Verplichte vaccinaties in Frankrijk?

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Novastar, 19 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Hallo dames,
    In februari wordt onze tweede zoon geboren. Net als bij de eerste hebben wij de (bewuste en zeer weloverwogen) keuze gemaakt om hem met zes maanden pas te laten vaccineren. Met onze eerste zoon zijn we vijf maanden na zijn geboorte (dus toen hij nog niet gevaccineerd was) alleen een lang weekend naar Zeeland geweest bij wijze van vakantie. We wisten nog helemaal niet wat we konden verwachten van vakantie met een baby dus kozen we ervoor om niet naar het buitenland te gaan. Omdat het toen erg goed is gegaan durven we het deze zomer wel aan. We hebben een leuk vakantiepark in de Vendee (west-Frankrijk) op het oog. Nu las ik dat vanaf dit jaar de DTP-vaccinaties in Frankrijk verplicht gaan worden. We willen begin juli op vakantie gaan en de baby zal pas in augustus gevaccineerd worden. Weet iemand of de verplichting tot vaccineren ook voor toeristen geldt? En of dat gedeelte van Frankrijk een risicogebied is m.b.t. infectieziekten? Ik weet dat er wel eens mazelen voorkomen in Frankrijk maar de BMR wordt zo jong sowieso nog niet gegeven. Ik heb wel eens gelezen dat er alleen een risico is op infectieziekten als je veel in aanraking komt met de plaatselijke bevolking. Wij maken wel wat uitstapjes maar zullen verder veel op het vakantiepark en aan zee zijn dus dat zal wel meevallen.
    Het is niet mijn bedoeling om een discussie te openen over wel of niet vaccineren. Wij hebben onze keuze daar al heel bewust in gemaakt. Ik ben alleen benieuwd naar of je met een nog niet gevaccineerde baby gewoon naar west-Frankrijk kunt reizen. Wij nemen namelijk wel de verantwoordelijkheid voor onze keuze. Is het gevaarlijk of wordt het afgeraden? Dan gaan we niet en blijven we in Nederland.

2. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.536
    14.054
    113
    Vrouw
    De enige verplichte vaccinatie die ik ken is de gele koorts, absoluut niet van toepassing in Frankrijk.
    Hierbij een screenshot van de aanbevolen vaccinaties voor Frankrijk om je gerust te stellen.
    Fijne vakantie alvast!

Bijgevoegde bestanden:

3. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.345
    28.566
    113
    De verplichte vaccinaties zijn voor Franse baby's geboren na januari 2018.
    Jij mag gewoon op vakantie hoor :)

4. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Bedankt! Ik denk dat we het wel aandurven. Maar we wachten nog even met boeken omdat we ook willen afwachten wat voor baby we krijgen. Sowieso kunnen we niet boeken voor een persoon die nog geen geboortedatum heeft. :D

5. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.026
    5.240
    113
    Ik zou wel even navragen bij je reisverzekering of die wel dekt als jullie kind wat oploopt.

Bedenk ook dat in het geval van ziekte Frankrijk anders met zaken omgaat dan hier. Zeker bij kinderen. En als jullie geen Frans kunnen kan dat lastig worden (ik ben zelf een aantal keer in Frankrijk bij een arts geweest).

Als jullie zo principieel zijn. Waarom dan een risico lopen? Ik zou of een maand eerder enten (wat maakt die maand nu uit? Of hier blijven.

6. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Wat is nu precies je vraag? Ben je bang dat je Frankrijk niet in mag omdat je kindje tegen die tijd nog niet een in Frankrijk verplichte inenting heeft gekregen? Of ben je bang dat er in Frankrijk een groter risico op infecties is?

in beide gevallen zou ik je adviseren je niet te druk te maken. In het eerste geval: Ook al zullen bepaalde inentingen voor Franse baby's verplicht gemaakt worden, zullen ze dit echt niet kunnen opleggen aan toeristen.
    In het tweede geval: Wat betreft besmettingsgevaar in de Vendée (of in de rest van Frankrijk): nee, natuurlijk is dit niet extreem veel hoger (of lager) dan in Nederland. We hebben het over een beschaafd land, met dezelfde richtlijnen qua vaccinatie als Nederland en de rest van Europa. Mijn zoontje is opgegroeid in Frankrijk, en heeft hetzelfde vaccinatieprogramma doorlopen als kinderen in NL, met volgens mij nog wat extra toevoegingen ook. En naar mijn weten zullen er in Frankrijk een stuk minder niet-prikkers zijn dan elders, daar men hier nog wat gevoeliger is voor autoriteit.

floppie888 vindt dit leuk.
  7. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Uit interesse: mag ik vragen wat je hiermee bedoelt?

KleineLai vindt dit leuk.
  8. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Het was inderdaad een vraag of de prikken voor toeristen ook verplicht waren vanaf 2018. Dan zouden we ongevaccineerd Frankrijk niet in mogen (klinkt wel zwaar als je het zo zegt). Het gaat om de DTP prik die verplicht wordt. Ik las dat de dekkingsgraad van Frankrijk juist een stuk lager ligt dan in Nederland (rond de 75%) waardoor de overheid het vaccineren het verplicht gaat stellen. Maar ik kon niet vinden of Difterie, Tetanus en Polio nou nog echt in Frankrijk voorkomen, vandaar mijn andere vraag.

@Amberxx: het is niet echt een principiële keuze, meer een praktische. Wij laten liever het immuunsysteem wat meer rijpen voor we de vaccinaties geven. We vinden acht weken erg jong. De keuze voor zes maanden is gemaakt omdat er dan een prik minder nodig is in het hele schema en hoe minder prikken hoe beter. We kunnen deze keuze maken omdat ik bij allebei de kinderen langer thuis kan zijn na de bevalling (ruim een half jaar). Als ze eerder naar een kdv ofzo hadden gemoeten werden ze wel eerder gevaccineerd want we willen geen risico lopen met onze én andermans kinderen. Nu hebben we de luxe om het zo te doen. Maar een gevolg van die keuze is dus wel dat we moeten opletten met vakanties op bepaalde plaatsen dus laten we ons informeren.

Deel Deze Pagina