Waarom zijn cadeaus zo belangrijk?

Discussie in 'De lounge' gestart door edelweiss, 26 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    In het andere topic valt me iets op. Mensen vinden cadeaus heel erg belangrijk om te krijgen bij bijvoorbeeld een bruiloft. Maar waarom?

Ik vind het totaal niet belangrijk om iets te krijgen ik nodig mensen uit omdat ik het belangrijk vind om ze erbij wil hebben niet om de cadeautjes. Ik vind het aardig al ze iets hebben maar ik zou het totaal geen probleem vinden als ze niets hebben en al zeker niet gierig.

2. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Natuurlijk vind ik het leuk om iets te krijgen. En helemaal niets meenemen naar een bruiloft zou gewoon nooit in me opkomen dus vandaar dat ik wel raar hebben staan kijken als mensen bij ons niets gaven... maar de financiële waarde boeit me weinig.

Ik vind ook niet dat je betaald voor het feit dat je gast bent. Bij onze vrienden geven we een standaard bedrag en daar vonden sommigen dat we dat moesten verhogen toen we ook mochten komen eten ipv alleen op feest. Dat vind ik dan weer raar... snap best dat je gradaties hebt in hoe dicht je bij mensen staat en daar je bedrag op aanpast maar dit...
    Moest ook wel lachen toen mijn tante bij de 25-jarige bruiloft van een andere tante precies wist wat wij als nichtjes voor een bedrag moesten geven want zij had dat 8 jaar geleden genoteerd bij hun feest....

3. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Ik vind het leuk om iets te geven. Alleen geld geven vind ik saai, dan neem ik mensen liever mee uit eten ofzo.

Maar een kadootje, iets wat iemand nooit zelf zou kopen, maar wel leuk vind, of een ter ondersteuning. Dat vind ik leuk om te doen!

Ik verwacht overigens niks terug. In de meeste gevallen doen wij ook niet aan cadeautjes, maar gaan we een keer per jaar ofzo met een boel uit eten. Maar ik vind het wel leuk om iets te krijgen wat mensen ergens zagen en daardoor aan mij dachten bijvoorbeeld.

Maar na een heftig jaar bij vrienden, stuur ik wel een kaarsje op bijvoorbeeld. Een lichtje voor donkere tijden.

4. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ik heb een hekel aan cadeaus 🙈🙈 om te krijgen in ieder geval, met mijn verjaardag vind ik de knutsel werkjes van de kinderen geweldig maar als mijn man weer eens vraagt wat wil je voor je verjaardag zeg ik doe maar oordoppen ofzo die kan ik wel weer gebruiken haha, nee ik geef daar echt niets om.

Vind spontane uitjes wel weer leuk, ( dagje weg en lekker uiteten even ergens drankje doen met vriendinnen)

Vind cadeaus geven dan wel weer heel leuk, de moeite die ik erin stop om iets passends te vinden bij een persoon en leuk in te pakken vind ik leuk om te doen.

5. RoxannaG

RoxannaG Niet meer actief

Omdat er 5 talen van liefde geven en liefde ontvangen zijn. En 1 van die talen houdt het geven of ontvangen van cadeaus in.

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    5 talen van liefde?

Echt nog nooit van gehoord.

7. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Ik ook niet! Ben wel benieuwd wat de andere 4 zijn!

8. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Je lijkt mijn man wel :p. Hij was gisteren jarig en heeft inderdaad knutsels van de kinderen gekregen en verder niets. Zoonlief wordt morgen 4 en die is al net zo erg. Gisteren liepen we in een speelgoedwinkel en uiteindelijk kon hij 2 dingen aanwijzen die hij wel wilde hebben.

Zelf houd ik wel van cadeautjes! Maar het is geen verplichting.

9. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

Ik ook niet maar een kus en knuffel vind ik dan nog een groter geschenk.

10. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

Volgens Gary chapman

We kunnen onze liefde laten blijken
    * door het geven van het beste deel van onze tijd;
    * door bemoedigende woorden;
    * door cadeaus;
    * door hulpvaardigheid;
    * door lichamelijke aanraking.

11. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Cadeautjes geven is leuk! Ik heb al voorpret bij het uitzoeken en verheug me dan ook al op de reactie wanneer het wordt uitgepakt.
    Doe ook altijd mijn best om echt een leuk, persoonlijk passend cadeau te kopen.

Cadeautjes krijgen is ook leuk, maar niet het belangrijkste. Dat is het gezelschap. Hoe leuk het is om cadeautjes te krijgen hangt wel van het cadeau en de gever af.
    bv. Douchesetje van kennis op verjaardag is minder leuk dan bosje bloemen onverwachts van manlief omdat hij even wil laten weten dat hij van je houdt.
    Maar dat is persoonlijk hoor

12. Nanoni

Nanoni Actief lid

9 jul 2016
    126
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voor mezelf geef ik niet veel om cadeau's, ik waardeer het gebaar zeker wel maar mensen hoeven niet perse iets te kopen, wat de gelegenheid ook is. Ik nodig mensen uit voor de gezelligheid en niet voor wat ze meenemen of niet.

Zelf ben ik wel zo dat ik niet naar een feestje ga zonder iets mee te nemen, al vind ik geld geven altijd zo nietszeggend. Als je weet dat de persoon ergens voor spaart dan vind ik het wat anders maar normaal gesproken geef ik geen geld. Dan koop ik liever een mooie bos bloemen, een leuk plantje of een kadobon dan dat ik zomaar klakkeloos wat geld in een envelop stop. In het verleden deed ik dat wel maar nadat een vroegere beste vriendin vond dat ik te weinig gaf (blijkbaar is in vriendschap 50 euro te weinig?) ben ik daarmee gestopt. Dan liever iets waarvan de waarde in het midden blijft.

13. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Ik denk niet dat het echt om het cadeau gaat, maar wel wat je daarmee laat zien. Het is een soort van fatsoen om iets mee te nemen naar een verjaardag of bruiloft.

14. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Gary Chapman: 'De 5 talen van de liefde' | Mens en Gezondheid: Relatie en huwelijk

:)

Het verschilt echt per persoon. Ik ben meer van de liefde uiten/ervaren in persoonlijke aandacht (gesprekken) en aanrakingen. Maar in mijn schoonfamilie spelen cadeaus/kaartjes ook een grote rol. Niet om het krijgen van iets, maar omdat het aangeeft dat je aan iemand denkt of gedacht hebt op een moment waar ze niet bij waren. Probleem is dat je met heel veel sentimentele troep blijft zitten die je niet weg kunt gooien :')

15. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.868
    5.107
    113
    Gaat vast over mijn bericht in het topic over gierige acties, dat we €5 euro kregen van een stel op onze bruiloft.

Bij ons is het wel gebruikelijk om iets te geven op een bruiloft. Hoeft geen €50 euro te zijn maar van die €5 stond ik wel even te kijken. Het zou gewoon nooit in mij opkomen om hun, hele goede vrienden van ons, €5 te geven op hun bruiloft. Als het dan andersom is, verbaast dat mij toch wel. Tuurlijk gaat het me om hun aanwezigheid en niet om de cadeautjes. Maar wat ik al zeg, bij ons is het wel gebruikelijk.
    Daarnaast zijn wij getrouwd in het buitenland. Alle kosten, tickets en meerdere nachten verblijf, hebben wij geregeld. Tuurlijk is dat onze keuze en ik vraag echt niet om een groot bedrag om die reden maar het bedrag dat zij gaven vind ik wel een beetje zielig. Zijn vrienden die echt dicht bij ons staan en het niet krap hebben. Maar we hebben hun er nooit op aangesproken en zijn nog even goede vrienden hoor ;)

Het is denk ik maar net wat je gewend bent. Maar ik vind het wel fatsoenlijk om met iets meer aan te komen.

16. Nanoe2

Nanoe2 Niet meer actief

Ik vind het vooral erg leuk om dingen te bedenken voor mensen en te geven.
    Hoef er niet zo nodig ies voor terug.
    Vind het vooral erg gezellig om mensen om me heen te hebben en ga liever met mensen weg of uit eten oid dan cadeautje.

17. RoxannaG

RoxannaG Niet meer actief

Ja! Is heel interessant om na te denken over de liefdestaal van je partner/kinderen en hoe jij daaraan tegemoet kan komen.

18. Betsy

Betsy Niet meer actief

Ik vind cadeautjes geven heel leuk.
    Ik vind cadeautjes krijgen ook leuk.
    Maar ik vind geld geen cadeautje.

Weet je wat ik een cadeautje vind?
    Het feit dat je de moeite hebt genomen, om iemand iets te geven wat hij/zij graag wil hebben, niet verwacht, precies bij die persoon past, zichzelf nooit zou geven, van niemand anders zou krijgen, die persoon heel erg blij maakt.
    En dat heeft helemaal niets met geld te maken.

Een oude LP met het nummer waar je voor het eerst samen op gedanst hebt (mijn oma voor mijn opa), een zelf gehaakte pannenlap van je 8 jarige dochter, een bloem (uit de tuin van de buren) van je 4 jarige zoon, een vruchtbaarheidssteen van je beste vriendin, gekocht op een Boliviaanse markt, omdat het zwanger worden een handje te helpen (omgerekend €0,25)...
    Zo kan ik nog wel honderd dingen bedenken.

Dat zijn past echte cadeautjes... Kosten niets, maar ze zijn onbetaalbaar!

19. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Met kinderverjaardagen vind het logisch dat je wat meeneemt. En met een bruiloft zal ik ook altijd wat geven. Zelf maakt het mij niet uit of ik wat krijg met m'n verjaardag. Als mensen langskomen vind ik het al leuk genoeg. Ik vind ook niet dat je iemand erop aan kan kijken als die niks geeft of een klein bedrag geeft.
    Als je op een uitnodiging als cadeautip een envelop erop zet vind ik het ergens wel geestig als iemand dan een lege envelop geeft.

20. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Een cadeau wat met zorg en aandacht uitgezocht is, wat attent is en echt voor jou... Dát is een cadeau. Of het nou 2, 20 of 200 euro gekost heeft.

Deel Deze Pagina