Info Raplay methode

Discussie in 'Voeding' gestart door Minny, 14 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ons zoontje is ruim 6 maanden en het groentehapje gaat nog niet zo van harte. Nu heb ik me een beetje verdiept in de Rapley methode en moet zeggen dat ik erg enthousiast ben.

Maar hoe weet je nou wat je allemaal mag geven? Ik gaf hem laatst een stukje babyliga in de hand en die drukte hij dus wel helemaal tot achter in zijn keel en verslikte zich behoorlijk. Is de liga dan geen Rapley voedsel?

Ik hoor graag van jullie wat we het beste veilig kunnen geven.

En hij wil hij fruithapje trouwens wel heel graag en hapt keurig van de lepel. Moet dit dan ook anders?

2. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik geef geen liga's, vind ik niet nodig..
    Wel rijstewafels, broodkorstjes..
    Maar waarom denk je dat hij stikte in de liga? Waarschijnlijk ging hij kokhalzen ofzo? (reflex)

Op borstvoeding.com kun je meer informatie vinden, ook een introductieschema. En ik vind het boek van Stefan Kleintjes (van borst tot boterham) een aanrader!!

Ik ben ook nog niet volledig aan de Rapley hoor, maar wil het wel graag.

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik ben helemaal into Rapley, maar hier geen liga's hoor (sowieso geen producten waar 'baby' op staat en hier geen suiker). Er is laatst bijna een baby echt in gestikt omdat zo'n liga een grote leverige zetmeelbrok wordt, die aan het gehemelte vast blijft plakken! Er staat nu ook een claim op dat het zo puur niet meer gegeven mag worden aan kindjes tot 9 maanden!

Rapley is dat je stukjes eten voor je kindje op tafel of op het blad van de kinderstoel legt en dat deze die zelf pakt en zelf naar zijn mond brengt, dat kan in principe met alles waar de baby op dat moment qua voedsel aan toe is.

Zoek maar eens op borstvoeding.com naar 'voedselintroductieschema'.

Succes en veel plezier!:)

4. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik dacht dat liga wel gezond was. Er zit ijzer enzo in.. Maar het wordt idd een brok en das niet echt veilig.

We hebben gister voor het eerst wat op de Rapley manier gegeven. Alleen waren we iets te laat met eten en was hij al erg moe. Maar wat een kliederboel, hahahaha. Hij heeft 2 kleine stukje broccoli opgegeten en de rest zat in zijn wipstoel. Maar ga vanmorgen wat banaan en mango proberen.

Wij hebben trouwens nog geen kinderstoel voor hem omdat hij nog niet rechtop kan zitten. Maar zet de wipstoel dan helemaal rechtop en zet een blad op zijn schoot.

Kan jullie kindje wel goed zitten al? Misschien kunnen we het iets stimuleren? Hij is wel al 6.5 maand.

5. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik heb de Chicco Polly voor mijn dochter, die kan plat. Maar dat wil ze echt helemaal niet, dus sinds kort zit ze er gewoon recht op in. Dat gaat gewoon prima, als je haar geen half uur laat zitten natuurlijk.
    Leuk dat hij lekker broccoli gegeten heeft!! Vond hij het leuk?
    Ik heb zojuist mijn dochter peer gegeven op de rapley methode en ze vond het helemaal geweldig! Ik ga dit dus lekker doorzetten nu. Mijn eerdere poging deed ze nog niets mee.

6. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Nou de broccoli vond hij erg interessant. Lekker erin knijpen, alles zat eronder. En uiteindelijk 2 hele kleine stukjes binnengekregen. Maar hij was al erg moe, dus denk dat het vandaag beter gaat.

Als hij straks wakker wordt ga ik banaan proberen, ben erg benieuwd.

Ik zie andere kindjes van 6 maanden al wel in de kinderstoel, dus misschien kan hij ook al wel, met goede ondersteuning...

7. zogelukkig

Ik vind vast eten in de wipper geven niet veilig. Zelfs op de meeste rechtop-stand, hangen ze toch nog naar achteren. Als je je verslikt, kom je naar voren, dat is een impuls. Kindjes die in een wipper hangen, kunnen dat dus niet. Bij het geven van vast voedsel op de Rapley-methode wordt geadviseerd te wachten totdat kinderen zelfstandig rechtop kunnen zitten. Mijn zoontje kon dat met 6 maanden nog niet en met 6,5 maand opeens wel, toen zijn wij begonnen.
    Maar je moet natuurlijk zelf weten hoe je het doet.;)

8. Rosado

Rosado Niet meer actief

Even inhakend op het kinderstoel-verhaal stel ik nu misschien wel een heeeeeeeeeeele domme vraag, maar wat wordt er verstaan onder "zelfstandig rechtop zitten"? Ayla kan met wat ondersteuning prima zitten, maar nog niet los zeg maar. Kan ik haar dan volgende week als ze 6 maanden is wel voor een korte periode in de kinderstoel zetten om wat bijvoeding aan te bieden?

9. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ja mijn zoontje kan met hulp ook rechtop zitten. En de wipstoel kan zo rechtop dat hij zelfs naar voren hangt....

10. zogelukkig

Ja, dat kan wel hoor.
    Wij hebben een TrippTrapp stoel en dat is een heel actieve stoel zeg maar. Toen ik hem daar met 6 maanden inzette, viel hij zo opzij. Ik had hem kunnen ondersteunen met handdoeken enzo, maar vond dat toch onnatuurlijk. Dat hele bijvoeden hangt ook niet op een paar weken.;)

11. zogelukkig

Da's ook weer niet goed natuurlijk! Jij zelf eet ook het lekkerst als je rechtop en niet ineengedoken zit, toch?
    Zelfstandig rechtop kunnen zitten is als ze dat zelf gaan doen vanuit lig- of kruipbeweging en dan ook blijven zitten, dus niet omkukelen!
    Je kan nog beter op schoot zetten ipv de wipper.;)

12. Rosado

Rosado Niet meer actief

Wij hebben ook een TrippTrapp. Nou ja, mijn man gaat hem volgende week in elkaar zetten en dan zien we wel. Als ik vind dat ze er als eem plumpudding inhangt neem ik haar misschien wel op schoot. Wellicht dat ze op schoot nog net even wat beter kan zitten.

13. Eylem

Eylem Niet meer actief

Irem heeft zich net vreselijk verslikt in een te groot stuk banaan dus we houden het hier echt nog even bij geprakt eten tot ze tandjes heeft en wat beter gaat kauwen....Stuk schoot echt haar keel in :( brrrr.

14. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Haha hij zit ook niet voorover. Ik bedoel maar dat onze wipstoel echt goed rechtop kan.... hahhaha.

Eylem: das echt eng... moest je helpen het eruit krijgen of ging het vanzelf?

15. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik heb er een stuk uitgeplukt met mijn vingers en ze spuugde zelf ook nog een stuk uit gelukkig. bah, je schrikt je echt rot als je je kind in ademnood ziet! Het was eerder wel goed gegaan maar ze was even overenthousiast.

16. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    @Eylem. Ik begrijp dat je schrok van het verslikken, maar meer tanden en beter kauwen zullen niet getraind worden door geprakt hapjes geven, maar door ze het zelf (a la rapley) te laten proberen. Gewoon opnieuw proberen, misschien de stukjes even anders aanbieden, maar aldoende leert men. Als je kindje valt laat je hem toch ook opnieuw proberen te gaan staan? ik zou gewoon lekker doorgaan hoor!

17. Maidin

Maidin VIP lid

24 jan 2008
    8.121
    0
    0
    manus-van-alles
    Thuis
    @ Eylem das eng

@ stoel: wij hebben een triptrap en abbi zit er regelmatig in. Ze kan bijna alleen zitten, maar nog niet goed genoeg. Met een knuffel en een handdoek zit ze goed en blijft ze zitten. Ze vraag minder negatief aandacht dan wanneer ze op schoot zit. Zij vind het geweldig. Nadat ze een tijdje (niet lang hoor) heeft gezeten moet ze even liggen. Ik wilde het tegenhouden, maar zij wilde graag zitten. Ik heb een bijdehandje hoor. Ze is al maanden aan het buikspieroefeningen aan het doen. Ze heeft alleen haar evenwicht niet. Zolang ik er bij blijf is er niet aan de hand.

@terug naar de vraag: Raplay: hey als eten leuk is dan is het ook lekker. Dat is mijn persoonlijke ervaring. Even tipje van de sluier: had een hekel aan het eten vanwege geen gezelligheid. Rommelen met eten is dus voor mij belangrijk, maar soms ook wel eng.
    Lepelen schijnen ze pas te kunnen met 12 a 13 maanden, maar een stukje fruit pakken, of zoals als abby zelf sabbelt aan haar koekje is een begin. Zoals die ervaring van Eylem is vervelend en het bewijst ook maar eens dat je er altijd bij moet blijven.

Ik ben nog niet lang mams, maar een ding heb ik geleerd: volg je eigen weg. Denk jij dat uk er aan toe is: DOEN. Bij twijfel niet doen!

Was dit eigenlijk de vraag wel?

owh over de liga. Mensen, mijn ouders gaven mij ook een liga en ik leef ook nog. Als een kind domme dingen deed dan ben ik het. natuurlijk moeten we voorzichtig zijn, maar toch.
    Erhm, ik was als kind een eigenwijsje en moest voelen voordat ik een keer deed wat goed voor me was. ik leerde pas au toen ik mijn handen tegen de kachel aan deed. Het is zeker schrikken, maar aan de andere kant moet je ook leren! Dat doe je vaak door je fouten heen.

Hey, niet denken: zo dat is lekker overschillig! Zo bedoel ik het niet. Abby kreeg laatst banaan met mandarijn (zelf gemaakt) en ik schrok toen ze wat moeite had met een velletje. Een beetje koren en een vies gezicht. Als dat me al aan het schrikken maakt, want als ze half stikt.

Wat ik bedoel is genuanceerder: Abby geef ik een koekje omdat ze er aan toe is. Haar hapjes krijgt ze omdat ze er aan toe is. Het is vaak een zooi achteraf, maar ze heeft lol en dat betekend een posi herinnering. tot zover dat er is. :eek:

Ik ben het met Sannaa eens. Het is schrikken, maar ze moeten het leren. We kunnen alleen maar leren lopen als we leren hoe we opstaan. We leren uit ervaringen. In het geval van Minny: dat doet uk waarschijnlijk maar een keer.

Ik hoop dat wat ik denk overkom. Nogmaals ik ben niet overschillig, maar ik denk dat passief leren (wat een kind doet) gaat door middel van trail and error. Proberen en kijken wat goed gaat of niet.

18. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ehm ja dat zal allemaal wel maar ik wacht toch nog even ;) . Wat ze nu krijgt is niet gladgepureerd maar grof (zelfgemaakt) en daar valt ook genoeg op te kauwen, dus daar houden we het even bij en over een paar weken zien we wel weer verder. Ik heb vroeger ook alles uit potjes gekregen en kan inmiddels ook kauwen, dus het komt vast goed ;)

19. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Snap 't wel hoor Eylem.
    Hier verslikte Yasemin zich ook en ik was al helemaal aan 't schelden op de Rapley methode hahaha. :D Heb ook even twee weken gepureerd gegeven, maar ze vind het gewoon niet leuk, gaat vaak huilen enzo.... vandaar dat ik het weer ben gaan proberen en toen ging het wel goed! Zometeen krijgt ze weer lekker stukken appel. :) Wil het nu wel echt doorzetten, maar ze eet nu ook heel goed rijstewafels en broodkorsten.

20. Eylem

Eylem Niet meer actief

Daarom, het zal over een paar weken vast wel beter gaan en ik ga het heus wel weer proberen straks, want ze vindt het hartstikke leuk om zelf te eten. Maar mijn gepureerde hapjes vindt ze ook lekker gelukkig.

Deel Deze Pagina