Goedemorgen, 3,5 maand geleden ben ik bevallen van een heerlijke dochter. Mijn hormonen zijn toch al niet mijn sterkste kant...heb behoorlijk last van PMS. Maar nu ben ik nog niet echt goed ongesteld geweest. Tussendoor een keer een anticonceptiepil gebruikt, maar dat was geen succes. Daarom de boel ook nog niet goed op gang gekomen. Mijn probleem is nu dat ik vreselijk slecht slaap, ook als mijn dochter wel lekker slaapt. Ik val makkelijk in slaap, maar wordt meerdere keren wakker en het duurt gerust uren voordat ik weer in slaap val pff. Ben echt helemaal gebroken. Zo erg heb ik het nog nooit gehad. Herkent iemand dit en wanneer werd het beter? Ik verwacht volgende week mijn menstruatie, omdat ik mijn eisprong vorige week voelde. Hoop dat iemand mij tips kan geven, want dit trek ik niet heel veel langer. Drink trouwens al 0 caffeïne, dus daar ligt het alvast niet aan. Groetjes An
Sowieso even letten op een donkere kamer, geen beeldscherm voor het slapen, kruidenthee, overdag goed bewegen. Eet verder voeding die rijk is aan het aminozuur tryptofaan (gevogelte, noten, avocado, kikkererwten), dat in de hersenen omgezet kan worden in serotonine (die wordt weer gebruikt om melatonine aan te maken). Om tryptofaan door de bloed-hersenbarriere te laten passeren, is de actie van koolhydraten vereist, die het insulineniveau verhogen om de de weg vrij te maken. Dus om voor het slapengaan de ontspanning en slaap te bevorderen, kun je kiezen voor avondeten dat rijk is aan complexe koolhydraten; of neem kort voor je naar bed gaat een kleine snack (bijvoorbeeld kommetje havermoutpap, of haverkoekjes met wat honing). Een tekort aan magnesium zou gerelateerd kunnen zijn aan de slapeloosheid, dus eet voedsel met magnesium ( witvis, donkergroene bladgroente, gedroogd fruit, noten, zaden, pitten). Calcium is ook een mineraal dat slapeloosheid bestrijdt. Dus eet ook calciumrijk. Ik zou zelf een supplement van magnesium, calcium en zink nemen. Niet van de drogist maar van een vitaminewinkel. Laat suiker staan en eet onbewerkt voedsel, dat helpt bij de pms. Een goede multivitamine is ook wel aan te raden, zeker na de bevalling. Is je schildklier ok?
Hartstikke bedankt Carino voor je fijne reactie!! Daar kan ik tenminste iets mee. Slik al een aantal vitaminetabletten, maar het is zeker Eem goed idee om nog meer op mijn voeding te letten.
Heb helaas niet echt tips, maar herken het wel. Het is in de zwangerschap van de oudste begonnen. Toen werd in aan het eind ieder kwartier wakker. Zo erg is het gelukkig niet meer, maar ik word iedere nacht nog altijd een keer of vier-vijf wakker. Ik besteed er zo min mogelijk aandacht aan; draai me om en slaap weer verder. (Heb me er wel druk om gemaakt, hoor, maar daar werd het niet beter van. Heb ook veel geprobeerd, tot aan allerlei onderzoeken in het ziekenhuis aan toe, maar hielp niets/kwam niets uit.) Als inslapen een probleem is helpt melatonine misschien ook wel? Je hebt ze ook met gereguleerde afgifte, volgens mij, dat helpt misschien ook wat mbt doorslapen?
Het is echt vervelend he. Je hele functioneren draait op slapen. Vanacht een slaappil genomen en gelukkig flink wat uren gemaakt. Kan ik er weer even tegenaan. Maar dat kan ik natuurlijk niet blijven doen, al is het wel verleidelijk. Ik hoop dat als ik volgende week ongesteld word, dat ook beter zal gaan.