Verplicht gelebber, beleefdheidszoen of hartelijkheid?

Discussie in 'De lounge' gestart door Katalaya, 31 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    een hand geven heeft hier toch ook echt de voorkeur hoor ;) Net als jij, ben ik ook opgegroeid met alleen een hand geven.
    Op mijn werk weten ze nu, na 10 jaar wel, dat ik alleen een hand prima vind en het grootste gedeelte van die collega's geeft mij dus ook netjes een hand en laat de 3 zoenen achterwege.

Mijn kinderen mogen het zelf weten... een hand met of zonder kusjes. Verplicht ze niks...

Ons geven ze wel vaak kusjes, oma ook, maar een dikke knuffel vind ik net zo lief.

Over kusjes van andere kindjes.... van mijn neefjes vind ik het nog prima... op m'n wang, maar verder zit ik er ook niet op te wachten hoor. Kindjes die ik alleen op verjaardagen zie... dat hoeft van mij ook niet hoor.

niks geks dus...

2. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Ik heb verschrikkelijk moeten lachen om je tekst! Geniaal omschreven... Ik denk dat iedereen precies weet wat je bedoelt... :D

Zo ook ik. Ik heb geen moeite met zoenrondes en kusjes van kinderen vind ik ( met snotjes en al ) bere-schattig. Maar ik ben me er wel altijd heel erg bewust van. Heb wel altijd in de smiezen wie de 'gevers' zijn onder de mensen ( ik ben een 'nemer', ik weiger mijn lippen op andermans gezicht te drukken :D ) en wie daarvan altijd de natte pakkerds geven.
    Tegen dat type zoenen kan ik minder goed! Ik laat het gelaten toe, maar denk dan altijd: seriously.... why?!'. En veeg dan als niemand kijkt snel die plakzoen van mijn wang. Brrr!
    Gelukkig behoort de plakzoen toe tot een select clubje die je uit duizenden herkent ( denk: schoonmoeders, oma's, kleurrijke tantes of hysterische collega's ).

Ik zou mijn kindje zeker niet verplichten jan en alleman een kus te geven. Misschien de opa's en de oma's en tantes, maar daar houdt het dan ook wel bij op. Als ze zelf iemand een kusje willen geven dan vind ik dat overigens prima...

Hebben jullie dat ook? Dat jullie graag de eerste op een verjaardag willen zijn zodat de meute jou moet kussen/feliciteren i.p.v. andersom? Wij gaan wel eens naar een verjaardagsfeestje waar de toko helemaal afgeladen is... daar ga je dan! Geen doen... ;)

3. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    jup, en dan gaan bij mij de handjes omhoog en zeg ik, allemaal gefeliciteerd he!

4. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Blegh, verschrikkelijk gelebber, ieuw.
    Ik lebber het liefst alleen met mijn man en de lebbers van mijn kinderen zijn ook heerlijk.

5. baby angie

baby angie Actief lid

22 jun 2009
    133
    0
    16
    NULL
    NULL
    Leuk geschreven :D

ik ben er wel mee opgegroeid zeg maar , dus mijn eigen (kleine ) familie krijgt wel een kus als ik binnenkom ...maar bij mijn (hele grote ) schoonfamilie is het ook gewoonte en dat vind ik niet zo leuk want de helft van die mensen ken ik amper en moet ik dan wel gaan zoenen als we elkaar 2x per jaar zien . en dan heb je er nog tussen die het schijnbaar ook niks vinden en dan sta je zo te twijfelen tegenover elkaar , wel zoen / geen zoen ?? lekker ongemakkelijk ...

wat mijn zoontje betreft , als hij kusjes wil gaan geven is dat prima , als hij het niet wil natuurlijk ook . ;)

6. baby angie

baby angie Actief lid

22 jun 2009
    133
    0
    16
    NULL
    NULL
    oh en inderdaad , ik vind het ook fijner om als eerste ergens te zijn haha vreselijk als de hele tent al vol zit en je iedereen af moet lopen ;)

7. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Hahaha! Oh wat fijn dat meerdere mensen die drang hebben om ergens als eerste te zijn! Dat levert hier vaak hilarische taferelen op... Vriendlief opjagen en als een dolle naar het partijtje rijden... En dan twintig anderen treffen die waarschijnlijk hetzelfde idee hadden ;)

8. Vrouwenmantel82

Vrouwenmantel82 Actief lid

11 dec 2011
    428
    0
    0
    Verzorgende ig van beroep
    Bij den bosch
    Ik heb enkel het openingsstukje gelezen. Maar ik kan me helemaal vinden. Ik zou misschien ook licht autistisch zijn, maar ik ben gewoon kieskeurig.

Mijn eigen familie geeft ook 3 kussen op de wang bij groet of felicitatie, maar dat hebben ze bij mij wel afgeleerd. Doe gewoon een stap achteruit. En hierover al een hele preek gehad van mijn moeder. Want wat is het onbeleefd.

Sorry, maar mijn gymnastiek leraar heeft ons geleerd (curcus zelfbescherming voor meisjes) dat je zelf je grens bepaald tot hoever andere mensen mogen komen bij jou. Anderen hebben dat te respecteren.
    Voor mij een les die ik na 13 jaar nog heel goed herinner.

Ik ben gek op knuffelen met mijn man en zoontje, al is hij daar niet altijd van gediend met zijn 15 maanden oud. Ik heb dat gewoon te respecteren. Hij komt vanzelf wel een knuffel halen.

Mijn schoonmoeder wil hem altijd op schoot en knuffelen. Ze houdt hem letterlijk in de houdgreep. Al is het de laatste tijd minder omdat mijn zoontje haar wegduwd en begintte krijsen.
    Mijn zoontje komt vanzelf wel naar iemand toe. En dat mag hij zelf bepalen.

Toen hij baby was, kregen wij als allereerste kraambezoek een oom en tante van mijn man, die ik nog nooit gezien had en die oom begon mijn zoontje allemaal kusjes te geven. Ik vond het echt niet prettig. Ons zoontje was net thuis van de couveuse afdeling.

Dit topic heeft me toch wel weer op het feit gewezen dat we zelf onze grenzen mogen aangeven en ook van je kinderen tot ze dit zelf kunnen aangeven. En niemand mag je dwingen om daar bij jou overheen te gaan.

9. Brett

Brett Bekend lid

2 jul 2009
    896
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn kinderen hoeven niemand te kussen als ze dit niet willen. Ook Opa en Oma hoeven ze niet te kussen als ze dat niet willen en ze hoeven al helemaal op een verjaardag niet iedereen te kussen. Als wij vertrekken zwaaien we gewoon en zeggen dag allemaal en klaar ze hoeven echt niet iedereen af om te kussen. Als ze zelf willen kussen en ze geven het zelf aan vind ik het prima maar ze hoeven niets tegen hun zin in te doen.

10. Saja87

Saja87 Niet meer actief

*zucht*

Straks verjaardag en ik weet nu al dat we niet de eerste zijn BAAL!!!!!

11. Djonna

Djonna Niet meer actief

Oef het verplichte zoenen brrrrrrr!!!!!!!

Waar ik me heel ongemakkelijk bij voel zijn die kindjes die kusjes geven op de mond :( sorry maar heel eerlijk ik vind dat niet kunnen..
    Heel snel draai ik dan ook mijn wang toe... Kleine kinderen horen geen kus op de mond te geven is mijn principe.. dat ze dat bij mama en papa doen oke maar bij kennissen en vrienden van 1 van de ouders nee sorry ik voel me daar super ongemakkelijk bij de enige die mij een kus op mijn mond mag geven is mijn man en verder niemand!!!

Mijn kleine zal het nooit doen!!! Mijn kleine zal ook niet een kusje MOETEN geven maar een beleefd handje wel ja!!!
    En inderdaad die snotlappen brrrrr echt vies vies vies , en nee niet het kind zelf is vies maar wel die snotneuzen!!! Ik probeer die altijd te vermijden :p

12. Magne

Magne Actief lid

9 feb 2012
    316
    0
    0
    Het oosten des lands
    #32 Magne, 31 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2012
    Nou heb ik ook 'n licht autistisch trekje, dus ik weet niet of ik de persoon ben die enig licht op de situatie kan werpen, maar ik háát dat verplichte gezoen.
    Ik vind het geen probleem bij mensen die ik goed ken, maar bij kennissen (of zelfs onbekenden) en zo hou ik er niet van. Dan vind ik een hand ook uitstekend.

Mensen die mij dierbaar zijn en niet met mij getrouwd zijn of onder mijn hart gegroeid zijn, geef ik liever een stevige 'hug' overigens.

Mijn kinderen hoeven niemand te zoenen, ook mijn man en mij niet, als ze dat niet willen. Ze zijn wel verplicht een handje te geven bij felicitaties en voorstellen etc.
    Als iemand mijn kinderen geen kus wil geven, is dat ook hun goed recht. 'k Heb niet het idee dat dat traumaatjes oplevert..

En o, ik zoen ook geen kinderen die ik niet wil zoenen. Ongeacht of mamsie het wel of niet leuk vindt.

13. marilouise

marilouise Niet meer actief

Ik vindt het gedag zeggen een heel belangrijk deel van de opvoeding, en heb er zelf een gruwelijke hekel aan als iemand op een verjaardag binnenkomt en zegt allemaal gefeliciteerd, (als er nou 100 man binnen zit oke ) hier bestaan de verjaardagen uit een man of 20 dus denk dan dat kan makkelijk. kleine man "moet " ook dat rondje meelopen en hoeft verder geen handje en of kusje te geven, (als die wat groter is wil ik graag dat hij een handje geeft)
    Ik geef heel duidelijk aan als ik geen zin heb om te zoenen (zeg het gewoon letterlijk )maar geef wel een hand en vaak hoef ik niets te zeggen geef het met mijn lichaamshouding al aan.

ik persoonlijk wil graag dat onze kleine man een kusje geeft aan opa en oma nu doet die dit uit zichzelf al, de overige familie en vrienden geeft die altijd een high five als die weggaat.

tevens heb ik een afkeer van snot en vieze toetjes, dus zoiezo voordat hij een kusje gaat geven altijd eerst zijn toet af.

om een voorbeeld te geven hier (schoon)familie is ook van het binnenlopen en gaan zitten en dan tijdens de koffie zeggen ow ja gefeliciteerd allemaal, de kindjes en dan praat ik leeftijd tussen 3 en 11 komen binnen lopen zo door naar het speelgoed of de computer (we hebben het weleens gehad dat we er pas na 3 kwartier achter kwamen dat er kinderen mee waren ) dat vindt ik echt niet kunnen (heeft denk ik met mijn persoonlijke opvoeding te maken ) dus ja ik wil wel graag dat hij leert dat het normaal is mensen te begroeten en die kusjes dat mag die zelf weten (opa en oma geeft die automatisch en soms geeft die de rest ook() maar dwingen doe ik niet

14. Djonna

Djonna Niet meer actief

Marilouise ja daarin geef ik je gelijk.... op een verjaardag hoor je sowieso de gastvrouw en gastheer een hand te geven (en als je zelf wilt een kus) en de rest van de gasten feliciteren en zonodig je voorstellen...

Ik kan er zelf ook niets mee als je iemand binnen ziet lopen en je hoort alleen maar "jullie ook gefeliciteerd he!!"

Maar kussen nee hoor van onbekende hoef ik geen zoen en ook niet van vage kennissen...

15. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Erg leuk geschreven idd :) Ik heb er ook een hekel aan, verplicht zoenen bij verjaardagen en oud en nieuw enzo. Bij mij gaat het me dan vooral om mensen die ik niet of niet goed ken. Dan zal ik ook gauw mijn hand uitsteken en het zo proberen op te lossen.
    Bij kringverjaardagen zal ik eventueel alleen de jarige zoenen en de rest krijgt een hand (tenzij het familie is).
    Bij familie (mijn ouders etc) zoen ik overigens wel bij aankomst en vertrek.

Voor Thijmen is zoenen absoluut NIET verplicht, als mensen om een kus vragen dan mag hij nee zeggen. Hij moet wel gedag zeggen, maar dat mag ook met een hand of zwaaien.

Op de een of andere manier heb ik hier niet zo'n last van mensen die hun kind mij verplicht willen laten kussen (in de zin dat het eigenlijk niet voor komt). Ik zal dat zelf ook niet snel initieren.

16. marilouise

marilouise Niet meer actief

het is bij ons ook absoluut niet verplicht, dat mag die zelf bepalen,zal hem nooit dwingen (opa heeft bijvoorbeeld nog maar 1 keer een kusje gehad maar oma al 100en ) maar vindt het wel zo netjes als die mee loopt met feliciteren en als die straks wat groter is dat zelf ook doet en of zichzelf voorstelt.

zoenen doe ik zelf trouwens ook bijna niet !!(ondanks dat mijn familie een echte zoenfamilie is )

17. Karoke

Karoke Niet meer actief

Ikzelf ben een echte zoener, kan mijn kleine en grote vent niet genoeg kussen. :p Maar "verplicht" zoenen vind ik vreselijk. De normale drie zoenen op de wang vind ik dan nog net gaan, al vind ik het erg vervelend als mensen dan niet lekker ruiken (zweet, maar ook bv parfum of zo). Nog erger is als ze te snel draaien en je op de mond raken, of echte zoenen geven ipv met de wangen aan te raken. Ik ga dan ook altijd heel snel stiekem vegen nadien. :D

Kindjes die verplicht moeten kussen vind ik ook helemaal niks. En eerlijk is eerlijk, hoe lief ik een kind ook vind, als het mij een natte zoen komt geven vind ik dat echt vies, snotjes of niet. :)

18. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Waarom zou je licht autistisch moeten zijn om niet van dat gezoen te houden??

Heb er een vreselijke hekel aan. Vooral die eerste week na oud en nieuw iieeeuww :p, al die collega's, zo nietszeggend dat verplichte gesmak ;)...

Ik doe bij familie en goede bekenden wel mee met de 3 kussen, omdat het 'zo hoort', maar als ik zeker van was dat iedereen het oke vond, zou ik het overslaan en gewoon een handje geven en bij mensen die echt dicht bij me staan een flinke knuffel (maar dat gaat dan blijkbaar soms weer over grenzen van anderen).

Mijn kinderen krijgen vaak kusjes, meestal wang, of arm/been/buik bij een kietelspelletje. Nooit op de mond, dat voelt voor mij zo vreemd, zo verkeerd. Mijn autistische zoon geeft nooit kusjes, maar kan ontzettend aanhankelijk en liefdevol knuffelen. Mijn dochter is ook vooral van het knuffelen en deelt zelf weinig kusjes uit (eigenlijk alleen aan mij en heel, heel soms aan papa). Soms wil ze het kusje op mijn mond plaatsen, maar ik draai dan toch altijd mijn wang naar haar toe.

Ik ken verder geen andere kinderen die mij een kusje zouden willen geven :(, alle kindjes die ik ken kussen echt alleen papa/mama, opa/oma (zal misschien toch met gewoonte/opvoeding te maken hebben?). Maar goed, mocht het zo zijn, zal ik niet weigeren, maar leuk? Nee. Ik zou liever een knuffel krijgen dan... ;)

Zoenen is gewoon niet echt mijn ding... ;)

19. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Nee hoor, zie niet in waarom je "licht autistisch" zou moeten zijn ... ik heb er ook een afkeer tegen en als ik het enigszins kan vermijden, dan doe ik dat (in de vorm van een hartelijk "haaaaiiiii" met een zwaaiende beweging erbij voor de hele groep, en met weggaan hetzelfde ("baaaaiiiiii") :D en verders hou ik vaak een lichte afstand bij het handenschudden. De meesten voelen dan wel dat zoenen niet mijn favo bezigheid is.

De enige die ik "lebber" is mijn eigen familie ;)

20. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Ik vind het zelf ook helemaal niet prettig al dat gezoen.

Mijn kinderen moeten altijd netjes een handje geven en gedag zeggen. Een zoentje is nooit verplicht. Als een oma of tante echt op een zoentje staat en mijn kind wil niet dan zeg ik rustig dat mijn kind alleen netjes een handje geeft en geen zoentjes, alleen als ze dat wil.
    En dit is goed voor ontwikkeling, zo leer je je kids om NEE te zeggen.

Deel Deze Pagina