Naam spellen

Discussie in 'Babynamen' gestart door Bureau, 29 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bureau

Bureau Bekend lid

3 jul 2014
    901
    41
    28
    Aangezien namen tegenwoordig regelmatig op zeer bijzondere wijze gespeld worden, vraag ik mij af: maakt het nog wat uit hoe je de naam van je kind schrijft? Met andere woorden: moeten alle namen tegenwoordig al gespeld worden doordat iedereen een andere schrijfwijze kiest?

Mijn dochter heeft een gangbare naam en ik was dan ook verbaasd toen gevraagd werd hoe dit gespeld wordt. Ik ben benieuwd wat voor ervaringen jullie hiermee hebben. Je kan er bijvoorbeeld niet meer vanuit gaan dat je een (nieuwe generatie?) Jan als Jan schrijft want je ziet ook al Yan of Yann langskomen.

2. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Je kan tegenwoordig nergens meer van uitgaan. Ik moest eerder dit jaar kinderen inschrijven voor een spelletjesmiddag, kinderen noemden hun naam en dan moest ik het op een stempelkaart schrijven die ze meekregen. Daar kwamen de meest creatieve spellingen voorbij van doodnormale namen. Dus toen de zusjes Evi en Isa aan mijn tafel kwamen heb ik voor de zekerheid maar even gevraagd of ze dat konden spellen. Gelukkig bij hun gewoon de normale spelling, maar tegenwoordig had het net zo goed Aevy en Yzah o.i.d. kunnen zijn.

En ik ken een Julia die er laatst over klaagde dat mensen altijd vragen hoe je haar naam schrijft. Met daarbij de opmerking: Julia is toch gewoon logisch?
    Maar toen ik ging zoeken kwam ik op o.a. Yulia, Yuliya, Yuliah, Julija en Juliah tegen als bestaande spellingen van Julia in Nederland en laatst op het nieuws ging het over een meisje met de naam Yu-Lia.

Ondanks dat ga ik bij de naamkeuze voor mijn kind toch voor de meest voor de hand liggende spelling. Uiteindelijk zal dat toch het vaakst goed gaan.

(En ik mag hier geen links plaatsen, maar op de blog in mijn handtekening heb ik er een keer een stukje over geschreven. Moet je alleen wel even zoeken als je het wil lezen).

3. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik hoef de naam van mijn zoontje nooit te spellen en die van mijn man en van mij ook niet. Anders kan ik in alle gevallen volstaan met: hoe je het zegt.

Al die zogenaamd creatieve schrijfwijzen vind ik een soort schreeuw om een schouderklopje voor de ouders. Zo van: kijk eens hoe uniek ik de naam van mijn kind heb bedacht? Voor het kind is dat niet leuk. Ik heb met een meisje in de klas gezeten die een lastig geschreven naam had, niet eens bijzonder geschreven, en dat was voor haar echt niet leuk. Op de basisschool heb je gewoon één of twee juffen of meesters, maar op de middelbare school moet je bij iedere docent/invaller/examinator/cursusleider je naam gaan spellen of wordt je naam misschien ook nog verkeerd uitgesproken.

4. TigerAngel7

TigerAngel7 Fanatiek lid

2 jan 2015
    1.898
    1.277
    113
    Vrouw
    Mensen vragen soms aan mij hoe ze mijn naam spellen met H of zonder (Samantha) en bij mijn vriend word die ook regelmatig gevraagd hoe het gespeld word ondanks dat het gewoon simpel is.

Deel Deze Pagina