Vernoemen... aarrrgghh!!!

Discussie in 'Babynamen' gestart door steenbokje, 5 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Hij wil het als eerste naam ;)

2. steenbokje

steenbokje Niet meer actief

ah... nee inderdaad... maar als tweede naam zou het niet verkeerd zijn toch?

3. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Wij hebben de 1e naam zelf gekozen, en de 2e naam afgeleid van opa en oma (ingrid en gino).

Alyna Inez Gina.;)

4. steenbokje

Mooie naam Lucia!

Volgens mij hebben de meesten hier over vernoemen wel hetzelfde idee: eerste naam (roepnaam) zelf kiezen, en bij tweede en evt. derde vernoemen naar opa en oma.

5. Lady C

Lady C Bekend lid

19 jan 2007
    516
    1
    18
    Ik zou toch nog eens met hem in discussie gaan, want jullie moeten beiden de roepnaam (eerste naam) leuk vinden. Anders heb je daar later spijt van. Laat je dus niet op de kop zitten ;)

Bij ons is de eerste naam 'uniek' (dus voor zover bekend niet in gebruik in de familie) en de tweede en derde naam vernoemd. De oudste is vernoemd naar beide opa's en z'n papa. De jongste is vernoemd naar beide oma's en zijn mama. Gelukkig waren wij het er wel samen over eens hoe we de namen zouden doen.

Ik vind het wel erg mooi als iemand drie (meer dan één iig) namen heeft, maar ieder zijn/haar eigen smaak.

Vaak hebben mensen van de generatie van onze ouders of onze opa's en oma's meerdere namen. Zodoende hoef je dus niet 'Truus' te gebruiken als ze bijvoorbeeld een tweede naam 'Wilhelmina' heeft (stel dat je dat beter vindt passen bij de eerste naam van je kind, als je vernoemd in tweede en derde (en vierde) naam).

Ik heb een lijstje gemaakt van alle doop- en roepnamen van mijn (schoon)ouders, (schoon)zussen en zwagers. Dat maakte het voor mij wel makkelijker om namen te combineren. Vooralsnog is iedereen er happy mee, net als wij :D

Wij hadden een groter issue toen we gingen trouwen, omdat mijn man mijn naam aan heeft genomen en de kinderen nu dus ook mijn naam hebben ;). Daar moest mijn schoonfamilie wel eventjes aan wennen. Dus toen was er geen probleem omtrent vernoemingen (ook al zijn ze wel vernoemd, overigens).

Succes. Gelukkig heb je nog eventjes ;)

6. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Wij wilde niet gaan vernoemen, want je krijgt er idd vaak scheve gezichten van. Totdat mijn moeder overleed toen ik 8 weken zwanger was. Toen hebben we als 2de naam de naam van mijn moeder gebruikt.
    Gelukkig vond mijn schoonmoeder dat heel normaal, totaal geen scheve gezichten.
    Nu bij de 2de willen we het weer zo doen. 1ste Naam, vrije naam en de 2de een vernoeming.

7. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Als onze kleine een jongen is, dan krijgt hij een 'nieuwe' 1e naam, en wordt hij met 2e en 3e naam vernoemd naar onze beide vaders.
    Als het een meisje is, krijgt ze een 'nieuwe' 1e naam, en wordt ze met haar 2e naam vernoemd naar mijn moeder & mijn beste vriendin (moeder is Anneke, vriendin is Lisette: wordt samen Lisanne).
    Verder voor een meisje geen vernoeming, aangezien man z'n moeder al heel lang geleden overleden is, zijn vader een nieuwe vrouw heeft, maar mijn vader ook, dus dan zouden we nóg 3 namen erbij moet zetten :$ beetje overdreven, vonden we, dus doen we 't zo :)

8. steenbokje

dit ga ik voorstellen aan mijn vriend:

eerste zoon:
    eerste naam samen uitkiezen; tweede naam naar vaders vader

tweede zoon:
    eerste naam samen uitkiezen; tweede naam naar moeders vader

eerste dochter:
    eerste naam samen uitkiezen; tweede naam naar moeders moeder

tweede dochter:
    eerste naam samen uitkiezen; tweede naam naar vaders moeder

maar wat als je dan alleen maar jongens of alleen meisjes krijgt? of wat als het bij 1 blijft, of bij 2? dan heb je naar "de helft" van de schoonouders vernoemd en dan kan je weer die welbekende scheve gezichten krijgen.

Mijn moeder heeft al gezegd dat zij het absoluut niet belangrijk vindt dat onze kinderen vernoemd worden. Het voegt volgens haar niets toe. Dat maakt het aan de ene kant wel makkelijker om naar vaders kant te gaan vernoemen, maar alleen naar zijn kant vernoemen vind ik zelf dan weer geen fijn idee...

Zou overigens als tweede naam ook niet letterlijk de voornaam van onze (schoon) ouders willen gebruiken, maar als er dan toch vernoemd 'moet' worden dan puzzelen we er wel wat mee...

Een evt. zwangerschap staat hier nog niet "gepland" maar als we een nieuw huisje hebben met extra slaapkamer, dan mag ik mijn pil in de prullenbak gooien... Daarnaast ben ik ook nog op zoek naar werk, en zwanger solliciteren is niet ideaal... Nog tijd zat! (tenminste, als je mijn leeftijd even niet meerekent :p)

9. Mamasab

Mamasab Actief lid

17 jul 2009
    183
    0
    16
    TBM en Postbode
    Utrecht
    Ons zoontje is onbewust soort van vernoemd naar de vader van mijn vader maar dan in een andere taal (iers) en de 2 naam is de engelse vorm van de vader van me man en de 3e naam vonden we gewoon mooi :D

Ons volgend kindje word NIET vernoemd omdat we beide geen geschikte naam kunnen vinden en ik niet veel met mijn schoonfamilie heeft en mijn man ook niet echt een sterke band heeft met de mijne.

Het zou dan ook anders om een 2e naam gaan en niet de voornaam.

Deel Deze Pagina