Hallo allemaal, Misschien moet ik dit topic ergens anders plaatsen, maar aangezien hier de meeste 'ervaringsdeskundigen' zitten, kunnen jullie me waarschijnlijk wel verder helpen. Ik woon in Utrecht, waar de wachtlijsten voor kinderdagverblijven en basisscholen de pan uit rijzen. Mijn dochter is nu bijna anderhalf en we horen om ons heen dat we haar zo rond haar tweede verjaardag het best al voor een basisschool kunnen aanmelden. Nu wonen we in een wijk waar de keuze uit basisscholen niet zo groot is. Een paar christelijk-geörienteerde scholen (terwijl wij niet gelovig zijn en dus een OBS willen) of scholen die bij de onderwijsinspectie niet heel goed beoordeeld worden. Nu willen we onze dochter over een tijdje graag aanmelden voor een school buiten het bedieningsgebied, maar op het formulier van de school van onze keuze staat 'Hierbij verklaren wij dat we ons kind niet op een andere school hebben aangemeld'. Is dat normaal? Ik bedoel: overal zijn wachtlijsten en als we onze dochter maar voor één school mogen aanmelden, hoe kunnen we dan zeker weten dat ze op haar 4e een plek heeft? Hoe hebben jullie dat gedaan? En waar moeten we nog meer op letten? Heeft iemand ervaring met het aanmelden van zijn kind op een school buiten het bedieningsgebied? Dank voor jullie reacties!
Sorry, geen ervaring mee. Wij wonen in Groningen en daar spelen dit soort problemen helemaal niet, gelukkig mag ik wel zeggen... We kunnen hier het kind de dag voor de 4e verjaardag nog aanmelden bij wijze van . Ik zou gewoon de school bellen en het navragen, dan heb je het duidelijkste antwoord.
Wij wonen ook in Utrecht en bij de school waar wij onze zoon hebben ingeschreven gaven ze aan dat de gemeente Utrecht dit zo heeft vastgesteld. Je mag je kind alleen op een tweede school inschrijven als je bij de school van je 1e keuze op de wachtlijst komt. Wij waren ruim op tijd met inschrijven (hij was toen trouwens al 2, terwijl tegen ons ook gezegd werd dat we het echt moesten regelen voor hij 1,5 was), staan daarom niet op de wachtlijst en mogen hem dus niet bij een andere school aanmelden.
Ah, oké. Maar het is dus inderdaad handig om haar nu alvast aan te melden, dat wilde ik even weten. Ik heb namelijk met één school gebeld, maar die reageerden een beetje raar toen ik zei dat onze dochter nog geen anderhalf is. Terwijl ze toch zouden moeten weten dat het met die wachtlijsten zo'n drama is. Het lastige is: wij weten dat we over een jaartje of 5 willen verhuizen. Hebben ook al een redelijk idee waar we dan heen willen (randgemeente van Utrecht). Dus het lijkt nu ook een goed plan om onze dochter dáár dan op een school aan te melden. Echt een lastig probleem, vind ik. Wat dat betreft kun je inderdaad beter in Groningen wonen!
Tja, als je dochter nu 1,5 is en je verhuist over 5 jaar, zit ze tegen die tijd al een tijdje op school. Ik weet natuurlijk niet hoe jullie nu wonen, maar als je je huis ook nog moet verkopen weet je nooit hoe lang het duurt voor je weg kunt. Het lijkt mij in ieder geval niet fijn om haar (minimaal) 2,5 jaar lang ver weg te moeten brengen (afstand, ochtendspits, vriendjes die ver weg wonen). Misschien eens informeren naar de regels, procedures en wachttijden bij het wisselen van scholen. En vergeet de BSO niet.
Hier moet je je kindje al opgeven voordat ze een jaar zijn als et openbare school betreft. Ook hier moet je tekenen dat ze niet op een andere school ingeschreven staan, dit om te voorkomen dat ze niet net voor ze 4 worden toch niet komen en zij er wel rekening mee hadden gehouden. Een openbare basisschool mag geen leerlingenstop inlassen. Als je je daar inschrijft heb je zeker plek. Dit omdat de openbare scholen betaald worden door de gemeente.