Hallo, vanwege bekkeninstabiliteit en daardoor harde buiken moet ik verplicht rust houden. Nu verplicht mijn werkgever me dat ik in die uren maar een verplichte cursus moet gaan doen. (moet er wel bij zeggen dat ik die al had moeten doen maar omdat ik er net begonnen was had ik te kort tijd voor het leren en mocht ik hem later doen) Mogen zei dit me nu verplichten?
Als je VK verplichte rust voorschrijft mag je werkgever, naar mijn weten, je niks verplichten. Dus ook geen cursus terwijl je thuis bent. Even voor de zekerheid navragen bij de ARBO dienst? Bovendien heeft je werkgever al aangegeven dat je de cursus later mocht doen..
Poeh lastig. Als je de cursus thuis op de bank of in bed kan doen en je lichamelijke rust moet nemen lijkt het me wel te doen. Ligt er ook aan hoe lastig het is en hoeveel stress je erdoor ervaart. Maar als het niet te lastig is en net zoals het lezen van een boek of internetten is (en dat zal je sowieso wel gaan doen denk ik) vind ik het eigenlijk niet zo'n slecht idee. Jammer wel weer dat het niet in overleg gaat maar verplicht wordt...
Ligt er aan wat het voor cursus is in mijn ogen. Moet je wat leren via de computer of een boek en vervolgens online een toets maken dan snap ik de werkgever wel. Dat zou namelijk best kunnen vanuit bed of bank. Belast je je lijf verder niet mee natuurlijk. Is het een cursus ergens op locatie etc dan vind ik dat niet kunnen nee.
tis een vrij moeilijke cursus van 100 pagina's het leren mag ik wel thuis maar het examen moet ik op locatie doen. Daarnaast moet je verplicht minimaal een 8 halen en dat geeft best wel druk. Moet veel ingewikkelde dingen onthouden en dat lukt me momenteel niet zo goed
Misschien aangeven dat je zeker in het boek gaat lezen, maar dat je gewoonweg niet naar een locatie gaat afreizen om nu die toets te maken. Je hebt niet voor niets rust aangeraden gekregen door de vk. Toon je wel je goede wil (ook al hoeft dit natuurlijk niet), maar houd je wel jezelf in acht. Heb je de druk niet van de toets en het cijfer, maar je kunt natuurlijk prima de stof alvast deels doornemen.
Rust is rust, dus niet werken, maar ook geen zware taken op jezelf nemen, dus bijv ook niet klussen of uitgaan of een hele dag gaan winkelen. Een cursus doen voor je werk hoef je nu dus niet te doen. Je geeft nu al aan dat je je er echt niet goed bij voelt. Probeer het uit te leggen aan je leidding gevende, en anders bespreken met Personeelszaken of de Arbo arts. Werk kan je niet verplichten om tijdens je ziekte verlof een cursus te volgen.
Idd, wat ze hierboven zeggen. Ik had tijdens mijn zwangerschap een driedaagse cursus, verspreid over 3 maanden. Dus elke maand 1 dag. De eerste 2 cursusdagen vielen nog in mijn werktijd, en waren op de locatie waar ik werkte, dus die heb ik gedaan. de derde dag was op 150 km rijden, en viel in de derde week van mijn verlof, 1 week voor de uitgerekende datum. Die heb ik dus niet meer gedaan. En achteraf maar goed ook, mijn collega die reed kreeg autopech èn ik ben die dag bevallen!