Hi Omdat mijn meisje koemelkallergie heeft, en in de meeste potjes wel iets zit wat ze niet mag, of waar ze niet tegen kan (tomaat, boontjes, varkensvlees, vis, melkeiwit, soya, etc) werd me aangeraden alles zelf te gaan maken. Pffft, dacht ik in het begin, maar oke... Zo ben ik, geinspireerd door de babycook, op iets heel handigs uitgekomen: de magnetron-pan. Dat is een plastic pan met deksel met stoomgat, hij heet 'Magnetron rijstkoker', maar is ook te gebruiken voor de bereiding van groenten. Ik heb hem voor 6 euro bij Marskramer gekocht, maar ze hebben hem ook vast bij Blokker of andere huishoudzaken. En het werkt zo simpel: De ingredienten doe je gewoon allemaal tegelijk samen in de pan, aardappeltjes/rijst, groenten en vlees of kip (een beetje in stukjes), met een heel klein bodempje water erbij, dan ongeveer 10 a 12 minuten koken in de magnetron (afhankelijk van de hoeveelheid) en dan nog 15 minuten laten nagaren. Dan wat (olijf)olie bij en met de staafmixer doorheen. En klaar is klara! Als je een gerecht met rijst/pasta maakt, moet er wel meer water in, dan doe je er per 1 kopje rijst, 1,5 kopje water in. Voor pasta weet ik de verhouding nog niet, maar dat kan er dus ook gewoon in. Afgieten is niet nodig, het kan zijn dat je zelf nog een beetje meer water moet toevoegen tijdens het mixen, om het wat smeuiiger te maken. Zo maak ik gemakkelijk 5 a 7 maaltijden ineens klaar. Eentje voor de dag zelf, en de rest gaat per portie in een Avent Via bekertje in de vriezer. Dan heb ik in een vrij uurtje twee soorten maaltijden voor bijna twee weken vooruit, dus al snel meerdere soorten voeding op voorraad. En als het etenstijd is voor de kleine meid, tover ik altijd een lekker vers hapje zo uit die vriezer, 2 minuten in de magnetron en klaar. Voordelen: Het is maar 20 minuten werk, voor een hele week aan babymaaltijden. Een goedkoop alternatief voor de babycook. Ook kan je als je samen met je kindje eet, en weinig tijd hebt om te koken, zelf je groenten en aardappeltjes erin maken. Verder alleen nog een vleesje bakken, en klaar ben je. Voordeel is ook, omdat het eten gestoomd wordt, dat er geen vocht en dus smaak verloren gaat. En omdat je niet hoeft af te gieten blijven er ook meer vitamientjes in. En, het is echt stukken goedkoper dan een potje! Kortom, echt ideaal. Ik ben nu blij dat ik alles makkelijk zelf kan maken. Ik keek daar eerst echt onwijs tegenop, van 'moet dat nou', ik heb een drukke baan, werk 4 dagen in de week, en omdat we zelf vaak pas om 8 uur eten leek het zelf moeten koken eerst helemaal niks. Maar dit werkt echt perfect zo. De volgende gerechten hebben we al gemaakt: Kip, worteltjes en rijst Aardappeltjes, bloemkool en rundergehakt Kip, courgette en rijst Bietjes, appeltjes en aardappel Meer lekkere en leuke recepten, ook voor bij allergieen, vind je op www.keukenkikker.nl. Echt proberen, werkt perfect! Succes!
Jee wat een leuke en goeie tip! Ik ga em zeker onthouden en kijken of ik die pan ergens kan vinden! Ik maak nl ook al het eten zelf, niet ivm allergieen maar gewoon omdat ik dit heel erg leuk vind. Ik moet trouwens wel zeggen dat ik laatst ook in 1,5 uur 15 potjes eten heb gemaakt (5 verschillende gerechten) door gewoon pannen op t vuur te zetten en van alles bij elkaar in te gooien...dus dat viel me ook nog reuze mee eigenlijk! Maar zulke tips zijn altijd leuk!
Ik lijk wel een TelSel reclame hier, sorry daarvoor, maar ik had echt nooit gedacht dat zelf koken zo makkelijk kon zijn, en nu is het geen enkele moeite meer, maar gewoon echt makkelijk en snel. Voor mij is vanwege de allergie een potje uitzoeken in de winkel, en etiketten lezen ivm de ingredienten, meer werk! Het zelf koken is geen 'last' meer... Nog een voordeel ten opzichte van zelf koken met pannen: je hoeft geen pannen op het vuur in de gaten te houden, of af te gieten. Ook heel handig als je een kindje hebt wat aan het kruipen is.... Alleen maar één pan om af te wassen (of in de vaatwasser te zetten). Je zet het gewoon in de magnetron en als het klaar is laat je het nog even staan.. En als je er aan toe bent pureer je het en schep je het in bakjes. Wel eerst laten afkoelen voor je het in de vriezer zet. Voedingstechnisch en hygienisch gezien is het het beste als je het, in de Via bekertjes, versneld laat afkoelen in een laagje koud water, maar eerlijk gezegd laat ik het gewoon een half uurtje op de aanrecht staan tot het koud genoeg is om in de vriezer te doen. Ik krijg soms ook verse groenten uit mijn vaders tuin of uit het groentetuintje van een kennis. Dan heb ik helemaal zoiets van 'wauw, ik maak biologische voeding'.. da's helemaal kicken. En als je het nog makkelijker wilt, je kan natuurlijk ook bij de supermarkt al kant en klare, gesneden en gewassen groente in een zakje kopen (of uit de diepvries). Maar meestal ga ik op zaterdag naar de markt en koop ik daar een voorraadje groenten, waarmee ik dan 's middags aan de slag ga.
Absoluut! zelf eten maken voor je kind is echt kicken! Ik ga zeker kijken voor zo'n pan, idd nog net weer wat makkelijker dan allemaal pannen op t fornuis.
in het begin toen Esmee net warm at maakte ik wel meer voor meerdere keren wat ik dan invriesde,maar de laatste tijd eet ze elke dag mee wat wij ook eten, of het moet iets zijn wat zij niet kan eten dan maak ik snel wat anders klaar. ik heb toen de tijd zo een pureer machine gekocht die van alles kan, mixen/pureren/hakken/raspen. daar maakte ik me babyvoeding fijn mee als ik eht gekookt had.
Ik doe het ook maar dan gewoon met een tupperbakje waar ik 3 gaatjes heb in geprikt. Laagje water er in, dat de groente/aardappel net onderstaat. 8 min magnetron en even naagaren en klaar. Ideaal, vooral omdat ze echt rond 17 uur eet en wij vaak later. groetjes
ik kook gewoon de groente in een pan of in een magnetron bakje met een laagje water. dan gaat het de quick chef (tupperware) in, ff draaien en het is klaar. ook super makkelijk. mn staafmixer gebruikte ik voordat alyssa er was al weinig, maar nu ik de quick chef heb nog minder. (denk dat ik hem aan mn broer ga geven) hoe doen jullie het trouwens als je bv bloemkool en peer in wil vriezen? ik heb al 2x misgegrepen. dan wilde ik bv peer pakken en was het bloemkool en omgekeerd. liefs doris
hee dat is nog eens de tip van de week! Ik maak veel zelf, maar ik word altijd zo agressief van de bende die het geeft! Mijn man wordt dan ook weer niet blij van mij haha! Ik heb het wel een beetje losgelaten, maar ik ga zeker op zoek naar zo'n pan!
Op de Avent Via bekers kan je gewoon met potlood schrijven wat erin staat, en de datum waarop je het hebt gemaakt! tip... Go for it, Guppie!
Weet je wat nog makkelijker is? Gewoon groente en pasta/rijst/aardappel koken en zo aan je kindje geven . Gaat gewoon in de pan waarin wij onze groenten koken en als wij iets anders eten, in een apart pannetje. Ik heb ons en Eva's avondeten altijd in een kwartier klaar. Maar er zijn geloof ik maar weinig mensen die het op deze manier doen... mijn schoonmoeder keek op vakantie (ze wonen in Frankrijk) vol verwondering hoe Eva haar avondeten at (de kinderen van mijn zwager kregen/krijgen potjes).
dat doe ik normaal ook Snoopy, maar als Joey wakker is, maak ik me liever druk om hem dan om de aardappels!
Aardappels koken is toch geen werk ? Schillen kun je als je kind slaapt. Dan aardappels opzetten, als het kookt de kookwekker zetten op 20 minuten en het gas op zacht draaien. Als de kookwekker gaat gas uit en afgieten. Klaar zijn je aardappels.
Lekker belangrijk? Nee dus. Het gaat over zelf babyvoeding maken in een magnetronpan. Ik heb er nog nooit van gehoord trouwens! Zal morgen meteen eens bij de marskramer kijken, goed idee!
Goed idee van die via-bekertjes! Gebruikte ik alleen voor melk, maar kan hier ook voor natuurlijk! Wat er in zit schrijf ik op een soort post-it stickertje, die eigenlijk bedoeld zijn om tussen bladzijdes te plakken als markering, zijn dus veel kleiner dan de hele post-its. (Staat nu dus alleen cc en datum op) En ik kook ook gewoon een aardappeltje en een worteltje ofzo in een pan. Schillen moet je toch, dus of je het nu in een pan of in de magnetron zet maakt niet veel uit. Wel doe ik tomaat of appel op haar bordje in de magnatron, is in 1-2 minuten klaar (prakbaar), en hoef je geen pan smerig te maken. Tomaat door de aardappel vindt ze heerlijk. Met een grote aardappel kan ze een dag of 2-3 dagen toe. Gewoon in een boterkuipje ofzo in de koelkast.