Lize steeds uitgeput door kdv... :cry:

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Lara11, 9 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Lize is sinds 2 maanden naar een nieuwe groep op het kdv, een verticale groep. Zij was (en is) een van de weinigen die nog niet kan lopen. Ze is op dit moment ook de jongste.
    Ik heb gemerkt dat Lize altijd een dag moet bijkomen van de dag op het kdv. In het begin leek het me vooral een kwestie van wennen. Eerst was ze omringd door babietjes, nu rennen er kinderen op de maxi cosi af zodra we binnen komen en er zijn altijd wel wat kindjes die haar willen aaien of zo. De meeste kinderen rennen rond, maken lawaai en hebben veel energie, wat ook normaal is.
    Maandag was ze weer geweest en dinsdagavond was ze nog zo moe, dat ik haar om 5 uur nog even naar bed bracht. Ik dacht: even een half uurtje slapen, daarna eten en hup, de nacht in. Maar ze was bijna niet wakker te krijgen! Ik heb haar geen warm eten gegeven maar haar om 1900 uur wakker gemaakt voor de laatste fles. Daarna sliep ze onmiddellijk weer in tot vanochtend 08.00 uur. Ze heeft dus een nacht gemaakt van 15 uur :confused:
    Ik heb het kdv gebeld om het te bespreken en ook zij hebben het gevoel dat het wel zwaar voor haar is. Aan het eind van de dag is ze 'aan het eind van haar latijn', aldus de leidster. Ze gaat het nog intern bespreken maar er zal niet zoveel aan te doen zijn. Toch zit het me niet lekker. Heb gevraagd of ze haar toch wat meer in de gaten willen houden, haar toch wat vaker naar bed brengen overdag en haar af en toe in de box leggen, zodat ze even op zichzelf is, weg uit de grote groep drukke kindjes.
    De leidster was zeer begripvol, kon me mijn zorg ook voorstellen. Toch heb ik zo'n rotgevoel sinds het telefoongesprek. Zie er tegenop om Lize morgen weer weg te brengen, voel me schuldig! Over een maand of 3 is het vast anders, maar op dit moment...
    Overigens gaf de leidster ook als oplossing dat Lize dan voor halve dagen zou kunnen komen.... dit heeft natuurlijk geen goed gedaan aan mijn schuldgevoel. Ik zou haar natuurlijk nooit 2 dagen naar het kdv brengen als dat 'makkelijk' te voorkomen zou zijn.

Ik wilde dit even kwijt, en als iemand goede tips heeft... graag!
    Amber

2. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    Hoi hoi!

Ik ben zelf groepsleidster op een kdv en kan heel goed begrijpen wat je zegt! Ik werk zelf op een verticale groep en ik heb er dan ook heel bewust voor gekozen om Dewi op een horizontale groep te plaatsen...er is daar veel meer rust vind ik.
    Dewi gaat trouwens pas over naar een andere groep zodra ze wat ouder is (1,5 a 2 jaar) en ze moet dan zeker al goed kunnen lopen . Waarom is jouw kindje over gegaan naar de verticale groep?

Wat de leidster opperde over halve dagen te brengen kan ik me voorstellen dat je daar niks aan hebt...Maar misschien probeert ze gewoon met je mee te denken en zit ze eventueel aan een lieve opa of oma te denken? Wat jij zegt klopt natuurlijk wel...als dit zo makkelijk was had je vast in de 1e plaats al niet voor 2 hele dagen gekozen.

Je eigen optie over je kindje wat vaker in de box te doen lijkt mij een hele goeie! Wij hebben op t kdv hoge boxen (onderin is een speelhuisje) zodat ze lekker hoog en 'veilig' zitten!
    Misschien (het is tenslotte vakantieperiode en aanzienlijk rustiger op de groep) kan een van de leidsters es even lekker gaan wandelen met de kleinste kindjes (in tweelingbuggys, een bolderkar of wat ze ook maar hebben?)
    Wat meer rustige persoonlijke aandacht door even lekker met haar op de bank te kruipen en een boekje te lezen of te knuffelen (de grootste kindjes kunnen dan best zichzelf even vermaken, geloof me die krijgen hun aandacht echt wel!).
    Of wanneer de grootste kindjes lekker aan t buitenspelen zijn dat een leidster binnenblijft met de jongsten? Als wij buiten zijn is 1 leidster vaak binnen aan t schoonmaken/opruimen/afwassen...misschien kan jouw meissie dan lekker even gebruik van de rust op de groep maken?
    En aangezien het zo rustig is, wat ik ook wel es doe als wij naar buiten gaan en we heel weinig kleintjes hebben (en er dus geen leidster binnen blijft...het is nl niet altijd mogelijk om voor maar 1 kindje binnen te blijven) is aan een andere (babygroep) vragen of ze misschien nog even plek hebben voor een kindje? kan ze daar even tot rust komen!

Ook hebben wij buiten een grote babybox. Dit is een kleine oppervlakte met een houten hek eromheen met een deurtje erin. Hier kunnen de baby's lekker ongestoord liggen/zitten/spelen.

Beetje lang verhaal geworden! maar ik hoop dat je er wat aan hebt!

Liefs Mirjam

3. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    sjee wat vervelend zeg. Kan me voorstellen dat je je heel rot voelt.
    Heb je nog een gesprek op het KDV? Ik zou willen weten welke maatregelen ze al nemen om haar rust te geven. En welke ze nog tot de mogelijkheden zien natuurlijk! Houden ze rekening met haar schema, krijgt ze haar voeding op tijd?

Slaapt ze wel goed op het KDV?
    Mijn dochter slaapt er totaal niet goed namelijk. Is in haar situatie niet erg, want ze gaat er maar 1 dag heen. Ik weet dat ik ontzettend in mijn handjes mag knijpen dat ze maar 1 dag hoeft, bedoel dat absoluut niet om jou de ogen uit te steken oid.
    Die rennende kindjes als je binnenkomt, dat is ook zo op de groep van mijn dochter. En dat aaien en zelfs in de kinderwagen klimmen, terwijl de leidster er gewoon bij staat! Ik wil daar eigenlijk eens iets van zeggen, want ik wil liever niet dat mijn dochter dat straks gaat doen bij kleinere kindjes.

Pff sterkte en wees niet te hard voor jezelf! Je kleine meid lost het zelf al goed op door zo lekker bij te slapen!

4. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Wat mirjam beschrijft deden wij ook altijd op het KDV, en dat werkt echt prima! Maar ja, het staat denk ik ook een beetje raar om de leidsters te vragen of ze hun werk ' anders' willen doen. Zo komt het een beetje over lijkt het dan. Kan me goed voorstellen dat het je niet lekker zit.
    Misschien toch nog een keer nadrukkelijk vertellen dat Lize wat vaker mag slapen overdag en ze wat vaker in de box kan zodat ze even op haar zelf is en tot rust kan komen.

Heel veel succes!

5. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Bedankt voor jullie lieve reacties! Ik zit hier alweer met tranen in mijn ogen, volgens mij heb ik ook echt mijn dag niet...

Mirjam, dank voor je ervaringsdeskundigheid! Ik hoor je wel goed zeggen dat jij bewust voor een horizontale groep hebt gekozen! wij hadden helaas niet zoveel keus. Dit kdv is echt een goed kdv, we hebben kritisch gekozen en het voldoet aan heel veel van wat wij voor Lize willen. Alleen de overgang naar de volgende groep ging mij te snel. Heb daar vandaag ook naar gevraagd en het antwoord was dat de babygroep eigenlijk een observatie-groep is waar kindjes 'maar 3 maanden' zitten. Eerlijk gezegd geloof ik dat niet helemaal. Ik denk dat 'doorstroom' ook een rol speelt. Lize was al vroeg lenig, beweeglijk, actief en ik kan me voorstellen dat ze dachten: Lize kan de volgende groep wel aan. Ik weet zeker dat ze wel rekening met haar houden, zoals jij jullie werkwijze beschrijft. Ik vond het al fijn dat ze ook echt de tijd nam om naar me te luisteren.

Guppie, ze slaapt inderdaad niet goed daar. Twee keer een kort slaapje, hier doet ze minstens 2 keer een lang slaapje. Ik hoor ook vaak dat ze lang heeft liggen jengelen en zo.. Ik werk 3 dagen. Mijn partner kan helaas niet minder gaan werken. Mijn moeder woont ver van ons vandaan maar komt elke week een dag oppassen! Dit wilde zij graag en ik ben haar zeer dankbaar, want ten eerste hebben ze een superband en zo leert mijn dochter haar oma goed kennen en ten tweede kan ze zo een dag minder naar het kdv. Zo hebben we het weten te beperken tot 2. Overigens houden ze goed rekening met haar voedingsschema.

Minyaweth, het zou ook gek voelen als ik zou zeggen: doe je werk anders. Maar ze stond gelukkig wel open voor mijn opties, en gaf aan dat we dat vooral moeten laten horen. Ik denk dat ze ook zeker erop zullen letten dat ze haar wat meer 'alleen-tijd' zullen geven. Morgen zie ik haar weer, ben benieuwd of ze het nog besproken heeft.

bedankt meiden!

6. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Ik werk op een verticale groep.
    Bij ons lukt het wel om de kleintjes een rust plekje te geven!
    Nu vind ik een verticale groep wel beter voor een kleintje omdat er meer aandacht is voor ze. We hebben max. 4 onder de 1 op de groep en de rest gaat zijn gangetje wel! 1 houd zich bezig met de kleintjes en de ander met de grotere!

Maar om een idee te geven hoe het bij ons gaat:
    - vaak delen we de groep in 2, de bank als scheidingswand. de babies kunnen dan aan de ene kant rustig op een kleedjes, wippertje liggen/brabbelen. En de grote kindjes kunnen uitrazen in het andere gedeelte.
    - Verder is het bij ons zo, dat de grotere kindjes slapen tussen 1 en 3, en de babies dan juist vaak wakker zijn. dan is er ook rust op de groep.
    - Zo een hoge box hebben wij ook, en dat is ideaal! de grotere kindjes kunnen er niet bij, maar de babies kunnen wel op de grotere kindjes neerkijken als ze willen.
    - Als kindjes moeilijk tot rust komen, is er altijd wel even een momentje dat je met zo een kleintje even kan gaan zitten in een rustig hoekje. Je bent tenslotte met z'n tweetjes.. Tuurlijk kan dit niet de hele dag, maar er is echt wel wat tijd voor! Wij hebben ook een kindje die in die drukte zijn flesjes niet goed drinkt, dan gaan we ook even 10 min. appart zitten!

Slaapt jouw meisjes ook niet goed? Ik bedoel, ik mag aannemen dat ze haat gewoon in bedje leggen als ze moe symptonen aan toont?

Suc6 en probeer even een goed gesprekje aan te gaan, opper wat ideeen, ideeen zijn toch altijd welkom?
    Wij hadden een mannetje die niet sliep, 6 maanden en de hele dag niet slapen. Dit werd veel huilen. Heb juist aan ouders tips gevraagt, wat hun dachten, wat hun voor ideeen hadden, hoe hun het thuis doen,w at ik anders kan doen. ik vind dat een juffie daar open voor moet kunnen staan! Dat kleine binkie slaapt nu als een roosje!

kus miek

7. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groningen
    Hoi Miekie,

wij doen het idd net zoals jij op t kdv en zo krijgen idd de kleinsten genoeg aandacht en dat gaat hartstikke goed!
    Ik was altijd een super voorstander van verticaal maar nu ik zelf een kleintje heb wou ik haar graag op een horizontale groep hebben....gek he? Weet ook niet waarom dat ineens zo kwam..Maar het gaf mij een veel beter gevoel om haar tussen de andere kleintjes te zien en niet van die grote peuters om haar heen te ouwehoeren hahah ;)

Gelukkig heeft iedereen zijn eigen voorkeur! dat houdt de groepen lekker vol :D ;)

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@amber: hier gaat Anne S. gaat 3 dagen naar het kdv
    3 dagen achter elkaar ook.
    Op donderdag ben ik vrij.. liefst slaapt ze dan heel de dag
    gelukkig hier wel het gevoel dat ze het helemaal geweldig vind overigens.
    Maar ook wij ruilen de avondmaaltijd weleens in voor een papfles hoor.
    Als ze ECHT moe is wil ze best nog groente enzo.. maar dan krijg je het bijna niet binnen en zit je daarna nog met een fles omdat ze anders bijna niets gegeten heeft.

@mirjam: hmm geloof dat het heir ook redelijk zo gaat.
    hier zijn er 2 groepen.. eentje tot 2 jaar (waar anne dus bij zit) en eentje tot 4.
    sochtends worden alle groepen beneden opgevangen bij de kleintjes.
    en om 9 uur scheiden de groepen zich elk naar hun eigen verdieping.
    (weet niet precies of dit nou horizontaal of verticaal is.. voor mijn gevoel hangt het er een beetje tussen omdat het wel gescheiden word.. maar geen echte babygroep dus)

Ook hier boxen die hoog boven de grond zitten en een "grote box" afgezet stukje op een verhoging.. speciaal zodat de kleinsten ook gewoon lekker op de grond kunnen spelen zonder dat er wat grotere per ongeluk over heen walsen.

Anne is nu 1 van de 3 kleintjes.
    Er zitten nog 2 kindjes die wat kleiner zijn.. kunnen ook niet kruipen enzo
    Die komen dus niet gewoon op de grond.. maar mogen wel in wippertjes bij het eten staan, of op een speciaal kastje waar de wipper aan vast zit
    Zodat ze wel overzicht hebben.. maar geen last.

En met buiten spelen blijven inderdaad soms de kleintjes binnen.
    En ze hebben ook speciale babyschommels met van die stoeltjes.. dat vinden de babies ook onwijs leuk.
    \En verder natuurljk gewoon een kleedje op de grond voor degene die nog niet wegkruipen :)

De grote kindjes mogen best met de kleintjes spelen.. maar ze moeten wel voorzichtig doen en er word erg op gelet als dat gebeurd.
    Denk dat er 2 of 3 kindjes zijn die dikke vriendjes met anne zijn.. ondanks dat anne echt een heel stukj onger is *grin*
    Gelukkig bijt anne genoeg van zich af... dat scheelt ook.
    Wat dat betreft is het echt een prinsesje.. manipuleert de boel waar je bij staat...
    En de groten laten dat gewoon toe...

snap de opmerking over halve dagen wel.. misschien denkt ze "nou als je dat nou een maandje doet.. is ze er vast meer aan gewend"
    maarja... als het niet nodig was.. ahd je dr vast geen hele dagen gebracht.
    kan het me niet zo voorstellen in ieder geval :)

9. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    weet je wat ik vaak zo jammer vindt,
    Ymke is best heel actief en wil ook graag deelnemen aan het geheel. Dan doen ze op het KDV dus ook steeds. Ymke is niet de baby die even apart gaat zitten met een leidster, Ymke is meestal de baby die gezellig meegaat in de draagzak wandelen.
    Allemaal heel leuk hoor, maar ik vind dat zo druk voor haar! De dag erna houdt ik dus heel rustig, terwijl ik zelf ook wel graag met haar op stap ga.

Hoe maak je zoiets nou bespreekbaar?
    Ik vind het best wel moeilijk om met de leidsters te communiceren over dit soort dingen.

10. Saskia78

mja geen idee dus

mijn "day after" bestaat meestal uit sochtends wakker worden.. pap
    daarna weer naar bed
    vervolgens rond uur of 9/10 is ze dan wakker.. fruit
    en vrij snel daarna weer naar bed tot ze om 12 uur een boterham wil.

vervolgens is ze smiddags best wel weer aanspreekbaar.. maar sochtends slaapt ze voornamelijk.

dus smiddags laad ik dr in de kinderwagen.. en dan ga ik lekker naar het park
    of even naar het winkelcentrum

zo heb ik sochtends tijd voor het huishouden en anne tijd om bij te slapen... en smiddags tja kost haar weinig moeite omdat ze enkel om zich heen hoeft te kijken
    (en ze slaapt bijna nooit in de kinderwagen) en ben ik er toch eventjes uit
    denk dat het lastig is om zoiets bij een leidster uit te leggen tho...
    vooral omdat het eigenlijk niet echt kritiek is en bovendien ymke het gewoon leuk vind om mee te doen.
    then again... als je niets zegt.. dan weten ze het ook niet.
    je kan het natuurljk eens als probleemstelling voorleggen.... dan denken ze in ieder geval met je mee en voelt het minder als kritiek voor hun.

11. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    He Amber,

Wat naar voor Lize. En voor jou natuurlijk. Ik begrijp je zorgen. Siem is nu 11 maanden en zit nog steeds in de babygroep. Niet dat dat beleid is, want normaal gesproken is hier de babygroep voor 3 tot 10 maanden. Maar toen Siem 10mnd werd, was er geen plaats op de peutergroep. Daarom gaat hij pas per 1 sept en dan is hij al 12,5 maand.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het helemaal niet erg vind dat hij bij de baby's moet blijven. Ik had namelijk vooraf de zorgen die jij nu beschrijft. Siem pikt ook veel prikkels op en is snel afgeleid. Als er dan allemaal rennende kinderen om hem heen gaan, kan dat best vermoeiend zijn.

Wat ze hier gelukkig wel doen, is de kleintjes die naar de peuters gaan, nog wel in de eerste tijd in de slaapkamers bij de baby's houden. Dat zijn ze nog gewend en daar heerst die slaaprust. Misschien kun je dit nog bespreken met het KDV.

Heel veel succes met Lize. Ik hoop dat het tij snel keert, in welke vorm dan ook. Geef haar een dikke knuf!

12. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Ik zie dat er best veel mama's met dit 'probleem' worstelen. Ik heb ook goeie tips van jullie overgenomen!

Het bespreekbaar maken vond ik niet moeilijk. Ik heb gewoon gebeld, gevraagd of het een goed tijdstip was om iets over Lize te bespreken en het voorgelegd. Vandaag heb ik de leidsters ook gezien en ze kwamen er meteen op terug. Ze vinden het trouwens echt fijn dat ik er over begon. Zelf hadden ze al een tijdje het idee dat het best druk was voor Lize (wel jammer dat ze er uit zichzelf dan niets over zeiden, zij hebben ook een 'signaleer-functie', toch?).
    Aan het eind van de dag trof ik Lize in de box :), gelukkig ook zo'n hoge. Ze zat lekker op haar knietjes te spelen.. Maar wat een herrie in die zaal zeg, pfff... vind het zelf ook druk. (en het zijn superlieve leidsters, maar 2 van de drie praten ook nog eens keihard!) Lize was 's middags wel in slaap gevallen, maar toen ze er 2 kindjes bijlegden die niet wilden slapen, werd Lize wakker en heeft ze niet meer geslapen. Dus maar een half uurtje geslapen...dat zou hier dus niet gebeuren. Een van de leidsters dacht hardop na en zei dat ze misschien toch maar eens moesten proberen om Lize op een rustiger plekje te laten slapen. (goeie tip Juud, van die babyslaapkamer). Ik ben er wel wat geruster op omdat ze nu wel wat alerter zijn (tja, eerlijk is eerlijk: assertieve mama levert wel aandacht op). Lize huilt overdag weinig en oogt vrolijk, dus dan vind ik vermoeidheid niet zo erg. Maar het moet natuurlijk wel binnen de perken blijven.
    Overigens ben ik nog steeds wat geirriteerd over de opmerking dat ze in de babygroep 'maar 3 maanden' kon blijven vanwege beleid. Mijn vriendin heeft een kindje dat even oud is als Lize. Zij kwam er eerder en zit er nog steeds! Grrr...

Bedankt voor jullie reacties en Juud, dikke knuf is ontvangen :)!

13. Angeltje24

Angeltje24 Bekend lid

22 nov 2006
    536
    1
    18
    Vervelend..voor jou (zorgen en schuldgevoel) en natuurlijk voor je meisje.
    Dat je een schuldgevoel hebt kan ik me ook wel voorstellen maar ik denk dat je het even de tijd moet geven. Het zal toch flink wennen zijn voor Lize. Omdat ze de jongste is krijgt ze natuurlijk ook veel aandacht van de oudere kindjes en dit vergt veel energie.
    De leidsters hoeven hun werk heus niet anders te doen als jij aangeeft dat Lize meer slaap nodig heeft of afzondering. Als jouw kindje dit nou eenmaal nodig heeft op dit moment dan is dit zo. Ik denk dat je er verstandig aan doet om gewoon even op gesprek te gaan en samen afstemmen hoe Lize meer rust kan krijgen en tijd krijgt om te wennen aan de verticale groep.

14. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groningen
    Precies zoals jij t hier beschrijft! heel duidelijk en begrijpelijk lijkt me!
    Gewoon doen hoor! Jij kent je kindje het best en wij doen op t werk heel veel op gevoel en ervaring maar ELK kindje is anders en dan is het juist heeeeel fijn om zo veel mogelijk van de ouders te horen of hun kindje!

Echt! gewoon doen!

Ik vind (en probeer ook zo veel mogelijk) dat een kdv ook zo veel mogelijk een thuis moet zien te nabootsen. Dus niet alleen maar spelen spelen spelen maar ook lekker relaxed en rustig op de bank kunnen hangen, een boekje (voor)lezen, muziekjes luisteren terwijl we op de grond op een groot kussen liggen, met een bak duplo met zijn allen op de grond een groot kunstwerk maken...Rustmomenten creeeren, thuis bestaat t tenslotte ook niet alleen maar uit spelen.

15. Saskia78

@mirvar enige nadeel is.. dat zoals eh.. een van onze kdvjuffen toevallig zei vandeweek..
    "tja niet alleen de kindjes denken dat wij hier wonen.. maar de ouders soms ook!"

en nee.. dat was niet geheel positief bedoeld :)
    ging namelijk over te laat ophalen.. en verwachtingen die men van een kdvjuf heeft

16. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Even voor de duidelijkheid, ik ben het gesprek al aangegaan, en ik heb geen moeite met dingen bespreken. (maar misschien halen we wat namen van elkaar door elkaar?)
    Ben ook blij dat het wel wat oplevert. Ik heb groot respect voor de leidsters, ik doe het ze niet na (16 kindjes, 3 leidsters !)

17. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groningen
    Ja dat klopt ook, er zijn nl ouders die er totaal geen rekening mee houden dat wij om 18.00 vrij zijn en dan ook graag naar huis willen..Hier bedoel ik niet de ouders mee die es een keertje te laat zijn door omstandigheden (files kunnen t niet zijn want die hebben we hier niet hahah ;)) hoor!

Ik heb bij 'kinderopvang' een stukje geschreven, is misschien wel leuk om te lezen!

18. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groningen
    @ Amber:

Ik denk idd ook dat er wat namen verward zijn ;)

hopelijk gaat t komende week wat relaxter voor je meissie!
    Dat van dat slapen vind ik ook altijd zoooo vervelend..slaapt een kindje (eindelijk) lekker moeten er een paar moeilijke slapers/bengels bij in..Er zouden eigenlijk veel meer slaapkamertjes op een kdv moeten zijn..gewoon 2 of 3 kindjes per slaapkamer..ook een stuk hygieenischer lijkt miJ! ;)

19. Lara11

Lara11 Niet meer actief

ben het helemaal met je eens mirwar. Ons kdv is erg ruim, de zalen zijn groot, de hal is immens, ik vond de ruimte een van de criteria waarop ik koos. Alleen de slaapkamertjes... naar mijn mening teveel kindjes bij elkaar, maarja, ik snap dat ze niet elk kindje een eigen kamertje kunnen geven... (zou wel fijn zijn :D )
    ik zal je stukje eens gaan lezen

20. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Nou, ik heb me er maar bij neergelegd... het kdv is gewoon erg vermoeiend voor haar op dit moment. Maar gelukkig heeft ze het er wel naar haar zin en krijg ik niet te horen dat ze veel huilt bvb.
    Gisteren hebben ze haar even alleen te slapen gelegd en toen sliep ze bijna 2 uur (joepie!), alleen het middagslaapje, daar kwam niet veel van terecht.
    Vandaag had ze een ochtendslaapje van 3(!) uur, dus mijn theorie dat ze vooral na de kdv-dagen veel slaapt en moet inhalen, klopt wel.

Op de een of andere manier maak ik me er minder druk om gelukkig.

groetjes
    Amber

Deel Deze Pagina