verplicht op "invallijst" staan (werk)

Discussie in 'De lounge' gestart door kimr1, 26 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimr1

kimr1 Bekend lid

13 aug 2008
    545
    0
    16
    Ik werk 3 dagen per week op een kinderdagverblijf. Ik vind dit eigenlijk meer dan voldoende, dus wil eigenlijk liever niet invallen.
    Natuurlijk ben ik best af en toe bereid om te komen werken als er iemand vrij wil of ziek is, maar niet iedere week.
    Nu hebben ze bij ons een "invallijst" opgesteld. Hier sta ik 1 dagdeel in de week op. Dat houdt in dat ik dit dagdeel vrij moet houden om evt in te kunnen vallen.
    Weet iemand of ze dit mij kunnen verplichten? Of moet ik een soort "wachtgeld" krijgen?
    Waar kan ik zoiets navragen?

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.797
    113
    O geen idee. Maar ik snap je redenatie wel. Ik vind dat je er inderdaad op zijn minst iets voor moet krijgen dat je die dag "vrij"houdt.

Mijn man heeft eigenlijk ook zoiets. Hij moet eigenlijk ook altijd 1 dag eerder moeten kunnen vertrekken als dat moet. Hij krijgt daar volgens mij ook niks voor. Maar of dat correct is weet ik niet

3. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.029
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    Heb je geen cao waarin je dit kan nakijken?

4. kimr1

kimr1 Bekend lid

13 aug 2008
    545
    0
    16
    in de coa staat hier niets over gemeld helaas.

5. mama van sem

mama van sem Actief lid

10 mrt 2011
    165
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Ik werk zelf ook op een kiderdagverblijf en bij ons zijn het alleen de mensen die beschikbaar moeten zijn, de mensen met een min/max contract. Dus bijv een contract van 17-27 uur.
    Die werken dan 17uur op de groep maar moeten nog 10uur per week beschikbaar zijn om in te vallen.
    Als jij gewoon de uren van je contract werkt, kunnen ze je naar mijn idee niet verplichten om nog meer te werken.

6. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Ik weet niet of het mag maar vind het wel een beetje belachelijk, dan zou je dus altijd die dag vrij moeten houden, wat heb je dan nog aan die vrije dag.

Wij hebben dat in de supermarkt ook gehad en daar ben ik toen oko echt niet mee akkoord gegaan. Als ik wat had als ze mij belde voor in te vallen hadden ze gewoon pech.

7. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Als je een 0 uren contract hebt, staat dit er in hoor.

8. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik zou eens nagaan voor hoeveel uur je een contract hebt. Want als je die al werkt, kan niemand het je verplichten om te 'wachten' denk ik zo.

9. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

29 aug 2009
    3.313
    1
    0
    Onze boef! :)
    Eindhoven
    Wanneer je een 16uur contract hebt en je werkt deze uren, kunnen zij je niet verplichten om extra te werken/beschikbaar te zijn.

Heb je een 0-uren contract (of ben je invaller), kunnen zij dit ook niet maken.
    (Let op; heb je een 0-uren contract of ben je invaller en sta je 'standby' moeten zij je sowieso 3 uur uitbetalen! Ook als je maar 1 uur hoeft te werken, moeten ze 3uur betalen!)

Heb je een min/max contract dus een 16-24uurs contract, kan dit ook niet, mits je de minimale uren maakt.

Zij kunnen dit pas maken, wanneer jij min uren opbouwt met je contract!

Ik raad je aan om de HR afdeling te bellen, zij kunnen je precies uitleggen hoe en wat.

10. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Kijk even je contract na.
    In de contracten van de SPH'ers die werkzaam zijn voor de organisatie waar ik voor werk, staat duidelijk in vermeld dat zij rekening moeten houden met opdrachten tot 'meer' werk dan de contracturen. Dit heeft dan ook met hun functie te maken.

Deel Deze Pagina