Eens, dan is er sprake van slecht management en daar mogen de werknemers niet de dupe van worden. Ik ben zelf werkgever, groot bedrijf dat wel, maar het zou niet in mijn hoofd opkomen om medewerkers die vakantie hebben terug te laten roepen. Dat veroorzaakt alleen maar onrust en chagrijnige koppen, niet bevorderlijk voor de werksfeer en dus de bedrijfsresultaten. Het is de verantwoordelijkheid van mijn managers om dit alles goed geregeld te hebben, mochten er om wat voor reden ook mensen uitvallen. Alleen de top managers/directie zouden wel eens opgeroepen kunnen worden bij een zwaarwegend bedrijfsbelang, maar daar is hun salaris dan idd ook naar en hoort bij de functie. Op zich begrijp ik je punt trouwens wel hoor Juul en ben ik het met je eens dat ik wel collegiaal gedrag verwacht binnen onze teams en afdelingen, maar dat vind ik in de specifieke situatie zoals TS die schetst niet van toepassing. 😊
Ik vind het sowieso een belachelijke planning om op 1 na een heel team op vakantiestemming sturen, hoe verzinnen ze het. Iedereen kan toch bedenken dat er iets kan gebeuren en dan wat? Aan de andere kant zeg je dat je nog heel veel uren hebt staan, waarom heb je die niet eerder opgenomen jullie team bestaat toch niet uit 2 personen. Dus zo onmisbaar is niemand. Het bedrijf waar mijn man werkt is nu dicht, mijn man heeft vrijwillig de storingsdienst op zich genomen zodat hij vrij kon zijn met de vakantie van onze dochter, toch zijn er collega's die standby staan voor het geval dat. Hij weet precies in welke week hij wie kan bereiken voor noodgevallen of telefonisch advies. Dit is allemaal van te voren besproken.
Het is de toon die de muziek maakt, kortom ik kies altijd voor het dialoog. Mijn man heeft ook bedrijven. Is er iets dan gaan we later op vakantie, komt hij tussendoor naar huis gevlogen of zoeken we een andere oplossing. In het geval van TS zou ik absoluut niet mijn vakantie onderbreken voor dit enorme micro management detail. Het is niet dat er grote problemen zijn met invloeden voor de toekomst. Dit zou ik ervaren als een enorme demotivatie in mijn werk om voor zo'n flut reden aan te moeten treden. Echter zou ik het wel politiek ontvangen en terugbrengen aan de werkgever. Overigens kan ik ook weinig met mensen die zulke zaken niet kunnen handelen. Totaal geen entrepeneur geest als je dit als baas/directeur/ manager niet opgelost krijgt zonder daar vakantie vierend personeel mee lastig te vallen.
Als je zoontje nu oorontsteking heeft, heb je misschien meer aan een weekje vakantie als hij weer beter is en je leuke dingen kunt doen. Ik weet niet of je een fijne oppas hebt, ook nu hij ziek is? Opa en oma misschien? Dan zou je tot een compromis kunnen komen, deze week werken en dan volgende week vrij, telefoon uit en vakantie houden!
bij ons gaat het ook vaak zo. ik had nog 12 weken vrij staan. had 2 weken vrij genomen, maar toen kwam er een collega in het ziekenhuis en werd ik verzocht mijn vakantie te verkorten. heel irritant. er zijn meerdere collega's die veel te veel uren hebben, maar er nooit aan toe komen om ze op te maken. en ik heb een 'simpele'baan.
Ik zou echt niet gaan werken, je ben ook moeder er is ook nog iets meer dan werken je mannetje verdient ook een moeder om van te genieten. Je heb tenslotte erg weinig vakantie gehad.