gestopt met bv

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door raspberry, 27 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat zal per vrouw verschillen... als je het kunt hebben, de stuwing, niks aan doen, dan is het het snelste weg. Je lichaam breekt de aangemaakt melk weer af en voert die afvalstoffen weer af dan.

Maarrehm... ik denk niet dat je te weinig had hoor! Ik denk dat het regeldagen waren: dan komt je kleintje vaker, omdat je productie wel omhog moet: ze gaan toch elke keer wat meer drinken, (bij de fles is dat wat eenvoudiger, dan gooi je er gewoon wat meer voeding in).
    Als je daar zo veel mogelijk aan toe geeft, is het het snelste weer bij, je productie en kun je vaak gewoon weer in een ritme verder.

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

MIjn meisje is net een week jonger dan jouw kindje en die heeft echt nog maar 1x langer dan 7 uur geslapen. 's Nachts komt mijn meisje ook soms om de 3 uur soms wat langer. Overdag komt ze ook ongeveer om de 3 uur soms wat langer er tussen en soms wat korter.

Wat jij beschrijft is dus helemaal normaal ! Echt. En mocht je te weinig melk hebben dan word de productie opgeschroefd als je je kindje vaker aanlegt. Als je kindje n.m. de borst drinkt komt er prolactine vrij in je hersenen en die prolactine zorgt ervoor dat je melk gaat maken uit je bloed. Hoe meer je voed en hoe meer je borst leeg word hoe meer prolactine er vrij komt en hoe meer melk er dus word gemaakt. Te weinig melk kun je dus eigenlijk altijd verhelpen.
    Je kunt ook altijd gratis bellen met een contactpersoon van de VBN of een leidster van de LLL. Dit zijn vrijwilligersorganisatie met moeders die zelf ook bv hebben gegeven/geven en die een opleiding hebben gevolgd. Je kunt ze beide vinden op www.borstvoeding.nl

Als je wilt stoppen moet je het zelf weten maar bedenk dat wat jij beschrijft helemaal normaal is en helemaal geen reden hoeft te zijn om te stoppen (ja als jij wilt stoppen)

3. Nemo

Nemo Niet meer actief

Te weinig voedingsstoffen is een fabel. Je hebt altijd genoeg voedingsstoffen in je melk. Alleen als je heel zwaar ondervoed bent zou je daar aan kunnen twijfelen. Ik ken je niet maar dat lijkt mij niet het geval bij jou. Het enige waarop je invloed kunt hebben in je melk is vitamine C als je dus veel vitamine C eet/drinkt komt dat ook veel in je melk. En je kan invloed hebben op het soort vet in je melk. Als je dus veel verzadige vetten eet (ongezonde) komen die veel in je melk als je veel onverzadige vetten eet (gezonde) komen die veel in je melk. Het aantal vet heeft geen invloed dus als je veel vet eet komt er niet veel vet in je melk.
    Je hoort het nog wel steeds "te weinig voeding" het is echt een hardnekkige fabel.
    Ik zou zeggen bel anders zo'n vrijwilliger van de VBN of LLL is gratis en die dames hebben een goede opleiding gehad. Ze zullen je wrs nog meer dingen vragen en kunnen je dan heel specifiek/goed helpen beter dan wij hier kunnen.
    Las in een ander topic ook dat je voor de nacht kv gaf. Deed je dat al lang ? Dat is n.m. afbouwen. Vooral de nachtvoedingen zijn erg goed voor je productie omdat dan het nivo van je prolactine hoger is.

4. raspberry

Hoi Priscilla,

Wat je beschrijft is heeeel normaal en echt: je melk is voedzaam genoeg. Dat ze op een fles langer slapen, is logisch, want daar drinken ze gewoon wat gemakkelijker uit en bovendien zit die sowieso altijd vol genoeg.
    OP het moment dat er regeldagen komen, is je productie wel aan de lage kant, maar dat is enkel omdat het dan op het niveau is van wat je kindje de afgelopen tijd heeft gedronken. Om te zorgen dat er meer melk komt, gaat je kindje vaak komen om een voeding (en dan vak ook maar kort drinken). Hoe meer je je daartegen verzet, hoe langer het duurt, omdat jij het aanmaken van meer melk dan tegenhoudt door bjivoorbeeld te willen rekken tussen twee voedingen. Vooral dus zoveel mogelijk aan toegeven, dan ben je er het snelste doorheen.
    Nu ik kolf, zorg ik dat ik -zodra ik denk dat Thirza regeldagen heeft- ook met kolven exta momenten pak. Dan ben ik er helemaal snel doorheen, (als ik niet te moe ben iig), ;)

Je moedermelk is voedzamer dan kunstvoeding, maar wel lichter verteerbaar. Vandaar dat fleskindjes dus overgewicht kunnen ontwikkelen en BV-kindjes eigenlijk niet, (tenzij je ze elke dag zo absurd vaak en lang gaat laten drinken... Maar volgens mij past je voeding zich daar dan op aan, (weet ik niet zeker)).
    Als je wilt weten wat er allemaal inzit, moet je ff kijken bij mijn andere topic: Wat zit er nou eigenlijk in BV?

5. raspberry

AARRGGHH, wat een stelletje niksnutten daar op het CB!
    Als je graag goeie antwoorden wilt hebben, kun je beter even een afspraak maken met een lactatiekundige... misschien dat er namelijk wel een ander probleem is rondom het voeden?

6. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

je moet de bv afbouwen, en niet in een keer stoppen. als je in een keer stopt doet het zeer en dan heb je kans op ontsteking.
    Maar ik lees net dat je een portie onzin te horen hebt gekregen van CB! lees ook eens op http://www.borstvoeding.com
    Trouwens, om de 3 / 3,5 uren is normaal voor een babietje van 7 weken. Ons kleintje is nu 14 weken oud en slaapt pas sinds kort wat langer, 2 keer 5 uren snachts, als ik geluk heb!
    Ik hoop dat het allemaal nog goedkomt. als ik jou was zou ik doorgaan met de bv. en als je kolft kun je in de laatste borstvoeding wat johannesbroodpitmeel toevoegen zodat je kleintje er langer een vol gevoel van krijgt.

7. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    ow joh wat vervelend allemaal. Je wilt het zo graag goed doen en dan krijg twee verschillende dingen te horen. Ik zou het ook allemaal niet meer weten. Maar geloof ons in ieder geval wel dat je genoeg voedingsstoffen hebt en als je 140 cc per borst kolft is dat ook echt genoeg. Misschien is er toch wat anders aan de hand? Het kan voor je kleintje wel logisch zijn dat ze na de fles lekker lang gaat slapen omdat het veel zwaarder te verteren is dan mamamelk.
    Deze periode kan ze ook een sprongetje hebben en ontwikkelt ze zich. En wat is er dan fijner om lekker bij mama te zijn en dan te eten. Iets vertrouwders is er niet voor haar. In die tijden slapen ze echt slechter en eten ze slechter. Ook de momenten waarop ze eten kunnen totaal verschillen van hoe het was. Daarover kun je lezen op oeiikgroei.nl Is echt heel verhelderend! Kan ik je aanraden.
    succes en voed je kleintje gewoon zoals jij het beste vind aanvoelen, want jij kent haar het beste

8. zwiep

zwiep Actief lid

9 jul 2008
    419
    0
    16
    Amsterdam
    Goed dat je het toch nog een keer gaat proberen. Mijn zoontje slaapt ook nog niet door 's nachts, komt de afgelopen nachten steeds elke twee uur. Vermoeiend maar ik zet door, wil mijn zoontje het beste geven en dat is toch mama's melk. Misschien kun je vragen of je partner 's nachts een flesje wil geven en dat jij toch wat langer kunt slapen. Mijn zoontje huilt trouwens overdag ook veel, maar bij hem is het vermoeidheid en niet in slaap kunnen komen. Succes ermee!

9. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Wat een lastige situatie als je van beide kanten verschillende verhalen hoort.
    Eén ding is duidelijk; je moet nu wel een keuze maken. Als je namelijk bv voedingen gaat vervangen door kv dan loopt je borstvoeding snel terug. En tja, dan heeft je dochtertje echt niet genoeg.

Regeldagen zijn er rond de 10 dagen, 6 weken en 3 maanden. Gezien de leeftijd van je kindje is het duidelijk dat ze haar regeldagen heeft. Dat betekent: een groeispurt! Ze heeft meer voeding nodig en de enige manier waarop zij meer voeding van jou kan krijgen is meer aanleggen. Misschien zelfs overdag om de 2 uur en inderdaad 's nachts rond de 3,5 a 4 uur. Wil jij niet stoppen met bv dan zul je de flesvoeding buiten de deur moeten houden en haar steeds met de borst moeten voeden. Alleen dan maakt jouw lichaam voeding aan op haar vraag! Na een weekje, soms twee dagen is het weer gestabaliseerd.

En niet te onzeker zijn hoor! Je doent het prima! Het hoort er allemaal bij. Ik zou je kindje bijvoorbeeld ook niet elke avond wegen daar kan je zo onzeker van worden.

Daarnaast een belangrijk advies: Neem contact op met een lactatiedeskundige in jouw stad of dorp. Het Consultatiebureau die jouw advies geeft, heeft duidelijk geen inzicht in hoe borstvoeding werkt. Heel treurig, vooral als jij graag langer borstvoeding wilt geven.
    Nog een tip: www.borstvoeding.com. Voor goede adviezen.

Als je vragen hebt, gewoon stellen!

10. moi1984

moi1984 Actief lid

13 mei 2008
    170
    0
    16
    100 gram per 2 dagen kan echt niet hoor!! Dat betekent dat ze 3 kilo in een maand aan moet komen. Het gemiddelde is ongeveer 100-200 gram per week, jouw kindje doet het dus hartstikke goed!

11. Nemo

Nemo Niet meer actief

Dat cb heeft dus echt geen verstand van bv. Dus voor info beter bellen met VBN/LLL.
    Nog even ter geruststelling voor jou. Je kindje mag 10% afvallen bij jou kindje zou dat zijn geweest 3194 gram. Dat heeft ze dus lang niet gehaald !
    Jouw kindje is nu 1433 gram gegroeid. 4890 - 3457 ( je meet altijd vanaf het laatste gewicht) = 1433. Ik weet niet precies waneer dat laagste gewicht was maar je had het er over dat je kindje nu iets ouders is al 7 weken. Dus 1433 gram : 7 weken = 204 gram per week komt je dochter aan.
    Helemaal niets aan de hand dus :D Want kindjes horen tussen de 100 en 200 gram per week aan te komen.

Conclusie: niet zo onzeker je kindje doet het prima. En het cb niet meer vragen om advies. Mochten ze ongevraagd advies geven: ene oor in andere oor uit.

12. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Geweldig zeg :D !

13. raspberry

@Priscilla: herkenbaar hoor, dat je je onzeker voelt als ze over dat gewicht beginnen... 't zal best goed zijn hoor, die richtlijnen, maar ook ik werd er helemaal onzeker van toen. Terwijl Thirza het die eerste 2 weken prima deed, (en pas na 3 weken haar geboortegewicht weer voorbij was).
    Belangrijker dan gewicht is toch wel of je kindje goed en vrolijk oogt. Is het alert, reageert het goed op je? Dat gewicht is dan ook wel belangrijk en tuurlijk moeten ze groeien, maar dat komt wel...
    Relax dus maar idd en je kleintje groeit gewoon hardstikke netjes! 200 gram per week, hardstikke goed hoor!

14. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik zie trouwens dat je in Zuid Holland woont ? Er zijn daar veel contacpersonen van de VBN www.borstvoedingnatuurlijk.nl mischien kun je eens kijken of er bij jou in de buurt voedende moeder bijeenkomsten/borstvoedingscafe worden georganiseerd ? Kun je met andere moeders praten over bv en zul je zien dat jij niet de enige bent die wel eens onzeker is en kun je tips krijgen van andere moeders.

15. mwjalloh

mwjalloh Actief lid

2 jul 2008
    402
    0
    0
    GRRRR wat een bullshit van het CB! je kleine ''moet'' tussen de 90 en 200 gram aankomen PER WEEK!!! Als je echt graag bv wilt geven zou ik als de sodemieter een lactatiedeskundige inschakelen, en niet het CB bellen!!! Heel veel succes meid!

16. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Ik lees dat je het toch weer probeerd goed zo hoor,vooral op je lijf vertrouwen..je doet het harstike goed.
    het regelen kan best een tijdje duren,ik heb een heel klien kindsje dst echt niet veel aankomt en ze is heel tevreden.ze gaan uit van richtlijnen en niet van het kindje zelf.
    gewoon lekker aanleggen en ze vind zelf haar ritme weer,deze periode gaat echt over...go girl!

17. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    Ik zat net een in ons groeiboekje te kijken en jouw kleintje krijgt echt niks te kort hoor! ons ventje was na 11 weken pas aangekomen wat jouw kindje in 7/8 weken aan is gekomen! Dus het gaat hardstikke goed!!! Misschien huilt ze veel omdat ze wat krampjes heeft?? Of heb je een hele sterke toeschietreflex waardoor ze misschien wat moeilijker kan drinken bij je? Allemaal dingen die heel makkelijk op te lossen zijn hoor, maar ik probeer gewoon even mee te denken...
    Super dat je niet opgeeft, enneuh.... zsoals de andere dames al zeiden.... kijk maar op borstvoeding.com. echt een superwebsite met heeeel veeeeeel info!! en niet te veel luisteren maar cb... sommige denken dat flesvoeding het enige goede is voor een kind, terwijl jouw moedermelk speciaal is afgestemd op jouw kindje!!!!! Dus lekker genieten van het zelf voeden en idd maar gewoon aan die regeldagen toegeven...
    succes en als je vragen hebt kun je ze hier altijd stellen! ;)

18. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Wat een @#$%^&$%^&$CB! Wat kunnen die en onzin vertellen! Bel de volgende keer voor goede informatie een goede lactatiekundige. Kijk anders ook eens op het borstvoedingsforum.nl

Je doet het heel erg goed, dapper dat je het nog eens probeert. Het duurt zes weken om elkaar goed te leren kennen en je productie op peil te krijgen. Regeldagen kan je kindje ALTIJD inlassen. Mijn meisje had soms regelweken, dan kwam ze wel twee weken lang iedere twee uur of vaker.

Lees een goed boek: van borst tot boterham van Stefan Kleintjes. Of kijk op borstvoeding.com voor goede informatie. Veel succes en lekker genieten!

19. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Sorry ik vergeet wat. Vul anders op www.borstvoeding.com de curve in van het WHO. Die is puur gebaseerd op borstgevoede kindjes. De curve van het CB is gebaseerd op kunstgevoede kindjes. En die zijn meestal zwaarder. Wat nog erger is, de gemiddelden van de flessenkindjes lopen op in gewicht. En dan passen ze de curve dus aan...... Geen zorgen maken hoor!

20. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Tpoic ziet er een beetje raar uit nu, maar de orginele topic starter is verwijderd van het forum.
    Ik zet daarom een slotje op het topic.

Deel Deze Pagina