Onze kleine meid heeft vanmiddag haar eerste fruithapje geprobeerd. We zijn maar begonnen met banaan. Het lepeltje kent ze al van de vitamine K en D en dat gaat altijd heel goed. Maar met een heel klein beetje geprakte banaan op het lepeltje vond ze het helemaal niks en ging zelfs huilen Maar toen ik een beetje banaan aan mijn vinger deed, wilde ze die wel afslikken en begon ze steeds te lachen Ik heb nog nooit als tip ofzo gehoord dat je ook je vinger kunt gebruiken, is dit nou iets heel raars?
Geprakt eten is natuurlijk wel heel anders dan vitamine druppeltjes. Misschien kun je beginnen met gepureerd fruit? Zou wel het lepeltje gebruiken, al is om te wennen een vingertop ook heus niet erg.
Ik weet het niet... Met welke doel geef je nu bijvoeding? Op deze leeftijd hebben babys amper wat aan bijvoeding wat voedingsstoffen betreft. Daarvoor hebben ze voldoende aan melk. Als je haar aan bijvoeding wilt laten wennen zou ik het niet op laten sabbelen. Lijkt me dat je dan de doel totaal voorbij gaat. Babys hebben soms 6-8 weken nodig om te wennen aan het happen van een lepel, om te wennen aan vaste voeding in de mond, kauwbewegingen enz. Geef haar de tijd. Je begint vroeg met bijvoeden dus kun je extra lang tijd geven om goed te wennen aan bijvoeding zoals deze hoort te zijn. Elke dag 1x aanbieden en geduldig wachten. Het komt vanzelf.
Ik denk dat het nog te vroeg is. Als ze wat ouder is, bijv 6 mnd dan happen ze veel sneller van een lepeltje. Dat is dan ook goed voor de mondspieren.. Ze moeten namelijk leren het echt van een lepeltje af te happen, en niet af te zuigen!
cb adviseert tegenwoordig om vroeg te beginnen met groente en fruit. Ik ken mensen die hun baby met 3 maanden al fruit/groenten en rijstebloem door de fles geven. OT sluit me aan bij wat Adi zegt, sabbelen op de vinger schiet het doel voorbij. Zou het dus proberen met een lepel en gepureerd ipv geprakt.
Gewoon rustig een hapje aanbieden en haar zelf laten ontdekken, ze moet nog niks, dus lekker ontspannen een hapje aanbieden. Slikt ze niks door? Nou, prima, morgen weer een hapje.
wij zijn begonnen met 4,5 maand fruithapje uit een potje te geven omdat ze steeds zat te smakken en naar ons zat te kijken met eten. In het begin nam ze maar 2 hapjes en had dan genoeg. Na een tijdje werd dit vanzelf meer en begonnen we met een groentehapje. Nu ze 6 maanden is doe ik af en toe een verkruimeld babykoekje door een fruithapje zodat het ietsje dikker wordt. Ik zou het niet met je vinger geven omdat het in deze periode juist is om haar te leren eten van een lepel.
Van de vinger af laten likken werd vroeger heel veel gedaan, omdat kinderen toen nog heel vroeg aan de bijvoeding 'moesten'. Als je gewoon met bijvoeden begint als je kind er motorisch gezien aan toe is dan zijn dat soort 'trucjes' en pureren helemaal niet meer nodig. De Wereldgezondheidsorganisatie adviseert om met 6 maanden vast voedsel te introduceren. Daar zijn heel veel meer redenen voor dan alleen maar 'allergie'. In Nederland is een heel sterke lobby van de industrie bezig met het omlaag krijgen van het advies naar 4 maanden. Maar daar zit geld achter, niet het belang van kinderen. Er wordt verwezen naar 1 onderzoek waaruit zou blijken dat vroeg bijvoeden (4 i.p.v. 6 maanden) in sommige gevallen allergie zou kunnen voorkomen. Wat vergeten wordt te vertellen is dat kinderen die voor 6 maanden bijgevoed worden een veel grotere kans op overgewicht in hun latere leven hebben.
Er zijn talloze discussies over wel of niet met 4 maanden beginnen. En er zijn ook goede voor en tegens. Ik zou je er goed in verdiepen en dan kiezen wat voor jou het beste is. Het is tenslotte jouw kind...Op internet is er heel veel over te vinden en in dit forum ook als je de zoek optie gebruikt. Maar jou vraag was over die vinger. Persoonlijk zou ik dan een lepeltje pakken. Wij zijn met 5,5 maand begonnen en de eerste 2 keer met gepureerd voedsel daarna me verdiept in rapley en dat deels gaan toepassen bij de kleine.
Maar dat wil niet zeggen dat je kindje er aan toe is bij 4 maanden... Misschien gaat het bij 5 maand wel in een keer een heel stuk beter en sommigen pas bij ruim 6 maanden! Er wordt zoveel geadviseerd, maar je moet altijd naar je kindje kijken of die er aan toe is op alle vlakken. Het geven van bijvoeding bij 3 maanden, tja, daar ga ik maar niks meer over zeggen. Die keus maken de mensen zelf... Zou dan inderdaad nog even wachten als ze moet huilen van het lepeltje. Als je het dan gaat forceren wil ze dadelijk helemaal niet van een lepeltje eten en krijgt ze er een negatieve associatie mee. Het doel wordt inderdaad voorbij gestreefd als je het van je vinger laat zuigen.