9 procent van meisjes en jonge vrouwen kampt met menstruatiearmoede

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door bosi333, 5 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    9 procent van de Nederlandse meisjes en vrouwen tussen de 12 en 25 jaar oud zouden soms te weinig geld hebben om tampons of maandverband te kunnen kopen. Doordat zij hier niet over durven te praten, blijven de effecten van deze menstruatiearmoede in Nederland onderbelicht, stellen ontwikkelingsorganisatie Plan International en het feministische platform De Bovengrondse dinsdag.

De organisaties baseren zich daarbij op een onderzoek onder duizend Nederlandse meisjes en vrouwen in deze leeftijdscategorie.

Tot die 9 procent behoren vooral meisjes en vrouwen die onder de armoedegrens leven, dak- en thuislozen en niet-gedocumenteerde meisjes en vrouwen. Het gaat om een groep die ook regelmatig van een voedselbank gebruik moet maken.

De Britse afdeling van Plan International deed twee jaar geleden een soortgelijk onderzoek waaruit bleek dat menstruatiearmoede zich niet meer beperkt tot ontwikkelingslanden. Daarom initieerde de Nederlandse afdeling ook een onderzoek.

'Er rust een taboe op menstruatie in het algemeen'
    "Wat menstruatiearmoede anders maakt dan het grotere probleem van armoede, is het taboe dat erop rust", stelt onderzoeker Mischa Singeling van Plan International. "Een dubbel taboe: je geldgebrek bespreken is al moeilijk, over je menstruatie praten komt daar nog eens bij. Sommige vrouwen die hulp nodig hebben, durven daar - als het om hun menstruatie gaat - bijvoorbeeld niet bij hun hulpverleners om te vragen."

Een kwart van de ondervraagde meisjes en vrouwen zegt überhaupt niet goed te durven praten over de menstruatie. Bijna de helft van de ondervraagden stelt zich tijdens het menstrueren vies te voelen.

Elke dag zijn wereldwijd 800 miljoen vrouwen ongesteld
    Ook stelt de helft van de duizend respondenten te willen dat het onderwerp in Nederland opener besproken kan worden.

Elke dag zijn er wereldwijd 800 miljoen meisjes en vrouwen ongesteld. Plan International heeft de resultaten van het onderzoek aangeboden aan het ministerie van Sociale Zaken met het verzoek actie te ondernemen. Ook is de crowdfundingactie Het Damesverband opgestart om deze groep te helpen tampons of maandverband te kunnen kopen.

https://www.nu.nl/binnenland/6009046/9-procent-van-meisjes-en-jonge-vrouwen-kampt-met-menstruatiearmoede.html#coral_talk_wrapper

2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.173
    10.700
    113
    #2 MadeInUSA, 5 nov 2019
    Laatst bewerkt: 5 nov 2019
    9 procent van de vrouwen heeft geen anderhalve euro in de maand voor huismerk maandverband of tampons? Sorry, dat gaat er bij mij niet in.

Bovendien zijn voor een groot deel van deze leeftijdscategorie de ouders nog financieel verantwoordelijk. Als jij als tiener liever een vanilla latte van je zakgeld haalt dan een doosje tampons, sorry, dat is geen armoede.
    Iemand zou zelfs een luier gebruiken ipv maandverband. Lekker handig, een huismerk luier kost tussen 12 en 20 cent, een maandverbandje iets van 8 cent.
    Dat dit in andere landen een probleem is geloof ik gelijk, maar in Nederland is het er nogal met de haren bij gesleept.

Champetter, Leni88, amdaa en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wie zegt dat ze wel een duur drankje krijgen, of überhaupt zakgeld? En wie zegt dat die meisjes bv geen jong broertje/zusje in de luiers hebben en dat die luiers dus wel voor handen zijn? Ik vind je nogal makkelijk oordelen.

Plus niet iedereen heeft evenveel maandverband/tampons nodig, sommige meiden hebben bv een zware, lange menstruatie en komen niet rond met 1 doosje huismerk.

Peppabig, Madelie, Paardenbloem en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    #4 GroeneBomen, 5 nov 2019
    Laatst bewerkt: 5 nov 2019
    -

Tig keer post bewerkt en te moe om er een logische verhaal van te maken

bosi333 vindt dit leuk.
  5. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Bijnzonder dat er geen 1,5 euro is voor tampons van een huismerk. Dit is dan een grootverpakking met 32 tampons.

vind het absurd dat dit in Nederland kan en gebeurt. Lijkt me toch behoren tot de eerste levensbehoefte. En daklozen kunnen volgensmij gratis tampons en of maandverband krijgen. Plus een soort van uitkering.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.173
    10.700
    113
    Een enkeling zal het misschien echt zwaar hebben en geen geld krijgen, maar no way dat dat 9 procent van de meisjes/jonge vrouwen is. Die luier in het verhaal was geen oudere zus maar een moeder, die haar eigen financiën zal regelen.
    Niemand in Nederland hoeft een probleem te hebben met anderhalve euro (Is een stuk of veertig super tampons) of zelfs het dubbele. Dan stel je toch echt ergens andere prioriteiten. (Op die ene heel enkele uitzondering na).

Huismuisie en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  7. Zwierezwaai

Zwierezwaai Niet meer actief

Ik denk dat veel mensen die het goed hebben in Nederland (en dat zijn er gelukkig erg veel) helemaal niet door hebben hoe een deel van de bevolking leeft, en dat dat niet altijd een keuze is.

Peppabig, Paardenbloem, jufD en 9 anderen vinden dit leuk.
  8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dit precies. Mensen die van weekbudgetten moeten leven met een heel gezin, afhankelijk zijn van een voedselbank, zelfs €1,50 per maand kan veel zijn dan.

Marbloempje, baby90, Zoe123 en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Snies

Snies Fanatiek lid

22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Ik koop die dingen vaak in de aanbieding en dan direct een voorraadje op gaan ze toch wel.
    Zo heb ik altijd redelijk wat tampons en maandverband in huis voor weinig geld.
    En wanneer ze bijna op zijn dan bij de eerste de beste aanbieding haal ik ze opnieuw. En dan gebruik ik nog wel merk tampons en maandverband..

En voor de jongeren die thuis wonen.. Waarom moet je dat zelf betalen? Mijn moeder werd in die periode ook nog gewoon ongesteld en dat was iets wat gewoon altijd gehaald werd bij de boodschappen en aangevuld thuis in de wc lag. Hoort bij het vrouw zijn toch?
    Nu ik niet meer thuis woon vind ik dat ook gewoon onder de boodschappen vallen en mocht ik nog een dochter krijgen hoeft zij dat pas zelf te betalen wanneer ze op zichzelf woont.

Net zo dat paracetamol, neus spray, hoestdrank etc maandelijks werd bij gevuld in de medicijnen kast en dat onder de boodschappen viel en als we last hadden dat niet zelf hoefde te kopen.

En ons zakgeld mochten we juist opmaken aan anderen dingen zoals uitgaan of kleding.
    Anders mocht ik deel van mijn zakgeld opmaken aan tampons etc terwijl mijn broertje dat geld aan andere dingen kon uitgeven. Dat zou ik echt krom vinden alsof ik er om vraag om te menstrueren. :rolleyes:

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. Zwierezwaai

In de gezinnen waar er geen geld voor maandverband of tampons is, is er ook geen geld voor zakgeld...

mapepejo en baby90 vinden dit leuk.
  11. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Als je ouders er geen geld voor hebben of geen interesse in jou hebben, dan zul je die spullen inderdaad zelf moeten kopen. En ik ben ervan overtuigd dat er bij mij in de buurt genoeg kinderen wonen die helemaal geen zakgeld krijgen. Die krijgen namelijk ook vaak geen ontbijt, er zijn kinderen die (nog) geen winterjas hebben en tussendoortjes zijn een uitdaging. En er zijn genoeg ouders waarvan ik vermoed dat het komt ivm issues met hun prioriteiten, maar er zijn er ook genoeg die het echt niet hebben.
    Tegelijkertijd vind ik het wel een lastig verhaal omdat deze producten in Nederland echt goedkoop zijn. Het gaat bij een normale menstruatie om €1-€2 per maand. Dan lijkt mij 9% wel veel.

12. Snies

Snies Fanatiek lid

22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Dan nog snap ik het niet helemaal als bijvoorbeeld ouders er geen geld voor hebben. Die moeder heeft het toch ook nodig? Het is toch een basis behoefte van de vrouw? Dan zorg je toch dat dat wel kunt kopen en dan maar een keer geen zak chips of pakje sigaretten (als voorbeeld he) je weet toch dat je normaal gesproken 1x in de maand ongesteld wordt en vaak ook wanneer dan hou je die 2 euro toch even apart?:confused:
    Vind dat echt moeilijk te begrijpen, maar wel triest..

Marbloempje en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  13. Zwierezwaai

Die moeder zit waarschijnlijk zelf ook zonder. En ja de rest denk ik ook wel eens maar niet iedereen met geldprobleem koopt wel lekkers of rookt/drinkt. Dat zijn echt vooroordelen.

Marbloempje, baby90, Zonnestralen en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Er zijn in Nederland ook gezinnen die niet elke dag geld hebben voor een warme maaltijd of niet in staat zijn iedere dag een ontbijt op tafel te zetten.

En natuurlijk zitten daar ook mensen bij die niet met geld kunnen omgaan. Maakt dat het dan minder erg?

Misschien een idee dat de voedselbank voortaan per vrouwelijk gezinslid in de vruchtbare leeftijd standaard maandelijks 2 pakken bij sluit.

Marbloempje, baby90, Athina en 9 anderen vinden dit leuk.
  15. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Dat laatste dacht ik ook al aan.

16. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Hier in de wijk staan een aantal voedsel pentry's. Ik zal vanaf nu wekelijks daar een pakje tampons en maandverband in gaan stoppen, hopelijk dat ik daar dan ook mensen mee help.
    Ik koop mijn boodschappen er al op zodat er elke week potgroente en maaltijdmixen en rijst en of pasta in gaan maar dan voeg ik dit wel toe.

toch3, MyMiracle, Syane en 14 anderen vinden dit leuk.
  17. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Natuurlijk zijn er in Nederland gezinnen die schrijnend leven, maar niet 9-10% van de gezinnen..

Dat zou betekenen dat 1/10 van de Nederlandse gezinnen aan de onderkant van de wereldwijde armoedegrens zit, want daar hrb je het over bij €2 per maand niet kunnen missen.

En als we realistisch bekijken is dat echt niet waar. Incidinteel misschien nog wel zo erg, vrijwel in alle gevallen veroorzaakt door hoge schulden, en niet door het missen van minimale inkomen. Maar geen 10%

Champetter, Athina en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  18. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.561
    1.863
    113
    Vrouw
    Hoorde het gister op de radio, vind het toch wel schokkend! Dat sommige gewoon een luier, wc papier of lappen stof gebruiken.

Wij hadden het vroeger al op voorraad, en ik heb nu ook altijd een hele voorraad. Het was zelfs zo erg dat ik in mijn zwangerschap van jongste gewoon elke maand het ophaalde :oops: puur automatisme. Ik heb geen dochters maar als ik die wel had dan kocht ik dat gewoon (ik heb het immers ook nodig) dat hadden ze niet van hun zakgeld hoeven te halen.

Wij hebben jaren terug in de schuldsanering gezeten maar ik zorgde wel altijd dat ik maandverband/tampons in huis had, net als de luiers en voeding van de oudste. De rest kwam daarna wel.

19. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    Maar het gaat toch niet over 9% gezinnen? Het gaat over 9% van de vrouwen in een bepaalde leeftijdscategorie. Dus een groot arm gezin met meerdere meiden, dan gaat het niet over €2 in de maand, maar een stuk meer. Wij zijn hier met 3 menstruerende dames in huis. Het maandverband vliegt hier de deur uit...

20. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ja maar 9% is echt heel erg veel. Wetende dat een hele groep (in elk geval de daklozen) gewoon gratis tampons kunnen krijgen.

Wat ik wel bizar vind is dat ac gratis is dus ze kunnen een mirena gratis laten plaatsen onder een bepaalde leeftijd. Maar tampons zouden niet kunnen.

Maar echt 9% van de jonge vrouwen... gaan ze dan niet naar school, geen stufi? Enz enz?

ik vind het appart. Juist de jonge generatie zou niet zonder geld hoeven te zitten waneer ze gewoon naar school gaan.

Deel Deze Pagina