Verplichte cursus in avonduren??

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door dushi1980, 13 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dushi1980

dushi1980 Actief lid

11 jun 2007
    225
    0
    0
    Hoi dames,

Ik weet net dat ik zwanger ben van de tweede, inmiddels 6 weken en kan niet wachten op m'n 1e echo!

Op mijn werk weten ze nog niets, maar nu zit ik met een probleem, ik werk inmiddels parttime, 3 dagen, nu is er een verplichte cursus ingepland in de avonduren op een van de dagen dat ik normaal gesproken niet werk, op zich niet zo'n probleem maar cursus begint al om 17.00uur terwijl mijn man pas om 18.30uur thuis is van zijn werk dus daar is probleem 1: oppas, maar verder probleem 2: ben ik zo ontzettend moe, dat ik het eigenlijk niet trek na hele dag zorg voor mijn peuter ook 's avonds nog de hele avond op een cursus te zitten.

Het is ook nog eens eigen tijd, ik krijg er niks voor terug, geen uren geen geld, moet het zien als persoonlijke investering, ik heb al langzaam door laten schemeren dat ik het moeilijk kan regelen thuis omdat ik geen oppas heb, maar nu is werkgever erg dwars en zegt dat cursus verplicht is en hij het anders ziet als werkweigering en dit misschien wel een reden voor ontslag kan zijn (gat niet zo goed in onze branche)

Ik vind het allemaal wel erg kort door de bocht maar voorlopig zit ik er mooi mee en weet niet wat ik ermee aan moet, moet ik vertellen dat ik zwanger ben....maar ja buiten dat heb ik geen oppas, in hoeverre kan werkgever je hiertoe verplichten???

Iemand ervaring of weet hoe dit zit???

Alle reacties zijn welkom!!

XXX Dushi

2. angel229

angel229 Niet meer actief

Ook ik heb zeer regelmatig verplichte cursussen in de avond. Als het maar 1 avond is, zou ik me gewoon vermannen en gaan!
    Toen ik 3 jaar geleden de ziekte van Pfeiffer had ben ik hier ook vaak genoeg tegenaan gelopen. De dag erna was ik nog moe-er, maar dat trekt ook weer bij.

3. Tinkelbel

Tinkelbel Actief lid

4 sep 2008
    253
    0
    0
    Tegen de tijd dat de cursus is, heb je het dan al verteld op het werk? Als dan je 12 wkn voorbij zijn is er misschien wat meer begrip voor het feit dat je er niet helemaal bij bent met je gedachten. Ik zou wel gewoon gaan en proberen oppas te regelen. Er even van uitgaande dat je werkgever het op tijd aan je heeft doorgegeven (een week voorafgaande aan een cursus dit verlangen vind ik bijvoorbeeld niet redelijk, maar als je het al veel weken weet wel).
    Misschien idee om de oudste die dag van de cursus voor paar uurtjes uit te besteden zodat je even kunt rusten vooraf.
    Succes! Hopelijk voel je je tegen die tijd minder moe.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik zou dit sowieso eens voorleggen aan een vakbond of rechtswinkel. Want volgens mij gaan "verplicht", "in eigen tijd" en "geen vergoeding" niet helemaal samen. En al helemaal als je baas dan ook nog gaat dreigen mbt ontslag ivm werkweigering.

Wel zou ik ook gaan kijken of ik een oplossing mbt oppas etc zou kunnen vinden, een stukje flexibiliteit mag je werkgever op zich wel verwachten.... maar ook vanuit hem zou je iets meer medewerking mogen verwachten, ondanks dat het slecht gaat in de branche.

5. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Ik zie het probleem niet zo. Voor een keer een oppas regelen lijkt me niet te veel gevraagd van je werkgever. En voor een keer kun je wellicht ook wel regelen dat iemand 's middags even een uurtje met je dochter naar de speeltuin of zo gaat zodat jij even kan rusten. Of ze wel of niet weten dat je zwanger bent lijkt me daarom niet zo relevant. Als het nou een wekelijkse cursus was zou het wat anders zijn, maar het maar één avond.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tja, als ze weten dat je zwanger bent kunnen ze je niet verplichten over te werken. En zo zou je een cursus natuurlijk kunnen zien. Maar als je nog geen zwangerschapsverklaring van de verloskundige op je werk hebt laten zien, heb je wat dat betreft geen poot om op te staan. Dus of je vertelt het eerder dan je van plan was, of je gaat gewoon.
    Je zou kunnen proberen je ziek te melden, maar gezien de dreigementen van je ledinggevende denk ik niet dat je de verhouding daar beter mee maakt.

7. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    vervelend, maar ik denk dat je je moet vermannen en gaan. Cursussen worden niet voor niets verplicht gesteld, en hij zal ook aan bepaalde regelgeving moeten voldoen.

Daarnaast, als je niet zwanger was geweest, was je dan ook niet gegaan?

8. nessa88

nessa88 Bekend lid

3 sep 2010
    891
    57
    28
    Den Haag
    Is de cursus 1 avond of meerdere avonden? Met 1 avond zou ik toch gaan. Zeker omdat je aangeeft dat de branche al wat wankel is. Zou persoonlijk die ene avond dan wel over hebben voor mn baan. Maar als het meerdere avonden is (meer dan 3 ofzo) zou ik het gewoon op vriendelijke toon bespreken met je baas. Dat je het erg graag zou willen maar dat je op verschillende punten problemen hebt. (moe/oppas etc) en of jullie samen tot een oplossing kunnen komen. op een andere tijd de cursus doen/schriftelijke zelfstudie cursus etc. Succes er mee iedergeval!

9. Devero

Devero Actief lid

5 dec 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Niet het feit, maar wel de manier waarop je werkgever deze cursus wil verplichten, geeft mij het idee dat het geen verschil gaat maken dat je zwanger bent. Ik zou dat er dus even lekker buiten laten.

Los van de zwangerschap denk ik namelijk dat hij geen poot heeft om op te staan. Werkweigering? Als je niet betaald krijgt én geen uren, dan is het volgens mij geen werk, maar vrije tijd. En daar heeft hij niks over te zeggen. Tenzij hij je dus verplicht om te komen 'werken' en dat recht heeft hij in principe, maar het woord 'werk' zegt het al...daar mag dan ook salaris/uren tegenover staan. Dreigen met ontslag slaat in zijn redenering nergens op, want is er volgens mij geen rechter die dit ziet als 'werkweigering' en een gegronde reden voor ontslag.

Maar goed, wil je het daar op aan laten komen? Wees voorzichtig met een harde opstelling. Wat anderen ook al zeggen: als het één of twee keer is dan zou ik lekker voor mijn eigen zekerheid gaan en niet teveel risico nemen op een verstoorde werkverhouding.

Die cursusdagen zullen dan even pittig zijn voor je, maar daar kom je wel doorheen met de gedachte dat je het in je eigen belang doet.
    Suc6!

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Kijk eens in je contract. Soms staat erin dat je naast werktijd een aantal uur per jaar/maand beschikbaar moet zijn voor vergaderingen en cursussen. Evt onbetaald..
    Dan kan hij het inderdaad verplichten.

Voor 1 avond zou ik ook gaan geloof ik. tenzij het echt niet anders kan.
    Hier zou manlief wel een paar uur vrij kunnen nemen. Dus misschien makkelijk praten..
    Zeker als het slecht gaat in de branche, zou ik wel oppassen..

11. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Dat staat ws idd in je contract of cao. Maar als het geen structureel probleem is, moet je je serieus afvragen of je het wil aankaarten. Ook al zou je in principe recht hebben op een (gedeeltelijke) vergoeding van de uren. Maar dan nog staat het dus los van het feit dat je zwanger bent.

12. laika10

laika10 Actief lid

28 jul 2007
    213
    0
    0
    hilversum
    Ik heb volgende week maandag avond hele avond vergadering, en die maandag erop een hele dag vergaderen (9.00-19.00) ik ben nu bijna 9 weken zwanger en dood moe en vreselijk misselijk. maar het moet gewoon. Moet ook nog steeds full time werken, maar het is heel gewoon hoor dat je werkt als je zwanger bent, ook in de avond uren. Er zijn genoeg zwangeren die onregelmatig werken en doodmoe zijn, maar het is niet anders. Zie het inderdaad als investering in jezelf, en als je werkgever later verneemt dat je zwanger was op het moment van de cursus zal je meer goodwill kweken, dan wanneer je je ziek meld. bTroost je, je bent niet de enige en ook niet de laatste... succes

Deel Deze Pagina