Hey allemaal, Wat is jullie ervaring met zwanger zijn of worden in combinatie met afvallen? Als je afvalt terwijl je aan het proberen bent om zwanger te worden, kan dit gevolgen hebben? Ik vraag het omdat ik weer bezig ben met lijnen. Afgelopen jaar 30 kilo afgevallen, en nu zitten er sinds mijn bruiloft en na de vakantie weer een kilo of 7 bij. Uiteraard ben ik nu weer goed begonnen om die kilo's eraf te krijgen, maar manlief en ik willen vanaf januari gaan proberen om een kindje te krijgen. Vind het heel moeilijk, want het is bij mij óf (streng)lijnen óf gewoon eten (lees: veel snoepen)... Er is bij mij geen middenweg en denk dat streng lijnen niet heel erg goed is i.v.m. zwanger worden! Hebben jullie hier tips of over of een reactie op?
Je zegt het zelf al, het is er niet echt goed voor. Je lichaam heeft de stoffen en vitamines hard nodig als je zwanger bent/wilt worden Daarbij is kan een streng dieet slecht zijn voor je cyclus of zelfs uitblijven. Ik weet niet of je overgewicht hebt gezien je wilt afvallen voordat / tijdens je zwangerschap ? Wellicht is het dan een idee eerst de kilos kwijt te raken voordat je probeert zwanger te raken ? Ik zou het risico in ieder geval niet nemen, dan de kinderwens maar iets opschuiven of het afvallen even laten varen tot na de bevalling
@Chantal, Ik heb wel overgwicht, maar niet zo mega erg meer als het was! Weeg nu rond 95 en vorig jaar februari nog 122, dus niet slecht ... Denk dat er meer mensen die zwaarder zijn zwanger worden en hier geen problemen mee hebben. Wachten is voor mij geen optie, mijn hart ligt bij het gaan voor een kindje en is erg belangrijk (belangrijker als mijn gewicht).. Maar als je zoveel bent afgevallen, is het een moeilijk idee dat je weet dat je weer zwaarder zal worden!
Dat kan ik begijpen, ik zou dan toch je hart volgen en voor je kindje gaan. En nu geen risico lopen dat je zwanger raakt en je voedingsstoffen niet op peil hebt. Zoiezo zou ik nu een multivitamine gaan slikken , eventueel met foliumzuur aangezien je wel al wat bent afgevallen de laatste tijd.
Ik ben de 2 keren dat ik zwanger wilde worden bezig geweest met lijnen, heb daar verder geen last van gehad. Voordat ik zwanger raakte van Eva ben ik 10 kg afgevallen (Sonja Bakker) en voordat ik zwanger raakte van Lisa 16 kg (hardlopen en op m'n eten letten). Ik zou het dan dus op de manier doen die ik het laatste heb gedaan, dan krijg je ook geen tekorten.
ik ben ook steeds bezig geweest met afvallen toen ik zwanger werd. Ik lette er wel op dat ik alle voedingsstoffen binnen kreeg en slikte multi vitaminen. Ik deed weight watchers en at gewoon erg gezond en viel ook nog lekker af. Ik zou zeggen probeer er nog wat af te krijgen,want 100+ zwanger zijn is wel pittig hoor... Ik zou alleen geen crash dieet doen... en wie weet hoelang het duurt voor je zwanger bent... succes! miek
@ jbg, Voordat ik zwanger was van Renske, ben ik ook 24 kilo afgevallen met een low carb dieet. en toen we besloten om voor een kindje te gaan, was ik nog bezig met het dieet, maar van plan om het weer om te gaan zetten, zodat ik weer alles binnen kreeg. want dacht dat het nog wel ff kon duren voordat we zwanger zouden zijn. heb eerst foluim zuur gelikt, en daarna mutivitamine voor zwangere van de hema. maar wonder boven wonder was het de eerste ronde raak, en we hebben een mooi gezonde dochter met een geboorte gewicht van 4015 gr. Ben tijdens de zwangerschap weer die 24 kilo aangekomen, wat overgins geestelijk niet altijd makkelijk was, maar het geluks gevoel van een kindje in je dragen overheerste dat gevoel! heb nog 12 kilo eraan zitten van de zwangerschap en die ga ik er volgend jaar afwerken, weer met het zelfde dieet denk ik. En ik wens je heel veel succes met het zwanger worden meid!
Ik zou zeggen, Eerst lekker wat afvallen, je word immers alleen maar zwaarder als je zwanger bent..., Ikzelf ben met de pil gestopt in januari dit jaar (2010) weeg altijd rond de 60kg.., door het stoppen met de pil is er in 8maanden tijd 7kg bijgekomen, en aangezien ik nog steeds niet zwanger was/ben ben ik begonnen met herbalife, mag zelfs als je zwanger bent, daarbij neem ik foliumzuur en vitamine tabletten, en gewoon m'n fruit en s'avonds normaal eten,(groente) en voel me super, die extra 7kg zaten me echt in de weg! Nu inmiddels 4kg kwijt!! Cyclus raakt niet in de war, en als ik merk dat ik zwanger zou kunnen zijn stop ik wel weer, hiernaast sport ik ook 2x in de week!! Ik voel me weer happy met mijn figuur, en dacht ook telkens, tja ik wil zwanger worden, dus lijnen doen we morgen..., maar als het dan wat langer duurt komt toch mijn eigen lijf even op nr 1.., en de rest gaat ook gewoon door, zolang je maar niet crasht!!! Succes meid, met welke beslissing je ook neemt, maar las dat je in januari wilt beginnen voor een kindje, dat duurt nog 8 weken, tegen die tijd kun je al een groot gedeelte van je kg's kwijt zijn!!! XXX
@ allemaal: Dank voor jullie reacties! Ik ben met goede moed weer begonnen met lijnen. Ik hoop toch nog wel een aantal kilo's eraf te krijgen voor het einde van het jaar. In januari wil ik zeker wel gaan proberen om voor een kindje te gaan! Dat is wat mijn hart zegt, dus dat moet ik doen. Overigens ga ik er niet vanuit dat ik gelijk zwanger ben na 1 maand dus misschien kan ik nog wat weekjes doorlijnen! Ben al wel gestopt met de pil en voel dat mijn lijf daarop reageert. @miek74; ik doe ook weight watchers en dat voelt goed. Ik ben niet met een crashdieet nodig.. Nu zijn deze maanden niet de meest prettige om te lijnen, maar probeer het zeker vol te houden. @Tukker: Lijkt me moeilijk voor je geweest dat je weer bent aangekomen terwijl je er zo veel af had. Maar het geluksgevoel waar je het over hebt, lijkt me geweldig. Ik wens jouw ook veel succes om het lijnen volgend jaar weer op te pakken! Dankjewel voor je reactie!
TOI TOI TOI JBG, Ga er gewoon lekker voor, alles wat eraf is is mooi meegenomen toch, en idd wie weet hoe lang het duurt voordat je zwanger bent, die kg's heb je er dan toch maar mooi vanaf!! Succes
@Devil81: Dankjewel! Mijn man wordt een beetje gek van mijn onzekere gedrag, maar ik wil alles gewoon graag goed doen! Ik ga er de komende weken gewoon voor en wat eraf is, is eraf en vanaf januari aan de 'klus'.
Te streng lijnen (crash) is erg slecht en kan zorgen voor afvalstoffen in je bloed die zelfs tot miskramen kunnen leiden. Ik moest afvallen van de gynacoloog en loop bij een diëtiste om ervoor te zorgen dat het op de juiste manier gaat. En je wilt het er natuurlijk ook af houden, neem ik aan. Je kunt hiervoor gewoon een verwijs vragen bij de huisarts. Succes en ik hoop dat je snel zwanger bent!
Oh topicstarter zo' n topic had ik kunnen starten hahah, ik wil ook wat afvallen en ga nu ook naar de dietist maar die geeft me geen dieet mee , ze zegt alleen maar dat ik gezond moet eten en bewegen maar ik wil eigenlijk ff streng lijnen en die paar kilo teveel eraf krijgen maar durf niet omdat wat als ik zwanger ben of wordt dat het slecht is voor de baby?? echt moeilijke situatie
Wat ik ben vergeten te melden is dat de diëtiste ontzettend pissig was dat wij van de gynacoloog moesten afvallen, juist omdat dat ongezond is voor een zwangerschap. Maar dat je diëtist je geen dieet meegeeft, snap ik niet. Het kan beter onder goede begeleiding dan zelf toch? Succes!
@asiqiz: Ben nu aan het ontpillen, en vanaf januari gaan we aan de klus. Denk dat ik dan maar 'stop'met streng lijnen en wat meer gezond ga eten.. nu eet ik veel crackers, straks ook wat brood en meer fruit! Zijn jullie pas bezig met een kindje, of nog niet?
Beste JBG Kijk alsjeblieft goed uit met wat je doet. Dit onderwerp wordt door veel mensen nog erg onderschat en de huidige medische wetenschap staat nog in kinderschoenen wat het onderwerp voeding betreft, laat staan het onderwerp zwangerschap en voeding. Als je het echt goed wilt doen, zou ik - als ik je een tip mag geven - vanaf nu gewoon gezond gaan eten. Maar dan echt gezond, dus geen liga en al die andere troep waar totaal geen voedingswaarde in zit. Maar gewoon voornamelijk fruit, groente, volkoren granen/bruine rijst als koolhydraten, vervolgens in behoorlijke mate vlees, vis en eieren als bouwstoffen en in mindere mate roomboter (alleen om in te bakken) en olijfolie als vetstoffen. Als je voeding dagelijks voor 90% uit deze producten bestaan dan ben je op de goede weg en garandeer ik je dat je ook nog afvalt. Zeker als je minimaal 5 porties groente en fruit eet op een dag. Daarnaast kun je nog af en toe iets lekkers eten (maakt niet uit wat). Ik heb recentelijk nog een boek gelezen over de gevolgen van slechte voeding direct voor of tijdens de zwangerschap (boek met resultaten van het Hongerwinter onderzoek van het AMC) en de conclussie is eet gezond, gevarieerd en vooral niet te veel of te weinig. Als je lijnt vlak voordat je zwanger raakt komt je lichaam in een soort van hongerwinter modus, dit kan gevolgen hebben voor jouw gezondheid maar nog veel grotere gevolgen hebben voor je ongeboren kind. Deze gevolgen voor je kind (welke kunnen uiteenlopen van diabeter tot hartklachten) worden meestal pas op latere leeftijd (je kinds leeftijd) kenbaar. Dus het lijkt misschien of je kind gezond is als het ter wereld komt en jij bent blij dat je lekker slank bent gebleven, maar ondertussen is de kans groot dat jij je kind door een chronisch gebrek aan voedingsstoffen in de belangrijkste fase van het leven een aandoening meegeeft waar het op latere leeftijd heel veel problemen mee kan krijgen. Dus als je het echt goed wil doen, zet dan je wensen voor een slank lichaam in de ijskast tot na de bevalling en ga voor een gezond(er) lichaam door nu te beginnen met (voldoende) gezonde voeding, je zult waarschijnlijk dan alsnog wat afvallen maar dan op een goede manier en met voldoende voedingsstoffen. Je kunt beter werken aan een gezond voedingspatroon waar je de rest van je leven wat aan hebt (en met een beetje mazzel hoef je dan zelfs nooit meer te lijnen )
@leocad: Dankjewel voor je reactie. Hier heb ik echt heel veel aan en geeft zo goed weer waar ik onzeker voor was. Wat belangrijk voor me is, is dat mijn lichaam in 'gezonde' staat is als we voor een kindje willen gaan! Ik zal zeker wat meer fruit en groente gaan eten, dat doe ik eigenlijk nauwelijks! Je reactie helpt me in mijn onduidelijkheden voor het zwanger worden en lijnen!
@JBG Graag gedaan, ik ben blij dat je er wat aan hebt. Veel succes met het bereiken van een gezond lijf en hopelijk ook (gezonde) baby.