlijk. En kan hij ook leukere boekjes zelf lezen. In bed lezen vond hij wel altijd leuk, want dat is natuurlijk wat spannender (vooral met de zaklamp erbij). Het avi-start-boekje van dolfje weerwolfje is echt leuk. Dat heeft hij wel tig keer gelezen in het begin. En bij de logopedite kreeg hij een leeslogboekkaart waarbij hij na elk gelezen boek een sticker kreeg en na 9 stickers (kaart vol) een kadootje mocht uitzoeken (iets kleins) bij de logopediste. De logopedie stopt nu weer (onderzoek is af en er is geen indicatie nu om door te gaan). Maar dit systeem zetten we thuis door. Zoonlief heeft zelf bedacht dat we een systeem maken ook met 9 vakjes waarin hij zelf een ijsje tekent en als het vol is, dan wil hij samen een ijsje gaan eten. Helemaal prima.