Hallo allemaal, Ik heb net ontdekt dat ik zwanger ben. Gisteren getest, nog niet bij de dokter of wat dan ook geweest. Wel een afpraak voor woensdag omdat ik donderdag op vakantie ga naar Zuid Afrika. Maar nu heb ik eigenlijk nu al 1000000 vragen. Zoals, zijn de buikpijn en steken die ik voel wel goed? Heeft een schildklierafwijking invloed op je zwangerschap? Is het wel verstandig om zo vroeg in een zwangerschap te gaan vliegen? Waar moet ik op letten in het buitenland? Eugh waar moet ik uberhaupt op letten? Nou ik hoop dat iemand me kan helpen!? Aafke
Die buikpijn en steken zijn normaal en vliegen is ook geen probleem. Voor de rest is het denk ik handig om je huisarts te bestoken met vragen, Qua eten: geen rauw (of half-gaar) vlees, melkproducten of ei (alhoewel over dat laatste de meningen verdeeld zijn). Geen ongewassen groente. Dat is wel het belangrijkste... Ehm, gefeliciteerd? Of was het niet helemaal de bedoeling?
Foliumzuur slikken, gezond eten, water drinken (want in vliegtuid droog je sneller uit), je niet zorgen maken om die krampjes want dat is normaal, je kunt gewoon vliegen, een vakantie naar Zuid Afrika vormt geen gevaar, zoek op het voedingscentrum even op wat je wle en niet mag eten (let op met de braai's dat het vlees goed gebakken is) en uh vraag de rest even aan je huisarts. Wat betreft je schildklier heb ik geen idee, dat zal de ha je kunnen vertellen. Oh en gefeliciteerd he!
Weet niet wat je gaat doen in Zuid Afrika, maar voor sommige parken wordt malaria aangeraden. Dit kan schadelijk zijn. Informeer even bij je huisarts. Gefeliciteerd!
gefeliciteerd!..en er is toevallig een topic over een schildklierafwijking,misschien heb je er iets aan http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... p?t=108260
Ik ging met 9 weken naar Thailand. Was ongepland en kwam erachter toen ik al geboekt had. De HA raadde mij wel aan voor die tijd een echo te laten maken om te checken of het niet om een buitenbaarmoederlijke zwangerschap ging. Omdat het in Thailand iets minder goed is geregeld. Maar verder was het reizen geen probleem. Kon me alleen niet meer laten inenten voor die tijd. Kwam erachter de dag voor de inenting.
Wij moesten in zuid-afrika flinke malaria pillen slikken, maar zaten dan ook midden in de bush bush. Ik geloof dat je in het kruger park al niet eens meer malaria pillen nodig hebt. Sommige parken alleen in het zomer seizoen, maar das nu net aan het beginnen of is nog niet begonnen. Overleg ff met je huisarts of bel ff met de GGD. Wat betreft je schildklier, werkt i te snel of te langzaam? Strumazol mag je niet als je zwanger bent daar hebben ze andere pillen voor, dus dan als de wiedeweerga je internist bellen. Thyrax is geen probleem, maar die dosis moet waarschijnlijk verhoogd worden, zou dus sowieso ff een belletje eraan wagen Vliegen mag je eigenlijk je hele zwangerschap alleen na 34 weken nemen ze je vaak niet meer mee omdat ze bang zijn dat je in de lucht opeens gaat bevallen. 8) O ene.... gefeliciteerd!
Jee, wat is iedereen hier op de hoogte van van alles. Heb zelf helaas geen advies voor je Aafke, maar wel van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!
Wauw iedereen ontzettend bedankt voor de info! Ooh enne ik ben wel heel blij hoor dat ik zwanger ben, geloof dat het niet helemaal zo over is gekomen..... Ik ga morgen mijn dokter maar eens bestoken met vragen en van jullie antwoorden heb ik ook al heel wat opgestoken. Ik zal me iig geen zorgen meer maken over de buikpijn! BEDANKT IEDEREEN!
Gefeliciteerd! Ennuh, oh jee, ja, je maakt je overal zorgen om, en dat houdt niet meer op vanaf nu (zéker niet na de geboorte, nu zit je kindje nog lekker beschermd). Over je schildklier zou ik zeker je vragen stellen, tenminste, als je last van je schildklier hebt. Over de vakantie? Lekker van genieten! Ik weet niet waar je naartoe gaat, maar in zuidelijker landen heb je bijvoorbeeld al veel minder rauw vlees op het menu staan dan hier. Ik ben zelf naar Nepal geweest toen ik ruim een maand zwanger was en heb nog wat injecties daarvoor gehaald (toen was ik nog niet zwanger, maar je moet dan altijd aangeven of je de intentie hebt zwanger te raken, het kan al raak zijn, zonder dat je het weet). En die injecties waren geen probleem voor een ongeboren kindje, hoe klein ook. En probeer ervan te genieten, er zijn nou eenmaal erg veel gevaren in het leven, iedere moeder wil haar kindje overal tegen beschermen, maar een moeder die over elk mogelijk gevaartje spastisch doet, heeft het niks aan. Veel plezier!
Ik denk dat je alle antwoorden hebt op je vragen dus zeg ik alleen: GEFELICITEERD! Geniet er lekker van & ook van je vakantie naar het prachtige afrika!
gefeliciteerd! Het enige wat ik weet is dat de malariapillen niet goed zijn als je zwanger bent... je kan daar namelijk een miskraam van krijgen of je kindje kan er iets aan over houden... maar daar zal je dokter als het goed is alles van weten en ik zou de GGD idd even raad plegen, zij weten wel hoe en wat! wel een fijne vakantie!