jusi ik vind dat niks met verharden te maken te hebben. Als ik me inzet voor een goed doel dan is dat voor een doel dat ik zelf uitkies. Niet eentje die de psz me door mijn strot duwt. Is dat nou echt zo raar?
ik heb niet alles gelezen, maar moet je om te collecteren niet iets van een vergunning of iets van papieren hebben? zoiets moet toch gecontroleerd worden? niet om het goede initiatief en vooral de meewerkende ouders te benadelen, maar zo kan iedere simpele ziel wel gaan collecteren.
Nou ik heb in totaal 2 kids op de psz gehad maar hier heb ik nog nooit van gehoord, ik had het dan ook geweigerd. Dan had ik in de avond uren een oppas voor mijn kids moeten regelen om te collecteren na een werkweek van 32 uur + het hele huishouden en dergelijke.
PSZ heeft een vergunning en legitimatie/papieren (weet ook niet helemaal precies hoe ze het doen) liggen klaar op de psz, evenals de collectebussen. Het gebeurt wel volgens de regels dus verder.
Hier ligt een vergunning klaar.. En kaartjes voor degenen die meelopen, mét hun naam en busnummer erop.
Alsof we al niet genoeg doen , nu ben ik huismama maar het moet niet gekker worden, strax zeggen ze dat we een helikopter moeten kopen omdat van het ophaalgeld ze een landingsplaats op het dak van de ptz hebben gemaakt JAAAA DAAAG zeggen we dan , ergens houd het op en niet alleen op de ptz doen ze dit ook in groep 1 op de BS
Ik zou er ook niet tegen kunnen. Ik denk dan, je kindje gaat naar de psz. Het is een gewone dienst die je afneemt, je betaalt er voor. Ik voel mij in dat opzicht absoluut niet verplicht om mee te helpen met activiteiten. Dit gebeurt in andere vakgebieden ook niet. Daar heb je ook gewoon betaalde medewerkers. Zou wat zijn. Dan kun je bij oma in het bejaardentehuis gaan koffieschenken, bij je kids op zwemles kantinedienst draaien, op de scouting ballet of wat dan ook naaimoeder worden, dadelijk mag ik bij de bakker mijn eigen brood nog gaan staan bakken! Ik denk ook dat ze het aan de verkeerde groep vragen. Jonge ouders hebben het vaak al enorm druk. Om die dan ook nog eens verplichten mee te doe aan een activiteit geeft vaak veel druk en werkt dus averechts. Eventuele betrokkenheid slaat dan om in totaal geen betrokkenheid. Ik help ook weleens mee op de school van mijn dochter. Puur omdat mijn dochter dit leuk vindt en niet omdat ik het nu zo leuk vind. Sterker nog ik vind het gewoon niet zo leuk. Als ik op een school had willen werken had ik iets in die richting gedaan. Als ik in mijn beroep teveel werk had kwam er helaas ook geen vrijwilliger mijn post en administratie wegwerken. En om dan te roepen dat het voor de kids is dat vind ik emotionele chantage, over verharding gesproken!
waarom klopt verplichten niet..........hallo, ik heb 3 kids. heb ik tijd over, nee. daarnaast betaal je toch voor psz! heb sowieso een hekel aan geschooi aan de deur.
aloe in de zorg word ook steeds meer een beroep op familie leden gedaan! En dan vooral ten aan zien van je familielid dat daar opgenomen is.... zorg gebeurt volgens een zorgtepakkeet en de zorg die daarin houd die mogen we geven, dasar staan uren voor en de rest daar moet familie in voorzien of die zorg moet betaald worden.... zo gaan wij bijv. niet meer met een bewoner mee naar het ziekenhuis en zul jij mee moeten.... maar dat geld ook voor kleidng wassen ( betaald bij de wasserij of zelfdoen) wandelen, zondags naar de kerk, boodschappen etc. en in de zorg komen veel vrijwilligers en ja het is vrij willig maar als ze als vrijwilliger bij ons werkzaam zijn heeft het wel een verplichtend karakter, in de zin van dat ze niet zomaar mogen wegblijven als ze niet kunnen of geen zin hebben..... wij zijn nl wel van hun afhankelijk! Bij ons op school word niks verplicht maar gaan sommige activiteiten niet door als er niet voldoende vrijwillige ouders zijn.... zo voelden ouders dan meteen de gevolegen van hun niet helpen.....
het is namelijk wel een feit dat we als nederlanders teveel verwend zijn.... we doen moeder is een verpleeghuis en dan houd de zorg op voor velen... niet voor iedereen gelukkig.... we mogen familie soms zelfs niet eens bellen als moeder 's nachts durft te sterven, dan mogen we de volgende ochtend naar 8 uur bellen! Mensen zeggen we betalen voor een dienst en dus hoeven we niks te doen.... maar dat is onzin.... als je ouder te oud is om het zelf te redden heb je als kind ook nog steeds de vrantwoording om voor je ouders te zorgen op sommige gebieden.... ik bedoel niet dat je ze in huis moet nemen, maar het is niet zo van , in het verzorgingshuis of verpleeghuis zorgen ze voor alles.... een bewoner zonder kinderen en familie die is als hij geen geld heeft om extra zorg in te kopen in die zin ook slechter af! die krijgt de basiszorg en thats it! Tegenwoordig moeten familie bij ons zelfs betalen als een bewoner is overleden en wij de laatste zorg geven.. ( het afleggen).
@evelien, serieus! kan ik met mijn pet niet bij en het zal overigens echt niet bij iedereen zo zijn. Als ik kijk naar mijn familie, die zat dagelijks bij oma in het verzorgingstehuis, zij zat daar jaren. en toen zij stierf was iedereen erbij. Dochters hebben geholpen met afleggen. Dat er een beroep op de familieleden wordt gedaan vindt ik niet meer dan normaal. Overigens vindt het erg los staan van dit topic, wat gaat om verplicht collecteren voor Jantje Beton. Ik vindt dat je moet geven wanneer je dat wilt en dat mensen erachter moeten staan om te collecteren. Niet dat je gedwongen wordt omdat de psz dit acht.
Helemaal mee eens. Zelf collecteer ik al bijna 10 jaar voor een tweetal doelen, maar deze heb ik zelf zeer bewust uitgekozen. Een ander bepaalt niet voor mij voor wie ik collecte loop en dat heeft niks met verharding van de samenleving te maken. Meer met het feit dat ik zelf een nadenkend mens ben en geen halve idioot die aan marionettetouwtjes hangt.
nee is ind of topic..... maar ik reageer een beetje op de kreet... ik betaal voor geleverde dienst, dus heb geen verplichtingen.... dat vind ik te kort door de bocht.... maar ik heb al eerder aangegeven ook moeite te hebben met het verplichtend karakter van deze collecte actie van de PSZ
als ze me zouden vragen een ochtendje met iets speciaals te helpen op de psz zou ik dat gerust doen. Geen enkel probleem. Dat zou mijn meisje zelfs leuk vinden denk ik en daar doe ik het voor. Maar ik ga echt niet "verplicht" lopen bedelen voor een doel waar ik niks mee heb.
moeten collecteren je betaald al genoeg voor 2 dagdelen je bent ze niet iets verplicht als met een collecte bus te lopen zijn ze nu helemaal gek geworden
Wat belachelijk! Ze kunnen je niet verplichten om te gaan collecteren! Als jij dat niet wil, dan doe je dat toch gewoon niet?!
hier was het de grote clubactie waar je voor langs de deur MOEST. ik vond het ook grote onzin, maar in die tijd zat mijn dochter er net op, dus ik d8 alles wat ze van dat geld kunnen kopen heeft zij ook profijt van, dus een stuk of 5 loten verkocht maar die verplichte dingen daar gaan mijn nekharen ook van overiend staan...
Dat vrijwilligerswerk gaan doen niet inhoudt dat je maar iets kan doen wanneer het jou toevallig uitkomt (beetje afhankelijk van het soort vrijwilligerswerk wel), dat snap ik wel, maar ik ga dan wel op vrijwillige basis, door mijn eigen keuze, die verplichting aan. Dan zoek ik ook iets uit wat bij mij past en waar ik tijd voor kan maken (bijv. dat het in het weekend is, als mijn man ook thuis is en voor de kinderen kan zorgen). Aan dit hele collectegebeuren is alleen niets vrijwilligs...
Ik vind de reactie van "ik betaal er genoeg voor" een beetje raar. Beseffen de mensen die deze uitspraak doen wel dat als jullie niet meehelpen je nog meer moet betalen op den duur. Juist door zulke acties komt er geld binnen om de school/psz op te knappen en leuke dingen te doen/kopen, als dit dus niet meer binnenkomt zal het op een andere manier binnen moeten komen en dat is toch echt uit de portemonee van de ouders. Ik vind het ook niet kunnen dat iets verplicht wordt, maar ik denk dat dat in de meeste gevallen ook echt wel wat meevalt en dat als je echt niet kunt, je het niet hoeft te doen. Ik heb ook het idee dat mensen tegenwoordig een ander niet meer willen helpen, kom op zeg, wij maken met z'n allen de maatschappij. Een beetje meer begrip en zorg voor elkaar en het wordt een stuk leuker op deze aardbol. Je mag een ander best helpen, daar ga je niet dood van en wordt je ook niet ziek door. Ik weet vrijwel zeker dat het je zelfs goed zal doen ipv andersom.
Helemaal mee eens!! Altijd dat gezeur over oppas, man moet thuis zijn, ik werk ook x aantal uur en moet boodschappen doen.. is dat nou serieus zo belangrijk? Als je maar geld betaald heb je geen verplichtingen meer? Ik zie het hier overigens ook hoor, kind komt uit de klas.. hup jas aan en moeders vertrekt weer. We hebben iedere 6 weken een bijeenkomst en daar heeft moeder of vader in een jaar tijd blijkbaar ook geen tijd voor. Ja ik ben tbm, maar ik zit straks ook met mn baby en zoontje die nog niet naar de pzs gaan daar dingen uit te knippen of ik help een ochtend mee (eigenlijk wel 2 keer per maand, gezien de bezuinigingen moet de psz het met steeds minder doen). Misschien ook eens een idee om zelf aan te bieden om eens te komen helpen of te vragen of er nog wat gedaan kan worden ipv af te wachten tot ze ermee komen. Steek eens zelf de handen uit de mouwen, en dan heb ik het niet over zo'n collectetocht. En dan lees ik hier dat mensen wel dingen willen doen ze leuk vinden.. tja, dan blijven er uiteindelijk altijd 'rotklusjes' over voor de rest.