zwanger vaststellingsbijeenkomst/ontslag recht op ww/WAZO vergoeding?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door jonnie01, 2 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jonnie01

    jonnie01 Lid

    12 mei 2014
    19
    5
    3
    Beste UWV webcareteam,

    Ik heb 2 weken geleden gehoord dat mijn werkgever niet meer verder met mij wilt. Hij geeft hiervoor geen hele duidelijke reden, het gaat economisch goed met het bedrijf en er is geen sprake van disfunctioneren. Tijdens het gesprek kwam naar voren dat ze de afdeling anders willen inrichten. Ik werk als financieel/hr-medewerkster voor 2 dagen in de week (part-time), en doe hiernaast een universitaire studie (ik bevind me nu in mijn laatste jaar en dit is mijn 2'de studie). Ik heb een vast contract.

    Mijn werkgever wil de afdeling reorganiseren en iemand voor 40 uur aannemen (ipv 16 uur). Ik ben nu met hen in gesprek. Ik heb al aangeven dat ik wil blijven (ik heb de financiële middelen ook echt nodig om mijn studie te kunnen financieren). Ik weet ook dat ze mij heel moeilijk kunnen ontslaan. Echter heb ik tot zover een goede band met mijn werkgever en heb ook geen zin in een hele negatieve werksfeer.

    Ook ben ik er net (1 week!) achtergekomen dat ik zwanger ben.
    Dit weet mijn werkgever nog niet. Ik weet wel dat mijn werkgever mij nu nog lastiger kan ontslaan vanwege mijn zwangerschap.

    Ik overweeg nu ook de optie om toch tot een gezamenlijke oplossing te komen. Dat ik dan nog een aantal maanden indienst blijf en dan middels een vaststellingsovereenkomst afscheid neem. Ik probeer dit termijn te verlengen tot mijn zwangerschapsverlof (of net daarvoor).

    Echter wil ik wel mijn recht op eventueel WW en met name de WAZO niet verliezen (bij het ondertekenen van een vaststellingsovereenkomst).

    Ik heb al verschillende juristen gebeld en ook op internet gezocht, maar vind hier tegenstrijdige informatie over wat mijn rechtspositie is op WAZO / WW bij ontslag, bij het tekenen van een vaststellingsovereenkomst tijdens zwangerschap.

    Kunt u mij hierover aub informeren?

    Alvast hartelijk dank!

    Jeannette
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Jeannette,

    Zoals je zelf al aangeeft, mag je werkgever je niet ontslaan tijdens je zwangerschap. Dit omdat je als zwangere werkneemster ontslagbescherming geniet. Dit geldt trouwens ook tijdens je gehele zwangerschaps- en bevallingsverlof én de eerste weken na het verlof.
    Je hebt dus het recht op niet ontslagen te worden, en te kunnen blijven werken. Nochtans kun je er wel zelf mee instemmen.

    Bij ontslag met wederzijds goedvinden op initiatief van je werkgever, ben je niet verwijtbaar werkloos. Je kunt daarom recht hebben op WW na beëindiging van het contract. Je moet dan uiteraard wel voldoen aan de overige voorwaarden van de WW.

    Afhankelijk van de ontslagdatum en de duur van je WW-uitkering, kun je vanuit de WW in aanmerking komen voor een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). Na afloop van het verlof kan het eventueel resterend deel van je WW-uitkering worden voortgezet.

    De WAZO-uitkering wordt altijd door UWV betaald. Daarom is voor wat betreft het recht op WAZO niet relevant hoe je dienstverband eindigt; er is immers geen sprake van een benadelingshandeling ten opzicht van het UWV.

    Op onze website vind je actuele informatie over ontslagbescherming en recht op WW.

    Met vriendelijke groet,

    Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare
     
  3. jonnie01

    jonnie01 Lid

    12 mei 2014
    19
    5
    3
    #3 jonnie01, 3 okt 2014
    Laatst bewerkt: 3 okt 2014
    Hartelijk dank voor het antwoord!
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Graag gedaan!
     

Deel Deze Pagina