Ja of 24 uur. Ik ben je ook wel van mening dat er even mogelijk moet zijn het gesprek te laten bezinken. Ook als je je wilt laten steriliseren als man of vrouw zit er tijd tussen het eerste gesprek met de arts en de ingreep. Overigens wat veel mensen niet weten. Die 5 dagen gaan ook in wanneer je eerst met je huisarts hebt afgesproken. En hebt gesproken over de abortus.
Ik heb stage gelopen in de vrouwenhulpverlening, een jaar lang dagelijks verhalen en informatie over mishandeling, incest, verkrachting, onveilige situaties, niet kunnen vluchten ivm geen verblijfsvergunning, geen geld, geen mogelijkheden. Er waren genoeg vrouwen die met moeite lang genoeg aan de blik van hun partner konden ontsnappen om 1 keer naar een abortuskliniek te gaan, maar een tweede keer niet meer lukte. Buitenlandse vrouwen die niet lang genoeg in Nederland kunnen blijven voor die dagen, vrouwen die hun zwangerschap met moeite verborgen kunnen houden,moeten nog langer wachten, met alle risico's van dien. Dat is de andere kant van verplichte wachttijd en druk. Niet dat ze 5 dagen langer de tijd hebben om hulp te vragen, maar 5 dagen langer tijd om stress te ervaren dat het ontdekt wordt,5 dagen extra druk en mishandeling, 5 dagen extra risico om weggestuurd te worden naar land waar je ouders vandaan komen omdat je de familie te schande hebt gebracht. Die kant vergeet jij nu ook. Als de beroepsgroep aangeeft dat zij het verdwijnen van de termijn goed vindt, er onderzoek en aanbeveling hiertoe is gedaan, waarom zou dat dan niet kloppen?
Nu leg je me woorden in de mond die ik absoluut nergens heb gezegd. Ik zeg namelijk nergens dat het helemaal niets is of moet zijn, maar dat het aan de vrouw is om te beslissen hoeveel en of ze een bedenktermijn nodig heeft. Weg met de verplichting dus, en niet per se met de bedenktijd. Het ‘alles of niets’ gevoel komt juist uit de kant van de voorstanders van de verplichting. Ik heb nog geen enkele reactie gelezen van iemand die tegen de verplichting is, dat de bedenktijd er niet mag zijn. Hooguit dat het dus aan de vrouw is om daar zelf over te beslissen.
Ik leg je helemaal niets in de mond. Ik citeer jou maar mijn vraag is in zijn algemeenheid, wellicht dat dat niet duidelijk was. Ik heb zelf nog nooit in zo’n situatie gezeten gelukkig maar ik kan mij voorstellen dat je je totaal in paniek voelt hoe kun je dan nog zelf beslissen of je de juiste beslissing maakt in blinde paniek. Ik zie de bedenktijd juist als een stukje bescherming al vind ik dus 5 dagen wel lang.
Maar je loopt niet direct na een positieve test een abortuskliniek in. Daar moet je gewoon een afspraak maken, dus je hebt automatisch wachttijd
5 dagen vind ik zelf ook te lang. Ik vraag enkel hoe je maatwerk ziet bij de andere groep vrouwen Want hoe het nu gaat zijn is dat er alsnog 1 groep buiten de boot gaan vallen en dat is toch eigenlijk te belachelijk voor woorden. Natuurlijk zegt die beroepsgroep dat, een andere groep zal weet wat wat anders zeggen. Nogmaals. Ik ben absoluut niet tegen een abortus maar ik vind wel dat het een overwogen keuze moet zijn en niet handelen in blinde paniek. Daarom vind ik het geen goede ontwikkeling, 5 dagen vind ik echt veel te lang. Maar een bedenktijd moet er wel zijn of er moet een duidelijke lijn zijn voor het maatwerk, maar dat lijkt mij erg moeilijk voor vrouwen die onder druk staan of in blinde paniek zijn. Ik heb het gevoel, en dat had ik bij de 5 dagen ook al, dat er altijd een groep buiten de boot valt en dat moet veranderen en naar mijn idee doe je dat niet (enkel) door de 5 dagen eraf te halen.
Wellicht valt daar dan winst in te behalen. Een afspraak maken. Pas minimaal 2 dagen later de afspraak en tussendoor nog gesprek oid. Ik noem maar wat hoor, ik hoef het gelukkig niet te bedenken.
Dan kijken we er dus fundamenteel anders tegen aan. Een verplichte bedenktijd zie ik, om al een heleboel eerder genoemde redenen, vooral als last en als betuttelend. En daarbij is al meerdere malen benoemd dat er automatisch al een bedenktijd zal zijn, doordat je niet binnen een paar uur een positieve test én op afspraak bij een abortuskliniek kan zitten. En al die vrouwen waarbij het echt een extreme last is om een verplichte bedenktijd te moeten ondergaan, worden constant vergeten bij alle tegenargumenten van de afschaffing van de verplichting. Je zal nooit alle schrijnende gevallen kunnen ondervangen, maar het lijkt mij dat de schrijnende gevallen vele male groter zijn bij de verplichte bedenktermijn dan andersom. https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/actualiteit-opinie/columns/column/de-vermeende-lichtzinnigheid-van-abortus.htm https://rutgers.nl/nieuws/abortuswet-kan-vrouwvriendelijker/
Ik heb geen eigen ervaring hiermee. Persoonlijk ben ik wel voor de bedenktijd. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat een "automatische bedenktijd" vanaf de positieve test tot aan het gesprek (gelijk met uitvoering van abortus) anders is dan een wachttijd tussen een gesprek en de uitvoering in. Je bent dan fysiek in de kliniek geweest, hebt er met een professional over gesproken, weet wellicht beter hoe er te werk gegaan wordt, enz. Ik kan me goed voorstellen dat je er dan mogelijk anders over gaat denken. Dat blijkt denk ik ook wel uit de vrouwen die zich in de bedenktijd nog wél bedacht hebben.
Ik ben het helemaal met je eens! Ik vind het geen goede beslissing. Kleine edit: ik lees dat het maatwerk wordt, dat is dan wel iets minder erg dan het helemaal afschaffen.