Ik weet niet of dit hier zo goed staat, zo niet mag het verplaatst worden. Ik moet even me ei kwijt. Ik heb een zoontje van 9 maanden. De uitzet hebben ik en mijn vriend helemaal zelf gekocht. Niet alles splinternieuw, ook van marktplaats e.d. Maar al met al wel een hoop geld voor betaald (box, maxi cosie, badje, kleertjes enz. enz.). Nu is mijn zusje zwanger. Ze (en haar man) heeft het financieel een stuk beter voor elkaar dan ons. Toen ze haar dochter kreeg heeft ze zowat alles geleend of gekregen van andere familieleden en later weer terug gegeven. Die hebben nu alles al weg gedaan. Dus vroeg ze mij of ze nu de kleertjes van mijn zoontje (die al te klein zijn) mag lenen. Nouja, dat mag natuurlijk. Maar beetje bij beetje wil ze alles lenen wat ik niet meer gebruik. Ik ben akkoord gegaan, maar ben er niet zo heel blij mee. De meeste dingen wou ik zelf namelijk weer verkopen om het geld er weer een beetje uit te krijgen. En de kleertjes wou ik houden voor eventueel een 2e ooit. Maar als nog een kindje al die spullen heeft gebruikt zijn ze natuurlijk in een nog mindere staat. Ik gun het haar wel, maar voel me een beetje verplicht om nu alles voor haar te bewaren (ook de grotere maten kleertjes die nu nog in gebruik zijn, wil ze maar al te graag overnemen). Ik vind het ook raar om er geld voor te vragen aan me eigen familie. Mijn beste vriendin zei laatst ook: Je moet wel alles bewaren he? Voor als ik zwanger raak (wat ze al lang probeert). Ik vind eigenlijk als je een kindje wil, dat je dan ook zelf verantwoordelijk bent om er spullen voor te kopen en er niet van uit moet gaan dat je alles wel krijgt van mensen die het nog over hebben. Of denk ik nu heel gierig?
Hoi! Lastig hoor. Ik snap dat je het je schoonzusje zeker gunt. Maar aan de andere kant, is het ook logisch dat je niet alles voor haar wil gaan bewaren. Is het niet mogelijk om het er eens met je schoonzusje over te hebben? Net zoals je hier uitgelegd hebt. Ook snap ik dat het lastig is om aan familie een vergoeding te vragen voor de kleding die jij gekocht hebt, maar aan de andere kant, jij hebt er zelf wel voor betaald. Ik hoop dat je hier uit kan komen, want het lijkt me geen prettig gevoel om je zo verplicht te voelen. Groetjes Mariska
Vervelend zo'n situatie! Hier kopen we ook alles zelf, maar ik ga het straks niet uitlenen. 'k Wil m'n spulletjes bewaren voor een volgend kindje en vindt ook dat iedereen zelf verantwoordelijk is om z'n spulletjes aan te schaffen tenzij een ander het zelf aanbied.
Ik vind niet dat je gierig bent hoor! Ik had hetzelfde. Mijn zus is net bevallen van een zoontje. Tusen onze zoontjes zit 5 maanden. Ik gun het haar wel om kleertjes te geven die Thijs niet meer aankan. Maar... Wij willen graag nog een kindje en sommige kleertjes vind ik zo leuk dat ik die graag wil houden. Een paar maanden geleden heb ik het er met haar over gehad. Ze begrijpt het en we hebben afgesproken dat ik nu alles bewaar voor een (hopelijk) volgend kindje. Vooral als je het geld kan gebruiken, dan zou ik gewoon geld ervoor vragen. Het is allemaal hartstikke duur. Je kan misschien ook afspreken dat zij of jullie samen voor jouw kindje kleding kopen in de volgende maat, zodat je die daarna weer aan haar geeft. Voel je niet verplicht, maar praat er met haar over!
Over praten hoor, anders komt het echt tussen jullie in te staan en dát zou pas zonde zijn en is met geen geld te betalen!
Bedankt voor jullie reacties Gelukkig denk ik dus niet zo heel raar. Maarja, het voelt wel vervelend. De spullen die ik al gegeven en beloofd heb ga ik natuurlijk niet meer terug vragen ofzo. Maar ik zal de opvolgende dingen niet allemaal meer uitlenen. En inderdaad, het geld wat ik voor sommige dingen krijg, daar kan ik dan weer andere leuke spulletjes voor kopen voor me zoontje. Dat is dan ook wel weer belangrijk. Vind het wel lastig om er nu nog een gesprek over te beginnen met haar.. Ik denk dat ik het nu gewoon zo laat. Alleen in het vervolg niet meer zo snel ja zal zeggen .
waarom vraag je haar niet waarom ze de spullen niet zelf koopt? En op iedere vraag kun je ook nee zeggen!! Voel je niet verplicht hoor!
Je bent niets verplicht.. het zijn jouw spullen! Praat er wel over en zeg ook eerlijk waarom je het liever niet wilt... Als je schoonzusje daar geen begrip voor heeft is het haar probleem.. Maar ik zou het wel bespreekbaar maken zodat het niet van jouw kant tussen jullie in komt te staan...
tsja aan de andere kant tis wel heel bijzonder dat ze alles van jou wilt lenen/overnemen. meeste kopen toch allemaal nieuw en willen dat tweedehandse uit de familie niet. anders zeg je toch gewoon dat je een en ander wilt houden in t geval dat je zelf een tweede wilt ? misschien makkelijker te zeggen.
Mijn zus is ook bezig met zwanger worden en ik wil haar graag dingen lenen, maar ook bepaalde dingen zelf houden of verkopen of bewaren voor een tweede. Ik zou een doos maken met dingen die je wel wil geven en dat naar haar toebrengen en haar ook gunnen en de rest zou ik lekker houden en wat je er mee doet is aan jou. Dat zal ze toch moeten respecteren. Als ze er om vraagt kun je eerlijk zeggen dat je het zelf wil houden/verkopen zeker als je nog een tweede kindje zou willen, moet je niet alles zomaar wegdoen. Je eigen gezin gaat voor hoor!
Ik vind het geen rare reactie hoor! Jij hebt neem ik aan alles met zorg en liefde uitgezocht voor je zoontje en hebt daar leuke herinneringen aan. Dus ik kan me voorstellen dat je er dan een beetje een raar gevoel bij krijgt dat je zusje alles wil lenen en er dus misschien voor je gevoel weinig waarde aan hecht. Ik zou zelf tenminste ook het liefst alles zelf kopen, met liefde uitzoeken of mijn eigen dingen van vroeger gebruiken, maar verder geen dingen lenen ofzo. Je kiest zelf voor een kindje en daar moet je dan ook de zorg voor dragen en daar hoort het aanschaffen van zijn of haar eigen spulletjes ook bij.
Nou ik vind dat je helemaal niks hoeft uit te lenen of weg te geven. Ik vnd juist dat als je iets wil uitlenen of weggeven, dat JIJ degene moet zijn die dat voorstelt aan een ander, en niet andersom. Ik ben juist het tegenovergestelde, ik kreeg allerlei kleertjes tweedehands van schoonzus, maar ben zo'n pietlut dat ik toch heel veel zelf heb gekocht en de tweedehands spulletjes waarschijnlijk niet zal gebruiken. En ik heb nu ook een zwangere vriendin, en ik weet dat hun het niet breed hebben, en er zullen straks best spulletjes zijn die ik haar misschien wil geven, als zij het zelf wil tenminste, maar sommige kleertjes die ga ik toch echt zelf bewaren voor mogelijk een tweede kindje of om zelf te verkopen of wat dan ook...
Ik vind ook dat je niet verplicht bent om iets uit te lenen. Het zijn jullie spullen, je hebt ze zelf gekocht. Ik zou zeker geen kleertjes uitlenen, als je die zelf nog voor een tweede wilt gebruiken. Tegen die tijd zijn ze versleten of zit het vol met vlekken, als je zus ze nog gebruikt. Een ledikantje, badje, of iets dergelijks zou ik misschien wel uitlenen, als je het zelf tijdelijk niet gebruikt. Maar wel met de afspraak dat je het terug kunt vragen als je het zelf nodig hebt en dat zij dan zelf andere spulletjes moeten zien te regelen/kopen. Jij bent niet verantwoordelijk voor hun uitzet!
je bent niets verplicht hoor. ze verwachten het misschien van je maar je hoeft niks! mijn vriendin is ook pas bevallen toen ik bevallen was heb ik haar wel mijn positie kleding geleend en heb haar hoeslakentjes voor in de kinderwagen geleend. ook mocht ze de fisher price schommelstoel lenen. die wou ze alleen niet. mijn wieg wou ik niet uitlenen en de kleertjes ook niet. die zijn van mijn eigen meisje,en voor evt een volgend kindje. de wieg en sommige kleertjes worden dus gewoon niet weggedaan dat bewaar ik voor later. maar mijn vriendin stuurde er wel steeds op aan dat ze de wieg wou lenen. ik heb verder niet gereageerd omdat ik van te voren duidelijk heb gemaakt dat die mooi bij mij bleef. Het werd alleen nog gekker! mijn moeder belde dat een vriendin van haar mijn wieg wou lenen. ik zei gelijk nee. hoorde ik die vriendin op de achtergrond zeuren en doen dat ik dat ding toch wel uit kon lenen en dat ik niet zo raar moest doen! NOU ja zeg, dat beslis ik toch zeker zelf! ik heb dat mens notabene nog maar een paar keer gezien. en van gedachten veranderen na haar achterlijke opmerkingen deed ik al helemaal niet meer. bah maak me alweer boos als ik er denk. wat kunnen sommige mensen toch weinig begrip tonen voor het feit dat je misschien dingen zelf nog wil gebruiken,er emotionele waarde aan zit,of er zelf graag een centje aan wil verdienen
Ik zou in elk geval de kleertjes die je graag zelf wilt houden voor een tweede niet uitlenen, want als je die terug krijgt zijn ze weer vaker gewassen en niet zo mooi meer. Ik geef zelf kleertjes van mijn zoontje weg aan mijn beste vriendin die een zoontje heeft dat 2 maanden jonger en 1 kledingmaat kleiner is. Maar de dingetjes die ik echt heel leuk vind en zelf wil bewaren geef ik er gewoon niet bij. Lijkt me heel normaal en dat zou ik zelf ook zo verwachten van iemand anders.
zulke dingen hoor je toch wel eerlijk te kunnen zeggen..jullie zijn zusjes! en zo een big thing is het niet... hou datgene wat je zelf wilt bewaren. ik heb mijn meisje haar kleding in maat 50 en 56 gratis weggegeven via marktplaats. 3 kledingstukken heb ik wel gehouden. de kleertjes die ik nu koop zijn mooier & duurder en hou ik wel zelf. maargoed, wie zegt dat ik ooit nog een 2de krijg en als het wel zo is, misschien is het wel een jongetje..
Ik heb zelf heel veel spullen en kleding gekregen van mijn broer en schoonzus, omdat zij er zeker van zijn dat zij niet voor nog een kleine gaan. Ik was erg blij met dit aanbod, omdat het allemaal al duur genoeg is en ik het geld dat ik nu bespaard heb aan andere dingen voor Jasmine kan besteden. Nu is echter mijn zusje ook zwanger en die roept al weken lang dat mijn dochter maar snel uit de kleertjes moet groeien, zodat zij dit mag hebben...Hallo!! Ze heeft het niet eens aan me gevraagd, maar gaat er gewoon al vanuit dat ze het krijgt. Ik heb nu voor mijzelf besloten dat zij de kleertjes die ik heb gekregen van mij kan krijgen, maar dat ik de spullen die ik zelf heb gekocht zelf houd voor evt. een volgend kindje.
Ik zou het zelf nooit vragen maar het zou voor mij alleen aan de orde zijn als mensen me het aanbieden. Dat is niet gebeurd dus hebben we alles zelf gehaald. Het punt is in ieder geval dat het jouw spullen zijn en dat je zusje daar niet zomaar recht op heeft. Dat zal ze vast begrijpen als je je gevoel uitlegt toch?
Ik krijg heel veel kleren van de schoonzus van mijn schoonzusje (snap je?) maar dat geef ik terug aan mijn schoonzusje zodra zij evt nog een jongetje krijgen. Kleertjes bewaar ik verder allemaal nog voor een evt tweede, ga ik echt nog niet weggeven. Alles wat ik krijg ben ik er dankbaar voor, maar het zou nooit in me opkomen om er om te vragen. Ik zou zelf iig niet zomaar mijn hele babyuitzet weggeven.
Groot gelijk hoor dat je niet alles uit wilt gaan lenen. Ik heb hetzelfde gevoel erover (helaas geen zus haha) maar wel andere fam. die zwanger zijn en een vriendin die t wil worden. Kijk, ik ben ook blij als ik van iemand iets kan lenen, en met eeen andere collega dan koop ik eht van haar over, hebben zo bijv. badje, standaard, buggy wipstoel etc. allemaal overgenomen daar hebben we voor betaald. en af en toe heeft ze een tas met kleding weer voor nop, andere keer betaal ik weer voor iets (zoals laatst dus die buggy). Ik zit ook wel eens te denken tsja, als nou die goede vriendin zwanger wordt... 'moet'ik het haar dan lenen. Maar ook dan denk ik als wij eventueel nog een tweede kindje krijgen, dna willen we het nog een keer gebruiken. Kleertjes ga ik daarom niet uitlenen, want ik denk dat die na nog een ronde gebruiken niet mooi mer zijn. Dus die bewaar ik zo lang. Mochten we geen tweede krijgen of mocht dat een jongetje zijn kan ik er altijd nogiemand blij mee maken. En sommige dingen verkoop ik nu via MP. Misschien kun je kijken naar wat wel tegen een stootje kan om uit te lenen? Bijv. wij hebben van die badzitjes, nou dat kan geen kwaad als daar een kindje meer of minder gebruik van maakt. Luiereemmer, badje en standaard ook niet, dus dat kan gewoon uitgeleend worden. Box wat mij betreft ook en wieg ook als ze zelf bekleding maken. Maar de rest houden we zelf, of we verkopen het. In jouw situatie zou ik het wel bespreken met haar. En als jij dingen nu wilt verkopen zou ik dat gewoon doen! Leg het haar uit hoe het zit: jullie hebben er geld in moeten steken, en nu je kindje ouder wordt heb je weer andere dingen nodig, die kosten ook weer geld! Misschien komt ze dan wel op t idee dat ze jou ervoor betaalt. Waarom niet? Of ze kan dat bijv. t in de vorm van die cadeaupasjes doen? Bijv. van de h&m, hema, kruidvat oid kun jij weer kleding/luiers kopen. |Dat vind je misschien minder gek dan dat ze je geld geeft. Je hebt groot gelijk dat je eht niet allemaal gratis uitleent, wat je wilt bewaren voor een tweede bewaar je lekker en houd je mooi, kijk naar wat je nu zou willen verkopen en kijk naar wat je wilt bewaren maar wat wel een ronde uitgeleend kan worden. En zo af en toe vind je het misschien wel leuk om een dingetje te leen te geven...maar dan gewoon zo af en toe! Want als je dat nu doet, kun je dat wel blijven doen met alle kleertjes/speelgoed en straks fietsjes etc... en jullie maar kopen en zoeken! Succes ermee! Sas