Placenta voor de uitgang..

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Peetj, 8 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Peetj

Peetj Bekend lid

28 mei 2013
    753
    0
    0
    Heb dit bij mijn zoontje ook gehad, toen was hij rond deze termijn alweer bij de baarmoedermond weg.
    Nu heb ik bij deze zwangerschap ook veel bloedverlies gehad, volgens de gyn zonder reden.
    Vandaag voor het eerst bij de klin. verloskundige geweest ipv de gynaecoloog en zij liet me zien dat de placenta over de baarmoedermond lag. Best een flink stuk vond ik zelf.
    Mijn baarmoeder zit nu onder mijn navel, grootte van 20w. Wat is de kans dat de placenta verder omhoog groeit en mijn baarmoedermond vrij komt?

Nu lees ik dat door de laagliggende placenta, pijnloze bloeding, voorgeschiedenis met miskramen/curretages, je meer risico loopt op Vasa praevia. Kan ik tijdens de 20 weken echo vragen of ze hier extra op willen letten?

2. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Helaas geen antwoord op jouw vraag Peetj. Ik heb wel een vraag aan jou als dat mag :D Wanneer is het bloedverlies bij jou begonnen tijdens deze zwangerschap? Ik heb ook onverklaarbaar bloedverlies zonder gevolgen voor het kindje...

3. Peetj

Peetj Bekend lid

28 mei 2013
    753
    0
    0
    Bij beiden tot een week of 12 dacht ik. Nu bij onze dochter zelfs een keer met stolsels, dacht echt dat het fout zat..

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

@TS... met 20 weken heeft zo'n 5% van de zwangerschappen een placenta previa (placenta ligt over de ingang van de baarmoedermond). Dat neemt met 32 weken af tot 1%... oftewel.. het is zeldzaam.
    Dit komt omdat het onderste deel van je baarmoeder tot 32 weken heel erg veel groeit. De placenta trekt vervolgens mee naar boven toe. Na 32 weken is de groei eruit en is de kans dat de placenta van plaats veranderd zeer klein.

Om natuurlijk te mogen bevallen moet de placenta 2-3 cm verwijderd liggen van het ostium.

Vasa previa is nog zeldzamer en het is altijd goed om hier naar te vragen bij je 20 weken echo.

5. Peetj

Peetj Bekend lid

28 mei 2013
    753
    0
    0
    Bedankt voor de cijfers Cygnet!
    Heb gelukkig veel echo's, as donderdag ook bij stopler is Utrecht, zal eens vragen of ze dat willen meten.

6. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Dankje wel voor je reactie Peetj. Het kan dus wel, al vroeg bloedverlies krijgen door waarschijnlijk een voorliggende placenta. Hoop voor je dat de placenta alsnog omhoog schuift!

7. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Hier ligt ie ook een stukje ervoor. Bij de 20 weken echo gaan ze daarom extra goed kijken hoe het er nu voor staat en hoe het met de navelstreng e.d. zit. Best spannend, maar goed. We zien wel!

@ Baukje, bij mij kreeg ik met 12 weken een enorme bloeding, en daarna tot 17 weken elke dag iets. Nu is het al 2 weken gestopt. (ben ook gestopt met werken, dus misschien komt het door de 'rust' dat het is gestopt.)

8. Peetj

Peetj Bekend lid

28 mei 2013
    753
    0
    0
    Op zich is het niet erg, als ze het maar weten (navelstreng).
    Ik had bij mijn zoontje ook een kleine bijplacenta maar dat was omdat hij ws een van een tweeling was. Maar ook dat kan bij toekomstige zwangerschappen meer risico geven op vasa praevia

9. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Zit sinds mijn 2e bloeding ook thuis. Nu nog dagelijks oud bloedverlies. Toch mag ik van de vk het werken weer rustig oppakken nadat we een goede termijnecho hebben gehad. Hoop dat het bloedverlies niet weer toeneemt...

10. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    @ Baukje,

Ik zit niet alleen vanwege dit thuis, maar vanwege allerlei dingen waardoor het werken gewoon niet meer ging.
    Maar ik hoop dat je snel weer een goeie echo hebt en het weer mag proberen op je werk!

11. whp

whp Nieuw lid

7 feb 2011
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou zeker adviseren om bij de 20 weken echo te vragen of ze een inwendige echo willen maken om te checken op vasa preavia...En als het kan ook in een later stadium van de zwangerschap. Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt, alleen was ik toen niet bekend met dit fenomeen en heb er dus ook niet verder naar gevraagd. Er is al een aantal jaar veel discussie over het standaard screenen op vasa preavia, maar het lijkt nog niet te gaan gebeuren. (er is ook een stichting die zich hier hard voor maakt). Veel ziekenhuizen hebben al wel een aangescherpt beleid hieromtrent. ( https://www.vumc.nl/afdelingen-themas/2320711/27797/7301374 )

Ik had bij 20 weken een laagliggende placenta, 1 cm voor de uitgang. Trok nog wel omhoog zeiden ze. Maar hier is niet meer op gecontroleerd.
    Bij 36 weken kreeg ik (pijnloze) bloedingen. Naar het ziekenhuis. Een aantal dagen gebleven, veel echo's gehad, maar niets opgemerkt. Bij 37 weken kreeg ik weer bloedingen. Weer naar het ziekenhuis, veel echo's gehad, twee dagen lang weeen, maar er gebeurde niets. En blijkbaar heeft geen van de artsen iets gezien tijdens al die echo's. Toen ze m'n vliezen wilden breken voelde ze iets voor de uitgang... Ik werd al die tijd begeleid door een arts assistent. Fantastische meid, maar nooit weer. Gelukkig heeft ze een arts geraadpleegd. Eerste dachten ze een vingertje, maar dit bleek een dik bloedvat te zijn. Met spoed naar de OK voor een keizersnede waar mijn dochter gezond en wel ter wereld kwam. Later kwam de arts met m'n placenta langs. Bestond uit drie delen en overal bloedvaten. Drie voor de uitgang. Ze gaf aan dat dit makkelijk op de echo te zien moet zijn, maar dat er niet op getraind / gelet wordt. Als ze m'n vliezen gebroken hadden (of als ik 'natuurlijk' was bevallen) had m'n dochtertje het niet gered. Nu extra blij met mijn wondertje:). Maar het was fijn geweest als ik het eerder geweten had.

Ik ben nu zwanger van de tweede. En een stuk wijzer door de eerste ervaring:). Bij elke echo vraag ik of ze de placenta willen checken en of ze extra willen letten op vasa preavia. Dan doen ze gelukkig en alles lijkt tot nu toe in order.

Heel veel succes en hoop voor je dat alles voorspoedig verloopt!

12. Peetj

Peetj Bekend lid

28 mei 2013
    753
    0
    0
    Inmiddels weet ik dat de placenta bijna helemaal bovenaan ligt en niet meer voor de uitgang, ook geen vasa preavia.

13. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Hier had ik met 20weken ook de placenta voor de uitgang liggen en ook bloedverlies (begon bij mij met 21weken). Moest toen stoppen met werken aan het bed (zorg).
    Kreeg met 36weken nog een extra echo voor de placenta ligging, ik had super mazzel hij lag echt op een paar mm na precies op de juiste afstand waardoor ik normaal mocht bevallen.
    Kreeg wel meteen 2 spuiten in mijn been na de bevalling omdat schijnbaar de plancenta wel moeilijker loslaat op deze plaats.

Succes!

Deel Deze Pagina