Hier geen risicohond, schat van een beest naar alle mensen toe. Een inbreker helpt ze nog mee om de spullen mee naar buiten te nemen, grappen we wel eens. Kinderen vind ze geweldig en gaat altijd op haar rug bij de liggen. Er zijn echter een paar honden waar ze niet mee op kan schieten. Een stel kleine keffers die als een malle tegen haar tekeer gaan, ook al lopen we 50m achter ze. Een franse bul, die naar haar uitvalt. En een husky waar het gewoon niet mee klikt en ik vertrouw die hond ook niet. (Door het gedrag wat hij vertoont naar mijn hond toe) Bij de kleine keffers houd ik haar gewoon aan de lijn, loop erlangs en dan is het klaar. Franse bul laat ik haar aan de buitenkant lopen, los, zeg doorlopen, is het ook klaar. (Eigenaar van franse bul doet hetzelfde) Maar die husky loopt altijd los. Heb al vaker gevraagd of ze hem bij zich willen houden als we elkaar tegen komen, doe dit met mijn hond ook. Maar dit doen ze nooit. Met als gevolg dat mijn hond netjes aan de lijn zit, die hond negeert, maar vervolgens alsnog door die husky geblokkeert wordt. Dat beest gaat gewoon schuin voor haar staan en blokkeert de weg. Daarnaast vertrouw ik zijn lichaamshouding niet. Neemt hele dominante houding aan en laat haar niet verder lopen. Maar er wordt gewoon niets aan gedaan. En daar kan ik slecht tegen! Heb het netjes gevraagd, lijn zelf mn hond aan. Zij ziet toch ook wat dat beest doet? Tegenwoordig loop ik maar ergens anders heen als ik hem zie, maar dat slaat toch nergens op? En kwam pas in een losloopgebied waar heel veel honden loslopen 2 eigenaren tegen van 2 staffords. De honden liepen los, helemaal prima, ga er dan vanuit dat ze niets doen. Maar nee, ineens werden ze aangelijnd en moest ik mijn hond ook aanlijnen, want ze vielen weleens aan?? Uh, waarom lopen jullie honden dan los in zo'n druk losloopgebied? Zoek dan een veldje op waar ze samen kunnen sjezen en gek doen. Vond dit behoorlijk onverantwoord. En dat soort eigenaren mogen wat mij betreft aangepakt worden!
Geld zal sowieso een probleem zijn om alles goed aan te pakken. Overal geldt aanlijnplicht op de uitzonderingen als losloopgebied en omheinde veldjes na maar overal zie je loslopende honden helaas, velen staan niet onder appél of de baas zegt dat zijn hond niets doet (ondertussen komt die op je af met ontblote tanden, en op jou of je hond afkomen is sowieso al niet 'niets doen', niet elk mens of dier zit te wachten op een begroeting en dit kan verkeerd aflopen als zo'n hond op een aangelijnde hr-hond afkomt). Als iedereen zich netjes houdt aan de aanlijnplicht dan nemen de bijt incidenten met meer dan de helft al af. En dat valt gewoon niet te controleren zonder genoeg geld. Ik weet dat er in mijn woonplaats 7 boa's lopen die hierop controleren, en ik maak wandelingen van 1-3u en kom dus door verschillende wijken en heb er nog nooit 1 gezien....en loslopende honden waar het niet mag zijn aan de orde van de dag.
Dat vind ik dus inderdaad ook. Als je weet dat je hond aanvalt, aanlijnen. Mijn hond ziet een hond soms eerder dan ik. En omdat zij beresterk is, zou ze me over straat kunnen trekken. Als 1 van die honden eerder reageert als zn baas, ben je dus al te laat. Onverantwoord.
Dankjewel en ja zeker uit liefde. Was zo moeilijk maar zoals m'n vriend zei: als vader zijnde moet ik mijn verantwoordelijkheid nemen.
Een 'risico's hond heeft in zijn genen het 'bijtgen' zitten, wat iemand al eerder zei. Nu worden er veel honden gefokt zonder stamboom en die worden voor weinig verkocht en wie kopen Die, toch vaak mensen die zo een hond wel stoer vinden en daar gaat het denk ik mis. Met een stamboom heeft men er over nagedacht omdat het een hoop geld is en men dan niet over 1 nacht ijs gaat. De overheid wil eigenlijk dat men een hond met een stamboom koopt zodat er meer bekend is over ouder dieren en testen van de ouder dieren. En natuurlijk kan er dan nog een rotte appel bij zitten, maar denk wel minder dan de stamboomloze bonden. (Ik zeg hier niet mee dat een stamboomloze hond altijd gevaarlijker is!!!)
Ik vind het in ieder geval goed dat het onder de aandacht is. Hoe ze het gaan controleren en bewaken zal inderdaad een uitdaging zijn, maar na zelf een bijtincident meegemaakt te hebben bij mijn zoontje, kan ik dit alleen maar ondersteunen. Overigens ben ik met honden opgegroeid en ben ik van huis uit helemaal niet bang. Maar als het je dan overkomt, dan zie je pas hoe kwetsbaar je bent en dat gevaar in een klein hoekje zit. (Mijn zoontje werd uit het niets aangevallen, hij had de hond niet eens gezien voor hij werd gebeten)
Wij hebben hier een vies valse labrador lopen die telkens als hij mijn hond (vuilnisbak maatje mega chihuahua) ziet de riem lostrekt en opgefokt mijn kant op rent. Om deze reden loop ik dus nooit met kinderwagen en hond buiten. Het is al een aantal keer gebeurd waarvan ik dus een keer mijn hond richting labrador geduwd heb, zodat hij in elk geval bij mijn kind weg was. De labrador wordt overigens uitgelaten door kinderen van 6/7/8 jaar oud, een enkele keer door de oudste van 16. Moraal van het verhaal, het ligt niet aan het ras maar aan het baasje. Elke hondeneigenaar mag wat mij betreft op cursus.
Zo maak je geen vrienden, in ieder geval niet bij mij. Het is niet raar dat baasjes van honden wat angstig zijn over de zogeheten risico honden, hoevaak baasjes wel niet reopen: ''Neehoor hij doet niets'' Of ''dat heeft hij nog nooit eerder gedaan''. Een dier is nooit 100% te vertrouwen. Als je dan gaat roepen dat meneer maar snel op z'n fiets moet stapen omdat hij anders werd aangevallen had je aan mij echt een verkeerde. Onze hond is als pup gebeten door een loslopende hond (geen 'risico' hond trouwens) ''nou dat doet hij anders nooit'' was de reactie van het baasje, nog flinke ruzie gehad en hond loopt nog steeds los, terwijl onze hond doodsbang is wanneer hij hem ziet. @harlene2014 wat ontzettend verdrietig van jullie hond, maar wat moedig dat jullie deze beslissing hebben gemaakt. Ik ben van mening dat baasjes met elke hond, ongeacht ras een verplichte cursus moeten volgen. Verder ben ik van mening dat de huis tuin en keuken fokkers geen risico honden mogen fokken en alleen aangesloten erkende fokkers dit mogen en wanneer een hond een keer bijt deze niet meer los mag lopen en verplicht een muilkorf moeten dragen. Bovendien is het jammer dat iedereen maar een hond kan kopen zonder dat deze ervoor kan zorgen en deze kan opvoeden...maar dit kun je niet handhaven. Net als het opvoeden van kinderen trouwens, daar is ook niet iedereen voor weggelegd.
Wat mij betreft gewoon alle honden aanlijnen. Ik kan niet zien wanneer een hond gevaarlijk is en al zeggen baasjes dat een hond niks doet, eens kan de eerste keer zijn. Kleine hondjes kunnen ook bijten maar feit is dat een grote hond meer schade aanricht.
Ik vind dat het hele hebben van een hond veel strenger en anders aangepakt moet worden. Elke zot kan een hond kopen zeg maar. Als eerste het fokken en verkopen van honden flink aan banden leggen. Veel meer strengere regels, meer controle enz. Daarnaast voor iedereen die een hond wil aanschaffen een uitgebreide cursus en examen. En elk jaar herhaling voor de hond en voor de baas. Maak het voor veel mensen maar heel onaantrekkelijk om een hond te willen, qua kosten en qua regels. Zo blijven de echte hondenliefhebbers over.
Ik snap dat ze dit willen gaan invoeren.. Immers als deze honden bijten is de schade vaak heel groot. Feit is dat met name de staffords en bully's heel lang gewoon prima met andere honden kunnen maar dat wanneer ze volwassen worden er een moment komt dat 'de spreekwoordelijke knop omgaat' meestal omdat een andere hond de confrontatie op zoekt.. Dit heb ik van meerdere stafford fokkers begrepen.. Daarom ben ik met name fan van het fokverbod tenzij met stamboom.. Die honden zijn over het algemeen beter gematcht en uitgezocht op karakter. Plus ik ben van mening dat de toekomstige eigenaren beter worden geïnformeerd door de fokker, omdat ze hun ras willen beschermen tegen de slechte naam.. Bij de stamboomloze honden zie je vaker de mensen die zeggen dat het door de opvoeding komt.. Maar ik vind wel dat ze dit dan voor alle honden moeten invoeren. Anders kan je toch nog niet je risicohond beschermen? Heb je 'm netjes aan de lijn, komt er een blije losloper je hond vervelen, als de hond dan grijpt is de schade net zo groot en een hond preventief muilkorven vind ik echt van de zotte.. Als andere mensen hun hond zouden bijhouden zou er namelijk geen probleem zijn.. Ik heb zelf een onbetrouwbare hond (niet van de lijst) nog nooit een probleem gehad met hem met een risicohond.. waarom? Die honden zitten aan de lijn of zullen ons niet benaderen als ze los lopen.. Die van mij benaderd ook geen andere honden en als er een hond aankomt roep ik hem bij me en gaat hij aan de lijn, als we kort andere mensen passeren trouwens ook en bij kinderen gaat hij zeker aan de lijn. Het is namelijk mijn verantwoordelijkheid om mijn hond te beschermen van situaties die hij niet aankan en om anderen te beschermen voor mijn hond. (Nu laat ik hem vrij extreem klinken maar dan weet ik ook zeker dat anderen hem niet gaan proberen te aaien) Ik heb juist problemen met 9 van de 10 labradors of andere honden die 'niets doen' en 'alleen maar willen spelen of alleen maar hoi komen zeggen'. Voor mijn hond is het op hem aflopen alleen al een trigger om uit te vallen, puur wegjagen omdat hij het eng vindt.. Dat is echt geen kwade opzet van mensen maar vaak onwetendheid of misschien zelfs naïviteit. Een verplichte cursus (al is het theorie) zorgt er wel voor dat de hondenetiquette beter bekend wordt.. @Nanoe2 als er honden op mij afkomen snauw ik ze altijd weg (Groot maken, richting de hond wijzen en iets in de trant van 'Wegwezen, ga terug, oprotten!' Dit helpt vaak Maar voor deze Husky misschien eens een paraplu meenemen? Openklappen en een beweging maken alsof je het water van de paraplu afschud.. Dat heb ik ook wel eens toegepast als ik toevallig een paraplu bij had en dat werkt ook In het meest ongunstige geval kan je met de paraplu de husky blokken en doorlopen.. Niet vriendelijk maar altijd nog vriendelijker dan de hond wegschoppen wat ik vaak hoor
Geen enkele hond meer via mp en Facebook en alles kunnen kopen zou een mooi begin zijn voor alle rassen, mensen denken nog langer na over welke wasmachine ze zullen aanschaffen dan een dier want die word het liefst dezelfde dag dat ze het bedenken nog aangeschaft. Je moet een hond een hondwaardig leven kunnen en willen bieden en er anders niet aan beginnen, ik ken bijv heel veel mensen met grote honden die nooit verder dan de achtertuin komen en door frustratie de hele dag blaffen, vind dat zo zielig voor honden. Je moet niet naar uiterlijk kijken maar naar karakter en de behoeften van het ras, mensen denken alleen aan wat ze zelf willen ipv vanuit de hond te denken.
Ik hoef ook geen vrienden te worden met een gepensioneerde man die zelf zijn hond nooit aangelijnd heeft. Kwam vanochtend zijn vrouw tegen en die bood haar excuses voor haar man aan. Dat is toch ook niet te geloven. Dat hij maar op zijn fiets moest stappen voor hij aangevallen werd, was puur sarcastisch en zei ik omdat meneer door bleef gaan over gevaarlijk, aanlijnen en blabla. Als je mij aanspreekt dat ik mijn hond aan moet lijnen, begin dan vooral bij je eigen hond en spreek de andere mensen waar je langs af fietst ook aan met loslopende hond.
Een hond zou jou nooit over straat moeten kunnen trekken. Sorry maar dan kan jij niet met je hond lopen. Mijn hond haat de husky in de buurt. Husky is meerdere keren op mijn hond geklapt oa. Ik fiets zie husky aan slipketting en flexi. Ga naar andere kant van brede weg fietsen. Husky rent de weg op, flexy zat niet op de stop en spingt al grauwend op mijn hond. Dus ik zorg dat er altijd minimaal 10 meter tussen mij en husky zit. Ziet mijn hond husky, heeft hij zijn waffel te houden. Op straat is het volgen en negeren. Van mij mag de herder ook op deze lijst trouwens. Er is in Nederland zoveel aanbod van goedkope KNPV-honden. De mensen die je met deze regels wil pakken, wil je niet straks massaal met deze honden hebben lopen. Het lastige is alleen nog wat is een goede hondencursus, ik heb binnen 20km geen hondenschool die bij mijn hond past. Heb oa. Daarom geen cursus gelopen. Een theorie over hondengedrag zou voor iedereen die honden heeft verplicht moeten zijn. Er zijn landen waar dit al verplicht is. In mijn gemeente is loslopen binnen de bebouwde kom verboden, maar wordt gedoogd. Een belletje met de gemeente over een hond die overlast geeft, heeft veel effect. Iemand van de gemeente gaat dan bij de hondeneigenaar langs om de regels nog even door te nemen. Bij incidenten volgt standaard een waarschuwing. Honden onder appèl worden niet aangesproken. Zo liep mijn vorige hond eigenlijk altijd los, vooral aan de fiets. Ze deed dan ook geen stap verkeerd. Met haar heb ik een cursus gelopen geslaagd met topscore. Een aantal dingen moeten hondeneigenaren leren. Eerst stress signalen. Zowel hond-mens en hond-hond. Daarnaast simpel aanlijnen of als hond onder appèl bij passeren. Passeren met hond aan de voet en aan de buitenkant. Bij loslopen hond niet alle bochten door laten rennen. Maar dan bij je nemen. Bij wild in de lucht of andere dieren in weiland. Hond aanlijnen of onder appèl afhankelijk wat je hond aankan. Het leven is zo veel makkelijker als je rekening met elkaar houd.
Mijn hond trekt niet en ik kan prima met haar lopen. Maar omdat ze zo sterk is, zou ze me over straat KUNNEN trekken. Als je er niet op voorbereid bent tenminste. Die pitbulls waar het om ging, zijn niet aangelijnd. Maar zodra er een andere hond in het zicht is, roepen de baasjes dat je je hond aan moet lijnen. Het ging mij erom, dat als die pitbull eerder doorheeft dan jij dat er een hond los loopt, je dus al te laat bent. En dat gaat dan om een loslopende hond. Daar houd je dan helemaal niks aan.
De pitbull baasjes moeten natuurlijk eerst hun honden aanlijnen. Maar jij hebt ook een verantwoordelijkheid. Wat voor grote hond heb je dan als je deze mogelijk niet zou kunnen houden. Heb dit namelijk nooit gehad met mijn hondjes. Kan mij er daarom ook niks bij voorstellen.
Hoef je geen grote hond voor te hebben hoor, als je ziet wat de stafford/pitbull vooruit kan krijgen met weight pulling.... deze honden zijn vaak 15-20 kilo .
Omdat een hond sterk KAN zijn moet je er niet mee over straat lopen? Onze hond is nog zwaarder dan die van Toverbal, hij is rond de 43 kg. Dan zou ik er dus niet mee mogen lopen, eigenlijk heel weinig mensen maar omdat hij misschien wel kan sterk zijn? Dat is ook een beetje een kromme redenering.