Ja ik weet inmiddels meer.. maar krijg dus geen standaard 30 weken-echo... dat doen ze alleen als er eerder een te klein kindje is geboren, ik overgewicht ben of er complicaties zijn. Ze zei dat ik blij moest zijn dat ze geen echo willen doen.. Dat ze kunnen voelen hoe het zit met de groei van de baarmoeder en daardoor kunnen concluderen of er iets mis gaat met de groei of niet..
Celinac, wat een raar antwoord zeg. De grootte van mijn baarmoeder was prima ik orde, toch zagen ze op de echo aan de hand van metingen dat mijn meisje te klein was. Ze werd 2 weken op 1900 gram geschat aan de hand vd groeiecho van 36 weken. Gelukkig was ze bij de bevalling 2195 gram en 46 cm!! Dit kan komen doordat ze de laatste week nog gegroeid is of doordat de echo het verkeerd heeft geschat. G elukkig is ze helemaal in orde, ze mist alleen een vetlaagje om haar hoofd en lichaam die zwaardere baby's wel hebben. Het is dus erg belangrijk dat ze op temperatuur blijft en voldoende drinkt zodat ze kan groeien en aansterken.
@Ambon Jeetje dat was wel ff schrikken he? Gelukkig is nu alles wel oke met je kleine! Ja ze zei dat de baarmoeder niet doorgroeit als het kind erin niet doorgroeit.. dus als ze merken dat je baarmoeder te klein is weten ze dat er iets mis is met de groei van het kindje, dan pas doen ze een echo.. Anders betaal ik zelf de mevrouw waar we onze geslachtsbepaling en 3D hebben laten doen over een paar weekjes. Alleen ben ik bang dat ze niet genoeg kennis heeft kwa groei en zo, of denken jullie van wel? Pff gedoe zeg!
@Celinac: als jij verder goed gezond bent en je baarmoeder genoeg groeit, wat je VK elke controle checkt, is er echt geen reden om je ongerust te maken hoor. Je leest hier op ZP en verder op internet wel vaak nare verhalen, maar besef wel dat dat de uitzonderingen zijn. Alle vrouwen bij wie het gewoon goed gaat, daar hoor je over het algemeen weinig van, want die komen er geen vragen over stellen op een forum. Die 30-wekenecho, daar loopt momenteel een proef mee, om te kijken of die standaard moet worden. In die proef bekijken ze of daarmee veel probleemgevallen eruit worden gehaald en of dat dus voldoende effect heeft om de kosten te 'rechtvaardigen', of dat de huidige controles bij de VK voldoende zijn. De ene zwangere krijgt 'm dus al wel, de andere nog niet. Verder: ook met een groeiecho kunnen ze er gigantisch naast zitten: ik lees zeer regelmatig verhalen dat een kind veel te klein is geschat op de groeiecho, (en dus gewoon groter was), of andersom. Dus ook daarin zit een foutmarge en ook die echo's zijn dus niet zaligmakend...
Ik vind het ook een beetje vreemd antwoord Celinac.. Maar ja je moet het er mee doen hè.... Wat betreft de vrouw van de 3d echo... Bij ons heeft die als eerste opgemerkt dat het kindje klein was... Dus denk dat hun het ook wel kunnen zien eventueel... @ Ambonmanise: gefeliciteerd met jullie dochtertje... Gelukkig gaat het allemaal goed... Wat zal dat spannend zijn geweest voor jullie zeg! Ik moet donderdag weer terug naar de gyn voor een groeiecho.... Ben benieuwd of de kleine wat gegroeid is. Met hoeveel weken ben jij nu ook alweer ingeleid?
Hoi meiden. Ik heb ook een groeiecho gehad bij mijn vorige zwangerschap en bleek ook dat het een klein kidje zou worden bij 31 weken hebben ze gezegd dat als et geboren zou worden het niet meer dan 2 kilo zou wegen hoefde geen rust te houden of iets. Kleine meid woog bij de geboorte 2840 gram dus heel wat meer dan hun zeiden
@rozemarijke: Bedankt voor je antwoord, heel geruststellend. Je leest soms idd echt veel online, word je spontaan gestressed van. Ik geloof maar in het woord van mijn VK en hoop gewoon dat zij gelijk heeft, ze zullen ook niet gek zijn. Ander zouden ze niet zo'n grote VK praktijk hebben, in het ziekenhuis. Bedankt iedereen voor de antwoorden!
Graag gedaan VK's hebben doorgaans echt wel goed door hoe en wat hoor. En tuurlijk: zij maken ook wel eens fouten, maar meestal hoor je dan dat klachten bij een vrouw genegeerd zijn. Zolang jij je fit voelt en je baarmoeder goed meegroeit, gaat het dus wel goed. Mocht je je niet lekker gaan voelen en ze gaan daar laks mee om, dan zijn dat weer wel situaties waarin je gewoon moet aangeven dat jij je toch echt ongerust maakt en dat in dat geval een echo toch een kleine moeite is om een check te doen...
Tuurlijk heb je niks verkeerd gedaan! Op internet kun je leuke documentaires kijken, films op tv, of een boek lezen, tijdschriften. Ik snap dat je je verveelt, anders nodig je gewoon mensen uit die jou komen vergezellen. Gewoon rustig aan doen meid! Je kunt ook vast de enveloppen vd geboortekaartjes gaan schrijven...
@ Toerist18: Heb inderdaad de enveloppen maar alvast geschreven.. Verder zit ik inderdaad mar een beetje op internet, tv kijken, puzzelen en wat knutselen ben ik maar mee begonnen voor de afwisseling Gelukkig krijg ik inderdaad veel aanloop. Dat scheelt al veel. Morgen terug naar de gyn dus ben benieuwd!
Hallo allemaal Wilde jullie toch even laten weten hoe het gisteren verlopen is bij de gyn. Ons kleintje was wel wat gegroeid maar niet heel veel. De doorloeding van de placenta was wel achteruit gegaan dus daarom hebben ze gisteren gelijk besloten om me op te nemen. Ik moet hier in principe blijven tot na de bevalling. Krijg nu iedere dag een ctg om de conditie van de baby in de gaten te houden... Zo kunnen ze gelijk ingrijpen mocht dit nodig zijn.... Ik baalde er behoorlijk van. had zo gehoopt dat ik in iedr geval thuis mocht blijven.... Heb hier in het ziekenhuis bedrust met luxe wat inoudt dat ik alleen het bed uit mag om te douchen en naar de wc te gaan... Maar goed.. We zullen het maar per dag gaan bekijken...
net je verhaal gelezenen zie dat je nu in het ziekenhuis ligt dat is balen, wil je veel sterkte toewensen!!! ik heb gister te horen gekregen dat ik ook niet veel vruchtwater heb en de buikomvang van ons meisje ook 3 weekjes achter loopt maar ik hoef pas over 2weekjes weer op controle
Tienus: wat vervelend dat je bent opgenomen! En dan ook nog met Pasen daar moet liggen. Zullen ze het nog kunnen rekken tot 37 weken denk je? Ik ben precies met 37 weken ingeleid. Anders was Jada een prematuurtje geweest. Ze is nu een randprematuur en een dysmatuur (te licht van gewicht voor het aantal weken). Bij de geboorte woog ze 2195 gram en haar laagste gewicht is 2050 gram geweest. Ze is nu weer aan het groeien en weegt vandaag 2070 gram. Het gaat goed met haar. Ze kan zichzelf op temperatuur houden zonder kruikje!!, heeft bij elke voeding een poep- en plasluier en ze drinkt vandaag alweer 50-60cc moedermelk!! Ter vergelijking: andere baby's die normaal van gewicht zijn en nu het dubbele wegen die drinken ook het dubbele. Dus mijn meisje doet het voor haar doen heel goed. Het is wel wennen om weer thuis te zijn nadat ik 2x 2 weken in het ziekenhuis heb gelegen met tussendoor 4 weekjes thuis. Toen wij afgelopen dinsdag naar huis mochten kwam iedereen die aan het werk was even gedag zeggen en ook de gynaecologen. Zelfs mijn gynaecoloog die deze week vakantie (vrij) had kwam nog even gedag zeggen. Ze zei nog wel dat de placenta opgestuurd was voor onderzoek en daar kwam uit dat de placenta wat aan de kleine kant was en dat daardoor de kleine ook niet verder kon groeien. En de verloskundige die vandaag thuis langs kwam zei dat mocht ik in de toekomst weer zwanger zijn dat ik dan wel weer onder controle kom te staan van de gynaecologen omdat zij meer onderzoeken kunnen doen. Ook had ze het nog over de 30-weken echo. Dat ze daar vorig jaar mee begonnen zijn om te kijken of ze er veel vrouwen uit kunnen halen die complicaties hebben en ze hebben er hier al heel wat uit gehaald vertelde ze. En ik was één van de gelukkigen die ze konden doorsturen naar de gynaecologen voor verder onderzoek. Wie weet hoe het anders was afgelopen. Ik ben erg blij dat ik mijn dochtertje nu bij mij heb en dat het goed met haar gaat en met mij gaat het nu ook goed behalve de bekkenklachten die weer heviger zijn geworden na de bevalling. Dus doe ik nu weer elke dag trouw de oefeningen die ik heb gekregen van de fysio in de hoop dat het gauw beter zal zijn. Veel sterkte in het ziekenhuis. Laat je goed informeren over wat je kunt verwachten en dan uiteindelijk alles over je heen laten komen. Houd je ons op de hoogte???
@ Miffy: wat vervelend dat jij het ook hebt zeg. Heb je nu ook rust voorgeschreven gekregen? Ik heb ook eerst 2 weken thuis moeten rusten maar helaas was dit niet genoeg.. Jij ook heel veel sterkte. Goed jezelf rustig houden hoor! @ Ambon: Wat fijn dat jullie meisje het zo goed doet zeg... Dat is een hele opluchting.. En wat een leuke naam!!! Heeft ze nog wel in de couveuse gelegen toch? Of niet meer? Ons kleintje werd donderdag geschat op door de 1800 gram... Ik krijg nu 2 keer per week een doppler voor die doorbloeding. En dan dagelijks een ctg. Tot nu toe zijn die allemaal prima. De kleine doet het volgens de dokters nog steeds heel goed. Ik weet niet of ze het rekken tot de 37 weken. Ligt natuurlijk echt aan die doorbloeding. Ze zeggen er ook niks over.. Ik hoorde wel van andere zwangeren die hier voor hetzelfde liggen dat ze tegen hun hadden gezegd dat ze tot maximaal 38 weken wachten Langer schijnt geen zin te hebben blijkbaar... Maar hoe dat zit weet ik niet precies. Als de gyn komt wil ik dat eens vragen. Nog tips voor wat ik nog meer moet vragen... Zoals je zegt er komt zoveel op je af dus ik kan wel wat tips gebruiken... En natuurlijk hou ik jullie op de hoogte.... Vind het al fijn dat ik mijn verhaal af en toe kwijt kan...
Tienus: bij mij waren de ctg's ook elke dag in orde en de navelstreng echo's ook. Dus de gynaecologen waren ook benieuwd waar het dan aan lag. Of de placenta of de genen van mijn man en mij. Na de bevalling hebben ze toch de placenta opgestuurd voor onderzoek en die was wel te klein waardoor mijn meisje niet verder kon groeien. (dit hadden ze nooit kunnen zien aan de hand van die navelstreng echo's) Bij mij wilden ze het niet rekken tot 38 weken omdat de kleine niet verder zou groeien in de buik en ik steeds meer klachten erbij kreeg. Ze zeiden hier dat als een kleine met 37 weken geboren wordt dat ze dan minder complicaties hebben en het veel beter doen dan als ze eerder geboren worden. Daarom ben ik precies met 37 weken ingeleid (gelukkig had ik toen al 3 cm ontsluiting waardoor ik ze gelijk mijn vliezen konden breken). Bij mij hadden ze wel gelijk. 's morgens voordat ik werd ingeleid was mijn onderdruk nog 95 en 's middags na de bevalling was die alweer gezakt naar 85 en 's avonds zelfs 80! Ze hielden het nog wel even goed in de gaten omdat de symptomen van pre-eclampsie tot 48 uur in je lichaam kunnen blijven zitten. Gelukkig was bij mij alles goed. Ze heeft 2 dagen in de couveuse gelegen omdat haar temperatuur bij de geboorte 36 graden was en dit moet tussen de 36,5 en 37,5 graden zijn. Ze moest dus even opgewarmd worden. Toen ze eenmaal zichzelf op temperatuur kon houden mocht ze in een wiegje met een kruik erbij. En nu thuis is haar temperatuur steeds 36,9 graden zonder kruik!! 's nachts doe ik er wel een kruik bij in omdat het dan toch wat warmer is voor haar. Ze was vandaag alweer 30gram gegroeid. Ze weegt vandaag alweer 2100 gram!! Nog 95 te gaan en dan is ze weer op haar geboortegewicht. Ik heb verder geen tips voor je wat je nog meer kunt vragen. Ik zou gewoon alles vragen wat in je op komt. Fijne avond nog.
@ambonmanise: zorg dat je stollingsonderzoek krijgt. Mocht daar wat uitkomen, dan is een volgende keer goed preventief te behandelen met bloedverdunners en kan een hoop ellende voorkomen worden...
Zijn hier nog lezers? Tienus: hoe is het? kleine al geboren? Of nog aan het wachten? gaat het goed? Hier ongeveer zelfde verhaal, bij 29 weken een groeiecho gehad, baby aan kleine kant maar nog net binnen de lijntjes. Gisteren 2e groeiecho gehad, buikomtrek echt te klein, viel ruim buiten de lijn. Gewicht wordt geschat op 1470 gram en dat bij bijna 32 weken. Ze zien niets afwijkends aan baby of navelstreng, misschien ligt het aan de placenta. Moet morgen naar het ZH, uitgebreide echo door gyn. Ben heel benieuwd, hoop dat ze alleen zeggen dat ik thuis rusten moet (ben nog volop aan het werk in het onderwijs dus drukke job) en dat het dan weer bijtrekt. Maak me zorgen, hoop dat onze kleine geen honger heeft daarbinnen...
Tienus, hoe is het nu met je? Al bevallen of moet je nog wachten? Rozemarijke, wat is precies een stollingsonderzoek? Bij wie kun je daar om vragen? Annemeis, wat erg als je zulk nieuws te horen krijgt hè? Die van jou is echt aan de kleine kant als je naar het gewicht kijkt voor de duur van je zwangerschap. Bij mijn meisje lag de buikomtrek achter met 2 weken en het bovenbeentje met 1 week. Toen ze geboren was, waren haar verhoudingen prima in orde. Bij mij lag het uiteindelijk ook aan de placenta. Die was aan de kleine kant. Ik weet niet dit kwam door mijn hoge bloeddruk. Volgende week moet ik voor controle naar de gynaecoloog toe en dan zal ik het ook vragen. Wel spannend voor jou morgen. Heb jij verder helemaal geen klachten? Ik hoop dat het voor jou ook allemaal goedkomt. Mijn dochter woog bij de geboorte 2195 gram en ze was 46cm. Na 4 weken woog ze 2920 gram en was ze 49cm!! Goed gegroeid maar nog steeds geen vetlaagje. Ze heeft wel de hele tijd honger, het is net of ze haar achterstand wilt inhalen. Het is een klein, tenger, maar pittig meisje met temperament!
Dag, Was vrijdag inderdaad heel spannend, had GUO in Zwolle, deze arts zag nergens een afwijking, placenta en navelstreng lijken goed, hersentjes en organen gelukkig ook. Hij mat een achterstand van 3 weken dus ietsje positiever maar het blijft de grote vraag wat nu de oorzaak is. Moet vanaf nu 2 CTG's per week en 1 controle door gyn. Verder over 2 weken GUO2, blijft spannend ik doe maar zo rustig mogelijk, hopelijk groeit de kleine dan wat harder