We gaan in de herfstvakantie naar Londen. Meest ideale zou zijn als we voor zoon zijn rolstoel mee kunnen nemen. Nu zijn veel steden helaas erg rolstoel onvriendelijk ( denk aan smalle stoepjes, klinkertjes, metrostations) Weet iemand hoe dat in Londen is?
Ik heb er zelf 14 jaar gewoond en gewerkt, maar moet tot mijn schande toegeven dat ik eigenlijk nooit vanuit de ogen van een rolstoelgebruiker heb gekeken, dus daar kan ik jeniet mee helpen. Wat ik wél weet is dat Britten over het algemeen echt enorm vriendelijk en behulpzaam zijn en er altijd wel iemand te porren is om even mee te helpen om een rolstoel van een afstapje op of af te tillen. Daarnaast zijn er in de metro, bus en trein voor zover ik weet ook wel voorzieningen voor rolstoelen. Misschien heb je iets aan de volgende link: https://wheelchairtravel.org/london
Wij zijn onlangs in London geweest. Niet echt gelet op de rolstoel faciliteiten, maar waar wij zijn geweest (toeristische plekken uiteraard) vond ik de voetpaden goed breed. Sommige metrostations zijn niet gelijk aan het platform, dat staat overal wel goed aangegeven.
Zover ik weet hebben alle metro stations voorzieningen voor rolstoelgebruikers. Vaak staat er bij de check in poortjes ook een medewerker om je daarbij te begeleiden (de liften willen wel eens verstopt zitten). De metro zelf is instappen op gelijke hoogte als het perron, zonder drempel oid. Je hebt ook speciale rolstoel plaatsen in de metro. De meeste grote oversteekplaatsen zijn ook drempelvrij. Wat betreft de stoep zelf, ook ik heb daar eerlijk gezegd nooit op gelet, en dat terwijl ik regelmatig in Londen ben. Mocht je van plan zijn een voetbalwedstrijd te bezoeken, daar is alles fantastisch geregeld voor rolstoelgebruikers. Je hebt dan direct de beste plaatsen in het stadion. Het pas geopende historisch museum was trouwens ook heel goed aangepast voor rolstoelgebruikers. Verder wat @Loufoque ook al zegt, de Britten zijn echt heel behulpzaam. Komt waarschijnlijk doordat hun halve leven bestaat uit charity.