onzeker door bezoek CB

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door sassie25, 15 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Ik dacht dat ik het niet zou worden maar toch: ik ben onzeker geworden door een bezoek aan het CB vandaag.

Mijn zoontje kreeg de BMR vaccinatie en we hebben dan gelijk een afspraak met de arts van het CB. Die gaat dan een aantal vragen stellen enz enz, nou ja jullie kennen het.

Ze ging ook aankruisen in Tycho zijn dossier wat hij allemaal al kan. En toen vroeg ze of hij al zwaaide en in zijn handjes kon klappen, nee dat kan hij nog niet, tenminste hij doet het nog niet. En woordjes. Nouja verder dan mamma en een hoop gebrabbel in de ruimte doet hij nog niks... En toen ik dat dus allemaal zei zat ze heel raar te kijken. Zegt hij nog geen op of die of daar of oma opa en pp voor poes bijv? Nee dat doet hij nog niet.... Nouja dat noteerde ze allemaal en toen ging ze over op die vaccinatie.

Ik dacht er eigenlijk niet zo bij na totdat ik weer onderweg was naar huis en dacht "hij moet al best veel kunnen maar dat kan hij allemaal niet"...

Nu weet ik dat niet ieder kindje hetzelfde is en dat het allemaal wel komt maar toch kan ik het niet zo goed uit mijn hoofd zetten! Tycho weet best een hele hoop. Want als ik bijv zeg waar is de klok dan wijst hij die aan en als ik hem naar de lamp vraag dan wijst hij naar het plafond. En hij leest graag in boekjes en kan daar ook dingen in aanwijzen. En verder wijst hij zelf een hoop dingen aan en doet dan huh? Hij borstelt zijn eigen haar en dat van mama en papa. Als we bij iemand voor de deur staan wijst hij naar de deurbel en belt dan aan en wijst dan vervolgens weer naar de deur. Dus ik denk dat hij bijdehand genoeg is, maar dit maakt me dan onzeker. Is het echt zo raar dat hij nog niet verder komt dan mama?

Groetjes Sassie

2. MiSe

MiSe Niet meer actief

Zou me absoluut geen zorgen maken! Vooral omdat je zegt dat hij wel veel dingen begrijpt en dan ook kan aanwijzen. Dan zit het in zijn koppie gewoon goed maar heeft hij er misschin gewoon geen zin in. Trek je er niets van aan!

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

De arts heeft er toch verder niets over gezegd? Dan zou ik er van uit gaan dat jij haar blik gewoon totaal verkeerd interpreteert en er dus niets aan de hand is! ;)
    Ik lees alleen maar dat ze goed door heeft gevraagd, omdat blijkbaar die of pp ook vallen onder 'woordjes zeggen'.

4. Mayon

Mayon Niet meer actief

Soms heb je ook niet eens door dat ze bijv al 'die' zeggen, let er eens extra goed op. En zoals zwaaien en klappen doe je dat wel regelmatig met hem of kent hij het gewoon niet? mijn dochter kon dat met 8 maand al maar die loopt nu net een maand. Ze kunnen ook niet alles tegelijk he. En iig mag ze niet laten merken dat ze iets 'vreemd' vind, hooguit wat laat.

5. sunshine1976

sunshine1976 Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee hoor helemaal niet raar! Die gaat echt wel praten hoor, zijn ontwikkeling is waarschijnlijk gewoon in andere dingen gaan zitten.
    Ik kan me herinneren dat hij al vroeg in de box ging staan en weer zitten! Terwijl dat bij Norah dan weer langer duurde.
    Niets van die betweterige gezichten aantrekken hoor!!
    Jij kent je kleine uk het beste!

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

ik denk het ook... ze heeft je alleen nog op éxtra voorbeelden gewezen die je misschien zelf niet meegeteld had als 'woordjes' .

En hier zei ze tot haar 18 maanden niet eens mama (papa wel :p ) . Ze volstond met 'tie' en verder begreep ze alles en vond het wel best ;)

7. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou als ik het zo hoor zou ik me geen zorgen maken hoor! Hij begrijpt hartstikke veel! en niet ieder kindje ontwikkeld zich op hetzelfde tempo. Ze kunnen niet alles tegelijk.
    Die van mij is dan wel jonger (bijna 11 maanden) maar daar doet het cb ook al zo moeilijk met praten (en ja, ook al weet je dat het wel goed is met je kind, je wordt er toch onzeker van :)) want dat doet ze dus nooit op het cb.. helemaal geen enkel geluid. en thuis maakt ze wel geluidjes maar alleen maar aaaah en dat was het dan wel. Dus dat is ook behoorlijk traag.
    Maar mijn eigen moeder zegt dat mijn broer ook zo langzaam was. Zei nooit wat, wees wel allemaal dingen aan en begon pas te praten met 2 jaar maar dan ook in 1 keer behoorlijke zinnetjes. Dus tja.. zo kan het ook ;)

8. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Ben 2 weken geleden bij het cb geweest voor het zelfde consult, mijn eigen zoontje praat juist erg veel en loopt daarmee wat voor. Ik vroeg wat ze dan minimaal moeten kunnen met 14 maanden, nou zei die dokter, brabbelen is voldoende!
    Dus over Tycho hoef je jezelf helemaal geen zorgen te maken!

9. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Wij moeten eind oktober voor de BMR en ik geloof nooit dat ons mannetje dat allemaal kan zeggen. Er komt nu wel wat uit (wat je zou kunnen verstaan als ja, papa, mama, eten), maar of het heel bewust is...Ik vraag het me af! Dan zou hij nog een hoop moeten leren in 2 maanden!
    Ik maak me er niet druk om, ieder kind ontwikkelt zich anders. En als ze naar de kleuterklas gaan zijn ze (zo goed als)allemaal aan het lopen, kletsen, zindelijk, etc.

10. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Niks om je druk over te maken!
    Ik vind dat hij veel begrijpt hoor, komt helemaal goed.
    Mijn zoontje wordt woensdag 1 en die komt ook niet verder dan 'mmmhmmhm' :D maar is veel meer motorisch bezig. Denk dat hij zo loopt en is echt een klauteraapje. Terwijl mijn dochter met 9 maanden al de naam van onze hond kon zeggen maar liep 'pas' met 17 maand.

11. Lelymupske

Lelymupske Bekend lid

24 jun 2010
    932
    0
    0
    Lelystad
    Niks aan de hand hoor.. bas is net drie en praat nog maar sinds maart fatsoenlijk.. wilde nooit opa en oma zeggen... ook geen poes..oid.. komt vanzelf.. bas kletst nu als een tierelier

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn dochter is 15 maanden en zegt nog geen woord! Ik maak me nergens zorgen om want 1) ik begrijp haar dondersgoed en 2) er komt een dag dat ik denk 'hou nu je kwekje maar even dicht'.

Het CB heeft niets gezegd verder? Dan zit het allemaal in je hoofd en ben jij de enige die dit waanbeeld er ook weer uit kan krijgen!

13. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Niks aan de hand volgens mij.. Hier hetzelfde verhaal. En dat is ook goed gekomen.. Met 18 maand zei het netjes het minimum van 5 woorden (2 weken ervoor geleerd ofzo). En met 24 maand gebruikte hij het minimum van 2 woordzinnen (sinds een week daarvoor).. Don't worry, want het kind praat ons nu de oren van het hoofd :)

Ons CB vraagt dat soort dingen gelukkig niet zo door.

14. 76Chantal

76Chantal Bekend lid

15 okt 2008
    586
    0
    0
    Ieder kind zijn ritme en snelheid hoor, en er zijn er zat die nog veel laer zijn, dus no worries.
    Had de arts er iets achter gezocht, dan hed ze wel doorgevraagd!

15. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik zie dat wij uit het zelfde dorp komen, dan weet ik ook direct welke arts je bedoelt. Sowieso neem ik alles wat zij zegt met een korreltje zout. Nog nooit z'n no-no van een arts gezien.
    Niet onzeker zijn, er zullen vast en zeker kindjes zijn die dat allemaal wel kunnen, maar wellicht nog meer die het nog niet kunnen. Mijn zoon zij met 14 maanden ook niet meer dan mama en tatata, maar ineens na 18 maanden ging hij als en speer en met 2 jaar sprak hij met zinnen van 3 a 4 woorden.

16. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Bedankt voor al jullei berichtjes! Ik weet dat ieder het in zn eigen tempo doet en ik maak me er ook niet echt zorgen over maar toch knaagt het een beetje in mijn hoofd!

Vooral omdat hij in het begin zich zo snel ontwikkelde en met alles voorlag enzo. En omdat ze zo raar zat te kijken ( ik heb me dat echt niet verbeeld) bleef het gewoon een beetje hangen zeg maar.

Ik begrijp Tycho ook, en hij wijst echt overal neer en volgens mij wil hij ook wel heel graag maar lukt het hem niet ofsow? Hij gebruikt wel verschillende hoogtes in de klanken die hij maakt. Dus niet elke huh klint hetzelfde zeg maar dus hij is wel bezig met bepaalde dingen.

Ik probeer er maar niet over na te denken hihihi

@Kiwi: Leuk om iemand hier te "zien"die in hetzelfde dorp woont! Ben blij dat jij ook zo'n gedachte hebt bij die arts :) Waar woon je ongeveer?

xxx

17. Que

Que Niet meer actief

Lieve schat je weet toch hoe ze in Bleiswijk bij het CB zijn....

Hier nu in dit gehucht hebben ze dat nog helemaal niet gevraagd. Al zegt hij wel mamma yk (spike) eten en dank.

Maar maak je niet druk komt allemaal vanzelf!!

18. DJ Momo

DJ Momo Fanatiek lid

23 apr 2010
    4.523
    0
    0
    NULL
    NULL
    gisteren zelfde consult gehad. verder dan mamamamamamama, papapapapapapapapapapa (niet gericht 'papa' of 'mama') en een enkele keer 'dach' (dag) of 'uid' (uit) komt hij niet. verder een hoop gebrabbel en geluid. ook probeer ik wel eens 'waar is de...' met hem, maar krijg nooit echt reactie. Maar dit was al keuurrrrrrrrrrrrrig vlgs mijn cb arts. (toevoeging: ze zei zelfs nog: of maak je je zorgen over zijn taalbegrip? euhm. mijn reactie: nee hoor. komt vanzelf!) Motorisch is hij wel 'snel', hij heeft nl van de week zijn 1e losse stappen gezet!

19. leo1984

leo1984 Actief lid

9 okt 2010
    163
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou me maar geen zorgen maken. Mijn zoon stond en liep erg veel, maar praten deed hij met 14 maanden echt nog niet. Chinees brabbelen dat kon hij als de beste. Hij is nu 1 1/2 en je moet hem nu eens horen. Hij leert wekelijks zeker 2 woorden erbij...Opeens komt het praten!

20. RianneF

RianneF Bekend lid

31 okt 2008
    712
    0
    0
    Ze kunnen niet alles tegelijk leren, het is het een of het ander. Jouw zoontje begrijpt een hoop als ik het zo lees dus dat praten komt vanzelf.

Deel Deze Pagina