Ik heb even jullie mening nodig. Als je zoon bijv. Sam heet en die krijgt een nichtje met de naam Famme... Of Lucca en Luna? Lijkt dat dan te veel op elkaar dat je zegt 'niet doen'? Overigens gaat het om een andere naam maar die durf ik hier niet neer te zetten want dan worden ze herkend...
Zo vinden wij noah een prachtige naam, maar hebben een neefje met tweede naam noam en dan ook nog een nichtje norah. Wij kiezen hier dus niet voor. Lijkt te veel op elkaar. Maar als je dat neefje 1 x per jaar ziet ofzo lijkt het me minder storend.
De voorbeelden die je geeft vind ik ver genoeg uit elkaar liggen. Een Louise en Louisa zou ik bijvoorbeeld niet doen, of Jonas en Jonah oid. Als je elkaar tenminste regelmatig ziet.
Ik vind Luca leuk, en mijn neefje heet Lucas. Ook vind ik Julan een leuke naam, maar ander neefje heet Julian. Ik kies er dan niet voor om deze naam te doen. Misschien gebruiken we daarom de naam als tweede naam. Maar in sommige situaties kan het wel denk ik. Ligt idd aan de naam!
Ja hoor moet kunnen. Wij hebben ook een naam in ons hoofd en 2 vriendinnen van mij hebben een kindje met een naam die er op lijkt... toevallig dat ik er laatst achter kwam dat het maar 1 letter verschil was maar hierdoor is het een compleet andere naam... Wij hebben er schijt aan en mocht er een meisje bij zitten dan gebruiken we deze naam zeker weten. Staat al jaar of 2 op ons lijstje... beide kindjes van vriendinnen zijn nog geen jaar oud. En hun naam komt een aantal honderd keer voor in NL en die van ons eigenlijk zo goed als niet.. gewoon doen dus
Moet kunnen, mijn neefje heet Noah en zou een dochter geen Noa noemen maar Nora en Nova zou ik gewoon doen als dat mijn favorieten zijn.
Hier een floor, een lotte en een loer. Soms levert dat serieuze tongtwisters op, maar het wet gewoon. Wij vonden floris en flore ook heel mooi, maar toch maar geschrapt omv de namen van de nichtjes... Ik zou het dus niet doen als je veel contact hebt en het echt heel gelijkend is, en anders went het gewoon wel.
Ligt inderdaad aan de namen en ook aan hoe vaak je bij elkaar over de vloer komt. Mijn neefje heet Milan, ik vond Ilan een mooie naam maar aangezien mijn zusje en ik elkaar regelmatig zien, vond ik dat toch geen goed idee. Te verwarrend. Voor een meisje vind ik Malin mooi maar dat vind ik ook echt te veel op Milan lijken, net of ik niets zelf kon verzinnen. Dus die doe ik ook niet.
Ik zou dat niet erg vinden. Mijn nichtjes hebben zelfs hun zoontjes dezelfde naam gegeven. Wel eerst netjes gevraagd.
De voorbeelden die je noemt vind ik ver uit elkaar liggen en zou ik zonder overleg met familie (van wie het betreffende kindje is) kiezen. Als ze echt dicht bij elkaar liggen, zoals Luca en Lucas of Jolie en Julie zou ik overleggen. Ik vind het het niet waard om er ruzie over te krijgen, dan kies ik liever een andere naam. Succes!
Oké bedankt allemaal. Is ook lastig als ik niet met het concrete voorbeeld kan komen maar ik weet genoeg.
Sander en Sanne (Mijn neef en mijn naam) Wietse en Wiske (broer en zus) Noël en Noëlle (neef en nicht) Mark en Marielle (neef en nicht) Anouk en Arnoud (dochter en vader) Ik heb ze allemaal in mijn omgeving, haha. Ik heb er persoonlijk nog nooit iets over gehoord.
Ligt echt aan de namen en met verschillend geslacht vind ik t ook wat minder storend Maar bij een nichtje Lune en dan Luna.. Komt een beetje over alsof je zelf geen naam kan bedenken, zou iets anders kiezen dan
Och bij mijn man in de familie heten bijna alle jongens hetzelfde.. Om te zeggen wie er bedoeld wordt de betreffende tante die de moeder is er bij genoemd.. En niemand ziet het als wen probleem