Namens een collega. Mijn collega is nu 21 weken zwanger en begint af en toe last van haar bekken te krijgen. Ze heeft nog enorm veel vakantiedagen staan, dus ze kan met 30 weken met vakantie en met 36 weken met verlof. Stel dat haar bekkenpijn erger wordt en ze al bijv. met 25 weken moet stoppen. Kan ze dan beter van 25-30 weken ziek melden en dan vanaf 30 weken beter melden en vakantie dagen inleveren? De vakantiedagen kan ze namelijk niet meenemen naar volgend jaar en anders is ze deze kwijt. Ze wil namelijk wel graag 4 weken van te voren met verlof gaan, ipv 6 weken van tevoren (zodat ze na de bevalling 12 weken houd). Ik heb hier laatst namelijk voor mijzelf ook een vraag gesteld en vond het heel fijn hoe hij beantwoord werd, dus dacht ik vraag het voor haar ook even hier. Alvast bedankt!
Beste Blonky1986, Je vriendin wil eigenlijk voorkomen dat ze eerder met verlof 'moet', zodat ze langer verlof heeft na de bevalling. Wanneer ze vóór de 34e week van haar zwangerschap weer volledig hersteld is, kan ze er nog voor kiezen om het verlof met 36 weken te laten ingaan. Ze zou zich dan hersteld moeten melden, terwijl ze misschien nog niet hersteld is. Dit kan echter gevolgen hebben voor haar eventuele ziektewet-uitkering na afloop van het verlof, omdat er dan een nieuwe ziekteperiode begint te lopen. Ik zou dit daarom afraden. Waar het op neer komt, is dat je vriendin eigenlijk pas 12 weken na de bevalling weer wil gaan werken. Wat ik mij dan afvraag is het volgende: Ze is nu (week 14) 21 weken zwanger. Dat houdt in dat ze rond week 34 (eind augustus) is uitgerekend. Enigszins afhankelijk van de daadwerkelijke uitgerekende of daadwerkelijke bevallingsdatum, zou haar bevallingsverlof tien weken daarna stoppen (rond week 44). Als ze na afloop van het verlof nog langer thuis wil blijven, zou ze gewoon ná het verlof haar vakantiedagen kunnen opnemen. Met betrekking tot het verplicht opnemen van vakantiedagen: Er een verjaringstermijn voor vakantiedagen. Normaal gesproken moeten ze binnen die termijn worden opgenomen, anders komen ze te vervallen. Wanneer je echter niet de mogelijkheid om ze op te nemen, kan hier een uitzondering voor gelden. Of dat ook in deze situatie geldt, is niet zo te beoordelen. Ik adviseer je vriendin dit verder uit te zoeken. Meer informatie vind je op de website van het Juridisch Loket. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Heel erg bedankt, ze gaat dit inderdaad even bij personeel zaken navragen, of ze ook haar vakantie naderhand mag plannen.