Hoi meiden, ik zit met een dilemma.. Mijn man en ik zijn inmiddels al 3,5jaar bezig voor een 2de kindje. Tot overmaat van ramp ben ik april dit jaar werkloos geraakt door een faillisement . Nu ben ik druk bezig met werk zoeken,maar wil ook doorgaan met proberen om zwanger te worden. Ik heb een baan aangeboden gekregen via het uitzendbureau. Dit is voor de langere tijd. Maar wel in de zogenaamde fase A. Heeft iemand ervaring met zwanger worden/ zijn tijdens zo n uitzendcontract? Wat zijn mijn rechten? Kunnen ze mij eruit gooien? Behoud ik dan recht op uitkering enz enz... Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
ja, hoe en wat de toekomst je zal brengen weten we allemaal niet. Het meest fijne is natuurlijk dat je een contract voor onbepaalde tijd hebt en je mannetje ook helemaal onder de pannen is qua werk. De realiteit wilt dat het steeds minder vaak voorkomt dat je veel vastigheid hebt in dit landje. Ik zou proberen verschillende scenario's eens financieel uit te werken zodat je weet hoe elk plaatje eruit ziet, waar je recht op hebt en hoeveel tijd jullie thuis zijn ( want opvang is ook duur!!!). Dan weet je hoe de verschillende situaties voor jullie uitpakken en kun je op basis hiervan kijken waar je je in kutn vinden en waar niet in. Ik heb zelf ook lang getwijfeld; wel of niet beginnen aan kindjes. Vriendlief zijn situatie is nu bijvoorbeeld niet ideaal ( zit in ww en nog steeds geen zicht op werk... ) Maar dat houdt ons niet tegen. Ik werk ( weliswaar niet zoveel uur en dus ook minder loon). Maar we komen rond en zijn met minder ook tevreden... Het is net dat zoeken waar je gelukkig mee bent... Succes met deze lastige keuzes!!!
Als uitzendkracht kan ieder moment de uitzendovereenkomst worden beeindigd (van beide zijden). In principe heb je daarna wel recht op WW (mits je voldoet aan de voorwaarden).
Hallo, het klopt dat je als uitzenkracht snellen ontslagen kan worden,maaar als je zwanger bent heb je net zo veel rechten als iemand op contract hoor. Ze mogen jou niet zomaar ontslaan omdat je zwanger bent,ze moeten je andere werk aanbieden zodat je toch kan werken ondanks dat je zwanger bent. Ze mogen je alleen maar ontslaan als er echt geen passend werk is. je kan altijd goed overleggen met jouw uitzendbureau hoor. Als je voor een goede UZB werkt dan zullen ze er alles aan doen om goede overleg te krijgen met de klant en zorgen dat je gewoon aan werk kunt blijven. Uiteraard heb je gewoon recht op uitkering en kan je de ziektewet in. Succes!
Dank jullie voor jullie reacties! Ik ga deze vragen voorleggen aan het uitzendbureau en aan de hand van hun antwoord maak ik een keuze. Ik zeg er maar niet bij dat het nu al in de planning ligt,maar meer een vraag voor in de toekomst
Dit klopt niet, zodra je met verlof zou gaan kom je in de ziektewet. In een fase A contract betekent ziekte einde contract.( vandaar dat het voor een werkgever voordelen biedt om iemand op uitzendbasis aan te nemen) Wel ontvang je dan gewoon een zw uitkering maar ben je niet meer in dienst van het UZB. Van "ontslaan" is dus ook geen sprake want bij ziekte vervalt het uitzendcontract.
Oke ukkie, dus als ik jou goed begrijp heb je dus geen werk meer als je ziek word tijdens fase A? Dus ook geen recht op doorbetaling? Vanuit t uzb? Ik krijg nu nl. Tot vlg jaar maart een uitkering. Ik kan me herroepen op mn ww recht. Maar vraag me af of dit ook mogelijk is als ik zwanger word.want het mag nl. Niet verwijtbaar ontslag zijn?
Als je ziek word in fase A , DOOR je zwangerschap, word je 100% doorbetaald door UWV en kunnen ze je in die tijd niet ontslaan.
ABU CAO: Fase A Je zit in fase A zolang je nog niet in 78 weken voor jouw uitzendonderneming hebt gewerkt. Uitzondering is als je de AOW-gerechtigde leeftijd hebt bereikt: dan zit je in fase A zolang je nog niet in 130 weken voor jouw uitzendonderneming hebt gewerkt. Elke weekwaarin je werkt telt mee voor de opbouw van fase A. Het aantal uren dat je in een week werkt is daarbij niet van belang. Je mag in deze fase een onbeperkt aantal uitzendovereenkomsten achter elkaar krijgen. Het maakt daarbij niet uit voor hoeveel verschillendeopdrachtgevers je werkt. Onderbrekingen en de gevolgen in fase A Als je 26 aaneengesloten weken of meer niet voor dezelfde uitzendonderneming werkt, dan begint de telling van de 78 gewerkte weken opnieuw. Bij een onderbreking tussen twee uitzendovereenkomsten van 25 weken of minder blijven jouw gewerkte weken staan en gaat de uitzendonderneming na de onderbreking door met tellen waar je gebleven bent. Onderbreking Gevolg Korter dan 26 weken Gewerkte weken blijven staan: doortellen 26 weken of meer Terug naar het begin van fase A Voorbeelden Jan heeft 46 weken gewerkt voor dezelfde uitzendonderneming en gaat tien weken met vakantie naar Aruba. Doordat de onderbreking minder is dan 26 weken kan Jan als hij terugkomt bij dezelfde uitzendonderneming nog 32 weken werken voordat fase A is voltooid. Jan heeft 28 weken gewerkt voor dezelfde uitzendonderneming en gaat 31 weken naar Aruba. Doordat de onderbreking meer dan 26 weken heeft geduurd, gaat Jan terug naar het begin van fase A, ook als hij terugkomt bij dezelfde uitzendonderneming. Uitzendovereenkomst met uitzendbeding in fase A Als je in fase A werkt dan werk je op basis van een uitzendovereenkomst met uitzendbeding, tenzij je met de uitzendonderneming een overeenkomst voor bepaalde tijd hebt afgesloten. Het uitzendbeding is dus in fase A automatisch van toepassing, tenzij iets anders wordt afgesproken. Als het uitzendbeding van toepassing is, dan heeft dit een aantal gevolgen, namelijk:Het einde van de opdracht betekent het einde van de uitzendovereenkomst. Als de opdrachtgever de opdracht met jouw uitzendonderneming beëindigt dan eindigt daarmee jouw uitzendovereenkomst met de uitzendonderneming. Dit betekent dat je geen recht meer hebt op loon. De uitzendonderneming moet jou wel tijdig op de hoogte stellen van het eindigen van de opdracht en de uitzendovereenkomst, zodat je daar rekening mee kan houden. Hoe langer de opdracht heeft geduurd, des te langer van tevoren moet de uitzendonderneming je vertellen dat de opdracht gaat eindigen. Zie de onderstaande tabel voor het aantal kalenderdagen dat de uitzendonderneming in dat geval in acht moet nemen (de aanzegtermijn). Duur van de Aanzegtermijn in opdracht in weken kalenderdagen 0 tot 12weken 0dagen 12 tot 26weken 5dagen 26 tot 52weken 10dagen 52 tot en met 78weken 14dagen Als de uitzendonderneming zich niet aan de aanzegtermijn houdt, dan eindigt weliswaar jouw uitzendovereenkomst, maar heb je wel recht op loon over de dagen van de aanzegtermijn die niet in acht zijn genomen. Je moet je dan wel gedurende die dagen beschikbaar houden voor nieuwe werkzaamheden (passende arbeid, zie voor uitleg fase B enC). Als je ziek wordt (of je een ongeval overkomt) en de opdracht daardoor eindigt, is de aanzegtermijn niet van toepassing. In dat geval eindigt de uitzendovereenkomst direct. Kort gezegd: wanneer je in Fase aan het werk bent en je gaat met zwangerschapsverlof? Dan kom je in de ziektewet en vervalt je overeenkomst met zowel de opdrachtgever als het uitzendbureau. Wel krijg je gewoon een zw uitkering van het UWV dus je hebt wel inkomen! Er is hier geen sprake van "ontslaan"gezien de overeenkomst komt te vervallen wanneer de uitzendkracht ziek is.
@ saga, heb je zelf ook in deze situatie gezeten? @ukkie, dank je voor de super goede info!! Ga het vanavond voorleggen aan mijn man en hopelijk wilt hij dan toch verder gaan voor een wondertje!!
Yep dat klopt, de opdrachtgever kan wel elke dag zeggen : 'Er is niet meer genoeg werk' of : 'We hebben je niet meer nodig' (om welke reden dan ook) Als het werk bij de opdrachtgever stopt dan ben je ook niet meer in in dienst van het uitzendbureau...
Ik ben zwanger geworden een maand nadat ik was begonnen als uitzendkracht in fase A. In principe hoeft het helemaal geen gevolgen te hebben als je zwanger wordt. Je kunt net als ieder ander met verlof en daarna weer terugkomen. Alleen is dat afhankelijk van je werkgever op dat moment. Maar als jij gewoon een fijne werknemer bent en dezelfde uren wilt werken dan is er voor hem toch geen reden om je niet terug te laten komen. Zeker als je nu al WW recht hebt zou ik me geen zorgen maken. Dat recht behou je gewoon en mocht je dus wel ontslagen worden na je verlof (lees je hoeft niet terug te komen, ontslaan is het officieel niet) dan pak je gewoon de WW weer op. En dan heb je dus een garantiedagloon. Hier uiteindelijk tot 26 weken zwangerschao gewerkt. Mijn werkgever had me al verteld at ik na mijn verlof niet terug hoefde te komen. Ze wilden iemand voor meer uren. Nou met 26 weken vanwege BI in de Ziektewet gekomen, krijg 100% doorbetaald en binnenkort start de WAZO, het zwangerschapsverlof van het UWV. Dat is ook 100%. Na de WAZO ga ik afhankelijk van mijn BI de WW in of de ziekewet.
Hoi nuage, Dank je wel voor je reactie! Fijn om dit te lezen omdat jij precies hetzelfde meemaakt! Ik heb er voor gekozen om de baan aan te nemen! En om door te gaan om zwanger te worden, hoop dat het eindelijk een keer lukt! Ben blij dat ik weer een vooruitzicht heb op werk! Nu nog 2weekjes vrij en dan ga ik er tegen aan!! Liefs butterfly