Verplicht getuige verklaring bij rechter afleggen

Discussie in 'De lounge' gestart door Jedine, 1 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jedine

Jedine Bekend lid

2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB
    #1 Jedine, 1 feb 2014
    Laatst bewerkt: 1 feb 2014
    Afgelopen zomer was er bij ons voor in de speeltuin ruzie tussen 2 mannen, er waren erg veel kindjes aan het spelen. Ik had mn dochtertje in bad gedaan en zag het vanuit t raam gebeuren, terwijl ik mn vriend naar buiten stuur vliegt de een de ander aan! Kinderen lopen huilend weg en de vrouw van man begint zich er ook mee te bemoeien. Onze buurvrouw was kinderen van de ruziemakers gerust aan het stellen
    Toen ik buiten kwam stonden er twee politie autos en vloog een vrouw de ander aan! Man en vrouw zijn afgevoerd door de politie en ons werd gevraagd om n getuigeverklaring af te leggen, prima we hebben tenslotte wat gezien.

Krijgen we van de week een brief en onze buurvrouw ook dat we n verklaring bij de rechter moeten af leggen, en dit is verplicht! Als je niet komt dan komt de politie je op n onaangekonigd tijdstip halen.
    Wat n gedoe zeg, ik en buurvrouw moeten vrij regelen, mijn vriend is vrij maar we moeten dus ook oppas regelen en dan bijna een uur heen en n uur terug rijden. Onkosten worden vergoed maar dan nog, ik vind dit best vervelend. En wat blijkt ook nog degene waar we tegen moeten getuigen is ook geen lieverdje, erg fijn dus...

Ik vind dat als je wat hebt gezien als getuige je n verklaring af moet leggen maar dat ze je dan verplichten om dit ook in rechtbank te doen... Maakt hun niks uit dat het jou niet uitkomt en je vanalles moet regelen als je niet komt dan wordt je gewoon opgehaald door de politie, als n crimineel. Ik voel me net zelf n verdachte!

2. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Draai het om stel jij was betrokken in deze ruzie en er waren getuigen. Dan zal je ook willen dat andere dat voor je deden.

Leuk is anders wat begrijp de rest ook.

Zag wat je gezien hebt niet meer en minder.

3. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ik snap dat het zo kan voelen, maar het moet natuurlijk zo gedaan worden. De zaak staat op de rol, de rechter is er, de griffier, de OvJ (oké, die zijn aan het werk), de verdachte met advocaat en dan zou de zitting verdaagd moeten worden omdat een getuige niet kan? En nu zijn het er dus drie, dan kan er nooit een rechtszaak gehouden worden. Dit is de zeer lage prijs die je moet betalen voor het wonen in een rechtsstaat.

4. Jedine

Jedine Bekend lid

2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB

Zo had ik het nog niet bekeken...
    Ik heb alleen weinig zin erbij betrokken te worden. Die mensen hebben al jaren ruzie met elkaar, wonen vlak bij elkaar en politie heeft er al vaker voor moeten komen. Ik ga iig wel aangeven dat ik er niet gerust op ben en bang ben dat hij dadelijk bij ons aan de deur staat

5. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Ik wist niet eens dat dat kon. Heb ook eens een getuigenverklaring afgelegd vanwege een vechtpartij schuin voor ons huis, maar als ik er zo bij betrokken zou worden als jij, zou ik het wel uit mijn hoofd laten in het vervolg.

Zéker als die vent zo'n rotzakt schijnt te zijn, moet je eigen veiligheid (of iig het gevoel daarvan) toch niet voor op het spel gezet te worden..

6. Jedine

Jedine Bekend lid

2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB
    Ik wist ook niet dat dat kan... Ik ben maar n leek hierin Vraag me ook af of agent die verklaring opnam ons had moeten zeggen dat het mogelijk was dat we bij rechter verklaring af moeten leggen.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.240
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou me er ook absoluut niet prettig bij voelen. Ik weet niet of je naam genoemd gaat worden tijdens de zitting? Want dat zou ik echt niet willen. Zelf kan je natuurlijk met hoed/petje en zonnebril daar verschijnen toch? Zou het even navragen, maar dat zou ik doen denk ik.

8. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Kan je je verklaring niet intrekken? Zou er op deze manier ook niet gerust op zijn en niet een vrije dag er aan willen besteden.

9. Smnee

Smnee Niet meer actief

Ik dacht dat dat helemaal niet kon. Zelf zou ik er ook niet blij mee zijn, zeker niet als het niet zo'n lieverdje is.
    Geen idee hoe je dit oplost. .

10. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Ik zou toch even bellen om navraag te doen. Zeggen dat je best wil getuigen maar wel op je eigen moment en dat vrij nemen/oppas regelen je wel wat ver gaat. Daarnaast kun je ook je angst aangeven. Wellicht zijn er andere manieren om te getuigen.

Mocht je toch gaan; onkosten worden vergoed, ik zou dan onbetaald verlof nemen in plaats van een vrije dag en de kosten declareren.

11. Vagans

Vagans Niet meer actief

wat raar! kun je geen contact opnemen? uitleggen dat je wel wil maar je geen oppas hebt en de ander geen vrij kan krijgen. kijken wat ze dan zeggen... hoe kunnen ze jou nou verplichte alles uit je handen te laten vallen... ik vind het heel raar

zou ook niet fijn vinden dat soort mensen tege je in het harnas te jagen!, Nederland kennende worden ze heus niet (lang) opgesloten!

12. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Even navragen idd. Toen wij voor de rechtszaak voor het ongeval van mijn moeder in de rechtbank zaten, werden de getuigenverklaringen gewoon voorgelezen.

13. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Al je gegevens staan gewoon al in het proces verbaal. Deze is ook in handen van de advocaat van de verdachte. Dus de verdachte weet al lang wie je bent en waar je woont hoor.

Vermommen wordt overigens gedaan in bv liquidatiezaken, deze ordinaire vechtpartij komt daar niet eens bij in de buurt uiteraard.

14. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Idd...
    Ik ben vorig jaar beroofd en toen is mij wel de optie aangeboden om niet mijn adres te vermelden maar dat van het politiebureau, dit is ook gedaan. Mij is verder wel verteld dat als ik aangifte deed de kans aanwezig was ik dus later opgeroepen zou worden bij een rechtszaak...

15. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

En het hele probleem is?

Onkosten worden vergoed, dus als je vrij kunt krijgen van je werk die dag zal je dit gewoon kunnen declareren. Reiskosten kan je ook declareren en de oppas (als dit een betaalde zal worden) kan ook gedeclareerd worden.

Natuurlijk is het niet fijn om je dag hieraan te moeten besteden maar misschien kunnen ze straks door jullie verklaring wel iemand veroordelen die dat verdiend en anders wellicht er mee weg zou komen.

Je kan altijd even bellen en je angsten aangeven maar zoals al gezegd, je gegevens zullen al bij de advocaat liggen.
    Hoe groot is de kans dat hij bij jou en de buurvrouw aan de deur komt?

16. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Je hebt PB.

17. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Oei ik geloof dat er een aardige staart achteraan is gekomen en dat dit een forse strafzaak word. Zeker als je zegd dat get geen lieverdje is denk ik dat het een clusterzaak word
    Vandaar dat je dan ook verplicht moet komen. Het is erg dubbel maar je moet wel gaan anders rijd de politie gewoon voor om je op te halen. Het zei thuis of op je werk.

18. bo75

bo75 Actief lid

17 mrt 2012
    305
    0
    16
    alle puzzelstukjes bij verschillende artsen bij el
    Zuid-Holland
    Het afleggen van een getuigenverklaring indien gevraagd wordt gezien als burgerplicht. Als je getuige bent voldoet in eerste instantie een schriftelijke verklaring. Als het echter nodig is voor de zaak, dan kan je opgeroepen worden. Bijvoorbeeld als rechter vragen wil stellen. Als je niet verschijnt, kan rechter je laten "gijzelen", dwz. laten oppakken en voor een door hem/ haar bepaald aantal dagen laten vasthouden. Gebeurt niet zo snel (afhankelijk van hoe zwaar men de zaak ziet), maar het kan wel.

Aan het vervullen van burgerplicht wordt zwaar getild. Logisch, want zonder getuigenverklaringen (en indien nodig in persoon) kan rechtstaat moeilijk functioneren en zouden veel zaken niet tot een veroordeling kunnen komen.

19. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Wow, daar zou ik toch niet blij mee zijn, ik zou niet eens oppas kunnen regelen, want wij hebben hier (en ook toen we nog in Nederland woonden) geen oppas en ik laat mijn kinderen niet zomaar bij iemand van marktplaats achter.

20. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Nou ik snap jou gevoel heel goed! Fijn zeker als het geen 'lieverdje' is.... Ik wist ook niet dat je gedwongen kon worden? Als het jou was overkomen was het ook fijn als er getuigen waren natuurlijk maar nogmaals ik snap jou heel goed! Sterkte!

Deel Deze Pagina