Advies nodig - vernoemen

Discussie in 'Babynamen' gestart door Feline5, 14 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Feline5

Feline5 Niet meer actief

Ik zou graag jullie advies krijgen over het volgende;

Wij zijn in verwachting van een meisje en ik heb al ongeveer 10 jaar een meisjesnaam in mijn hoofd voor mijn toekomstige dochter. Mijn man vind het ook een prachtige naam, dus perfecte situatie zou je denken.

Nu is het zo dat in de naam de naam van mijn schoonmoeder voorkomt. Ik ben dus erg bang dat zij en alle andere familieleden en vrienden, onterecht, denken dat we ons meisje hebben vernoemd naar haar. Vooral voor mijn eigen moeder vind ik dit een vervelende situatie.

Ik weet nu niet zo goed wat we moeten doen. Op zoek naar een andere naam, of aan iedereen uitleggen dat het puur toeval is? Een andere schrijfwijze hebben we ook aan gedacht maar vinden we allebei niet mooi.

Ik ben erg benieuwd wat jullie in deze situatie zouden doen.

2. MotherMary

MotherMary Fanatiek lid

10 sep 2014
    1.748
    2
    0
    theaterdocent, regisseur en leerkracht basisonderw
    Overijssel
    Lastig! Ik zou niet op zoek naar een andere naam, als jullie allebei verliefd zijn op deze. Misschien is het een idee om de situatie voor te leggen aan je moeder en te vragen of zij er een probleem mee heeft? Of anders een tweede naam er achter, vernoemd naar jouw moeder?

3. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.277
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik zou uitleggen dat het geen bewuste vernoeming is.

4. Oliviafaye

Oliviafaye Fanatiek lid

13 nov 2013
    2.268
    208
    63
    Vrouw
    Utrecht
    Gewoon uitleggen of inderdaad een tweede naam met een vernoeming naar jou moeder.

5. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Ik zou dan een tweede naam wel een vernoeming van jouw moeder maken

6. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Ben benieuwd om welke naam het gaat.
    Vind het wel een lastige ja. Want zou het echt rot vinden als mijn moeder zou denken dat de baby vernoemd is naar m'n schoonmoeder.
    Ik zou het gewoon uitleggen. Als 2e naam dan de naam van jouw moeder gebruiken zou ik zelf niet doen.
    Want dan is jullie kindje dus wel vernoemd naar je moeder, maar niet naar je schoonmoeder (ookal lijkt de naam er wel op). Krijg je dat weer.

7. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.928
    5.183
    113
    Dit! Gewoon uitleggen

8. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Dus je bedoelt: je schoonmoeder heet bijvoorbeeld Johanna en je wilt je dochter Anna noemen. Klopt dit? Ik zou gewoon uitleggen dat dit geen vernoeming is, maar toeval. Andere optie is dat je de naam van je eigen moeder erachter zet als 2e naam en dan zijn ze allebei blij en jullie ook.

9. Daisykesie

Daisykesie Fanatiek lid

Ik zou een tweede naam doen die vernoemt is naar jouw moeder ;)

Wij hadden ook dat de tweede naam van onze oudste per toeval een vernoeming is, maar heel toevallig hebben onze moeders dezelfde naam :p

10. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Gewoon uitleggen. Mijn moeder heeft dezelfde naam als mijn oud tante, de zus van haar moeder, maar het is geen vernoeming.

11. Feline5

Feline5 Niet meer actief

Bedankt voor al jullie reacties!
    We gaan het er thuis nog maar eens over hebben en kijken of we een leuke naam kunnen vinden waar de naam van mijn moeder in voor komt....en anders gaan we het inderdaad uitleggen dat het geen vernoeming is, maar puur toeval. Ik vind het zonde om hierom de naam waar we verliefd op zijn op te geven.

12. Mama007

Mama007 Actief lid

22 okt 2014
    156
    0
    0
    Ik benieuwd na de naam... Nu hihihi

13. Lavalamp

Lavalamp Bekend lid

9 feb 2013
    999
    1
    0
    Als het een veel voorkomende naam is, die vaak als tweede naam voorkomt (Emma, Johanna, Sara, Maria, ...) dan zou ik er niet eens de moeite voor nemen om het uit te leggen. Waarschijnlijk zou ik het je directe familie wel eens vertellen, maar niet echt een punt er van maken.
    Ons zoontje heeft een naam die ook in de schoonfamilie voorkomt, maar was niet als vernoeming bedoelt. Dat weten mijn man en ik van elkaar. We hebben het mijn ouders wel eens vertelt, maar verder laat ik ze in de waan. Heel eerlijk gezegd vind ik het echt wel rot dat mijn schoonfamilie soms zegt "Degene waarna zoonlief vernoemd is"... terwijl dat dus niet zo is!!! Maar ach, zij vinden het wel geweldig zo.

Deel Deze Pagina