Dochter van 5 heeft het zo druk in haar hoofd.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door merah, 20 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Soms maar ik me een beetje zorgen om mijn oudste. Het is dus onze oudste, dus misschien is het wel 'normaal', maar ze heeft het soms zo druk in haar hoofd. Ze kan er dan niet van slapen en moet eerst alles 'geregeld' hebben voor ze rust vindt.

Zaterdag had ze iets van ministeck gemaakt. Ik had verteld dat als ze iets anders wilde maken, dat we dan dit eerst weer uit moesten halen. We hebben maar 1 zo'n bord. Ze wilde graag wat anders maken, maar vond dat het zeepaardje eerst 2 dagen moest hangen en dat hij dan pas uit elkaar mocht. Vanavond, toen ze al op bed lag kwam ze opeens naar beneden: dat vandaag de dag was dat hij uit elkaar moest. Of ik dat wilde doen en of ik ook tegen papa wilde zeggen dat het echt vanavond moest. Het was echt een belangrijk ding voor haar. Ik moest weg, maar toen ik thuis kwam hoorde ik van mijn man dat ze wederom uit bed was geweest om te zeggen dat dit toch niet de dag was en dat het zeepaardje nog moest blijven... Ze is dan echt bloedserieus in haar verhaal.

Eerst dacht ik dat het aandacht trekkerij was, dit soort dingen. Ik was zelf vroeger heel goed in het smoezen verzinnen om nog even naar beneden te kunnen. Maar bij haar is het toch anders. Dit soort 'kleine' dingen zijn heel belangrijk voor haar en ze kan echt niet slapen voordat de dingen voor haar weer op een rijtje staan.

Herkenbaar? Hoe kan ik haar helpen hierin?

2. Kiekske

Kiekske Actief lid

1 nov 2016
    383
    44
    28
    De Piekerballon helpt gevoelige kinderen

Misschien heb je hier iets aan. Wij gebruiken voor ons zoontje de andere, de regenboogtrap. Hij wordt daar heel rustig van.
    En misschien is masseren voor het slapen gaan een idee? Dat ze echt tot rust komt?

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Geef haar de duidelijkheid die ze nodig heeft.

Als je zelf de hele dag druk bezig bent geweest en enthousiast over iets bent zit je hoofd misschien ook te vol om direct te kunnen slapen. Je gaat dan ook eerst nadenken. Alleen jij kan het zelf oplossen en zij nog niet. Jij kan het 'parkeren' en zij nog niet zonder hulp.

Soms kan het helpen om voordat jij uit haar kamer gaat nog even een gesprekje te hebben. Wil je nog iets vragen? Wil je nog iets vertellen? En geef daar concreet antwoord op. Geen misschien, maar een duidelijke ja of nee. Teken de afspraak desnoods uit.
    En dan juist in de rust zonder afleiding van de andere kinderen.

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Helaas gaat het dus meestal over dingen die al heel duidelijk neergezet zijn. Dingen als 'wanneer, hoe en met wie' zijn allemaal besproken en ook door haar 'goed bevonden'.
    Maar het is dus nooit klaar. Op school zeggen ze ook dat ze veel nadenkt/twijfelt en dat dan ook gelijk moet uiten. Ze kan idd niets parkeren.

In bed nemen we samen de dag door. Wat was leuk, wat niet, dat soort dingen. Dus daar ligt het niet aan.

Ik vind het erg sneu voor haar, want hierdoor is voor haar elke mug ook ECHT een olifant...
    Ik zal eens kijken naar die cd. Bedankt voor de tip!

5. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Foto maken van zeepaardje en dan meteen opruimen? (ik omzeil dit soort momenten vaak door een alternatief te bieden)

6. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Dit helpt hier ook: een foto ervan maken. Dan is het niet definitief 'weg', wat best lastig is voor kinderen.

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.875
    113
    Wij hebben toen de oudste die leeftijd had een periode 'gewerkt' met Slaapklets en toen die vol was met het Smoeltjesschrift (Slaapklets vond ik leuker). Voor haar werkte dat best goed. Niet lang daarna kon ze zelf schrijven en mocht ze vragen die ze had eventueel opschrijven in een schriftje, zodat ze ze de volgende dag kon stellen, maar dat ze niet bang hoefde te zijn ze te vergeten ed. Parkeren in een schrift dus, maar dat is lastiger als een kind nog niet kan schrijven. ;) Foto's maken van bouwsels, enz. doen wij ook regelmatig, vragen ze ook vaak zelf om. :)

Verder is ze heel lang in slaap gevallen met (rustige) muziek aan. En daarna dmv een ontspanningsoefening met tellen en ademhalen, waardoor haar focus daar op ligt ipv op alle gedachten die door haar hoofd vliegen.

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Meer foto's maken is idd een goed idee! Dank.

Verder maar proberen om nog rustiger aan de nacht te beginnen.
    Ik ga eens uitzoeken wat al die verschillende methodes zijn. Dank!

Deel Deze Pagina