Ik ga werken op kerstavond en eerste kerstdag. Vind kerst op zich wel gezellig ,maar wat me de laatste jaren tegenstaat is de verplichting om bij mensen langs te komen. Mijn oma is echt kattig een paar dagen als ik zeg dat we niet kunnen komen.. Schoonouders zijn er ook niet blij mee. En mijn ouders zijn het wel meer gewend als we niet kunnen. Ik en mijn jongste broer werken in de horeca en mijn oudste broer zit vaak in het buitenland voor zijn werk. 3 jaar geleden zijn we met z'n tweetjes met kerst in een hotelletje gaan zitten en hebben het superelaxed gehad, misschien dat we dat volgend jaar wel weer doen.
Hier geen gezeur van schoonouders! Wij gaan een van de kerstdagen naar mijn ouders. Zijn ouders zijn gescheiden, de ene is altijd in het buitenland van november tot maart, mist daardoor ook mijn mans verjaardag altijd. De ander viert het alleen met zijn nieuwe gezin, dus wij krijgen nooit een uitnodiging.
hier is 1e kerstdag petekindje van mn vriend jarig. is anderhalf uur heen rijden en anderhalf uur terug. het hele huis zit barstensvol (als het niet buiten in een tent is) er word gerookt, gezopen en de hele tijd luide nederlandstalige muziek gedraait) je krijgt nik s te eten. terwijl ze wel willen dat je van 2 tot 8 er bent. dit is het laatste jaar dat we er heen gaan. (of we gaan dit jaar niet eens)
Op kerstavond gaan we altijd naar mijn familie (met kado'tjes en al) 1e kerstdag voor onszelf 2e kerstdag naar me schoonfamilie (uit eten) En met oud en nieuw doen we elk jaar wat anders. Vind het eigenlijk best gezellig
ja af en toe hebben wij er ook geen zin in eigenlijk zouden we dit jaar naar centerparcs gaan met kerst om eens helemaal alleen te zijn zonder al die bezoekjes...met 3 kinderen is het best een opgave die bezoekjes en ik merk aan de kids dat ze er echt een week van moeten bij komen va al die indrukken. Maar omdat vorige maand alles in huis in 1 keer kapot ging...komen we er toch niet onderuit
Heb er ook echt een hekel aan bah! Toen ik net met mn man ging zei mn schoonmoeder al en met de 1e kerstdag moeten jullie verplicht hier komen...pardon?? Ook mijn ouders verwachten dat we een van de dagen komen dus ook wij hebben nooit een dag voor onszelf. En tot vorig jaar moesten we op kerstavond ook altijd naar mijn ouders thuis om pakjes te doen, dat doen we niet meer hoor. Ik wil de kerstavond lekker voor ons drietjes straks houden. Vorig jaar voor het eerst kerstavond met zn tweetjes gevierd en dat was heerlijk. Samen uitgebreid gekookt en spelletjes gedaan en all you need is love gekeken, heerlijk relaxed. Mijn ouders wonen op 10 minuten afstand dus we hoeven dan niet heel de dag te blijven, mijn schoonouders wonen 1,5 van ons vandaan dus dan verwachten ze ook dat we een hele dag blijven en meestal gebeurt dit dan ook want de andere kinderen komen ook en die blijven wel de hele dag....*zucht* fijne kerst
ik heb een hekel aan de "verplichte familiedagen" . Mijn ouders zijn gelukkig in het buitenland met de feestdagen en mijn schoonouders hebben we na 1 ellendige rotkerst ( ruzie tussen man en zijn broer) vorig jaar meegedeeld dat de kerst ook voor ons leuk moet zijn en dat we die dagen met ons gezin doorbrengen. Dit jaar werden we weer uitgenodigd.. en dat zijn dan van die dagen van smorgensvroeg voor het ontbijt.. tot savonds laat.. bleeeh.. en dat heb ik netjes afgewimpeld. Het word gevierd bij mijn schoonbroer en die woont dicht genoeg bij om smiddags wel even binnen te wippen voor koffie als we zin hebben. maar kerst is voor mijn gezin.. als we geen zin hebben om uit de pyjama te komen maar lekker met bord op schoot voor de TV foute kerstfilms te kijken.. dan doen we dat.
Ah bah die stomme verplichte dagen. Hebben we hier ook nog te maken met gescheiden ouders, waarvan elk vindt evenveel recht op ons bezoek te hebben. Iedereen woont ook nog vreselijk verspreidt door het hele land, dus dat betekent vier dagen lang het hele land doorrijden en jezelf vol eten. De ene ouder probeert uiteraard altijd de andere ouder te overtreffen. Echt zo gezellig de feestdagen ...
Ik heb dit probleem ook al jaren... een (schoon)familie die dol is op de feestdagen, terwijl ik zelf op die dagen het liefst in bed blijf liggen. Ik heb werkelijk waar een bloedhekel aan kerst, en dat is vooral vanwege die verplichte bezoekjes, dat georganiseer, en dat eeuwige schuldgevoel dat je naar iedereen toe hebt. Want als ik op eerste kerstdag naar mijn schoonouders ga (wat traditie is), en op tweede kerstdag naar mijn vader, dan voel ik me schuldig omdat tweede kerstdag toch de 'mindere' dag is...belachelijk! MAAR! Dit jaar is er een hele bijzondere situatie ontstaan. Mijn vriend, schoonouders en halve schoonfamilie zitten door omstandigheden in het buitenland met kerst, en ik en mijn zoontje zijn alleen thuis! Een ander zal mij misschien heel zielig vinden, maar ik heb me toch een zin in de kerstdagen nu! Hahahahaha Ik ga lekker een kerstboompje neerzetten, en knus met mijn kleine knul onder een dekentje kerstfilms kijken. Misschien een kort bezoekje aan mijn vader afleggen, maar meer niet. Ik kijk er nu al naar uit!
Elk jaar is het altijd hetzelfde.. 2 soms 3 dagen gourmetten en dan bomvol zitten en bijna een week aan de diarree zitten van al dat eten hahaha! Dit jaar wil ik het anders.. Mijn familie (vader en vriendin) gaan op vakantie, heerlijk! En schoonfamilie hopelijk uit eten, als is het maar wokken ofzo.. Een keer iets anders zou wel leuk zijn! Ach we zien het wel. En dit jaar hopelijk met oud en nieuw een keer thuis met vrienden, familie hebben we dan weer genoeg gezien met verjaardagen en kerst in december hahaha..
Wegens omstandigheden waren we er 2 jaar achter elkaar met kerst niet (in het buitenland) maar dit jaar moeten we er toch aan geloven... En dan vooral de schoonfamilie, aaaaaargh... Verjaardag daar deze week was alweer een hel en dan kan je na 2 uurtjes weg, maar kerst is fijn een hele dag :x De kinderen van zijn broer eisen alle aandacht op (kunnen die guppies niks aan doen) maar opa en oma zijn TOTAAL geobsedeerd, tot het ziekelijke aan toe, geen normaal gesprek te voeren. Pfffffffff als ik er nu al aan denk......... Kan het niet eens echt uitleggen hoe het er dan aan toe gaat.. Mijn paps nodigen we denk ik lekker bij ons uit, die geeft er ook allemaal niet zo om
Bij ons was het de gewoonte om 1 kerstdag bij de ouders te doen, 1 kerstdag bij de schoonouders en dan met oud en nieuw de nacht zelf bij de 1 en dan overdag naar de ander.... EN dan moesten we ook nog naar een opa en oma en naar de andere oma... Ik werd er helemaal gek van, aangezien ik ook 1 van de 2 altijd moet werken. (zorg) En dan al dat geregel, heen en weer rijden enz... (Wonen allemaal ver weg, behalve mijn schoonouders) Geen moment voor jezelf terwijl het in mijn ogen ook een beetje gaat over het terugkijken op het afgelopen jaar en vooruitblikken naar het volgende... Maar daar kreeg ik gewoon de kans niet voor omdat ik het te druk had met "opzitten en pootjes geven". Dus hebben een paar jaar geleden, al voor we kinderen hadden gewoon aangekondigd dat we het zo dus niet meer doen. We hebben gezegd: "We houden 1 kerstdag voor onszelf en oud en nieuw vieren we op onze manier, geen discussie mogelijk" (Niet zo bot, maar daar kwam het wel op neer, anders valt het kwartje bij mijn familie echt niet) Nieuwjaarsdag gaan we vaak wel even langs bij mijn familie, daar zijn mijn opa en oma dan ook en we eten dan bij mijn schoonmoeder, waar we ook iedereen zien. Kerst vieren we door ook 1 middag bij mijn moeder te zijn, daarna rijden we naar mijn schoonmoeder en eten we daar. Die volgorde is ontstaan uit praktische overwegingen, zij heeft de ruimte om alle 5 de kleinkinderen in bed te kunnen leggen. Mijn moeder heeft ook 5 kleinkinderen, maar zij heeft geen ruimte om ze allemaal van een bed te voorzien. En zo kunnen wij ook gezellig natafelen en hoeven we niet persè om 19.00 thuis te zijn.En mijn schoonmoeder woont maar een kilometer bij ons vandaan, als het nodig is kunnen we naar huis kruipen... (al denk ik dat dat dit jaar dan wel even gaat duren, aangezien Jitte dat nog niet kan.. )
Hier een hekel aan de verpichte familie uitjes zoals de verjaardagen. De sint avond vind ik nu nog niks aan zonder een kleine. Je zit daar maar beetje bij. Vind het echt en feestje voor kinders. Kerst vind ik 1 dag prima. Dus de hele fam. in dag en dan hebben we nog een kerst dag voor ons zelf. Hier is het met kerst kado's uitdelen en courmetten en idd jezelf helemaal vol eten
Wij hebben hier nooit zo aan meegedaan. We zijn altijd 1 kerstdag thuis. En de andere mag door anderen volgepropt worden maar wij willen gewooon ook 1 kerstdag met ons gezinnetje zijn. En als anderen dit niet begrijpen dan is dat toch echt pech voor hun hoor! Kom nou je laat je leven toch niet door anderen bepalen. Deze kerst zijn we eer gewoon helemaal niet. We gaan lekker met ons gezin naar duitsland.
Tell me about it... met sinterklaas begint het gedonder al, want iedereen wil de 1e intocht van Louise meemaken. Volgens mij is het de intocht van sinterklaas, maar goed... en ik HAAT dat. Je bent weer de halve dag onder de pannen, want schoonouders komen van ver dus gaan niet alleen voor de intocht hier zitten, nee, die blijven weer de hele dag. Ik heb daar echt HELEMAAAAAAAAAAAAAAAAL geen zin in!
Hier precies het verhaal van TS, maar dan andersom. Ik voel het niet als een verplichting, vind het juist gezellig (ook niet verder vertellen, mn schoonouders zijn misschien nog wel de leukste van het stel ) Mijn man vindt het alleen verschrikkelijk... die kan zich nu al helemaal druk maken over het heen-en-weer gereis en alles wat erbij komt kijken. En ja, ook mijn ouders zijn gescheiden dus da's weer een extra huis om te bezoeken Wij hebben als compromis bedacht dat we sinterklaas THUIS vieren (en iedereen die langs wil komen voor Emma's eerste pakjesavond is welkom, dan zullen mn vader en mn moeder maar even tegen elkaars hoofd aan moeten kijken, zetten ze zich maar overheen ) en met kerst wordt t kerstavond naar mn vader, een dag thuis en een dag naar mn moeder. Schoonouders hebben al gevraagd of we in de week erna gewoon een keer langskomen zodat het niet te druk is.. geweldige mensen!
Herkenbaar verhaal.. Wij doen altijd als de boom staat, dan mag mn zoontje boodschappen doen, (geweldige menu`s krijg je dan.. toastjes met pasta, of wat maar in hem op komt) en gaan we lekker op de bank een filmpje kijken, dat is eigenlijk vooral mn kerst momentje.. Met de kerst zelf, gaan we het ene jaar 1e andere jaar 2e, om verwarring te voorkomen, hebben we dat zo maar besloten, naar mn ouders, waar we vrij zijn, te komen of niet, hoe lang enz, Maar mn moeder is nu al druk bezig te verzinnen wat we gaan doen.. hebben ook een keer gesjoelt en pannenkoeken gegeten, gewoon vrijblijvend en gezellig, das de hoofdgedachte. Met mn schoonouders (goh..) ligt het wat anders.. die vinden 2e kerstdag al eigenlijk niks.. want 1e is toch DE dag.. (mij zou het een worst wezen maar goed) En nou jah.. vorig jaar, wilde ik daar echt niet eten, ivm mn dochter, word al gestressed als ik dr aandenk.. En wat het dit jaar word? zoals de situatie nu is, hebben we denk ik 1e kerstdag lekker voor ons zelf Jammer dat het zo moet gaan, als ze me namelijk zouden laten, zou ik er best gewoon gezellig de hele dag heen willen.. Maar ik vind bezoek wel leuk, of op bezoek gaan, als het maar mogen is en niet moeten.. daar doe ik niet aan.
Bij ons is het ook een volle agenda, maar wij weten gelukkig altijd wat ons te wachten staat. 1e kerstdag om en om bij ouders of schoonouders. Schoonouders zijn dit jaar aan de beurt. Dan gaan we of kerstavond of 2e kerstdag naar mijn ouders en hebben we dus één van die 2 dagen voor onszelf. Dat vind ik altijd wel lekker. Ik zie meer op tegen volgend jaar. Als het goed is, hebben wij dan een kleine en zijn mijn ouders aan de beurt. Nu wordt die kerst altijd gevierd in een grote groep. Toen mijn opa en oma van die kant overleden waren, werd de groep uitgebreid met de zus+man van mijn oom (koude kant). Later kwamen daar hun dochter, haar vriend en de opa bij. Veel te groot en het heeft niets meer met familie te maken. Nu wil ik het eigenlijk weer een familie-aangelegenheid van maken en ik ben benieuwd hoe iedereen gaat reageren In de huidige vorm + ons kind erbij gaat niet meer lukken, want 's avonds is het uiteten en bovendien wordt er altijd heel veel gerookt door de koude kant van de familie.
Over 2 weken begint het hier ook al. Schoonvader is jarig en dan vieren we gelijk sinterklaas. Mijn ouders wilden het weekend erna sinterklaas vieren en de week erop de verjaardag van mijn vader (die is 2 dagen na sinterklaas jarig). Dat vond ik een beetje te veel, want 2 weken daarna is het al kerst. Ik vind het namelijk helemaal niet erg om bij familie op bezoek te gaan, maar 3 weekenden achter elkaar is een beetje veel. Wij wonen namelijk helemaal aan de andere kant van het land dan onze familie en als we gaan blijven we altijd slapen. Dus ik ga nu geen sinterklaas vieren met mijn ouders, maar wel de verjaardag van mijn vader. Met kerst gaan we op kerstavond naar mijn schoonouders, daar blijven we slapen tot 2e kerstdag en die dag gaan we naar mijn ouders toe. Bij mijn ouders gaan we gourmetten, zoals elk jaar. Daar blijven we niet slapen, maar gaan óf naar huis, of terug naar mijn schoonhouders, dat hangt er vanaf of ik maandags na kerst moet werken of niet. de 30e gaan we bij 2 tantes+kinderen van mijn man nogmaals lekker dineren. Ik vind het echt heerlijk dat we met kerst niet zelf hoeven te koken en dat we gezellig bij een ander zijn! Natuurlijk help ik mijn (schoon)ouders wel als ik er ben .