Verplichte bedenktijd abortus afgeschaft

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Juul75, 26 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Ik vind de verplichte bedenktermijn voor vrouwen ook betuttelend. Zeker als je bedenkt dat dit in het leven is geroepen door voornamelijk mannen. Ik heb het even opgezocht, maar tentijde van het ontstaan van de abortuswet zaten er maar twee vrouwen in de regering en maar 19% vrouwen in de Tweede kamer.

Het verdwijnen van de verplichting betekent natuurlijk niet automatisch dat de bedenktijd verdwijnt. De ene vrouw pakt uit zichzelf al die bedenktijd en heeft genoeg aan een paar dagen. De andere vrouw gaat wat sneller en komt er in gesprek met een kundige arts achter dat ze inderdaad de juiste beslissing neemt. En er zullen vast ook vrouwen zijn die helemaal tegen het advies van de arts in zal gaan, om wat voor reden dan ook. Maar dat hou je toch en het lijkt mij niet dat we daarvoor een wet in het leven moeten laten die alle andere vrouwen ernstig te kort doet. En wellicht dat daar uiteindelijk een andere oplossing voor kan worden bedacht.

Laat wat nodig is over aan de deskundige begeleiders en met name aan de vrouwen zelf en niet aan een door mannen in het levengeroepen wet.

Elsss, ClaireDeLune, Zuul en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. SAARC

SAARC Fanatiek lid

16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Vervelend dat je deze ervaring hebt gehad, in mijn ogen is dat net zo goed niet baas in eigen buik zijn en dat zou niemand mee moeten maken.

Verder probeer ik niemand woorden in de mond te leggen. Ik vroeg mij alleen af of we terug willen naar een tijd waarin abortussen illegaal waren maar nog steeds gebeurde. Alleen dan zonder de juiste medische behandeling en hygiëne. Dat is in mijn ogen niet iets waar we naar terug zouden moeten willen gaan.

Ook zit er tussen een positieve test en een abortus zit over het algemeen al meerdere dagen, 5 extra dagen die verplicht zijn is in mijn dagen onnodig. Als je die tijd wel wil kan dat nog steeds. Het is alleen niet meer verplicht van bovenaf.

Zuul en Saartje33 vinden dit leuk.
  3. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Het is natuurlijk wel van een wezenlijk tussen verschil of je tegen abortus bent of tegen het volledig afschaffen van de bedenktermijn. Dat 5 dagen lang is ben ik wel met je eens. Maar 24-72 uur is in elk geval in mijn ogen geen overbodige luxe.

4. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik vind het vooral bijzonder dat zo’n ingreep dezelfde dag mogelijk kan zijn als de dag van de uitleg over een abortus.

Als jij als vrouw je wil laten steriliseren dan kom je eerst bij de huisarts, die legt je het een en ander uit. Vervolgens kom je by de gynaecoloog die legt je de voors en tegens uit en wanneer dat oke is word je ingepland.
    De termijn tussen de uitleg en ingreep is bij heel veel dingen niet vastgelegd, maar die is er automatisch eigenlijk al. Tenzij je daar ter plekke ligt dood te gaan.

Het bijzondere is dat er voor deze ingreep dus speciale klinieken nodig zijn omdat de gemiddelde gynaecoloog er liever voor past om een ‘oepsie’ weg te halen. Als het om medische redenen is dan kan je uiteraard wel gewoon in een ziekenhuis terecht.

Gewooniemand vindt dit leuk.
  5. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Volgens mij komt het zelden voor dat een vrouw met een positieve test in haar handen staat en dezelfde dag nog een afspraak kan hebben bij een abortuskliniek. Dus ook hier zal al automatisch bedenktijd ontstaan. Maar dan nog vind ik dat aan de vrouw zelf. En een goede begeleiding met advies op maat lijkt mij veel zinvoller dan een verplichtte wachttijd.

En verder lijkt mij dat het ontstaan van abortusklinieken eerder zijn oorsprong vindt in het feit dat het ooit illegaal was, dan dat het komt door gynaecologen die er voor passen. Er is nog een hele lange periode geweest waarin abortus illegaal was, maar wel gedoogd werd. En dus waren daar die abortusklinieken voor nodig.
    Heeft imo dus alles met vrouwonvriendelijke wetgeving te maken en niet met onwillige gynaecologen.

Elsss, HappyRabbits, ClaireDeLune en 6 anderen vinden dit leuk.
  6. Paarsei

Paarsei Lid

30 jul 2020
    74
    108
    33
    Vrouw
    Cute maar zo werkt het niet. Je kunt voor een abortus sowieso in het ziekenhuis terecht. Dan kost het je alleen je eigen risico en kan het niet anoniem mocht je dat willen. Gynaecologen doen het dus ook gewoon.

Je kunt helemaal niet dezelfde dag terecht. Er zitten minimaal 4 á 5 dagen tussen, soms meer dan een week. Als je dan je afspraak hebt heb je eerst een gesprek met een verpleegkundige die goed doorvraagt of je er zeker van bent. Ook krijg je dan een echo. Ze benadrukken dat mocht er lichte twijfel zijn je je elk moment kunt terugtrekken. Je zit er sowieso ongeveer de hele ochtend en mag altijd een nieuw gesprek aanvragen of de afspraak verzetten.

Kolibrie2 en littlemunchkin vinden dit leuk.
  7. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    cute nog wel. Duidelijk dat je er zelf geen ervaring mee hebt!

Ah juist nou een abortus in het ziekenhuis dat kan niet. Officieel wel maar we wijzen je gewoon de deur (eigen ervaring) en je krijgt geen gesprek met een verpleegkundige maar met een arts in de kliniek.

Malbec vindt dit leuk.
  8. Paarsei

Paarsei Lid

30 jul 2020
    74
    108
    33
    Vrouw
    Ik heb die ervaring juist wél

9. Paarsei

Paarsei Lid

30 jul 2020
    74
    108
    33
    Vrouw
    https://www.stimezo-zwolle.nl/

De intake was bij de verpleegkundige. Daarmee had ik het gesprek over de keuze die ik had gemaakt, de anticonceptie die ik daarna zou willen en de uitleg van de behandeling. Daarna de afspraak voor een echo met de arts die opmerkte dat "ik duidelijk mijn keuze weloverwogen had gemaakt" en of dat klopte. Daarna heb ik nogmaals een gesprek gehad met de verpleegkundige nav de echo (door mij gevraagd) en toen vond de behandeling plaats. Vooraf had ik uitgezocht hoe het zat in mijn ziekenhuis. Daar kan het dus wél. Misschien werk jij in de biblebelt dan, maar dit is mijn ervaring.

10. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Van rijksoverheid.nl:

Abortus door kliniek of ziekenhuis met vergunning
    U kunt een abortus alleen laten uitvoeren bij een abortuskliniek of een ziekenhuis met een vergunning van het ministerie van VWS. U kunt zelf contact opnemen met een abortuskliniek. U kunt ook uw huisarts vragen om een doorverwijzing naar een abortuskliniek of een ziekenhuis.

Misschien trof jij een ziekenhuis zonder vergunning, of juist die gyneacoloog die ervoor past. Want er zal vast een enkeling zijn of meer in bepaalde regio’s. Maar dat is dus niet overal aan de orde.

Syane en femkes vinden dit leuk.
  11. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ze gaven mij aan geen tijd te hebben voor die onzin, daar was een abortuskliniek voor.

Maar goed, lang geleden en uiteindelijk ook geen abortus uit laten voeren.

12. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik ben bij casa in den haag geweest toen voor een gesprek. Maar goed de behandeling nooit uit laten voeren. Gesprek was met een arts. Maar dat zal dan verschillend zijn per organisatie

13. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Dat kan, maar dat is maar 1 ervaring en daarmee niet tekenend voor de rest van de ziekenhuizen.

Wel vervelend dat ze het zo naar jou toe hebben benoemd. Behalve onnodig kwetsend is dat ook rete onprofessioneel…

Novi, Kolibrie2, Neuzeke en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. Taiga

Taiga Fanatiek lid

28 apr 2019
    1.419
    2.207
    113
    Ik vind maatwerk een hele goede vooruitgang!

Mijn man heeft een vasectomie laten doen en ik weet toch zeker dat ik niet nog eens een zwangerschap door wil maken.

Ik zou het dus niet heel tof vinden als ik terecht kan bij een kliniek/ziekenhuis (=wachttijd) en dan nog eens 5 dagen verplicht moet gaan bedenken of ik dit wil.

SAARC en femkes vinden dit leuk.
  15. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.825
    18.545
    113
    Vrouw
    Maar zou dat niet weer een heel andere situatie zijn? Denk dat er bij medische redenen, waarvoor je onder controle staat bij een arts, sowieso bedenktijd zit.

16. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.825
    18.545
    113
    Vrouw
    De bedenktijd betekent toch niet dat er helemaal geen abortus mogelijk is. Vrouwen zijn nog steeds baas over eigen buik. En ik heb daar verder ook niks tegen. Ik zeg altijd maar 'liever geen kind, dan een ongewenst kind'. Al vind ik wel dat er opgepast moet worden dat de drempel niet te laag wordt. 'Achja keer onveilig vrijen maakt niet uit, kunnen het toch zo weer weg laten halen'. Terwijl het volgens mij best een ingrijpend iets is.

17. SAARC

SAARC Fanatiek lid

16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Dat klopt. Dat een abortus nog mogelijk is
    De verplichte bedenktijd betekend wel dat iemand anders beslist hoelang je er over na moet denken en beïnvloed ook de soort ingreep. Hoe vroeger, hoe minder ingrijpend het is. (Medicatie ipv een andere ingreep bijvoorbeeld).
    Merendeel van de vrouwen denken heus wel na en je mag nog steeds bedenktijd vragen of krijgen maar niet meer verplicht. Het was een regel bedacht door mannen die in de praktijk vrouwen in de problemen bracht. En ik ben blij dat dat is veranderd.

Zuul en femkes vinden dit leuk.
  18. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.825
    18.545
    113
    Vrouw
    Ik heb er verder niet zo'n sterke mening over eigenlijk, ben best neutraal als het om abortus gaat. Het is inderdaad zoals je zegt dat bedenktijd nog altijd mogelijk is, het is dan enkel niet meer verplicht.

19. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.716
    113
    Idealiter zou de intake bij een abortuskliniek zijn met een arts, psycholoog en maatschappelijk werker, om de redenen en omstandigheden samen met de vrouw goed in kaart te brengen en zo te evalueren of abortus de beste optie is, of ze er mentaal klaar en/of genoeg overtuigd voor is, en of er mogelijk meer nazorg of andere zorg nodig is. Dit team kan dan ook besluiten of de procedure gelijk in gang gezet kan worden, of dat de vrouw nog bedenktijd/een tweede gesprek nodig heeft.

Gewooniemand, Sado, citroenrasp en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Anne2019

Anne2019 Fanatiek lid

14 apr 2019
    1.902
    2.692
    113
    Sterkte, kan ik wat voor je betekenen?

Deel Deze Pagina