Beste allemaal, Vanmorgen bij de huisarts geweest met mijn zoontje van 4,5. Hij heeft nu zo'n 4 a 5 maanden verdikte lymfeklieren in zijn liezen en onder zijn oksel. Huisarts vroeg naar vermoeidheid. Op zich is mijn mannetje behoorlijk energiek, maar kan 's middags soms echt als een blok in slaap vallen. Dan slaapt hij zo 2 uur heel vast. Dit zo'n 3x per week. Verder speelt hij, rent en fietst. De juf is niets bijzonders opgevallen, maar zal er de komende week even extra op letten. De huisarts twijfelde; wel of niet normaal dat kind van 4,5 jaar nog overdag slaapt.... Als we hem toch vermoeider vinden dan gemiddeld doet ze bloedonderzoek. Anders maakt ze zich geen zorgen... Hoe is dat met jullie kindjes? Vinden jullie slapen overdag op deze leeftijd normaal of abnormaal? Ik wijd het meestal aan drukte op school...maar of dat dus terecht is...geen idee... Dank vast voor jullie hulp!
Nou ja ligt er natuurlijk aan hoe laat hij wakker is en naar bed gaat. Als hij om 7 uur naar bed gaat en niet extreem vroeg op dan is het vreemd dat hij 's middags slaap nodig heeft. Gaat hij later naar bed of juist heel vroeg wakker dan is het anders natuurlijk. Mijn kind is 5 en in de zomer als het warm is slaapt hij ook wel 's middags maar dan gaat hij ook laat naar bed.
hij gaat meestal 19u naar bed en is om 6.15/6.30u weer wakker. als hij 's middags slaapt, slaapt hij niet eerder dan 20/20.30...
Volgens mij is de klok rond slapen op deze leeftijd heel normaal. Dus als hij pas om 20:30 slaapt en dan om 6:30 weer wakker is, is het niet gek dat hij 's middags wat moet inhalen. Maar misschien kan je het middagslaapje beter weg laten zodat hij de uren gewoon 's nachts kan maken. Van 19:00 tot 6:30
ja klopt, maar dan is hij 's middags echt niet wakker te houden...is dan echt te moe... streven is overdag niet slapen en 's nachts klokje rond...maar door vermoeidheid 's middags lukt dat niet altijd...
Vriendinnetje van mijn dochter heeft tot vlak voor haar 5e verjaardag ook altijd op de woensdagmiddag en de vrijdagmiddag nog geslapen, gewoon omdat ze dat keihard nodig had . School was zo vermoeiend. Het kan dus best normaal zijn. Zeker als de juf verder niets opgevallen is. Ik vind het niet zo vreemd. Maar voor je eigen idee zou ik denk ik tóch vragen om bloedonderzoek omdat er nu mogelijk wat twijfel gezaaid is. Laat ze het zekere voor het onzekere maar nemen.
Hier valt hij 's middags rond 17.00 uur ook wel in slaap en ik heb dan moeite om hem wakker te krijgen. En verder is hij op donderdag vrij en als we dan in de auto zitten valt hij rond 11.00 uur ook rustig nog in slaap. Hij heeft ook lang een middagslaapje gedaan. Dat vind ik niet verontrustend, het ene kind heeft meer slaap nodig dan het andere. Daarbij die zwellingen in liezen duidt misschien nog op een onsteking, pfeiffer oid. Daar kun je ook moe van zijn. Maar het hoeft ook niets te betekenen. Zou het even in de gaten houden. Hij zit ook nog niet zo lang op school en dat kost hier toch erg veel energie.
Als het aan mijn dochter zou liggen zou ze iedere middag nog wel 2 uur kunnen slapen. En ze slaapt dan ook nog gewoon het klokje rond en in het weekend nog wel langer... ze wordt over 4 maanden 4.
Mijn mannetje is nu 4,5 jaar en slaapt 's middags ook nog op de dagen dat hij 's middags niet naar school gaat. Ook een heel energiek mannetje en neemt alle emoties en indrukken giga in zich op. Hierdoor echt heel erg moe op de dagen dat hij niet 's middags naar school gaat, dus nog lekker even naar bed. Dit heeft zelfs een positieve werking op zijn nachtrust!
Prima dat hij nog een keer een middag slaap nodig heeft, maar laat je hem dan twee uren slapen?? Wel logisch dat hij dan 's avonds pas laat in slaap valt. Als hij niet wakker kan blijven, laat hem dan maximaal 45 min slapen zou ik voorstellen. Is hij wel even over de ergste vermoeidheid heen maar nog wel moe genoeg om rond 19u weer gewoon te gaan slapen!
Als hij hier in slaap valt of nog even 's middags bijslaapt dan echt met 1 uur moet hij uit bed zijn. Anders is hij 's avonds niet moe genoeg om in slaap te vallen en is hij om 22.00 uur nog wakker.
ik vind het wel apart moet ik zeggen. Hier was het middagslaapje er al af toen ze 2,5 jr was. Dus zou heel raar kijken als ze nu bij 5 jr weer zou gaan slapen smiddags...
Dank jullie wel! We gaan waarschijnlijk toch even prikken. Voor de zekerheid. Is het niets, dan is het ok....
Alyssa had dat ook wel toen ze die leeftijd had, alleen konden we die wel wakker houden. Ik hoorde het heel vaak van andere moeders toen alyssa nog in groep1 zat. Tis best veel wat ze dan ineens moeten. Als het je niet lekker zit moet je gewoon om bloedonderzoek vragen, dan weet je het zeker.