Werken met agressie

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Brechtje, 28 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Brechtje

Brechtje Actief lid

22 sep 2008
    493
    0
    0
    Ik werk op groepen met dementerende en kom regelmatig cliënten tegen die agressief zijn of kunnen zijn. Zo ook afgelopen week.
    Nu zal dat nu voor mij nog niet zoveel kwaad kunnen. Guppie zit nog zo diep verstopt. Maar toch schrikt het me nu al een beetje af....wat vinden jullie, hoelang ik dat kan blijven doen?

2. ukkie11

ukkie11 Actief lid

18 dec 2010
    256
    0
    0
    Ik weet niet hoe dat in de bejaardenzorg of bij jou werkgever werkt. k werk zelf in de gehandicaptenzorg waar dagelijks gerichtte agressie voorkomt en heb t als volgt aangepakt.
    Ik had bij 7 weken een intake bij de VK en daar aangegeven dat ik met agressie werk en van de gorep af moest en dat ik het pas op het werk wil vertellen wanneer ik een kloppend hartje had gezien. Met 9 weken een echo gekregen met kloppend hartje, met 10 weken werkgever ingelicht en bij 14 weken was ik van de groep af en overgeplaatst naar een groep zonder agressie.
    In principe moeten ze je over plaatsen omdat je "veilig" moet kunnen werken, maar de vraag is dan of jij je veilig voelt of niet. Uit jou verhaal begrijp ik dat dat niet het geval is en dan zou ik zo snel mogelijk actie ondernemen. Je mag me altijd even pbèn.
    succes

3. Jo85

Jo85 Niet meer actief

De adrenaline die vrij komt tijdens een incident kan al nadelige effecten hebben op je zwangerschap.
    Ik heb regelmatig met een verkrampte baarmoeder gezeten nadat ik weer een heftige client heb moeten kalmeren.
    Dit is behoorlijk zwaar en voelde het nog dagen daarna.
    Goed is het dus niet voor je maar hoelang je het nog doet hangt van jezelf af. Ik had op eeng egeven moment voor mezelf een manier gevonden hoe ik rustig bleef in heftige incidenten. Dit werkte goed en ik heb dan ook tot 34 weken volop op de groep mee gedraaid.

4. ukkie11

ukkie11 Actief lid

18 dec 2010
    256
    0
    0
    @jo85
    Fijn dat je tot de 34 weken hebt mee kunnen draaien maar dat is bij fysieke agressie natuurlijk geen optie. Ik heb clienten die vroeger zelf een miskraam hebben gehad en kindjes af hebben moeten staan die zijn gericht op mijn buik want hun geen kind dan ik ook niet. En gaan ze gericht in buiken schoppen en slaan.

5. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    Hier precies zo als bij Ukkie, (alleen werk ik met verslaafden) .
    Zodra je zwanger bent na een rustige groep.. en geen crisisopvang meer.

6. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik werk ook met dementerenden, bij ons mag je als je zwanger bent niet meer op de groepen waar agressie voorkomt.
    Volgens mij staat er ook wel een stukje over in de cao.

7. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    ook ik had te maken met fysieke agressie. Tot 12 weken had je de keuze of je wilde blijven werken op de groep, daarna werd je verplicht van de groep af gehaald. Tot de 12 weken lag het aan jezelf. Ik ben gelijk na mijn positieve test ban de groep gegaan omdat ik mijzelf er niet meer goed bij voelde. Moest dus wel vertellen dat ik zwanger was en dat was niet prettig toen het 3 weken later een miskraam werd (dat wilde ik niet perse met al mijn collega's delen), maar voor mijn gevoel was dit toch het juiste geweest wat ik kon doen.

8. Sjaantje

Sjaantje Bekend lid

25 jul 2006
    663
    0
    16
    Dordrecht
    Nou gisteren te maken gehad met agressie... pff wat is dat lastig nu zeg, ik wil zo graag de collega's helpen (politie kon niet snel komen) maar aan de andere kant zegt alles in mijn lijf 'niet doen' terwijl ik anders vooraan sta met dit soort dingen.
    Meteen maar geregeld dat ik niet meer werk in een bezettign waarin ik dit zou moeten doen... Ik vind het wel naar om zo 'niet meer helemaal mee te tellen' voor mijn gevoel

9. Koon

Koon Niet meer actief

Ik werk met kinderen met gedragsproblemen (ik ben me er van bewust dat dit heel anders is als volwassenen) en ik heb bij 6 weken mijn leidinggevende al ingelicht.
    Je bent wettelijk beschermd als je leidinggevende weet van je zwangerschap.
    Mijn collega's heb ik direct na de eerste goede echo ingelicht. Ik heb geen fysieke conflicten meer opgelost tijdens mijn zwangerschap en altijd de situatie meteen overgedragen aan mijn collega.
    Wij worden niet verplicht overgeplaatst, maar hebben ook niet altijd agressieve clientjes op de groep. Als dit wel veel voorkomt en je voelt je bedreigd kan er uiteraard wel een tijdelijke overplaatsing worden geregeld of een extra medewerker op de groep.

10. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Kom normaal regelmatig ik aanraking met agressieve mensen en gevaarlijke situaties.

Sinds ik een kloppend hart heb gezien en mijn leidinggevende heb ingelicht heb ik aangepast werk gekregen zodat ik niet met mensen in aanraking kom.

11. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Zelf heb ik ook met agressie gewerkt binnen de gehandicaptenzorg.
    Ten eerste moet je natuurlijk voor jezelf en je kindje zorgen. Zelf kun je denken dat je de situaties nog wel aan kunt en een collega het over laten nemen als het fysiek wordt.

Maar vergeet ook vooral je collega niet, je collega moet ook op JOU kunnen vertrouwen. Dit houdt dus ook in dat jij een situatie van een collega over moet kunnen nemen, als zij het niet meer 'aan kan'.

Zelf heb ik in een team gewerkt waar ik dit vertrouwen niet had in collega's en dat breekt je op (of je nu wel of niet zwanger bent).

Dus denk niet alleen aan jezelf maar ook aan de consequenties voor je collega's. Ik zou zeggen ga naar een rustige groep.

12. Mloeskie

Mloeskie Lid

24 sep 2012
    40
    0
    0
    Hengelo
    Helemaal met San987 eens! Ik heb daarom ook al vroeg binnen het team verteld dat ik zwanger ben. Collega's moeten weten dat ik niet meer "inspring" bij fysieke agressie. Gelukkig komt het weinig voor (werk met 16+ jongeren lvb/ gedragsproblemen in een zelfstandigheid- training).

Deel Deze Pagina