Wat jammer dat het je opgedrongen is. Hier is het gewoon op een normale manier gevraagd of ik het wilde doen in de straat waarin ik woon. Niet moeten oid. Ik heb ook ja gezegd, omdat de helft voor de psz is en ik dan ook weet waarvoor het is. Verder kan ik dat uurtje wel missen, heb ik gelijk een wandelingetje gemaakt. Nu scheelt het misschien dat ik in dorp woon en dus geen hele gallerijen af hoef. Dus ja, ik ben voor het eerst een collectante! haha
je hoort mij niet zeggen dat het geen goed initiatief is , maar het feit dat ze het verplichten , vind ik niet kunnen , je moet toch zelf weten of je collecteert of niet .... Bij ons heb je de keuze ..das een verschil !!
als ze het niet verplichten doet gewoon niemand mee, zo werkt dat. En voor iedereen die zegt: ik voel mij er niet prettig bij, tja het is ook goed om jezelf zo te blijven ontwikkelen. Van kinderen verwachten we dat ze nieuwe uitdagingen aangaan, maar ook voor volwassenen is het niet verkeerd om buiten je "comfort zone" te gaan.
Waaaat!? Volgens mij betaal je genoeg om je kindje daar uberhaubt te mogen brengen. Het moet toch niet gekker worden. Ik zou zeggen, lekker ding mee naar huis, gooi er een euro in en een week later mee terug geven. Als ze dan mopperen haal je je schouders op en zeg je dat je je best gedaan hebt. Klaar.. Tulip: Het is opzich een mooi idee maar de manier waarop is gewoon vervelend. Je bent druk zat als ouders, je moet dan in ieder geval een keuze hebben. Ze mogen jou niks verplichten, zo simpel is het. En je creeërt er onwil mee. Ik zou ook op mijn achterste benen gaan staan, wie ben jij om mij te vertellen wat ik moet doen!? Op die fiets. Maar als je het vraagt en motiveert, dan een briefje mee met dingen die je kan doen, dan doet heus de meerderheid wel mee!
hier zijn alle straten altijd bemand , ok wel altijd de zelfde mensen , ik doe ook mee ...maar ik blijf erbij dat ik de keuze wil hebben .....maar moet zeggen dat ik collecteren nu niet echt een uitdaging vind
het collecteren is voor mij ook geen uitdaging, maar er waren er genoeg hier die aangaven: aanbellen bij anderen zie ik niet zitten. Dan vind ik het een goede uitdaging. Ik denk dat jullie een uitzondering zijn dat er dan toch veel mensen meedoen. Toen ik op het kdv werkte hebben we vaak avonden en dingen georganiseerd en daar deed bijna niemand aan mee, heel zonde van de moeite die erin gaat. De laatste infoavond over voeding hebben we dan ook verplicht gesteld.
das precies waarom ik het doe , zit er niet op te wachten , als je aan de deur staat en je weet zeker dat de mensen this zijn maar die niet opendoen , omdat er iemand met een collectebus voor de deur staat , maar omdat ander moeders er ook veel werk voor doen , ben ik bereid te helpen , zolang ze me maar niet verplichten ..
Wij spreken dezelfde taal... Ik snap alle opstandige reacties niet. Word je er minder van? Nogmaals, de toon waarop iets gezegd wordt is voor mij van belang maar waarom zo veel verzet voor zo'n mooi initiatief?
Zoals gezegd ben ik er ook helemaal niet op tegen om *iets* te doen voor psz/school/kdv. Graag zelfs, ik vind dat ook gewoon belangrijk om te doen en lijkt me bovendien (een hoop dingen in elk geval, niet alles) leuk om te doen, andere mensen leren kennen, de ouders van de klasgenootjes van m'n kind... En de kinderen zelf natuurlijk. Maar al die dingen gaan bij collecteren verder totaal niet op, het is iets wat ik alleen doe, hooguit samen met m'n dochter. De weerstand zit mij deels in het verplichte karakter, maar ook als het gewoon netjes gevraagd zou worden, zou ik ervoor bedanken en laten weten dat ze me voor bijna elk ander klusje gerust mogen vragen, maar hiervoor dus niet. Ik heb gewoon echt iets tegen collecteren... Dan heb ik nog liever dat ze gewoon vragen "omdat er zoveel ouders niet willen collecteren, zouden we jullie willen vragen of je eenmalig 10,- zou willen betalen, dan kunnen we daar mooi dit-en-dit voor kopen".
Hier worden de ouders wel gevraagd en wordt enigszins verwacht dat je in je eigen straat collecteert. Maar het is niet verplicht, dat kun je ook niet van mensen vragen. Natuurlijk heeft je kind er ook baat bij, maar mensen hebben soms gewoon geen tijd of mogelijkheden om zoiets te doen. Hier twee keer afgeslagen vanwege gezondheidsredenen en papa werkt in ploegendiensten, dus dan lukt het gewoon niet. Op andere vlakken dragen we ons steentje wel bij.
Het is niet alleen dat collecteren buiten mijn comfort zone ligt (ja, ik vind het inderdaad niets om zo bij andere mensen aan te bellen ervoor), niet bij vreemden én niet bij bekenden). Ik ga regelmatig buiten m'n comfort zone en uitdagingen aan. Maar ik heb er zelf gewoon ook een hekel aan als er hier aangebeld wordt voor een collecte. Ik zal de deur wel open doen (kan toch niet vooraf zien wie er voor m'n deur staat), maar leuk vind ik het niet bepaald als het om een collecte blijkt te gaan, met welke goede bedoelingen de beste meneer of mevrouw ook voor mijn deur staat. Ik zou het van mezelf dan ook best hypocriet vinden als ik van de ene kant nog net niet de deur dichtgooi wanneer een collectant voor mijn deur staat (ik zeg zo ongeveer standaard dat ik net toevallig op dat moment geen kleingeld in mn beurs heb Ene keer klopt dat ook inderdaad, andere keer heb ik opzich wel wat in mn beurs zitten), om vervolgens wel zélf aan te bellen bij anderen. Ik vind daarbij ook niet dat je zoiets kan verplichten en al zeker niet op álle peuterspeelzalen en kinderdagverblijven... Je kunt niet in de agenda's van de ouders kijken, niet in hun sociale leven... Ik ken inmiddels meer dan genoeg mensen die echt behoorlijk last hebben van paniekaanvallen, tot straatvrees aan toe. Moeten die mensen dan ook verplicht gaan collecteren? Die mensen moeten vaak al flink buiten hun comfort zone gaan om hun kind überhaupt 2-3x per week naar de psz te brengen... Maar dat zullen ze vast niet hardop bij het brengen en halen gaan roepen op de psz. Dus weet jij het, weet ik het? Of een gezin waar beide partners onregelmatig werken? Waarbij de roosters zo op elkaar afgestemd zijn dat er bijna altijd wel iemand werken is, maar de kinderen niet naar de opvang hoeven? Dan ben je misschien wel thuis, maar als je geen oppas hebt voor je kind(eren), kun je nog nergens heen? Zeker niet als je nog wat jongere kinderen hebt... (Bovenstaande situaties zijn niet op mij of mijn gezin van toepassing, maar ik ken genoeg gezinnen waar 1 of beide situaties dus wél van toepassing zijn)
nou heb 3 kindjes op de peuterspeelzaal gehad.... zoals je weet haha, maar mij is dit nooit gevraagt..... in het verleden werd onze hulp wel eens gevraagt bij een grote schoonmaak beurt, en aan het eind van een schooljaar krijgen we vaak een emmer speegoed mee om te reinigen, maar dat is op de basisschool in groep 1 en 2 niet anders..... dus dat vind ik niet zo raar....
nou ik vind verplichten niet goed.....ze mogen me alles vragen, ben bereid tot veel, maar verplichten werkt bij mij averechts!
Ik snap wel wat je bedoelt over het organiseren van dingen waar vervolgens bijna niemand naar toe komt... Heb dat zelf ook jarenlang bij diverse organisaties gedaan. Dat is ook best frustrerend en zonde van de tijd & moeite die je er als orangisatie ingestoken hebt. (Al heb ik niet bepaald de indruk dat de leiding op de psz er nu zo heel veel moeite in heeft moeten steken voor het collecteren hoor). Maar ook al is het frustrerend, moet je het daarom maar verplichten? Wat bereik je ermee? Alleen maar dat de ouders óók gefrustreerd raken. Je zegt dat de laatste infoavond bij jullie op het kdv verplicht werd gesteld, maar stond er dan ook een sanctie op als mensen toch niet op kwamen dagen? En zo'n infoavond is (neem ik aan) eenmalig, of misschien 2 avonden hooguit. Wat als je als ouder nou gewoon om wat voor reden dan ook echt niet kunt op die avond(en)? Daarbij vind ik het bezoeken van een infoavond ook van een totaal andere orde dan een collecte, maar goed. Ik ben overigens zelf tot nog toe altijd gegaan als er iets georganiseerd werd en ik kon het ook maar een beetje geregeld krijgen. Leidster van m'n dochter op het kdv ging trouwen en zochten ze ouders die met de kinderen konden rijden, heb ik me aangemeld (en echt niet alleen vanwege het huwelijk opzich ), ontbijtochtend op het kdv, waarbij ook iemand van het cb aanwezig was, ik ging er heen (als 1 van de 2 ouders die er uiteindelijk waren...). Ze zijn net op de brede school, waar ons KDV en psz ook bij horen, om af en toe voor de hele brede school infoavonden te organiseren. De eerste was ik (samen met mijn man zelfs) ook bij, volgens mij als 1 van de heel weinige vanuit de psz/kdv... Binnenkort is de 2e infoavond en heb me er weer voor aangemeld. Dag later is er een infoavond voor alleen kdv (over iets heel anders) en ook daar voor aangemeld. Er zijn een paar activiteiten op het kdv waar ik niet bij ben geweest, maar dat was dan steeds "alleen voor de kindjes die die dag ook daadwerkelijk naar het kdv gaan". En toevallig is dat dan vaak een dinsdag of donderdag. Laten mijn kinderen nu net op maandag en woensdag naar het kdv gaan Ik ben ook vast van plan om als de oudste straks naar school gaat iets te gaan doen als knutselmoeder, voorleesmoeder, biebmoeder, weet-ik-wat-voor-moeder, als dat ook maar enigzins te regelen is (ivm opvang van de jongste, zolang die nog niet naar school gaat in elk geval). Ik zeg dit niet allemaal om nu een schouderklopje ofzo te krijgen hoor, maar ik wil er wel mee aangeven dat ik van mening ben dat ik mezelf wel tot de categorie "betrokken ouders" mag rekenen. Dat ik niet wil collecteren heeft dan dus ook niets te maken met me niet betrokken voelen bij psz/kdv/school. Voor elke andere stichting, goed doel, of wat ook zou ik net zo goed vriendelijk bedanken. Hoezeer ik die stichting of dat goede doel verder ook steun, een warm hart toedraag, etc...
LOL. Ze kunnen je helemaal niets verplichten. Wat is de sanctie? Je kind mag er niet meer komen? Denk het niet. Alleen al hierdoor zou ik heel star nee zeggen. Sowieso zou ik niet collecteren dus al helemaal niet verplicht.
Nou, je kunt mensen echt niet verplichten te collecteren hoor! Toevallig zijn mijn man en ik sinds dit jaar coördinator van de collecte van Jantje Beton hier in het dorp. Bij ons gaat een deel naar onze buurtvereniging, dus geen psz. Ik heb afgelopen weken ook veel mensen gevraagd, en feit is gewoon dat veel mensen geen zin hebben om mee te doen, ipv geen tijd. En ja, ik vind dat erg jammer. Hoeveel moeite kost het nou om 1 straat te lopen?
Bedoel je dat je een voorlichtinsgavond over voeding vanuit het KDV verplicht wordt gesteld? Waarover ging het dan precies. Het klinkt namelijk nogal absurd.
jusi ik heb daar ook geen zin in. Geen enkele behoefte toe ook. Zou ik ook wel eerlijk zeggen hoor. Ik heb persoonlijk helemaal niks met jantje beton. Als ik zou collecteren zou ik dat doen voor een goed doel waar ik me bij thuis voel. En omdat de helft dan naar de psz gaat vind ik gewoon geen reden genoeg... Tuurlijk is jantje beton wel een goed doel. Maar er zijn zo veel goede doelen. Moet je dan maar voel elk goed doel gaan collecteren? Bovendien vind ik het ook erg irritant als mensen hier komen bedelen aan de deur. Ik geef graag aan goede doelen waar ik me thuis bij voel. Via mijn bank wel te verstaan.
En als er gemerkt wordt dat er vrijwel geen intresse is voor van die info-avonden... waarom dan niet de logische conclusie trekken en het gewoon niet meer organiseren? Nee dan maar verplicht stellen... zo wordt het letterlijk door je strot geduwd. Het enige wat voor onze psz verplicht is is 1 keer per jaar met zijn allen voor je kindje een knutselwerkje maken voor in de schoen met sinterklaas. En dat wordt bij inschrijving vermeldt.
Dat de maatschappij verhardt blijkt in ieder geval maar weer als je dit topic door leest.. Iedereen heeft het er altijd maar over dat ie het zo druk heeft. Maar ik vraag me serieus af waarmee.