Regels meerdere voornamen?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Kleinduimpje, 29 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kleinduimpje

Kleinduimpje Actief lid

18 okt 2006
    462
    0
    0
    Kan iemand mij vertellen wat de "regels" zijn om een kindje meerdere voornamen te geven?

Wij willen graag 1 of 2 extra namen geven, maar we gaan ons kindje niet dopen. Mag je dan gewoon 2 extra namen geven?

We geven dus gewoon een roepnaam en 1 of 2 extra namen, we willen dit omdat we het mooier vinden staan op papieren en zo willen we het kindje ook een beetje vernoemen.

Mag dit dan ook gewoon? Of mag het alleen als je gaat dopen?

2. glimworm

glimworm Niet meer actief

volgens mij mag dit gewoon.
    Onze zoon heeft ook 2 namen en ukkie zal er ook 2 krijgen
    wij zijn verder niet gelovig.

mijn zus heeft zelfs 3 namen en is ook niet gedoopt.

3. Kleinduimpje

Kleinduimpje Actief lid

18 okt 2006
    462
    0
    0
    Bedankt Glimworm !

4. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Ja, dit staat geheel en al los van dopen. Het is alleen gebruikelijk om dit te doen bij dopen, maar andere kindjes hebben ook gewoon meerdere namen hoor! :D

5. Enjoy84

Enjoy84 Actief lid

8 mei 2009
    274
    0
    0
    Friesland
    Geen idee wat en of er regels zijn voor het geven van meerdere namen aan een kind, maar wat jij wilt kan gewoon. :D
    Mijn dochter heeft voluit Romy Ebbie Janien, met als roepnaam Romy.
    Was geen probleem met aangeven, al keken ze wel verbaasd dat de eerste naam gewoon de roepnaam werd. :p

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Gelukkig mag dat. :) Onze dochters hebben ook twee namen, maar zijn niet gedoopt.

7. kath

kath Actief lid

27 okt 2012
    240
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij zijn hier ook geen regels voor. Onze dochter heeft ook 2 namen en ook zij is niet gedoopt. We vonden het gewoon mooi om haar dezelfde naam te geven als een familielid (als tweede naam dan als roepnaam zouden we dat dus weer niet gedaan hebben -haar roepnaam is gewoon een naam die we mooi vonden). Ik heb mijn man er nooit over gehoord dat ze daar moeilijk over deden toen hij aangifte ging doen.

8. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Man en dochter hebben beide 3namen en zijn niet gedoopt
    Kan gewoon hoor

9. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Tuurlijk kan dat, net wat je zelf mooi vindt.

10. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Kijk wel even hoe je het met het aangeven doet. Je hebt 2 opties: naam 1 - naam 2 en dan nog een roepnaam. De roepnaam is dan geen officiele naam voor overheidsinstanties. Daarvoor zal je kind dus naam 1 heten. Geef je je kind aan als roepnaam - naam 2 - naam 3, dan is de roepnaam wel de officiele naam. In de praktijk is dit wel vaak het makkelijkst, maar je hebt alle keuze. Het is zelfs zo dat je de roepnaam altijd nog kunt veranderen als je voor optie 1 kiest, want die wordt niet officieel vastgelegd.

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Al geef je het er 5.. Dat is jou keus..
    Die doopnamen is iets van de kerk (rk toch?), maar voor de staat heb je daar niks mee te maken.

Mijn kids hebben 2 voornamen, en hun roepnaam is een verkorting van die 1e naam bijv Martinus Johannes, en noemen hem Mart ( voorbeeld hoor, is wat anders).
    De 2e voornaam is een vernoeming naar de opa's

12. Bri

Bri Niet meer actief

Je kunt je kind met alle voornamen inschrijven in het bevolkingsregister die je maar wilt (zolang ze niet onbetamelijk zijn :)). Ongeacht je geloof en of je je kind laat dopen of niet.

Deel Deze Pagina