Heb je als ouder schoolgaand kinder recht op zomervakantie?

Discussie in 'De lounge' gestart door missmamsie, 19 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Ik heb vandaag mijn vakantie-aanvraag ingediend, voor een periode van drie weken in de zomervakantie. Ik werk op een kdv en een vaste collega van de groep heeft al eerder toestemming gekregen, omdat zij op huwelijksreis gaat. Logisch, prima, leuk. Maar mag het überhaupt zo zijn dat je als moeder van schoolgaande kinderen totaal geen enkele week in de zomervakantie mag boeken? Ik heb drie weken nodig, daar gaat het niet om, maar weet iemand wat mijn rechten zijn als werknemer?

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    zo ver ik weet heb je geen rechten wat dat betreft en is allemaal een kwestie van collegialiteit naar elkaar toe om de vakanties 'te delen' als het ware.
    En een kwestie van 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt' .

3. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Daar bestaan geen specifieke rechten voor. Gaat in (goed) overleg.

4. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

20 apr 2007
    3.151
    0
    36
    Dat hoord idd in overleg te gaan.. maar iedereen heeft idd wel recht om in de zomer (vooral als je afhankelijk bent van schoolvakanties) een vakantie te krijgen.
    Hebben jullie geen afspraken wat beteft de zomder vakantie aanvragen voor een bepaalde datum?
    Het kan niet zo zijn vind ik dat wie het eerst komt het eerst maalt.... dan word het ieder jaar bijvoorbeeld een soort wedsctrijd van die wie er eerder is, dat kan niet.. onderlinge overleg hoord daar gewoon bij en kan niet vanzelfsprekend zijn dat die gene die het als eerste heeft aangegeven het ook daadwerkelijk kan krijgen...

5. Idd wij overleggen dit allemaal met elkaar al ruim van te voren. Lees: dat is in oktober/november vorig jaar al gebeurd.

6. tulip

tulip Niet meer actief

ik heb ook jaren op een kdv gewerkt en zelf nog geen last van gehad, maar bij ons was het zo, je probeer er samen uit te komen, dus ieder 3 weken of als je met zn drieen bent ieder 2 weken en als dat niet lukt krijgt ieder maar een week bv.

7. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Wij overleggen ook samen en daarna dienen we onze vakanties in. soms overlapt een vakantie en dan vragen we een andere collega om in te vallen zodat er toch vaste leidsters op de groep staan. Helaas heb je geen vast recht om 3 weken in de zomervakantie op te nemen wanneer je kinderen hebt. Ik heb ook nog eens de pech vast te zitten aan de bouwvak dus kan helemaal niet flexibel zijn maar tot nu toe was dat altijd op te lossen met collega's van een andere groep die dan wilden invallen.

8. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Bij ons is het elk jaar wel wat strijd en het valt me eerlijk gezegd wel vies tegen. Had er tot nu toe zelf nog geen last van. Maar ja, t komt wel goed.

9. tulip

tulip Niet meer actief

ik moet er nog bijzeggen dat mensen met schoolgaande kinderen of mannen in de bouwvak voorrang kregen. Voor anderen was het dus zo goed als onmogelijk om in de vakantie vrij te krijgen

10. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Er is geen regel die zegt dat ouders met schoolgaande kinderen voorrang krijgen om in de schoolvakantie hun vakantie op te kunnen laten nemen.

In mijn team moet iedereen voor 1 november hun vakantie opgeven en als het niet uitkomt wat planning betreft dan gaan we met heel het team rond tafel en elk jaar zijn we er al uitgekomen.
    De een die geen vakantie heeft wil wel iets meer werken en de ander kan een weekje schuiven met de vakantie en iemand anders wil een week vakantie opgeven.
    En dan voor 1 januari krijgt iedereen een goedkeuring van zijn of haar aangevraagde vakantie.

Helaas heb ik ook al een jaar gehad dat iedereen die in die 6 weken schoolvakantie vakantie wilde er maar 2 kreeg.
    Dat was niet leuk.

11. Kleine Muis

Kleine Muis Actief lid

20 dec 2011
    362
    0
    0
    NULL
    NULL
    lang leve de bouwvak! wij hebben nooit dit soort problemen. lijkt me enorm frustrerend. maarja, iedereen wil zijn recht en iedereen vind dat hij meer "recht" heeft om wat voor reden dan ook uiteindelijk. lijkt me inderdaad lastig.

12. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Bij ons is het ook, wie het eerst komt wie het eerst maalt. Ook niet altijd helemaal eerlijk, maar het werkt nu eenmaal zo.

Bij ons is er ook geen regel die mensen met schoolgaande kinderen voorrang geven op de schoolvakantie-weken. Mijn man heeft jaren enkel bouwvak gehad, en soms konden we ook maar 2 weken tegelijk vrij krijgen. Het was niet anders.

13. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Bij ons is het ook in overleg , maar voor dit jaar ben ik de enige die al akkoord heeft gehad , omdat we al de vakantie moesten boeken ......

14. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Oké, duidelijk... Helaas... Ik denk dat ik binnenkort dan maar mijn vakantie voor 2013 ga aanvragen. Ben ik iig op tijd;)

15. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Wij werken met 3 op een boekhouddienst en daar moet elke dag 1 persoon zijn
    Dus overleggen wij een beetje met elkaar.
    Ik neem meestal juni of sept (goedkopere vakantie en de kinderen zijn toch nog niet schoolplichitg).
    Mijn collega wil de Gents Feesten (half juli), dus dan neemt zij haar 2 à 3 weekjes en de andere collega wil aug.
    Eigenlijk makkelijk opgelost.

16. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Overigens is het zo dat als je ECHT niet in de zomervakantie op vakantie kan, je ook verlof kan aanvragen voor je schoolgaande kidneren. Je moet dan wel een verklaring van je werkgever hebben dat het echt niet anders kan.

17. angel77

angel77 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.428
    0
    36
    oosten van het land
    Hier dienen we de vakantie ook al in November in. We zitten met zn 5 aan het blok en ieder jaar is het puzzellen. Ik heb dan wel geen schoolgaand kind maar wel een man die vast zit aan de bouwvak. Vorig jaar had ik 3 weken bouwvak en dit jaar 2. Het is dus geven en nemen. Wie het eerst komt wie het eerst maalt gaat bij ons echt niet op alles gaat in overleg wel zo eerlijk.

18. Bri

Bri Niet meer actief

Er zijn ook sectoren (met name zakelijke dienstverlening) waar het andersom is: daar moet je hemel en aarde bewegen om buiten de schoolvakanties vrij te mogen nemen.
    Puur omdat er minder business is in de vakantieperiodes, en alle capaciteit hard nodig is in de periodes dat 'heel NL' aan het werk is.

Mocht iemand op zoek zijn naar een nieuwe baan, zou je ook eens in die sector kunnen kijken, als je hier écht een probleem mee ervaart.

Verder klopt het helemaal wat hier wordt gezegd. Je hebt er geen recht op, je zult er in goed overleg uit moeten komen.
    Wij gaan het vanaf volgend jaar ook ervaren, hoe we het gaan redden met die schoolvakanties.

19. Dana

Dana Niet meer actief

herkenbaar, werknemers zonder kinderen zeggen dat ze zich niet altijd hoeven aan te passen aan de werknemers met kinderen en de werknemers met kinderen zeggen dat ze nou eenmaal een gezin hebben en dat niet kunnen veranderen.

hier ook nu al een discussie over de zomervakantie, ik ben dan met verlof dus heb ik geluk dit jaar. valt niks aan te overleggen :D

20. xfifix

xfifix Actief lid

23 sep 2008
    402
    0
    16
    Bij ons op het kdv was het zo dat iedereen recht heeft op 3 weken vakantie IN de zomervakantie EN de vrouwen met een man die bouvak heeft, dat ze probeerden dat die vrouwen ook in de bouwvak vrij hadden... fijn geregeld!

Deel Deze Pagina