verpleegkundige of zorgkundige????

Discussie in 'De lounge' gestart door babylove 85, 27 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babylove 85

babylove 85 Fanatiek lid

22 mei 2013
    1.632
    0
    36
    hallo hallo ,

ik ben nu 27 (bijna 28) en ik heb besloten om men leven over een andere boeg te gooien en wil mijn vroegere kinderdroom gaan waarmaken in de zorg gaan werken.

nu twijfel ik dus heeel erg of ik een studie zorgkundige zou gaan volgen of verpleegkunde...
    zorgkundige zou maar 1.5 jaar zijn en verpleegkunde 3 jaar .
    zijn er hier mensen die of zorgkundige of verpleegkundige zijn en wat zijn de voor en nadelen ....

(ben wel van belgië dus weet niet of het bij jullie allemaal hetzelfde is qua cursus als hier ) maar ik hoor toch graag jullie menig !

alvast bedank xxx grtjs

2. miepkip

miepkip Bekend lid

22 feb 2012
    930
    0
    0
    Hoi,

Ik doe de opleiding verpleegkundige (in Nl)
    Het is een erg zware opleiding! En je kan er maar weinig van missen. Verder begin ik over 10 weken met stage lopen. En dan ben ik 's ochtends van 8u tot 's avonds 18.00u weg. Op de momenten dat ik thuis ben moet ik hw maken, en hou ik dus weinig tijd over voor wat leuks. Maar dat is hier in Nl zo. Verder vind ik de opleiding zelf wel echt super! Super docenten en vooral niet te vergeten de geweldige dingen die je leert!

Ik hoop dat je een keuze kan maken ;)

3. babylove 85

babylove 85 Fanatiek lid

22 mei 2013
    1.632
    0
    36
    hoi miepkip ,

bedankt voor je antwoord .
    mijn voorkeur gaat wel uit naar verpleegkunde maar ben bang dat ik het niet aankan , dat het te moeilijk gaat zijn , + drie jaar is erg lang omdat wij ook nog een kinderwens hebben en die liefst binnen de 3 jaar willen waarmaken ...
    ik vind het heeeel erg moeilijk om te kiezen...
    als zorgkundige kan ik naar school niet zo ver van waar ik woon en voor verpleegster zou ik wel een eindje verder moeten ...
    straks nog maar eens met men vriend erover babbelen :s

4. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Zorgkundige is hier in nl een soort van verzorgende.
    Ik ben verzorgende ig, ik heb dus naast mijn basis zorgtaken een lijstje aan vaardigheden waar ik ook toe bevoegd ben. Nu gaat het hier in nl ook op de schop en gaan onze functie's en taken pakket er ook anders uitzien..

Mijn tip; doe nu zorgkundige, ga werken en doe ervaring op. En is je wens vervuld mbt een kindje en zit je in rustig vaarwater leer dan door voor verpleegkundige!

Ik wilde ook graag door maar wacht nu gewoon tot uk wat ouder is..

5. babylove 85

babylove 85 Fanatiek lid

22 mei 2013
    1.632
    0
    36
    bedankt voor je antwoord wendy , daar had ik inderdaad ook al aan gedacht om nu eerst voor zorgkundige te gaan en dan later als ik dan nog wil verder te gaan tot verpleegkundige , dan kan het misschien zijn dat ik vrijstelling krijg en er misschien geen 3 jaar meer over moet doen als ik al de nodige ervaring als zorgkundige heb opgedaan ...
    ik denk dat het een geweldig beroep is , dat je er veel voldoening van hebt om voor de mensen te kkunnen zorgen

6. babylove 85

babylove 85 Fanatiek lid

22 mei 2013
    1.632
    0
    36
    o en hier in BE is er dus een verschil tussen verzorgende en zorgkundige heb ik gelezen .. zorgkundige zou iets meer mogen doen als een verzorgende maar minder dan verpleegster .
    is dat bij jullie veel anders dan?

7. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sja als je het doet, doe het dan meteen goed! Ik ben verpleegkundige (hbo) en dat is echt veel leuker werk als verzorgende/zorgkundige hoor. Van die anderhalf jaar extra ga je jaren plezier hebben en in loon maakt het ook nogal uit. En zeker ook omdat je nu op latere leeftijd gaat omscholen. Dan zou je weer later nog een keer naar school terug moeten, dat is niet altijd makkelijker hoor! Dus ik zou het meteen maar doen, ben je dr vanaf ook.

8. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Ik heb vorig jaar april mijn diploma verzorgende gehaald en ben nu bezig met mijn opleiding verpleegkundige (maar op verpleeg/verzorgingsniveau)
    Ik weet niet wat het verschil is tussen België en Nederland maar als jij denk voor jou gevoel dat je ook het niveau van verpleegkundige kan doen, dan moet je dat gewoon doen :)

9. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Dat is hier de verzorgende ig (wat ik dus doe).
    Ik mag dus een aantal verpleegtechnische handelingen maar inderdaad minder als een vpk.
    Een basis verzorgende mag die extra handelingen dus niet.

Hier in nl is de opleiding 3 jaar voor verzorgende ig maar dan ben je breed opgeleid en kun je ook de kraam/ouderen/gehandicapte zorg in.

Het is een super leuk vak met soms wel een iets wat hoge werkdruk. Het is een vak wat je echt moet willen en waar je hart ligt..

10. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee alleen heet het hier anders. Hier heb je een verzorgende, niv 3 mbo is dat. Dan verzorgende IG, niv3+, dan een verpleegkundige op mbo en een verpleegkundige op hbo niveau. Die verpleegkundige op mbo niveau heet in Belgie (en hier over een poosje ook), een zorgkundige.

11. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    In hbo scheelt het inderdaad aanzienlijk in salaris maar in mbo is het verschil echt minimaal. Ik zou bij mijn werkgever er 80,- in de maand op vooruit gaan. Dus als ts het over mbo vpk heeft gaat die vlieger niet op. (In België is de zorg kwa papieren sowieso anders als bij ons) in nl gaat er ook nog een hoop veranderen komende jaren..

En wat is 'leuker' als ts voor het werken met de mensen gaat en minder om de medische handelingen / verantwoording geeft is zorgkundige meer haar ding als vpk bijv.
    Dus Tsja dat moet ts echt zelf beoordelen..

(Al snap ik je wel :D)

12. babylove 85

babylove 85 Fanatiek lid

22 mei 2013
    1.632
    0
    36
    hmmmzzz ... ik vind het een zeer moeilijke beslissing , ik weet dat ik niet heel erg 'slim' ben en ben daarom ook bang dat ik het niveau van verpleegkundige niet aankan . langs de ene kant zou ik het zeker willen proberen maar langs de andere kant denk ik dat voor mij persoonlijk zorgkundige ook al veel voldoening zal geven.
    ik heb er altijd van gedroomd om voor mensen te zorgen of het nu ouderen of jongeren of maakt niet uit wat het is . nog maar eens heeeeeel goed over nadenken ...

13. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou ja, ik heb het allebei gedaan dus aangezien ts ervaringen/advies vraagt; dat vind ik er van. Als IG-er mag je een aantal medische handelingen verrichten onder verantwoording van een vpk ja. Maar buiten het zorgtechnische aspect houdt ik mij als hbo-vpk met nog heel veel andere dingen bezig buiten alleen de directe zorg aan het bed. Persoonlijk vind ik die afwisseling een enorme meerwaarde hebben. Dat maakt mijn werk uitdagend. En ook als ik kijk hoe de verhoudingen liggen op de werkvloer, is voor mij de keuze wel duidelijk, als je die hebt. IG-ers worden door veel vpk toch gezien als een soort werkpaardjes die mooi even de klusjes kunnen doen. Niet dat ik er zo over denk hoor!

14. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ow ja, bij ons scheelt het 2 loonschalen trouwens, qua loon. Dat vind ik best behoorlijk, zeker op de lange termijn.

15. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik weet niet in welke sector jij werkt ik vermoed Zh? Maar hier werk ik niet onder een vpk in ieder geval.. Ik werk in een team met merendeel ig'ers.. Zit in de ouderenzorg dus ik denk dat dat ook maakt dat ik er anders tegenaan kijk als jij.

Mijn ambitie's liggen op het management niveau, ik heb dus persoonlijk gekozen om management ernaast te doen ipv vpk..
    Het is maar net wat je mooi vind aan je vak en welk stukje ervan jij wilt doen ts.
    Ik heb een hoop collega's die liever aan bed staan en tijd voor de client willen hebben als dat ze MDO/visite/dossiers moeten bij werken.
    Ik heb dat een tijdje met veel plezier gedaan maar was daarna toe aan iets anders met meer verantwoording.

Ts succes met je keuze! Wat je ook doet op welk niveau dan ook, als jij het maar leuk vind en er voor kan gaan!

16. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee ik werk in de thuiszorg, dus ook voornamelijke ouderen. We hebben en multidisciplinair team met verzorgende, IG-ers, vpk en een wijk-vpk (ik dus).

Voor wat betreft 'onder' een vpk staan. Ik bedoel het niet zo hiërarchisch, maar zo werkt het juridisch gezien. Ik mag als vpk geen voorbehouden handelingen in mn eentje initiëren, dat moet in opdracht van een arts. Dus voor dingen als een injectie geven, ACT zwachtelen etc moet ik eerst een uitvoeringsverzoek hebben, ik mag niet op eigen houtje besluiten te gaan zwachtelen. Precies zo werken IG-ers officieel in opdracht van een vpk, en die is ook eindverantwoordelijk. Dat is officieel zo, dus in alle sectoren. Staat waarschijnlijk ook zo in je functie-omschrijving. Natuurlijk gaat het er op de werkvloer niet zo bazerig aan toe, dat is bij ons ook niet zo.

Wat betreft management; dat zou mijn baan dus niet zijn. Als ik dat zie bij mijn manager, nee bedankt. Haar baan bestaat bijna alleen maar uit geldstromen bijhouden en het oplossen van 'gezeur'. Bovendien worden ze nu allemaal weg bezuinigd.

Maar goed; ieder zn ding dus! IG-er is zeker ook een hele leuke functie. En allemaal heel dankbaar werk. :)

17. babylove 85

babylove 85 Fanatiek lid

22 mei 2013
    1.632
    0
    36
    bedankt voor al jullie reacties , ik ga er nog eens goed over nadenken in ieder geval .
    binnen 2 weken is er een infomoment in de school voor zorgkundige en dan ga ik eens luisteren en dat kan misschien men keuze wel beinvloeden.
    de lessen starten pas terug in januari dus heb nog even tijd om erover na te denken in ieder geval

18. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Ik ben vroeger begonnen aan de verzorgende, wou zo snel mogelijk van school af en die opleiding duurde een jaar korter.
    Maar dit ging me eigenlijk vrij makkelijk af. En baalde ergens toch wel dat ik niet meteen verpleegkunde ben gaan doen. Ben na het behalen van mijn diploma verzorgende met werken en leren verder gegaan voor verpleegkundige, 1 dag in de week naar school de rest aan het werk.

Misschien is dat bij jullie ook een optie, BBL noemen ze dat hier.

19. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik moet wel lachen omdat 'wettelijke stukje' mbt eindverantwoordelijke zijn voor..

Arts is opdracht gever, een bevoegd iemand voert het uit. Arts blijft eindverantwoordelijke niet een vpk. Hier niet eens een vpk op werkvloer dus wettelijk is het niet zo zwart/wit als jij het beschrijft.
    Maar goed dat is off topic..

Succes met je keuze ts! Laat je even weten wat het is geworden als je eruit bent?

20. mendy

mendy Bekend lid

27 jul 2010
    629
    0
    0
    op de Rijn...
    Ik ben verpleegkundige, mbo- v. Ik ben van mening als je iets echt leuk vindt dat het met je opleiding ook wel goed komt.. Ik was een drama op de middelbare school, door gezondheidsklachten deze ook niet af kunnen maken, met een hele grote omweg heb ik het nu wel tot verpleegkundige geschopt, en naar alle waarschijnlijkheid ga ik volgend jaar starten met HBO-V

Heb je al wel ervaring in de zorg?

Deel Deze Pagina