Ik ben nu ongeveer 5weken zwanger en zit momenteel bomvol met vragen omtrend mn werk als gastouder misschien dat iemand me wat antwoorden kan geven. Wanneer vertellen aan de ouders? (Heb al een darmenbuik dus houd mn buik nu maar in als de ouders er zijn veel oor zover dat lukt) Hoe gaat het met verlof? Ik weet dat ik via het uwv een uitkering aan kan vragen daarvoor maar ben ik verplicht om 16weken te nemen of mag je ook minder verlof opnemen? Na hoeveel weken weer aan het werk? (Mits alles goed is gegaan) Dat was het voor nu wel eveb. Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Zelf heb ik het zo rond de 10 weken verteld aan de ouders. Aangezien het de derde is begon je het toen wel te zien. Ook is het handig om het op tijd te vertellen en op tijd reserve opvang te regelen voor de kindjes, mocht je onverhoopt eerder moeten stoppen met werken. Bij mij regelt het gastouderbureau dit wel maar ik moet dat wel zelf aangeven natuurlijk. Vanaf 24 weken kun je alle papieren opsturen voor de aanvraag van je zwangerschapsverlof naar t UWV. Je mag volgens mij vanaf 4 weken voor je bevalling tot 6 weken na je bevalling niet werken. Verder mag je wel werken tijdens je uitkering, buiten die weken en ontvang je dan ook gewoon je uitkering.
Hier ook een gastouder. Ik heb het 2 weken geleden verteld, toen was ik 11 weken zwanger. Inderdaad, de ouders hebben daardoor meer tijd om wat uit te zoeken, maar ik vond het zelf ook prettig dat ze het van mij zouden horen en niet via via. Die uitkering zou ik lekker gewoon nemen als ik jou was. Je hebt er recht op, krijgt hem door betaalt, waarom eerder beginnen? Wat ik zelf wel doe is 6 weken van te voren en 10 weken daarna, omdat ik het werk best zwaar vind met dikke buik. En als de ouders eenmaal vervanging hebben gevonden is dat vaak ook geen probleem voor die periode. Ik heb daar bij mijn vorige zwangerschap helemaal geen nadeel van ondervonden. Het enige wat nu een punt gaat worden is de kindaantallen. Dit wordt onze derde en het zou op sommige dagen nét kunnen qua aantallen, maar 3 van de 6 kinderen die ik nu opvang zijn eerste kinderen, waarbij ik nog wel meer kinderen in die gezinnen verwacht. Het zou dus maar zo kunnen dat er een of meerdere kinderen afvallen uiteindelijk, om die reden. Maar goed, dat zullen we vanzelf wel zien! Ik hoor trouwens van gastouderbureau's die hun gastouders heel snel weer proberen aan het werk te krijgen, maar vergis je niet! Je moet alles weer zelf gaan doen, en je weet niet wat voor kindje je zult krijgen (krampjes, slechte nachten, keizersnee, etc.). Ik zou dus echt nemen waar je recht op hebt!!