Goedenavond, Ik heb een aantal vragen. Ik heb vanmiddag te horen gekregen dat mijn contract niet wordt verlengd en afloopt eind december. Nu is het zo dat ik al een aantal maanden in de ziektewet loop ivm problemen betreffende mijn zwangerschap en andere problemen die niet met mijn zwangerschap te maken hebben. Ik ben momenteel 32 weken zwanger. Ik weet dat mijn loon op dit moment word betaald door het uwv. Maar ik vraag mij af hoe het straks gaat qua zwangerschapsverlof. Wordt dit nu ook betaald door het uwv? Moet ik daar verder nog iets voor doen? En hoe zit het straks na mijn zwangerschapsverlof als ik nog steeds arbeidsongeschikt ben. Kan ik dan een ww aanvragen? Niet onbelangrijk om te vermelden is dat ik op dit moment nog rijksambtenaar ben. Mijn leidinggevende heeft een plan van aanpak opgesteld ivm wia. Ik weet niet of u nog iets heeft aan deze info. Ik hoop dat u mijn vragen kunt beantwoorden. Alvast bedankt, MvA
Beste MvA, Wat rot dat je contract niet verlengd wordt! Je wilt weten hoe de Ziektewet over kan gaan in een zwangerschapsuitkering en wat er na je zwangerschapsverlof moet gebeuren als je nog ziek bent. Wanneer je voorafgaand aan je zwangerschapsverlof in de Ziektewet zit, start je verlof zes weken voor de uitgerekende datum. De aanvraag moet nog wel worden ingediend. Dit kan ongeveer twee weken voor de ingangsdatum van je verlof. Ben je op dat moment nog in dienst bij je werkgever? Dan moet je werkgever de zwangerschapsuitkering voor je aanvragen. Ben je op dat moment al uit dienst? Dan kun je jouw zwangerschapsuitkering telefonisch aanvragen door te bellen met UWV Telefoon op 0900-9294. Je geeft aan dat je nu in de Ziektewet zit. Wordt deze via je werkgever betaald of direct op jouw rekening? Als het nu via de werkgever gaat, is het belangrijk te melden dat je uit dienst gaat. UWV kan de betalingen dan direct op jouw rekening overmaken. De werkgever kan dit aan UWV doorgeven door een ziek uit dienst melding te doen. Ben je na afloop van je zwangerschapsverlof nog ziek? Dan kun je jezelf op de dag na je verlof telefonisch ziek melden bij UWV. Als je niet meer ziek bent en nog geen nieuw werk gevonden hebt, kun je een WW-uitkering aanvragen. Dit kun je doen via www.werk.nl. De aanvraag kun je ongeveer een maand van te voren indienen. Denk er aan dat je jezelf in dit geval ook inschrijft als werkzoekende. Ook dit kan via www.werk.nl. Het plan van aanpak WIA is iets dat de werkgever evengoed moet opstellen. Dit wordt gebruikt wanneer je op een later moment WIA aanvraagt. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare