Ik vind het ook vreemd, maar ik heb geen ervaring met welke psz dan ook. Ik vond het moeilijk te geloven dat ze een deel van de opbrengst mogen houden. Net even gezocht op de site van Jantje Beton en daar staat inderdaad dat deelnemende scholen en jeugdclubs (een psz staat er dan in als jeugdclub) 50% mogen houden. Dat is best veel. Wat zijn de consequenties eigenlijk als je weigert? En staat er ergens in hun voorwaarden over dat verplichte collecteren? Ik zou hier ook de kriebels van krijgen.
hier collecteren ze voor jantje beton van de scouting. onze kinderen zitten daar ook bij. er wordt wel ouderhulp gevraagd, hoe meer hoe liever natuurlijk, maar dan loop je wel met z'n allen tegelijk. dus met alle kinderen en ouders de wijk in. dat is altijd wel gezellig, maar als ik verplicht zou worden alleen een avond of wijk oid te doen, zou ik weigeren!
Ik vind het verplichten wel erg ver gaan. Maar het is natuurlijk wel logisch dat ze een beroep doen op de ouders van de kinderen. Als ze dit soort dingen niet zouden doen zouden ze maandelijks meer moeten vragen voor de opvang en daar zit ook niemand op te wachten neem ik aan. Ook hier hebben ze wel bepaalde "verplichtingen", maar als je zegt dat je iets niet kunt of liever niet doet is dat ook geen probleem. Het komt dan alleen bij de andere ouders te liggen en die zullen dus meer moeten doen.
Ik vind het ook maar raar dat het verplicht is! Sorry...maar je betaald toch ook (fors) voor 2 ochtenden in de week?
ik zou het gewoon niet doen. Betaal 75 euro per maand voor de peuterspeelzaal. Volgens mij als 1 van de weinige want iedereen met een laag inkomen (de meesten) betalen veel minder. Maar behalve dat, ik neem gewoon een dienst af van een psz, ga dr echt niet voor lopen collecteren, en als ze me zouden verplichten (e wat is de consequentie als je het niet doet???) zou ik het helemaal niet doen.
ik vind het trouwens een beetje een rare regel dat ze 50% mogen houden... mensen geven toch voor jantje beton en niet voor de speelzaal of jeugdclub...? En wie zegt dat die speelzaal dat nodig heeft?
hier kopen ze er nieuwe spullen voor de peuterspeelzaal voor , de grotere dingen waar je kinderen mee mogen spelen , das toch mooi !
Hier ook een brief gekregen van uit de peuterspeelzaal. Maar heb het afgebeld. Heb het 2 keer gedaan toen mijn zoon er nog op zat.en kreeg 2x de langste straat uit het dorp.plus dat er 2 verzorging's huizen. Dus dit keer mag iemand anders der naar toe,.
ik heb altijd mijn eigen straat , lekker makkelijk !! Maar heb er wel een teringhekel aan om te doen , meestal stuur ik manlief !!
Ik heb een tijdje op mijn handen gezeten maar ga toch reageren. Ik kan me voorstellen dat verplicht stellen aan zet tot weerstand. De toon waarop je verplicht wordt mee te doen, kan behoorlijk irritant zijn. Maar... Ik vind het een zeer goede zaak dat mensen meehelpen op een PSZ, crèche, school etc. Er wordt in De Kamer de laatste tijd veel over gesproken. Voor scholen geldt dat ouders ook vriendelijk maar dringend verzocht worden om meer mee te helpen. En ja, we hebben het druk en we betalen voor opvang en / of PSZ. Maar goed voorbeeld doet goed volgen. Zie het als een kans om mee te helpen zodat je kinderen met leuk speelgoed kunnen spelen. Het kost je een paar uurtjes, is dat zo erg? Volgens mij wil iedereen best helpen, maar zit de weerstand in de manier waarop je aangesproken wordt of niet soms? Had je een andere PSZ gekozen als je vooraf wist dat je mee moest helpen? Ik ben misschien idealistisch maar zou het prachtig vinden als ouders (vaders en moeders) wat vaker mee helpen op de plekken waar hun kinderen opgroeien en / of onderwijs krijgen. En ja, ik heb een baan, een kind, een sociaal leven etc. Ik denk dat veel mensen best willen helpen als het op een respectvolle manier gevraagd wordt en als je weet waarom je het doet.
Idd zo voel ik dat ook. Hier nog nooit over gehoord dat ze dat doen. Wel andere dingen die je kon kiezen of je mee wilde helpen evt. Ik heb een aantal dingen aangekruist. En dan idd dingen die me zelf liggen. Maar verplichten? Nee dat vind ik erg fout. Gaan ze toch lekker zelf collecteren met zijn allen?
belachelijk! ik kan er sowieso niet tegen als er iets moet het is altijd nog willen. Ik ben zelf ook niet van het collecteren ik zou echt helemaal dicht klappen als iemand de deur open zou doen. Ik ben nogal slecht in gesprekken met mensen die ik niet ken
ben het met je eens dat het goed is dat ouders helpen op een psz en school, maar iemand daartoe verplichten klopt niet ........
Ja, als ze hier komen collecteren voor Jantje Beton wordt er ook altijd wel bijgezegd dat een deel van de opbrengst voor de psz is en dus (indirect) voor de kindjes in het dorp, dus ik wist al wel langer dat de psz er een deel van krijgt en daar heb ik verder geen moeite mee, geef ook altijd wel wat, ook toen mijn dochter er nog niet naar toe ging. Maar ben blij om te lezen dat ik dus niet de enige ben die het verplichte karakter maar raar vind. Ik heb er dus, zoals gezegd, niets op tegen om m'n handen eens uit de mouwen te steken voor de psz (en over paar maanden voor school), maar collecteren heb ik gewoon een hekel aan. Vind het zelf ook heel vervelend als er weer collectanten voor de deur staan, dan ga ik toch niet zelf andere mensen lastig vallen? Van mijn part zouden ze, zoals iemand ook al zei, een lijst hebben waarop je voor bepaalde taken kan intekenen, dan heb ik in elk geval nog de keus! @Marjon 2: Ja, ik denk dat dat het ook is hier, dat als je gaat vragen wie wil, je dan 2-3 moeders (of vaders) overhoudt. Dat kan ik ergens nog wel begrijpen, maar blijf toch vinden dat je het dan nog altijd niet verplicht kan stellen. Mijn man sturen, ja, die heb ik ook al geprobeerd, maar m'n man wil zo mogelijk nóg minder graag (is dat mogelijk dan?) @Triskele: Ja, ik werk dus wel, 3 dagen per week En heb nog een dreumes van 20 maanden die nog te jong is om naar de psz te gaan, dus dat maakt het voor nu wel lastiger om (overdag in elk geval) ergens bij mee te helpen. Maar als ik ergens een mogelijkheid zie (en een activiteit waar ik wel achter sta - en dat hoeft heus niet het jaarlijkse schoolreisje te zijn) wil ik me daar best wel voor inzetten Zit er nu ook al aan te denken bijvoorbeeld, om als mijn oudste naar de basisschool gaat, me dan op te geven voor de ouderraad. Daar gaat volgens mij ook best wat tijd in zitten, maar dat heb ik er dan best voor over. Mensen ontmoeten in de buurt... Die ontmoet ik ook wel als ik op een mooie dag gewoon naar buiten ga met de meiden En vind het zelf juist ook heel ongemakkelijke situaties geven bij het collecteren, ik wil hen eigenlijk niet lastig vallen en zij durven mij niet met goed fatsoen iets te weigeren (ook al hebben ze misschien helemaal niets met Jantje Beton), omdat ze me kennen... Nee, daar hou ik echt niet van @Voorwaarden: voor zover ik weet, staat er ook nergens wat over in de voorwaarden. Heb ze zo niet meer bij de hand, maar zou het me beslist nog kunnen herinneren als ik dat ergens gelezen zou hebben (want dan zou ik toen al net zo verontwaardigd zijn geweest ), maar heb er dus niet eerder over gehoord of gelezen. Werd dan ook echt onaangenaam verrast toen de brief meegegeven werd... Zou het nog niet eens zo heel erg vinden als ze nu gewoon een "dringend beroep" op de ouders zouden doen, maar we kregen dus een brief mee met een plattegrondje, stond al voor je ingetekend welk stuk je dan moet doen en geef even door op welke datum in die en die week je de spullen op komt halen Wie zegt er dan dat ik in die week überhaupt kan?! Ok, ik weet ook wel dat er gewoon een vaste week is waarin de collecte valt, maar ze kunnen er van de psz niet zomaar zonder meer vanuit gaan dat ik in die week wel kan... Nou ja, morgen breng ik haar zelf weer naar de psz toe, dus zal dan wel weer een preek krijgen van haar hoofdleidster (ik heb toch al de pest aan het mens ) en zeg ik haar nog wel een keer dat ik alleen al vanwege het verplichte karakter afhaak...
Dat zou ik niet doen, ik word juist helemaal tegendraads als ik zoiets opgedrongen zou krijgen. Als ik wil collecteren, doe ik dat vrijwillig en voor een doel waar ik helemaal achter sta, anders niet. Verplichten kunnen ze niet hoor, wat willen ze doen als iemand dat weigert?
ze kunnen het je alleen verplichten als ze het in het psz-contract zetten wat je tekent als je je kindje plaatst ..
ze kunnen het je alleen verplichten als ze het in het psz-contract zetten wat je tekent als je je kindje plaatst .
misschien ben ik de enige, maar ik vind het een fantastisch initiatief. Buiten dat jantje beton een heel goed doel is, schiet de psz en jullie kindjes er dus ook wat mee op. Het is niet erg om je in te zetten voor anderen hoor. Ik vind het een goed idee om het op alle psz kdv's in te voeren.
Precies, dus TS ik zou weigeren, wat kunnen ze daar tegen doen? Collecteren is vrijwilligerswerk, geen verplichtingswerk anders hadden ze dat wel zo genoemd.