Verplicht je (schoon)familie bezoeken op nieuwjaarsdag

Discussie in 'De lounge' gestart door Syl72, 31 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Voor mij voelt het niet als verplichting om aandacht en tijd aan mijn familie te besteden. Het zijn belangrijke mensen in mijn leven. En dat geef ik ook mee aan mijn kinderen. Vanuit mijn puberteit herken ik nog vaag het gevoel dat je niet altijd zij had om mee te gaan naar opa en oma. Maar het 'moest' toch en ik deed het ook gewoon. Zonder dat daar nu vreselijk veel dwang of verplichtingsgevoel aan vast zat. Meer het idee van: je kunt niet altijd alleen maar precies doen wat je wilt. Zo is het leven nu eenmaal.
    Andersom is het ook zo: er wordt nu niet per sé verwacht dat we langskomen. Maar we zijn welkom. Of familie komt zelf langs.
    Ik lees hier toch vaak verhalen van mensen die totaal niet met hun familie overweg kunnen. Daar wil ik niet over oordelen hoor. Maar ik zou het zelf erg jammer vinden. En ik ben ook blij dat we aan beide kanten fijne familie hebben! :)

2. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.507
    4.345
    113
    Vrouw
    In de periode voor mijn dochter (toen ik nog dronk ;)) voelde ik mij ook zeker niet verplicht en ging ik ook echt niet als ik hier geen zin in had (lees: kater). Ik word sowieso altijd erg recalcitrant bij al die rare verplichtingen. Ik wens iedereen elke dag een gelukkig en gezond nieuwjaar en niet alleen op 1 januari.
    Als mijn dochter puber is en zij een leuk feestje heeft gehad, dan mag ze prima heel de dag in bed blijven van mij. Pubers hebben dat nodig hè, die extra slaap ;).

3. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Wij gaan 1 januari om 14.00 uur naar mijn opa en oma. Ik heb er echt niet elk jaar evenveel zin in, maar we gaan toch. Hoewel niemand het als een verplichting brengt, vind ik wel dat het zo hoort. En mijn kinderen moeten verplicht mee. Ook als ze pubers zijn. Sommige dingen horen er gewoon bij, ook al heb je geen zin.

Mijn schoonfamilie doet eigenlijk niks met nieuwjaarsdag maar meestal rijden we even heen voor een kop koffie voor we naar mijn familie gaan. En daar heb ik nog minder zin in, maar mijn man vind dat wel belangrijk dus ik heb me daarin te schikken (vind ik dan he).

‘Verplichtingen’ horen nu eenmaal bij het leven, of je nu zin hebt of niet. En ook dat moeten kinderen leren, zowel kleuters als pubers.

Chelsey88 vindt dit leuk.
  4. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.892
    7.958
    113
    Hoezo wordt het door je schoonfamilie verplicht? staan er sancties op ofzo :D

Ik ga met plezier naar m'n schoonfamilie toe hoor en neem zelfs vaker het initiatief dan m'n man. Maar hier zou ik echt heel tegendraads van worden

5. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik vind dat het er aan ligt hoe oud ze is. Tot een jaar of 15/16 oke. Maar daarna vind ik dat ze daar zelf haar beslissingen in mag maken.

Persoonlijk heb ik de schurft aan al die verplichtingen, ik word daar vaak een beetje opstandig van. Ik wil langs kunnen komen als ik dat wíl. Niet als ik moet.

Wij gaan op nieuwjaarsdag nergens heen. Ik blijf die dag thuis en vind het heerlijk. Mijn schoonouders vinden dit belachelijk (of mn schoonmoeder) die maakte zelfs afspraken voor ons bij de omas en opas haha, malle moeke, nee daar doen wij dus niet aan mee.
    Ik heb tevens ook geen zin in visite, dus ze hoeven hier ook niet naar mij te komen :D

harlene2014 en Nellie4 vinden dit leuk.
  6. Syl72

Syl72 Bekend lid

14 mrt 2008
    817
    176
    43
    Bedankt voor jullie reacties. Pffff ik wacht nog even af met me te bemoeien tussen die 2. Weet nl. niet wiens kant ik moet kiezen... Mijn fatsoen zegt mee, maar qua gevoel mag ze van mij thuis blijven (ze is trouwens bijna 15).

7. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

Hier ben ik het echt helemaal mee eens!
    Vind het best treurig om te zien hoeveel mensen problemen hebben met hun familie, of familie als verplichting zien.
    Gelukkig ben ik gezegend met een fijne familie (eentje uitgezonderd).

Bij mij komt het verplichtingsgevoel vooral een dag van te voren. Dan denk ik, pff... Morgen de hele dag weg, naar die en die, ik wil gewoon in bed liggen!
    Maar daar moet ik me overheen zetten en als ik er eenmaal ben, vind ik het vaak erg leuk :)

MiaMaria vindt dit leuk.
  8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.323
    16.715
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier ook twee pubers van 12 en 14 jaar die ook weinig zin hebben in bezoekjes aan opa en oma maar morgen moeten ze gewoon mee.
    Inderdaad een stukje beleefdheid en op die manier leren ze ook dat ze niet altijd maar hun eigen ding kunnen doen en dat verplichtingen ook bij het leven horen , ook al is het niet altijd leuk.
    Zal morgen wel weer gezellig worden als we weg moeten, eerst naar schoonouders en dan naar mijn moeder en daar eten we ook een hapje mee.
    Zal wel weer een hoop gezucht en gesteun worden op de achterbank whaah

9. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik heb een bloedhekel aan zulke verplichtingen. Ik zou puberdochter dus ook lekker thuis laten. Natuurlijk moeten kinderen echt wel leren dat sommige dingen moeten, maar als je schoonouders toch nooit in een band met haar geinversteerd hebben dan vind ik ook niet dat je man dit andersom van jullie dochter mag verwachten.

Harperhazel en Louise11110 vinden dit leuk.
  10. Meisje@12345

Meisje@12345 Fanatiek lid

19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    Wij doen het niet, ik denk ook niet dat mijn ouders en schoonouders het verwachten. Vroeger gingen we wel altijd alle oma's langs. Ik zie ze al meerdere keren per week, dus morgen geniet ik een dagje extra met mijn eigen gezinnetje.

11. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik denk dat de meesten het vervelend vinden dat het opgelegd wordt. Als iemand een keer geen zin heeft om op 1 januari te komen dan zou dat ook geen probleem moeten zijn. Maar als mensen beledigd of boos zijn als je niet komt vind ik wel overdreven.
    Natuurlijk is het leuk om familie te zien, maar dat kan op andere dagen toch ook?

harlene2014 vindt dit leuk.
  12. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Zou haar lekker thuis laten blijven. Ze heeft niks aan dat verplichte bezoek. Ik heb het ook jarenlang gedaan. Toen ik oud genoeg was hoefde ik niet meer mee en dan bleef ik lekker thuis.
    Als mijn moeder in hetzelfde land zou wonen maar man staar erop zijn familie te bezoeken dan zou ik erop staan om eerst langs mijn moeder te gaan. Mijn ouders zijn niet minder dan zijn ouders.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.250
    7.289
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij gingen vroeger altijd naar onze opa's en oma's en dat was min of meer verplicht maar ik vond het altijd wel leuk, vaak was mijn nicht er ook.

Zelf doe ik er niet aan, zeker niet nu mijn oudste de 30e jarig is. We zien elkaar met kerst en dus rond de 30e, dan vind ik het wel goed geweest ;). Pubers zou ik ook thuis laten, zeker in jullie geval als opa en oma niet naar haar omkijken.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.478
    113
    Ik zou haar lekker thuis laten, tuurlijk heeft ze daar geen zin in, dat komt wel weer.

15. Uilenmama

Uilenmama Niet meer actief

Ik ga alleen langs mijn ouders en schoonvader. Die laatste woont sinds juni in een verzorgings tehuis
    Vroeger ging ik ook als puber gewoon mee naar mijn oma op Nieuwjaarsdag.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.250
    7.289
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wat betreft dat verplichtingen bij het leven horen, er zijn genoeg verplichtingen waar ze echt wel bij moeten zijn, ik vind nieuwjaarsdag niet nodig.

Kinderwens87, Harperhazel en suus1983 vinden dit leuk.
  17. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Dit! Al vind ik 14 dan wel op het randje hoor.. dat is nog net de welles nietes naar je ouders luisteren leeftijd.
    In het geval van jou dochter dus iets anders.

18. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Ik zou er zelf al totaaaaal geen zin in hebben (met Kerst zijn we daar al geweest), dus mijn dochter zou lekker mogen luieren zonder verplichte bezoekjes.

19. p1982

p1982 Niet meer actief

Ja ze verplichten het, als je voor bepaalde tijd niet geweest bent bellen ze en lang aanhoren. Schoonouders prima maar de oma's en opa's gaat me gewoon te ver. Mijn eigen opa en oma's leven niet meer maar anders 6 adresssen langs. Komen smorgens al later op gang ivm uitslapen en kids op tijd weer in bed en moet volgende dag gewoon werken

20. Harperhazel

Harperhazel Niet meer actief

Hou op! Verplichting? Waarom in hemelsnaam? Een rare traditie die ooit is ontstaan en wat raar is als je er van afwijkt.

Als ik ga dan ga ik omdat ik mijn (schoon)ouders graag wil zien, niet omdat het 1 januari is ;)

Deel Deze Pagina