Hi meiden, Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik dacht het consultatiebureau heeft te maken met de verzorging van je kindje dus vandaar hier de vraag! Mijn man is niet zo'n fan van het consultatiebureau ivm slechte verhalen die hij heeft gehoord. Zelf ben ik vroeger wel bij het consultatiebureau geweest maar eigenlijk ook niet vaak omdat ik heel ziekelijk was en zodoende veel in het ziekenhuis lag, waar de controle natuurlijk nog beter is... Nu vraag ik me af, het consultatiebureau is niet verplicht maar hoe zit het dan met inentingen voor de kleine? Kun je die gewoon bij de huisarts ophalen? Of zeggen jullie van ga gewoon naar het consultatiebureau en laat het kindje daar checken en zijn inentingen krijgen? Zijn er hier meiden die wellicht niet naar het consultatiebureau gaan en die hier bewust voor kiezen? Ik vind het heel lastig maar opzich zou ik het fijner vinden als mijn eigen huisarts de "taak" van het consultatiebureau zou overnemen. Daar ben je toch vertrouwd mee enzo... Ik hoor graag jullie reacties over hoe het consultatiebureau jullie bevalt en of er meiden zijn die hier bewust niet heen gaan.
ik ga naar het consultatiebureau voor de prikjes en neem alles wat ze zeggen met een grote hoeveelheid zout.
Haha, ja dat heeft mijn man dus vooral... Hij heeft zoiets van ja je wordt er alledn maar bang gemaakt enzo... Maar het is dus zo dat je gaat maar er verder niet teveel waarde aan hecht? Dat is misschien ook een optie voor ons ja...
Maar begrijp ik het goed dat je nu al zit te twijfelen of je naar het CB wilt gaan omdat je man van anderen niet zulke goede ervaringen heeft gehoord, en dat je van wildvreemden op een forum ervaringen wilt horen om af te wegen of je wel of niet gaat? Ik zou persoonlijk afwachten tot mijn kindje geboren is, er een paar keer heen gaan en kijken hoe het bevalt. Je persoonlijke mening, daar gaat het om. Mijn persoonlijke mening is dat het per CB verschilt, ik heb er nu 3 gehad. Maar het gaat met allemaal prima, neem met een korreltje zout wat ze zeggen en tegen de tijd dat je er met een tweede komt zeuren ze helemaal nergens meer over, dan gaan ze er van uit dat je het wel weet
Ik geloof dat het wel kan maar dat je dan zelf de vaccinaties moet betalen. Bovendien ben ik persoonlijk van mening dat een huisarts gewoon niet bedoeld is om je kind te meten, te wegen en opvoedkundige gesprekjes mee te voere. Ik ga al bijna 4,5 jaar naar het consultatiebureau met nu 3 kinderen. Ik laat ze wegen en meten en ga voor de vaccinaties. Kan het goed vinden met de arts, wat minder met de vk. Adviezen waar ik wat aan heb neem ik in me op, andere gaan het ene oor in en het andere weer uit. Misschien gewoon straks eens heen gaan en kijken wat je ervan vind.
Nouja, ik vraag gewoon hier om reacties hoe het CB bevalt en waarom je er wel of niet voor zult kiezen. Daarom is het volgens mij een forum
Ik ben blij met het CB, ze geven tips en adviezen en ik vind het leuk te wegen en meten daar. Vriendelijke en fijne sfeer. Het is zo afhankelijk van de mensen die er werken. Ik zou idd gewoon gaan en dan voel je vanzelf of het bij je past.
Uit jullie reacties blijkt wel dat er dus idd verschil is.. Ik ga gewoon eens kijken als de kleine man er is en dan zie ik het wel! Dank jullie voor de reacties!!
Wij hebben hier ook een fijn CB. Erg gezellig en oprecht geïnterresseerd. Ze kijken hier ook niet per sé naar hoe het volgens "het boekje" zou moeten, maar ook naar het kind als individu, ouders etc. Het totaalplaatje zeg maar. Het zijn echt niet allemaal vervelende 'consternatie' bureaus. Geef ze het voordeel van de twijfel. Ga er open minded heen. De wijkverpleegkundige komt trouwens eerst bij je thuis voor een soort intake. Toen degene hier voor het eerst bij ons kwam, had ik wel zoiets van "hùh wat voor type hebben we nu op de stoel zitten", maar na even gepraat te hebben, viel ze reuze mee. En ja, ik heb wel eens adviezen gehad waarbij ik m'n twijfels had, maar die leg ik dan naast me neer. Maar ik heb ook adviezen gehad waar ik wel wat mee kon.
Ik ben hier juist heel tevreden over het cb terwijl ik één van de weinige moeders hier in het dorp ben die lang bv geeft, samen slaapt, draagt en afwijkt van het standaard inentingsschema.
Ik ben tevreden over het CB hier, bij vragen geven ze me goed advies, en ik vind het prettig om de zoveel tijd eens te zien hoe het gaat qua groeilijn en ook eens te horen dat het allemaal goed gaat etc. hier zijn ze erg makkelijk, ben je het ergens niet mee eens, ook prima, de laten je volledig je eigen weg gaan in de opvoeding en verzorging en geven tips of advies wanneer je erom vraagt
Ik ben ook tevreden, meten en wegen vind ik sowieso leuk, verder zijn de gesprekjes ook altijd vriendelijk. De ene keer krijg ik advies waar ik niets mee zal doen, de andere keer iets waar ik wel wat mee kan. Prima toch?
Hier exact dezelfde ervaring. Wél 2x bij een arts daar geweest die mij gewoon echt niet lag. Heb ik aangegeven en kon zonder probleem bij een andere arts terecht. En weet je, het is een luxe dat we dit hebben. Het is toch fijn dat de groei en ontwikkeling van je kindje een beetje in de gaten wordt gehouden.
Wij gaan alleen voor de prikken naar het CB. Voor de andere dingen wordt ze door de KA en de Fysio gecontroleerd. Als dat straks stopt, zullen we de gewone controles ook weer bij het CB gaan doen. Ik ga niet meer naar de wijk vpk hier, maar zal vragen om de arts gezien een nare ervaring met de vpk. Gelukkig doen ze daar niet moeilijk over vanuit het CB. Het zal niet mijn favoriete uitje worden, maar vind het belangrijk dat mijn kleine goed onder controle staat. Succes. Grtz.
Ik vind ook dat we het in Nederland best goed geregeld hebben met het consultatieburo. Bij ons cb werken aardige mensen, nooit rare opmerkingen of onenigheid gehad. Ik zou als ik jou was eerst eens kijken hoe jullie cb bevalt.
Ik heb niet zo'n hoge pet op van het cb. Ze zaten echt door te zagen op borstvoeding, terwijl ik duidelijk aangaf, dat ik voor flesvoeding had gekozen. Ik had het idee dat ze mij een schuldgevoel probeerde aan te praten. Ook zaten ze dingen te vragen en te zeggen met je bent zo jong blablabla Ik voelde me totaal niet in mijn waarde gelaten. Bovendien bleven ze me lastigvallen met een enquete.
met onze oudste drie kids hebben we enorm getobd met veel huilen, overstrekken, allergieën, enz. radeloos werd ik ervan! de eerste tijd kwam elke week de vpk van het cb thuis langs om even mee te kijken en mij te steunen. ze gaf ook eerlijk toe dat zij ook niks meer kon bedenken om het probleem op te lossen, maar alleen het feit dat ze mijn probleem onderkende was zó fijn! ik heb er veel aan gehad! toen ik met onze oudste een keer op het cb kwam, zagen ze daar ook dat zijn beentjes niet even lang waren. dit was mij zelf nooit opgevallen. na een echo bleek er niks aan de hand te zijn, maar ik was toch blij dat ik er op geattendeerd was! ik vind het jammer dat er vaak zo negatief over het cb gepraat wordt. de arts en vpk hoeven niet je vriendin te worden! ze zijn er puur om de ontwikkeling en gezondheid van je kindje in de gaten te houden. misschien zullen niet alle adviezen voor jou bruikbaar zijn. dat hoeft ook niet. je pikt er uit wat bij jou kindje past/ werkt.
Wij mogen donderdag weer en ik kijk er eigenlijk wel naar uit, lekker met m'n dochter pronken bij de arts